Titta

Orka

Orka

Om Orka

Om barn i kris. Serien tar upp teman som mobbning, dysfunktionella familjer med missbruk och våld, hedersproblematik, psykisk ohälsa och skilsmässa ur barnets perspektiv. I varje program finns en fiktiv karaktär som bär på de olika problemen, och programledarens uppdrag är att ta reda på hur barnet kan få hjälp genom att träffa klasskompisar, lärare, skolsystrar, psykologer och andra som finns i samhället för att hjälpa barn med problem. Programledare: Stephan Wilson Yüceyatak. Säsong 1.

Till första programmet

Orka : Philip är mobbadMaterialDela
  1. Det här är Philip. Han bor här
    i Råby, strax utanför Västerås.

  2. Philip är elva och har de senaste
    månaderna utsatts för mobbning.

  3. Han vill inte gå till skolan längre.

  4. Vi ska se om vi kan hjälpa honom.
    Nu drar vi till plugget, häng med.

  5. Som ni ser är Philip en pappfigur,
    men väldigt många har det som han-

  6. -så i dag finns han på riktigt.

  7. Philip är uppvuxen i Råby
    och har bott här i hela sitt liv.

  8. För fyra år sen skildes föräldrarna,
    och han bor med mamman Pernilla.

  9. Sen Philip var sju
    har han spelat back i Råby FF.

  10. Han vet att han inte är särskilt bra,
    men han gillar att vara en i gänget.

  11. Fast på sistone känns det som om de
    andra inte vill att han ska vara med-

  12. -och skrattar när han missar
    en passning eller springer långsamt.

  13. Han får ofta elaka kommentarer,
    särskilt från Elton.

  14. Allt det dåliga började
    när han flyttade hit.

  15. Okej, nu är vi på Philips skola.

  16. Jag ska leta upp Philips klass, 5A.

  17. -Hej, tjejer. Går ni i 5A?
    -Nej, 5B.

  18. -Jag letar efter 5A.
    -De är runt hörnet.

  19. Även om Philip känner sig annorlunda
    än andra i klassen-

  20. -så har han trivts bra. Förut var de
    ett gäng som hängde på rasterna-

  21. -lekte levande rollspel och snackade
    dataspel, det roligaste Philip vet.

  22. Men plötsligt vill ingen göra det,
    och han hamnar alltmer utanför.

  23. Elton är värst. En dag hittade han
    Philips samlingsbok med Pokémon-

  24. -och kastade den
    till några andra killar.

  25. Ska du ha dina töntiga
    Pokémonfigurer? Nej, tyvärr.

  26. Vill du ha dina kort?

  27. Han fick inte tillbaka albumet.
    Efter det har allt bara blivit värre.

  28. De retar honom för hans kläder
    och frisyr, och de har jagat honom-

  29. -tagit tag i honom och sprungit runt
    med honom i korridoren.

  30. Philip är nästan aldrig glad längre.

  31. Han har en gnagande oro i magen
    för att nåt ska hända.

  32. Samtidigt vågar han inte berätta
    för en lärare eller sin mamma.

  33. Tänk om det blir ännu värre!

  34. Här bör Philips klasskompisar vara.

  35. Jag ska snacka med dem
    och se om vi kan hjälpa Philip.

  36. Men först ska vi träffa Sandra,
    som har varit mobbad i flera år-

  37. -och mobbningen
    har fortfarande inte slutat.

  38. Vad är det där för nåt?

  39. Jag har försvarssprej
    med mig i skolan.

  40. -Har du med den varje dag?
    -Ja.

  41. Jag har ju en rädsla
    med mig hela tiden.

  42. Jag går och tänker på att jag måste
    se upp för vissa saker.

  43. Lärarna vet att jag har den,
    och en del kompisar vet det.

  44. Men inte alla.

  45. Jag tror inte att den här pojken
    vet att jag har den.

  46. -Har du behövt använda den?
    -Inte än så länge, men...

  47. När jag kommer hem släpper allt.

  48. Det blir en trygg känsla hemma.

  49. -Hej.
    -Hej. Hur har dagen varit?

  50. Så där. Jag har ont i magen.

  51. Vill du hjälpa till? Inte?

  52. Det är inte gröt,
    fast det ser ut så just nu.

  53. Försvarssprejen
    är din trygghet i skolan.

  54. Jag önskar att vi hade kommit på det
    i fyran när alltihop började.

  55. Då hade det inte gått så långt.

  56. En pojke har mobbat och trakasserat
    mig i tre år-

  57. -från fyran till sexan.

