Titta

UR Samtiden - Learning study

UR Samtiden - Learning study

Om UR Samtiden - Learning study

Learning study är en nationell, lärarfortbildande konferens för forskare, universitetslärare och lärare i grund- och gymnasieskolan. Konferensen pågick en hel dag, den 18 januari 2010, Konferensen arrangerades av Göteborgs universitet, och hölls i Wallenbergcenter. Både forskningsläge och praktiskt utbyte mellan lärare är viktiga delar av dagen.

Till första programmet

UR Samtiden - Learning study : Feedback - och grunden i learning studyDela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Feedback - och grunden i learning study

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Mona Holmqvist, docent vid Högskolan i Kristianstad, föreläser om Learning study - en modell som förenar skoluteckling och lärarfortbildning. Men först feedback på konferensdagens tidigare presentationer. Ulla Runesson, docent vid Göteborgs universitet håller i den.

Ämnen:
Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Inlärning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Learning study

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Matematik

Inledning av konferensen Learning study och presentation av temat matematik av lärare från Karl Johans skola i Örebro.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Naturorienterande ämnen, NO

Lärare från Sjöstadsskolan i Stockholm presenterar sina erfarenheter av att arbeta med modellen Lerning study inom naturorienterande ämnen.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Svenska

Fyra lärare från Öjersjö Brunnskolan i Partille berättar hur de upplever att arbeta med Learning study inom svenska.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

I variationsteorins kölvatten

Anna Vikström, Luleå tekniska universitet, visade i sin doktorsavhandling "Ett frö för lärande" 2005 att elevers möjligheter att utveckla förståelse för komplicerade, biologiska processer har en tydlig koppling till vilket slags undervisning de erbjuds.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Feedback - och grunden i learning study

Mona Holmqvist, docent vid högskolan i Kristianstad, föreläser om Learning study - en modell som förenar skoluteckling och lärarfortbildning. Först feedback på konferensdagens tidigare presentationer. med Ulla Runesson, docent vid Göteborgs universitet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Learning study

Panelsamtal

Diskussion om Learning study och olika erfarenheter av inlärningsmodellen mellan dagens föreläsare och en panel bestående av lärare, universitetslektorer och Ylva Ståhle, studierektor vid Stockholms universitet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Källkritik

Tema: medie- och informationskunnighet. Vi besöker Murgårdsskolan i Sandviken som arbetar med källkritik i alla ämnen. Vet eleverna hur informationsvägarna fungerar på internet? Eftersom vi möts av så mycket information är det en demokratifråga att elever lär sig finna, värdera och analysera information kritiskt. En lärarpanel följer upp i studion.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Förbjud läroböcker

Vad skulle hända med undervisningen om man förbjöd lärare att använda läroböcker? Enligt teknikpedagogerna Niklas Jarl och Charlotta Hallman skulle det tvinga pedagogerna att tänka till och utveckla egna sätt att lära.De menar att läroböcker fragmenterar ämnena och undervisningen och misslyckas med att koppla det som berörs till elevernas vardag. Istället vill de se att fler lärare börjar arbeta tematiskt i klassrummen, med konkreta exempel som får eleverna att uppleva och förstå snarare än att memorera fakta.

Fråga oss