Titta

Hej litteraturen!

Hej litteraturen!

Om Hej litteraturen!

Den västerländska litteraturhistorien från antiken till våra dagar presenteras på ett seriöst och roligt sätt. Vi bekantar oss med de olika litterära epokerna, hör forskare och andra experter inom litteraturområdet dela med sig av sin kunskap och besöker de stora författarnas hemländer. I varje program beskrivs den aktuella epoken utifrån nutida företeelser och vi fördjupar oss i ett signifikant författarskap där vi samtidigt söker likheter med nutida författarskap och fenomen. Vi lyfter också fram ett litteraturtema i varje program där olika aspekter från då och nu diskuteras. Vi träffar även gäster som framför och tolkar texter från respektive epok. Programledare: Rebecca Vinterbarn Elg. Säsong 1.

Till första programmet

Hej litteraturen! : RealismenMaterialDela
  1. "Oliver Twist var ett blekt
    och magert barn, tunn och späd."

  2. "Men naturen hade givit Oliver
    ett ståndaktigt sinnelag."

  3. "Det hade ofta prövats
    tack vare inrättningens knappa kost."

  4. "Kanske man kan tillskriva detta
    att han alls upplevde sin nioårsdag."

  5. Naturligtvis var "realism"
    först ett skällsord.

  6. Romantikerna hade ägnat sig åt
    fantasi och volanger-

  7. -men nu var det vardagsskildringar
    som gällde.

  8. Man fick gärna skriva om hur skitiga
    gruvarbetare förfrös fötterna-

  9. -när de gick två mil i snöstorm
    till en fjorton timmars arbetsdag.

  10. Skönlitteraturen skulle
    helt enkelt inte längre vara skön.

  11. Den skulle vara sann.

  12. Det vill säga: Realisterna skulle
    skriva skittråkiga böcker.

  13. Fast det misslyckades de med.

  14. "Nu förstår jag er inte.
    Tror ni jag är berusad?"

  15. "Inte berusad, något ännu värre."

  16. "Jag är rusig i själen, Pjotr Iljitj.
    Rusig i själen."

  17. "Och det räcker, det räcker."

  18. "Vad är det ni gör?
    Håller ni på att ladda en pistol?"

  19. "Ja, jag håller på
    att ladda en pistol."

  20. I Ryssland hade man precis börjat
    skriva på den talade ryskan-

  21. -och litteraturen växte fort.
    Det var en kaotisk tid i Ryssland-

  22. -med censur, tsarvälde, en
    livegenskap som höll på att upphöra-

  23. -och revolutionära grupper
    både åt höger och vänster.

  24. Med skönlitteraturen
    kunde man i artiklar och läsecirklar-

  25. -få vädra idéer
    som inte gick att diskutera öppet.

  26. Och i sann realistisk anda skrev man
    analyser över det mänskliga psyket.

  27. Och Europa fick en förebild
    via ryssen Dostojevskij.

  28. Min uppfattning om litteraturen är
    att den är en drog-

  29. -som mänskligheten
    ännu inte kan vara utan.

  30. Och Dostojevskij
    är en väldigt stark drog.

  31. Just därför måste man
    blanda ut den med något.

  32. Vad ska man blanda ut den med?

  33. Det beror på.

  34. Fjodor Dostojevskij föddes i Moskva,
    men bodde mest i Sankt Petersburg.

  35. Det här är en kopia av hans lägenhet.

  36. Han är en av de främsta realisterna,
    och skrev om moraliska dilemman-

  37. -och människans psykologiska natur.

  38. Kändast är "Brott och straff",
    "Idioten" och "Spelaren".

  39. Han kallas
    "den journalistiske författaren"-

  40. -eftersom de platser han beskriver
    också existerar i verkligheten.

  41. Med sin metod,
    att skala fram människans natur-

  42. -har han fått efterföljare i varje
    generation författare sen dess.

  43. En narkotikahandlare kommer fram-

  44. -och säger att han har en ny produkt:
    Dostojevskij.

  45. En pjäs av Sorokin heter "Dostoevsky-
    Trip". Den utspelar sig i framtiden-

  46. -där en ny drog gör
    att man hamnar i ett litterärt verk.

