Titta

I love språk

I love språk

Om I love språk

År 2010 är det tio år sedan finska, romani chib, jiddisch, meänkieli och samiska blev erkända som nationella minoritetsspråk i Sverige. Vem ska se till att språket lever vidare om få talar det? Är det staten, skolan, eller talarna själva? Och varför är det viktigt att bevara? Lotta Jankell samtalar med gäster i studion.

Till första programmet

I love språk : Meänkieli och framtiden

Du måste logga in för att nå programmet!

Du behöver logga in via till exempel en mediecentral för att kunna titta eller lyssna på det här programmet.

Se programmet via din mediecentral

Meänkieli och framtiden

Avsnitt 4 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

År 2010 är det tio år sedan finska, romani, jiddisch, meänkieli och samiska blev erkända som minoritetsspråk. Vem ska se till att språket lever vidare om få talar det? Är det staten, skolan, eller talarna själva? Och varför är det viktigt att bevara? Målet med den svenska minoritetspolitiken är att ge skydd för de nationella minoriteterna, stärka deras möjligheter till inflytande och stödja de historiska minoritetsspråken så att de hålls levande. Lotta Jankell samtalar med Viktor Fors-Mäntyranta och Anton Raukola. Medverkar gör också musikgruppen Surunmaa.

Ämnen:
Modersmål och minoritetsspråk > Meänkieli, Svenska > Språkbruk > Nationella minoritetsspråk
Ämnesord:
Meänkieli, Minoritetsspråk, Språkvetenskap, Sverige
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i I love språk

Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaI love språk

Finska och framtiden

Avsnitt 1 av 5

Är det staten, skolan eller talarna själva som ska se till att minoritetsspråken lever vidare? Finska är ett av de fem minoritetsspråk som blev erkända år 2000.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaI love språk

Romani chib och framtiden

Avsnitt 2 av 5

Är det staten, skolan eller talarna själva som ska se till att minoritetsspråken lever vidare? Romani chib är ett av de fem minoritetsspråk som blev erkända år 2000.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaI love språk

Jiddisch och framtiden

Avsnitt 3 av 5

Är det staten, skolan eller talarna själva som ska se till att minoritetsspråken lever vidare? Jiddisch är ett av de fem minoritetsspråk som blev erkända år 2000.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaI love språk

Meänkieli och framtiden

Avsnitt 4 av 5

Är det staten, skolan eller talarna själva som ska se till att minoritetsspråken lever vidare? Meänkieli är ett av de fem minoritetsspråk som blev erkända år 2000.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaI love språk

Samiska och framtiden

Avsnitt 5 av 5

Är det staten, skolan eller talarna själva som ska se till att minoritetsspråken lever vidare? Samiska är ett av de fem minoritetsspråk som blev erkända år 2000.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning

Mer modersmål och minoritetsspråk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Pinos dagbok - lulesamiska

Pino och prinsessorna

Pino, Pinolina, Katten och Pingvinen klär ut sig. Pino vill vara riddare. Pinolina vill vara prinsessa. Katten vill också vara prinsessa. Men vad har Pingvinen klätt ut sig till? Vart kommer Pino och vännerna när de ridit genom skogen? Berättare: Lisa Lyngman Gaelok.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vad ska vi göra idag? - somaliska

Bengt och Bodil leker på lekplatsen

Bengt och Bodil vet inte vad de ska hitta på, men så möter de Love och Alina som ska gå till lekplatsen.