  58. Han revs, nöps-

  59. -bet och allt möjligt.

  60. Det blev bara värre och värre
    med åren.

  61. Jag fick ingen hjälp av skolan.

  62. En gång var han arg på min kompis.

  63. Bara för att vi är kompisar
    slog han mig när vi stod i matkön.

  64. Jag kom hem med en blåtira över ögat.

  65. Varför blev just du utsatt, tror du?

  66. Jag vet inte. Skolan sa att kärlek
    alltid börjar med bråk-

  67. -men så kraftigt kär
    kan man nog inte vara.

  68. Jag var väl lättast att gå på.
    Jag slog aldrig tillbaka.

  69. Mamma sa åt mig att gå till läraren,
    och jag gjorde det...

  70. ...men fick ingen hjälp.

  71. -Hur länge håller det på?
    -Ett.

  72. -Hur kommer du hem?
    -Vet inte.

  73. -Trodde du på det själv?
    -Det är min sida.

  74. Det där är inte din sida.

  75. -Tänker du fortfarande på det?
    -När jag kommer hem är jag trött.

  76. Jag lägger mig
    och sover i några timmar.

  77. Sen går jag upp och äter och lägger
    mig igen, nästan varje dag.

  78. Men vissa tar inte det seriöst.

  79. Jag har den rädslan och vill
    sitta längst bak i klassrummet-

  80. -men det fattar vissa inte heller.
    Det kan vara skitjobbigt för mig.

  81. Man har fattat
    att det har varit jobbigt-

  82. -men kanske inte riktigt hur jobbigt.

  83. Jag har inte tänkt på det
    så mycket nu.

  84. Nej, inte när man inte är utsatt.

  85. Man vill inte lägga sig i
    och bli det.

  86. Jag vet nästan ingenting egentligen.

  87. Ibland kan det märkas på Sandra.
    Är det så?

  88. Jag vill ibland inte gå till skolan
    och orkar inte gå upp.

  89. En dag smäller det
    och jag blir utsatt igen.

  90. Dagarna får gå som de gör.

  91. Om jag inte visste det
    hade jag aldrig trott-

  92. -att folk gav sig på henne.
    Hon är så stark.

  93. Några vill bryta ner henne, men det
    kommer de inte att lyckas med.

  94. Du är jättestark
    efter det som har hänt.

  95. -Jag håller på att dö!
    -Det är ju sant.

  96. Du har gått igenom mer än vad
    de flesta kommer att få gå igenom.

  97. Du vet ju väldigt mycket...

  98. När livet kan vara svårt
    så klarar du det ändå.

  99. Gumman!

  100. Jag brukar inte ta emot
    så mycket positivt.

  101. Hej, gubben. Ska vi ut och rida?

  102. Det här Pride som jag fick
    när det var som jobbigast.

  103. Han är allt. Jag skulle aldrig kunna
    göra mig av med honom.

  104. Han är en stor del som har kommit in.

  105. När jag är i stallet får jag göra
    det som jag tycker om.

  106. Jag behöver inte ha sprejen med mig
    och vara rädd hela tiden.

  107. Är du rädd hela tiden i skolan?

  108. För det mesta är jag det.

  109. Jag visar det inte utåt-

  110. -men det finns hela tiden i mig.

  111. Tror du att du nånsin
    kan bli av med rädslan?

  112. Ja, men inte på ett bra tag.

  113. Jag har ofta tänkt att det inte
    är mig som det är fel på.

  114. Tjena. Går du i femman?

  115. -5A, till och med?
    -Ja.

  116. Är det dina klasskompisar?
    Får jag störa er ett tag?

  117. Jag vill snacka med er om en grej.
    - Du får gärna vara med.

  118. Det här är Philip.
    Han går i er klass.

  119. -Ser han ut att kunna göra det?
    -Ja.

  120. Vad tycker ni om hans klädstil?

  121. Inte som alla andra i klassen.

  122. Lite konstig.

  123. Man brukar ha jeans och t-shirt,
    men inte väst eller kavaj.

  124. Inte bara på grund av kläderna,
    men kanske lite-

  125. -har Philip blivit mobbad i skolan.

  126. Philip har jättemycket fantasi.
    Han gillar fantasylekar-

  127. -och levande rollspel
    - magiker, orcher och allt sånt.

  128. Men han leker inte längre så mycket
    med kompisarna i er klass.

  129. De tycker att det är lite töntigt.

  130. Har det börjat bli lite töntigt
    med levande rollspel i er klass?

  131. -Ja.
    -Vi börjar bli lite för stora.