  47. Det kan vara "Lolita",
    "Flugornas herre" eller "Twilight".

  48. Ni kan prova,
    men det kommer att sluta illa.

  49. Det här är en pjäs
    utan lyckligt slut. Jag beklagar.

  50. Ja, ja...

  51. Dostojevskijs personer
    är inte vanliga människor.

  52. Det är Dostojevskijs sätt att skriva.

  53. Och just det är tydligt i hans
    kändaste bok, "Brott och straff".

  54. Den handlar om
    den fattige Raskolnikov-

  55. -som bestämmer sig för
    att rånmörda en hatad pantlånerska-

  56. -som bodde i just den här trappen.

  57. Mordet begås bland annat för att
    lösa Raskolnikovs dåliga ekonomi-

  58. -men boken skildrar även hans tankar
    om att mord kan rättfärdigas-

  59. -om det leder till nåt bra.
    Raskolnikov liknar sig vid Napoleon-

  60. -och menar att mordet befriar världen
    från en ond och värdelös parasit.

  61. Alla känner igen sig i Raskolnikov,
    men inte alla skulle mörda.

  62. Det är grundidén
    i Dostojevskijs realism:

  63. De exceptionella händelserna
    avslöjar något som är allmängiltigt.

  64. Man känner igen sig i karaktärerna,
    men det är inga vanliga livsöden.

  65. Kanske för att han själv
    hade många motgångar.

  66. För sitt politiska engagemang satt
    han som fånge i Sibirien i flera år.

  67. Han utsattes bland annat
    för en skenavrättning.

  68. Under perioder av sitt liv
    var han gravt spelberoende-

  69. -och han tjänade inte mycket
    på sin litteratur medan han levde.

  70. Men all känslomässig turbulens
    omvandlade han till klassiker.

  71. Dostojevskij skrev som väldigt ung,
    kanske 18 år, ett brev till sin bror-

  72. -där han skrev de berömda orden:

  73. "En människa är ett mysterium,
    och jag vill utforska det."

  74. Och det mysteriet
    har inte förändrats.

  75. De som är intresserade
    av det mysteriet-

  76. -går till Dostojevskij.
    Och det lär man fortsätta med.

  77. Jag tror
    att av alla ryska författare-

  78. -är han den som på ett plågsamt sätt-

  79. -påverkar själen djupast.

  80. Det är en författare
    som kan få människan att vakna upp.

  81. Man ska också ha i åtanke
    att han aldrig smickrar människan.

  82. Realism användes först
    som ett skällsord-

  83. -framför allt om den franske målaren
    Gustave Courbet-

  84. -som helt utan förfining avbildar
    fulla bönder och slitna arbetare.

  85. Men snart får realismen
    en positiv klang-

  86. -och breder ut sig i England,
    Frankrike och Ryssland.

  87. Stilen ska vara neutral och bygga på
    fakta och fältundersökningar.

  88. Författaren ska inte färga texten
    eller väja för att beskriva det fula.

  89. Med vetenskapen som förebild
    dissekerar man människan.

  90. Även om man skildrade den vanliga
    människan i vardagliga situationer-

  91. -så var romanerna inte enformiga,
    för det var en händelserik period.

  92. Nya ideologier utkristalliserar sig:
    nationalism, liberalism, socialism.

  93. Och hela 1800-talet
    är kantat av revolutioner.

  94. Realismens verklighetsskildrande
    romaner var ofta samhällskritiska.

  95. Lincoln sa till Harriet Beecher Stowe
    som skrev "Onkel Toms stuga":

  96. "Jaså, ni är den lilla damen
    som satt i gång det stora kriget?"

  97. Och även om hennes slaverikritiska
    roman inte orsakade inbördeskriget-

  98. -så visar det litteraturens vikt i
    det politiska spelet under realismen.

  99. Nu börjar kvinnor skriva
    i större utsträckning.

  100. Realismen brukar kallas
    romanens guldålder.

  101. En ny sorts massproduktion
    uppstår med tryckerimaskinen-

  102. -och tidningsindustrin blomstrar.

  103. Charles Dickens ger som många andra
    ut sina bästsäljare "Oliver Twist"-

  104. -och "David Copperfield"
    i följetongsform.

  105. Jag vill egentligen
    inte tycka om realismen.

  106. Det är lite
    som med riktigt snygga människor:

  107. Man vill inte att de ska vara trev-
    liga. Nån rättvisa får det finnas!

  108. Men jag har nog svårt för realismen
    för att jag inte får ihop den.

  109. Jag förstår inte hur det blev
    så roliga böcker av nåt så tråkigt.

  110. Att allt skulle bygga på fakta,
    och sanningen skulle beskrivas-

  111. -och författarna
    skulle vara neutrala...

