Titta

Hej litteraturen!

Hej litteraturen!

Om Hej litteraturen!

Den västerländska litteraturhistorien från antiken till våra dagar presenteras på ett seriöst och roligt sätt. Vi bekantar oss med de olika litterära epokerna, hör forskare och andra experter inom litteraturområdet dela med sig av sin kunskap och besöker de stora författarnas hemländer. I varje program beskrivs den aktuella epoken utifrån nutida företeelser och vi fördjupar oss i ett signifikant författarskap där vi samtidigt söker likheter med nutida författarskap och fenomen. Vi lyfter också fram ett litteraturtema i varje program där olika aspekter från då och nu diskuteras. Vi träffar även gäster som framför och tolkar texter från respektive epok. Programledare: Rebecca Vinterbarn Elg. Säsong 1.

Till första programmet

Hej litteraturen! : RomantikenMaterialDela
  1. "Herregud, vad det är vackert att
    höra toner ur en sagolik ängels mun."

  2. "Herregud, vad det är ljuvligt
    att dö i toner och i sång."

  3. "Stilla rinn, å min själ, i floden,
    i dunkla himmelska purpurfloden."

  4. "Stilla sjung, å min sälla ande,
    i Gudafamnen, den friska goda."

  5. Mellan vaxljuset och fotogenlampan,
    mellan hästkärror och ånglok.

  6. Där vaknade tanken om att förnuft
    och forskning inte räckte till-

  7. -för att beskriva
    verkligheten om människan.

  8. Människan var ju ingen maskin.

  9. Poesin fick lika hög status
    som vetenskapen hade haft.

  10. Man längtade sig bort
    till ett liv bortom detta-

  11. -och den historiska romanen
    blev romantikens största genre.

  12. De stora författarnamnen är många,
    alla ville sätta känslan i rullning-

  13. -och om någon lyckades, så var det
    Johan Wolfgang von Goethe-

  14. -med sin brevroman,
    "Den unge Werthers lidanden".

  15. Den fick ett sådant genomslag att det
    blev modernt att klä sig som Werther-

  16. -i gul väst och blå rock.

  17. Helst skulle man ströva omkring
    i skogen och vara olyckligt kär.

  18. Det är lite av ett fenomen när
    människor blir besatta av en bok-

  19. -och även om "Werther" var en av
    de första, är den knappast den sista.

  20. Veronica har grävt ner sig i
    en serie av en nutida författarinna.

  21. Jag kan nästan påstå
    att "besatt" är en underdrift.

  22. Jag är besatt av Charlaine Harris
    "True Blood"-böcker om vampyrer.

  23. Från att ha varit ett enkelt nöje
    har läsningen tagit över min vardag.

  24. Jag smiter i väg för att läsa-

  25. -och nu spenderar jag mer
    och mer tid på forum på internet.

  26. Men det kan ju inte vara första
    gången som någon drabbas av böcker.

  27. Nej, absolut inte. Oroa dig inte.

  28. Det uppstod på 1700-talet-

  29. -när den tyske författaren Goethe
    gav ut "Den unge Werthers lidanden".

  30. Folk blev helt galna i den,
    alla läste den.

  31. Flera begick självmord
    på grund av den.

  32. De blev så uppslukade av boken.
    Bli inte det.

  33. "Den unge Werthers lidanden"
    var en bomb när den kom ut.

  34. Det var författarens första bok,
    och intrigen känns igen.

  35. Det handlar om kärlek.

  36. Werther är förälskad i Lotte,
    som ska gifta sig med Albert.

  37. Han skriver ändlösa brev
    där han beskriver sin kval.

  38. Han blir allt mer deprimerad
    och tar till slut livet av sig.

  39. Boken blev central
    för den tyska litterära rörelse-

  40. -som kallas "Strum und Drang".

  41. En rörelse som gav
    extrema känslor fritt spelrum.

  42. Det handlade om känslor,
    om obesvarad kärlek-

  43. -passion och det lidande
    som huvudpersonen får utstå.

  44. Det är egentligen allt, och
    naturligtvis självmordet i slutet.

  45. Jag tror att den kom i rätt tid.

  46. Man var på väg ut ur en period
    då allt var väldigt konstgjort.

  47. Plötsligt fick man uttrycka känslor,
    och boken fångade upp det.

  48. Den kändes fräsch och
    var i fas med den tid man levde i.

  49. Han skriver: Låt denna bok vara
    din vän, om du inte har någon annan.

  50. Vi som maniskt sugs in i böckernas
    värld och aldrig vill lämna den-

  51. -är inte först med att känna så.