  112. Det är som om de hade komplex för att
    de var misslyckade journalister.

  113. Det är svårt att gilla nån som tror
    att de har det enda rätta svaret.

  114. Det hade varit lättare
    att svälja realismen-

  115. -om de hade tvekat på
    om det går att vara neutral.

  116. Så länge man har med folk att göra
    måste den mänskliga faktorn spela in-

  117. -även om verkligheten ska beskrivas.

  118. Austen kanske hade mensvärk,
    Dickens kanske hade fotsvamp-

  119. -Tolstoj hade kanske bråkat med frun.

  120. Hur saklig och faktamässig är man då?

  121. Ibland gör människor grejer så att
    man nästan undrar om Darwin var full-

  122. -när han satte människan
    högst i näringskedjan.

  123. -Hej.
    -Hej.

  124. "Om nu jag hade orsakat
    den tryckta stämningen"-

  125. -"var det min skyldighet
    att lätta den."

  126. "De kunde inte alltid
    sitta så här buttra."

  127. "Det var omöjligt att tänka sig
    att de var lika vresiga jämt"-

  128. -"hur dåligt lynne de än hade."

  129. När man ser etablerade författare-

  130. -som skapar en pseudonym
    för att vara hemliga-

  131. -liknar det mest ett pr-trick.

  132. Att Austen först skrev under pseudo-
    nym känns som falsk blygsamhet.

  133. Som om hon ville se hur böckerna togs
    emot innan hon gick ut med sitt namn.

  134. Men att skriva under pseudonym måste
    grunda sig i samma tanke:

  135. Att texten ska komma ut och läsas
    utan att vara dömd på förhand.

  136. "En dag skrev jag: Nyckeln till
    kvinnans njutning finns överallt."

  137. "Hos bröstvårtor som ivrigt
    och befallande styvnar av begär."

  138. "De behöver saliv och smekningar,
    bett och beröringar."

  139. "Hos bröst som får liv
    och vill spruta mjölk."

  140. "De vill bli diade,
    smekta, omslutna"-

  141. -"inspärrade, och därefter befriade."

  142. "De smälter i munnen, gömmer sig,
    hårdnar och förtätas i sin njutning."

  143. Då börjar vi!

  144. En pseudonym tar en författare
    för att dölja vem den är.

  145. Ett skäl, särskilt för kvinnor
    på 1800-talet, var att skydda sig.

  146. Ett annat skäl var
    att de ville tas på allvar.

  147. Anledningar som ibland
    gäller än i dag.

  148. En av vår tids mest gäckande
    pseudonymer är Nedjma.

  149. I boken "Mandeln" beskriver hon
    en muslimsk kvinnas sexliv ingående.

  150. Hon följer en lång tradition-

  151. -av kvinnliga författare
    som skrivit under pseudonym.

  152. Vi återkommer till Nedjma,
    men först en titt på traditionen.

  153. Systrarna Brontës
    första böcker var dikter.

  154. De gav ut dem tillsammans, alla tre,
    för att få självförtroende.

  155. Superkändisar är de engelska
    författarsystrarna Bronte.

  156. Emily, Charlotte,
    och lite i skymundan Anne.

  157. De skrev under manliga pseudonymer.

  158. Äldsta systern Charlottes
    mest kända bok, "Jane Eyre"-

  159. -om en föräldralös flickas uppväxt
    och kamp för ett självständigt liv-

  160. -skrevs under pseudonymen
    Currer Bell.

  161. Emily Bronte kallade sig Ellis Bell,
    och skrev "Svindlande höjder".

  162. Anne Bronte, eller Acton Bell,
    skrev bland annat "Agnes Grey".

  163. Alla böckerna är klassiker-

  164. -men pseudonymerna var kanske
    en förutsättning för att de gavs ut.

  165. De döljer personen som skrev boken-

  166. -men de tillåter dem även att läsas
    som män, och tas på större allvar.

  167. Ett annat skäl till
    att ta en pseudonym-

  168. -är att det lät en skriva friare.

  169. Än i dag tar folk flera olika namn.

  170. Ända från det att jag började skriva
    kände jag att personen som skrev-

  171. -är en annan person
    än den som har mitt efternamn.

  172. När jag reste till Tyskland visste
    inte folk att jag hette nåt annat.

  173. Så de sa: "Välkommen, fru de Loo.
    Så roligt att ni har kommit hit."

  174. Samtidigt gör det allt lättare
    för mig när de säger så-

  175. -för då vet jag
    att jag just nu är författaren.

  176. Att hitta på ett nytt namn
    gav mig en känsla av absolut frihet-

  177. -för litteratur är en av de sista
    tillflyktsorterna vi har.