  52. Men vilka mekanismer
    ligger bakom beteendet?

  53. Det är mänskligt att leta efter
    något nytt, annorlunda och unikt.

  54. Vi har olika behov av det unika.

  55. De flesta vill bara ha
    en liten dos av det unika.

  56. Det verkar bli mer aktivitet
    i det här området-

  57. -när man bearbetar något man gillar.

  58. Det är tillräckligt bekant för att
    många ska finna det intressant-

  59. -men samtidigt är det något hos det
    som är precis så unikt-

  60. -att det känns som något speciellt.

  61. Jag måste väl vinna på
    att känna och bete mig så här?

  62. Det är evolution.

  63. Nja... Inte nödvändigtvis.

  64. Vi kanske är inne i en period,
    en tidsålder-

  65. -där vi är osäkra på samspelet
    mellan förnuft och känsla.

  66. Kan det vara så?
    Det handlar även om begär.

  67. Charlaine Harris böcker
    och Goethes "Werther"-

  68. -handlar om begär vi inte visste
    att vi hade förrän vi läste böckerna.

  69. Ibland känns det som om jag är mer
    på den plats berättelsen handlar om-

  70. -än där jag faktiskt är. Det blir
    som ett skönt filter över vardagen.

  71. Jag är absolut inte ensam.

  72. På de forum jag går in på
    är tusentals uppkopplade varje dag.

  73. När det gäller läsandets besatthet
    så visar det sig-

  74. -att Charlaine Harris, som har
    skrivit böckerna, har känt likadant.

  75. Har du någonsin känt så för en bok?

  76. Ja, det har jag.

  77. Det kändes konstigt, som
    att bli kär vid första ögonkastet.

  78. Galet, för det inte är förnuftigt,
    men man gör det ändå.

  79. Vissa saker har varit lite extrema.

  80. Jag träffade en ung kvinna
    som hade tatuerat in Eric-

  81. -på sin axel och sin rygg.
    Det var lite galet.

  82. Jag har även hört par säga
    att de spelar upp scener ur boken.

  83. Jag blev helt ställd.
    För mycket information.

  84. Men hur reagerar du?

  85. Jag bara ler och säger: "Vad kul".

  86. Du vet hur slutar.
    Kan du berätta det?

  87. Nej.

  88. En läsare sa:
    "Tänk om du blir överkörd av en bil."

  89. "Du måste skriva ner det
    så att vi får veta."

  90. Någon kommer att stå böjd över mig
    och skrika: "Berätta slutet!"

  91. -Har du det? Skrivit ner det?
    -Nej, men det borde jag.

  92. Jag borde skriva ner det
    och ge det till min assistent Paula-

  93. -men då skulle hon nog bli rånad.

  94. Fans som går för långt
    fanns alltså även under Goethes tid.

  95. Hur många som tog livet av sig efter
    att ha läst "Werther" vet vi inte-

  96. -men tillräckligt många för att
    Goethe skulle göra en andra version.

  97. I den framställde han självmordet
    som mindre glorifierat.

  98. Kan skönlitterära författare ställas
    till svars för vad deras fans gör?

  99. Man kan inte göra så mycket
    för att förhindra-

  100. -att människor tar det man skriver
    på större allvar än man avsett.

  101. Man kan inte hållas ansvarig
    för reaktionerna på det man gör.

  102. Jag har en kollega som vägrar
    att ha med boken i undervisningen-

  103. -för han anser att den är för farlig.

  104. Han menade det verkligen.
    "Ta inte med den, Judith", sa han.

  105. Boken fångade ett korn i mig-

  106. -och plötsligt visste jag
    vad jag ville göra.

  107. Det ledde mig
    att bege mig till Saudiarabien-

  108. -och till Sudan
    för att flyga flygplan.

  109. Boken är "Den lille prinsen"
    av Antoine de Saint-Exupéry.

  110. Den fick mig
    att tag i någonting äkta.

  111. Vad är det jag vill?

  112. Jag ville följa bokens spår
    och känna den känslan.

  113. När jag läste "The Last Party"
    av John Harris blev jag helt besatt-

  114. -av att åka till London och bo där.

  115. Han skriver om den brittiska
    rockscenen och dess koppling-

  116. -till den brittiska politiken
    under 1990-talet-

  117. -och hur Tony Blair
    och Oasis blir kompisar.