  178. Jag kände att jag behövde
    ett nytt namn.

  179. En annan som behövt ett nytt namn
    var Victoria Benedictsson-

  180. -eller Ernst Ahlgren,
    som var hennes pseudonym.

  181. Hon levde i Skåne under 1800-talet.

  182. Det var ett instängt liv
    som hon var missnöjd med.

  183. Hon räknas till de stora realisterna-

  184. -och skrev om äktenskapsproblem
    och kvinnosaksfrågan-

  185. -teman som hon kände blev bäst
    emottagna om de skrevs av en man.

  186. Sånt som skrevs av en kvinna kunde
    ifrågasättas. Folk var mer kritiska.

  187. Det har alltså funnit många skäl för
    kvinnor att skriva under pseudonym.

  188. Ibland harmlösa, men också tillfällen
    när pseudonymen varit avgörande.

  189. Vi har försökt få tag på Nedjma
    för en mejlintervju.

  190. Vi vill veta varför hon skriver
    under pseudonym-

  191. -och om hon någonsin
    kommer att avslöja sin identitet.

  192. Efter många veckors väntan
    dimper svaret äntligen in.

  193. "Ni förstår givetvis att jag inte
    har tagit en pseudonym"-

  194. -"för att sedan avslöja vem jag är."

  195. "Jag kan på min höjd säga
    att jag har nordafrikanskt ursprung."

  196. "Kvinnans verkliga revolution ligger
    just i frigörelsen av det intima"-

  197. -"och det är detta
    som mörkermännen inte uthärdar"-

  198. -"så jag aktar mig och gömmer mig
    bakom pseudonymen."

  199. "Jag hoppas att jag en dag
    kan skriva om sexualitet"-

  200. -"utan att gömma mig
    eller behandlas som en prostituerad."

  201. "I väntan på det förenar jag mig med
    dem som vill förändra saker inifrån"-

  202. -"genom att utnyttja
    litteraturens kraft."

  203. Visserligen har vi fler medier nu-

  204. -men piratkopiering
    är inget nutida problem.

  205. Tryckerimaskinen hade gjort
    att man kunde massproducera texter.

  206. Men de hade ingen fungerande
    copyright-lagstiftning.

  207. Då kunde vem som helst
    trycka vad som helst.

  208. Realismen är väldigt filmatiserad. Vi
    lägger massor med sofftimmar på den.

  209. Då gavs romaner ut som följetonger-

  210. -och filmatiseringarna
    görs ofta som tv-serier.

  211. Det är som om författarna då fick
    en så bra känsla för cliffhangers-

  212. -att filmmakarna nu
    inte vill ändra på nånting.

  213. För att det skulle bli realistiskt
    behöll man karaktärernas talspråk.

  214. Sen dess har det då och då blivit
    på modet att skriva på dialekt-

  215. -eller låta folk prata slang,
    eller snacka som folk gör mest.

  216. Eller så har karaktärerna
    hittat på egna talspråk.

  217. Som till exempel
    hos Jonas Hassen Khemiri.

  218. Och så har ju realismen lämnat
    oss som envisas med att säga:

  219. "Jag är inte pessimist,
    jag är realist."

  220. -Vad skulle din pseudonym vara?
    -"Uppriktig".

  221. För jag är en väldigt äkta person,
    och folk anpassar sig till namnet.

  222. Jag tror att jag skulle heta
    "Nörden", för jag pluggar mycket-

  223. -och gillar att lära mig nya saker.

  224. "Uppmuntran." Jag är en sån person
    som hela tiden uppmuntrar folk.

  225. Min pseudonym
    skulle vara William Wayne.

  226. William är mitt mellannamn och bärs
    av en favorit, William S. Burroughs.

  227. Wayne är efternamnet på en av mina
    favoritfigurer: Bruce Wayne, Batman.

  228. Jag ändrar inte mitt namn.
    Jag är kristen och går i kyrkan.

  229. Jag skulle inte ändra det.
    Jag heter Benjamin.

  230. Jag har hört talas om att om man
    vill bli strippa här i trakten-

  231. -ska man ta sitt första husdjurs namn
    och gatan man bodde på.

  232. Mitt skulle bli Ming Cegian.

  233. -Det är ett rätt tufft namn.
    -Det tycker jag med.