  118. Jag bestämde mig för
    att hitta det som inte är svenskt.

  119. Det råa brittiska, det som
    är spännande, som känns mer...

  120. ...mer naturligt.

  121. Utan boken hade jag inte åkt och inte
    träffat Mick Jones i The Clash.

  122. Det är jag väldigt nöjd med.

  123. För fem år sedan var jag
    revisor på Riksrevisionsverket.

  124. Jag läste en bok om Majakovskijs liv
    av Torbjörn Säfve.

  125. Den heter "Jag brinner".

  126. När jag hade läst boken
    blev jag fylld av inspiration-

  127. -och kraft och energi.

  128. Jag slet mig loss
    från det liv jag levde-

  129. -slutade som revisor
    och blev mentalskötare i stället.

  130. Det förändrade mig helt och jag
    hittade en ny riktning i mitt liv.

  131. "Här ser du det vackraste
    och dystraste landskap jag vet."

  132. "Här kom Lille Prinsen ner till
    Jorden och det var här han försvann."

  133. "Betrakta noga landskapet
    så att du känner igen det"-

  134. -"om du en gång
    gör en resa genom öknen i Afrika".

  135. Det är den bästa bok jag läst,
    och jag läser den om och om igen.

  136. Om någon var en obotlig romantiker
    så var det nog Stagnelius.

  137. Han skrev kärleksdikter till Amanda,
    den som är värd att älska-

  138. -men hon fanns inte på riktigt.

  139. Han var kär i att vara olyckligt kär-

  140. -om det nu kan vara en definition
    på en obotlig romantiker.

  141. Andra killar på den tiden pratade om
    att de kände en "världssmärta".

  142. De kallade det för "Weltschmertz".

  143. Det låter som att det gör ont-

  144. -men jag har förstått det som en
    längtan som aldrig kan nå sitt mål.

  145. Till det förflutna, det exotiska,
    eller tillbaka till naturen.

  146. Som en dåtida grönavågare.

  147. Men vissa säger ju: "Jag är
    en hopplös obotlig romantiker."

  148. Om de vill inreda med
    torkade blommor och spetsgardiner.

  149. Ja, det kan uppfattas som
    en allvarlig sjukdom-

  150. -men är det inte hypokondriskt
    att kalla sig obotlig romantiker?

  151. Vad är det man lider av?
    En obotlig romantiker-

  152. -borde ju vara någon
    som lever helt verklighetsfrånvänt.

  153. Någon som har en värld
    som bara bygger på fantasi.

  154. På psyket kan man nog tyvärr
    hitta en obotlig romantiker-

  155. -eller i skolstyrelsen.

  156. "Minnet av lycka är inte lycka"-

  157. -"men minnet av smärta
    är alltjämt smärta".

  158. Ett talande citat
    av den romantiske poeten Lord Byron.

  159. Under den här perioden blev
    människors känslor det viktigaste.

  160. Inte minst inom litteraturen.

  161. Romantikens blomstringsperiod-

  162. -var under de tre första
    decennierna på 1800-talet.

  163. Författarnas roll förändrades från
    vetenskapsmän till poetiska genier.

  164. Byron var rena rockstjärnan.

  165. Dagspressen dök upp
    och med den växte följetongen fram.

  166. Tyskland var föregångare
    med sin Sturm und Drang-rörelse-

  167. -med känslostarka texter.

  168. I England
    var urbaniseringen i full gång.

  169. I kvarterens illaluktande trängsel-

  170. -vaknade ett natursvärmeri som
    blev grogrund för nationalromantiken.

  171. Men paradoxalt nog grundlade man
    även den moderna miljöförstöringen.

  172. Under romantiken blev allt som
    var gammalt och ursprungligt fint-

  173. -och i sökandet efter den
    ursprungliga litteraturen-

  174. -samlade man in gamla folksagor.

  175. Bröderna Grimms arbete blev en av
    de största sagoskatterna vi har.

  176. Det handlar dels om en grön natur-

  177. -men också
    om den mänskliga naturens kluvenhet.

  178. Blandat med den historiska romanen,
    helst utspelad på medeltiden-

  179. -är steget till de gotiska
    skräckromanerna inte långt.

  180. Romantiken har lämnat en genre
    som aldrig har lämnat oss i fred.

  181. Skräcken. Det ligger nästan alltid
    en deckare eller thriller-

  182. -i toppen på försäljningslistorna.

  183. En dåtida bästsäljare, Ann Radcliffe-

  184. -skrev regelrätta
    spökslottsmysterier.