  234. Det vore intressant att se
    vad som skulle hända.

  235. Realismen. Den må kännas lite stel,
    men vad bra tv-serier det har blivit.

  236. Och radioföljetonger med "David
    Copperfield" och "Onkel Toms stuga".

  237. Jane Austens etikettironi och
    Dostojevskijs personbeskrivningar.

  238. Sen är det ju allmän skolgång,
    utvecklingsläran och kvinnorätt.

  239. Och inte att förglömma:
    diskbänksrealismen.

  240. Och som Dostojevskij sa:
    "Nu har du fått din fisksoppa. Ät."

  241. "Låt dig väl smaka."

  242. Svensktextning: Jens Ullenius
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Realismen

Avsnitt 6 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Realismens författare strävade efter sanningen och den oförskönade vardagen. 1800-talet var en extremt händelserik epok med nya ideologier som nationalism, liberalism och socialism. Människors villkor förändras; slaveriet avskaffas, kvinnan börjar få egna rättigheter och den nya tekniken möjliggjorde att litteraturen växte snabbt. Vi åker till Ryssland och går i Fjodor Dostojevskijs fotspår. Vi träffar bland andra Dostojevskijexperten Alexander Grigoriev samt den nutida författaren Vladimir Sarokin som skrivit pjäsen "Dostojevskij trip". Under realismen skrev många kvinnor under pseudonym, däribland systrarna Brontë, för att bli lästa förutsättningslöst. Idag använder man pseudonym även av andra anledningar. Vissa av PR-skäl, andra som pseudonymen Nedjma, helt enkelt för att överleva. Hon är en muslimsk kvinna som skriver om kvinnors sexualitet, vilket inte är accepterat. Vi har lyckats få kontakt med henne via mejl. Dessutom träffar vi den holländska författaren med pseudonymen Tessa de Loo samt den amerikanske experten Diana Henderson på Harvarduniversitetet som berättar om orsaker till varför författare har använt sig av pseudonym i olika tider.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
1800-talet, Historia, Litteratur, Litteraturvetenskap, Realism i litteraturen
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Hej litteraturen!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Antiken

Avsnitt 1 av 7

Hur såg litteraturen ut i Grekland under antiken och på vilka sätt återspeglas den i dagens samhälle? Hur levde folket där och vilka historier berättades? Vi tar bland annat upp Homeros två epos Odysséen och Iliaden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Medeltiden

Avsnitt 2 av 7

Här får vi följa litteraturutvecklingen under medeltiden och vilken påverkan epoken har på oss idag.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Renässansen

Avsnitt 3 av 7

Renässansens litteratur satte berättarens jag i centrum och boktryckarkonsten bidrog till romanens födelse.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Upplysningen

Avsnitt 4 av 7

Under upplysningstiden förändras kvinnans status och romanerna slår igenom på riktigt. Politisk medvetenhet, jämlikhet och nya idéer genomsyrar litteraturen under den här tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Romantiken

Avsnitt 5 av 7

Romantikens litteratur satte känslorna i rullning och skapade besatthet. Skräcklitteraturen föddes och vampyren blev en kändis.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Realismen

Avsnitt 6 av 7

Realismens författare strävade efter sanningen och den oförskönade vardagen. Vi åker till Ryssland och går i Fjodor Dostojevskijs fotspår samt undersöker varför författare väljer att skriva under pseudonym.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Modernismen

Avsnitt 7 av 7

Modernismen var en tid då författarna ville skapa känslor och uppröra. Vi pratar förbjudna böcker, Franz Kafka och Simone de Beauvoir. Vi diskuterar även framtidens litteratur med en rad inbjudna författare.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer gymnasieskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt - syntolkat

Läsmatchen

Bandylaget Örebro SK Ungdom P18 deltar i projektet Läsmatchen, som syftar till att inspirera idrottande barn och ungdomar att läsa mer. De läser "En gång var jag större än Zlatan" av Tony Flygare. Flera av deltagarna brukar inte läsa annars och tycker att det är en utmaning att ta sig igenom en biografi. För andra väcker boken tankar kring prestationspress inom idrotten.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt

Gül

När Gül Alci var 16 år blev hennes vän mördad, bara 19 år gammal. Gül skrev en insändare där hon ställde frågan: var får unga vapen ifrån? Insändaren blev refuserad. Hon blev arg och bestämde sig för att bli politiker och ta makten över sitt liv genom utbildning. Idag är Gül 22 år och moderat politiker i Botkyrka. Dagligen möter hon politiska texter och hon läser på om olika ämnen för att kunna påverka. Att läsa, processa och att kunna förmedla sina tankar har tagit henne till den plats där hon är idag.

Fråga oss