  185. Låsta dörrar, ensamma unga kvinnor,
    källarvalv och osaliga andar.

  186. Det passade romantikerna perfekt.

  187. Ett gäng, med bland andra Lord Byron,
    makarna Percy och Mary Shelley-

  188. -träffades och berättade
    sina skräckhistorier för varandra.

  189. I den vevan
    skapade Mary Shelley "Frankenstein".

  190. Det var strålande att plocka
    inspiration ur gammal folktro.

  191. Nu fick en annan kändis se ljuset.

  192. Den moderna vampyren var född.

  193. Jag tror att alla fascineras
    av det odödliga.

  194. Men det är inte bara det,
    eftersom att...

  195. Det är en annan syn på mänskligheten.

  196. Det är alltid intressant
    att se det dolda.

  197. Naturvetenskapen har inte kommit
    fram till allt som finns i världen-

  198. -och då är det fascinerande
    att föreslå att det finns vampyrer.

  199. Det är en intressant tanke,
    som uppenbarligen fascinerar.

  200. Annars skulle de inte ha överlevt.

  201. Vampyrer har funnits i folktron-

  202. -men litterärt är det
    under den tidiga romantiken-

  203. -som vi får en skräckballad med
    vampyrer och liknande varelser.

  204. Men den första romanliknande,
    längre berättelsen-

  205. -som vi har en vampyr i,
    är Polidoris "The Vampire".

  206. En sommarkväll 1816 samlas
    ett gäng författare i Villa Diodati-

  207. -vid Genèvesjöns strand.

  208. Då föreslår lord Byron att de
    ska skriva en varsin spökhistoria.

  209. Det är inte bara Mary Shelleys
    "Frankenstein" som blir till-

  210. -utan också
    John Polidoris "Vampyren".

  211. Populariteten för skräckromantisk
    litteratur exploderade-

  212. -och det var framför allt borgare
    som läste om vampyrer och monster.

  213. Skräckromantiken var dels
    något helt nytt-

  214. -och dels verkar publiken
    ha varit svältfödd-

  215. -på det som var spännande
    och fantasieggande.

  216. Man fick läsa om något helt annat,
    något som väckte känslor.

  217. De var lättillgängliga-

  218. -och hade hjältar och hjältinnor
    som man kunde identifiera sig med.

  219. I de första romanerna-

  220. -är det alltid den goda hjälten eller
    den goda hjältinnan som klarar sig-

  221. -mot monstret, eller skurken.

  222. Det är en attraktiv intrig.

  223. De är de första riktigt stora
    underhållningsromanerna.

  224. Monstren är ganska intressanta,
    för i den här rörelsen-

  225. -speglar de ofta det som många
    på den tiden tyckte var skrämmande.

  226. Det är ingen tillfällighet
    att borgerskapets skräckroman-

  227. -ofta har ett monster som är
    en maktfullkomlig slottsherre-

  228. -eller en liderlig,
    eller kanske sexgalen, munk.

  229. Vampyrens och andra monsters roll
    har förändrats med tiden.

  230. Från att ha varit något som
    huvudpersonerna kämpar mot-

  231. -till att vampyren själv
    får bli hjälte.

  232. Snälla vampyrer fanns i romantiken-

  233. -men att tillskriva dem mänskliga
    känslor, som ömhet och kärlek-

  234. -är ett relativt nytt fenomen.

  235. Ta "True Blood"-böckerna, "Twilight"
    och "Låt den rätte komma in".

  236. Vampyren har blivit
    en hjälte att identifiera sig med.

  237. Jag tror att det är skönt
    att se vampyren som ett monster-

  238. -i stället för...

  239. I stället för alla andra monster
    som vi faktiskt har på riktigt.

  240. Jag möter hellre en vampyr
    än en våldtäktsman.

  241. Är det någon som har tjänat pengar
    på romantiken så är det Walt Disney.

  242. Många tillhör Disneygenerationen.

  243. Tecknat eller animerat
    har ofta kommit från romantiken.

  244. "Aladdin" från "Tusen och en natt",
    "Ringaren i Notre Dame"-

  245. -och från bröderna Grimm fick vi
    "Törnrosa", "Askungen" och "Snövit".

  246. Hur hade vår barndom sett ut
    utan romantiken?

  247. Romantiken kan man hitta överallt.

  248. Det finns till och med
    ett rockband från Linköping-

  249. -som heter Pusjkins, säkert efter den
    ryske författaren Alexandr Pusjkin.

  250. "Stormen med dis täcker himlen"-

  251. "virvlande snökaskader:
    än som ett djur den ylar"-

  252. -"än den låter som ett barn."

  253. Naturromantikerna var grönavågare.

  254. Lågprisböckerna
    blev i förlängningen pocketboken.

  255. Detektivberättelser,
    sagosamlingar, pojk- och flickböcker.

  256. Vår bild av Vilda västern.

  257. Romantiken
    gav oss den moderna vampyren.

  258. Den kan vara så fascinerande
    att man vill vända på dygnet.

  259. Som Heine sa: "Där man bränner
    böcker bränner man snart människor."

  260. "Jag stod på höjden av min levnads
    branter, där vattendragen delar sig"-

  261. -"och gå med skummig bölja hän
    åt skilda kanter."

  262. "Klart var där uppe, där var
    skönt att stå. Jag såg åt solen"-

  263. -"och dess anförvanter, Som sen
    hon slocknat, skina i det blå."

  264. "Jag såg jorden, hon var grön
    och härlig, och Gud var god"-

  265. -"och människan var ärlig."

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Romantiken

Avsnitt 5 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Romantiken var en tid där författarna kände att förnuftet och forskningen inte räckte till för att beskriva verkligheten och människan. Romantikens litteratur satte känslorna i rullning. När Johann Wolfgang von Goethes klassiker "Den unge Werthers lidanden" publicerades blev läsarna helt besatta av den. Vissa sägs ha påverkats så mycket att de liksom Werther i boken tog sitt liv. Reportern Veronica Lilja är besatt av den amerikanska författaren Charlaine Harris böcker i vampyrserien True Blood. Hon åker till USA för att ta reda på varför man kan bli besatt av böcker och träffar bl.a. författarinnan själv. Det var just under romantiken som den moderna vampyren och skräcklitteraturen föddes med författare som Ann Radcliffe och Mary Shelley. Vi gör en djupdykning i vampyrens egen litteraturhistoria med hjälp av experten Yvonne Leffler samt träffar My som föredrar vampyrer framför nutida våldtäktsmän och mördare.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Historia, Litteratur, Litteraturvetenskap, Romantiken, Skräckromaner
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Hej litteraturen!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Antiken

Avsnitt 1 av 7

Hur såg litteraturen ut i Grekland under antiken och på vilka sätt återspeglas den i dagens samhälle? Hur levde folket där och vilka historier berättades? Vi tar bland annat upp Homeros två epos Odysséen och Iliaden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Medeltiden

Avsnitt 2 av 7

Här får vi följa litteraturutvecklingen under medeltiden och vilken påverkan epoken har på oss idag.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Renässansen

Avsnitt 3 av 7

Renässansens litteratur satte berättarens jag i centrum och boktryckarkonsten bidrog till romanens födelse.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Upplysningen

Avsnitt 4 av 7

Under upplysningstiden förändras kvinnans status och romanerna slår igenom på riktigt. Politisk medvetenhet, jämlikhet och nya idéer genomsyrar litteraturen under den här tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Romantiken

Avsnitt 5 av 7

Romantikens litteratur satte känslorna i rullning och skapade besatthet. Skräcklitteraturen föddes och vampyren blev en kändis.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Realismen

Avsnitt 6 av 7

Realismens författare strävade efter sanningen och den oförskönade vardagen. Vi åker till Ryssland och går i Fjodor Dostojevskijs fotspår samt undersöker varför författare väljer att skriva under pseudonym.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Modernismen

Avsnitt 7 av 7

Modernismen var en tid då författarna ville skapa känslor och uppröra. Vi pratar förbjudna böcker, Franz Kafka och Simone de Beauvoir. Vi diskuterar även framtidens litteratur med en rad inbjudna författare.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt

Matteus

Matteus största intresse är att skriva fanfiction - nya berättelser utifrån redan existerande litteratur. Det gör han bland annat utifrån Engelsforstrilogin av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg. Samtidigt genomgår han en könsutredning. Matteus tycker om att kunna skriva om karaktärer som han kan identifiera sig med, och som blir bemötta på det sätt han önskar av sin egen omgivning.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt - syntolkat

Musse

Musse kom till Sverige utan föräldrar när han var femton. Nu är han 22 år och ordförande för Sveriges Ensamkommandes Förening i Stockholm. Genom föreningen träffar han ensamkommande ungdomar och hjälper dem med deras problem. Det kan till exempel handla om att inte förstå en text som berör deras liv, att de inte känner till sina rättigheter eller vet hur de ska ta hand om psykiska problem.

Fråga oss