  132. Hur menar du då?

  133. Man håller på med det när man
    är liten, men när man blir äldre-

  134. -håller inte så många på med det.

  135. Det är likadant i fotbollslaget.

  136. Förr var det ingen stor grej om han
    missade ett skott eller sköt snett.

  137. Nu blir det lite tissel och tassel.
    Så Philip har ont i magen varje dag.

  138. I går, precis när lektionen slutade-

  139. -upptäckte hans klasskompis Elton
    det här seriealbumet.

  140. Han började kasta runt det
    och de började ropa-

  141. -"serieapa!" och "Pokémontönt",
    och kasta runt.

  142. Ni såg allt det här, men ni var på
    lite avstånd och gjorde ingenting.

  143. Nu har ni en chans att tänka till.
    Vad skulle ni göra?

  144. -Vad skulle ni ha gjort?
    -Ingenting.

  145. Hjälpt honom.

  146. Varför hade du inte gjort nåt?

  147. Om jag hade sagt till Elton.
    då hade jag också blivit mobbad.

  148. -Varför skulle han mobba dig?
    -För att jag hjälper honom.

  149. Så du skulle vara för rädd
    för att själv bli mobbad?

  150. Jag skulle nog säga till nån fröken
    men inte till mobbaren.

  151. Du sa att du hade hjälpt till direkt.
    Vad skulle du göra?

  152. Ge Pokémonkorten till honom.

  153. Till Philip? Skulle du våga det?

  154. Han är väldigt självsäker
    och väldigt duktig i fotbollslaget.

  155. Skulle du våga säga emot
    en sån kille som Elton?

  156. -Jag skulle tagit hjälp.
    -Jag hade också hjälpt honom.

  157. Om det inte går
    kan man hämta fröken.

  158. -Hjälper det att prata med läraren?
    -Kanske inte.

  159. Hur menar du?

  160. Hon lyssnar inte och tror inte på en.

  161. -Vad skulle du säga till läraren?
    -Att de är taskiga mot honom.

  162. Att de måste prata med mobbarna-

  163. -och hans föräldrar,
    så kanske det slutar.

  164. Kan ni förstå
    varför Elton gör som han gör?

  165. Han kan ha blivit mobbad förut
    och känner sig osäker.

  166. Han vill verka cool för sina kompisar
    så att han inte blir mobbad igen.

  167. -Är det så mobbare tänker?
    -Vet inte.

  168. -Kanske.
    -Kanske?

  169. Vi ska få träffa en Elton.

  170. En som var mobbare en gång i tiden.

  171. Jag blev nog mobbare
    för att det var en enkel väg-

  172. -till att inte själv känna mig liten
    eller värdelös-

  173. -och att inte ge nån annan
    en chans att trycka ner mig.

  174. Det säkraste sättet var
    att trycka ner de andra.

  175. Jag valde inte ut offer.
    De valdes ut av gruppen-

  176. -av situationen.

  177. Om jag är stolt över nåt så är det
    att jag inte gav mig på de svagaste-

  178. -utan det var snarare andra-

  179. -som kunde vara starka.

  180. Dem gjorde jag till mobboffer.

  181. Det är svårt att förklara
    varför nån blir mobbad.

  182. Vem som helst kan råka ut för det.

  183. Det var väldigt viktigt för mig
    att vara omtyckt av folk.

  184. Jag visste inte
    hur man gjorde sig omtyckt-

  185. -så jag gjorde det
    genom att göra mig märkvärdig.

  186. Jag visade att man antingen var
    med mig eller med "den där"-

  187. -och det var farligare
    att vara med "den där".

  188. Om man var med mig
    fick man inte spö.

  189. Så skapade jag mig en vänkrets.

  190. De blev som mina kompisar-

  191. -men de var ju med mig
    för att de var rädda.

  192. Jag sa till vissa personer:

  193. "Om du ser mig får du ta en omväg,
    annars slår jag sönder dig."

  194. Om de kom gående
    och vågade möta mig i korridoren-

  195. -då slog jag dem.

  196. Jag började tvinga folk
    att snatta godis åt mig.

  197. "Gå och hämta chokladkakor,
    annars får du spö."

  198. Jag såg till att de blev löjliga,
    genom att göra dem små inför andra-

  199. -och visa
    att jag kunde dominera dem.

  200. De handlade mycket om
    att demonstrera makt.

  201. Visa att man var kung.

  202. Det var en fruktansvärd stress.

  203. Ibland ville jag bara bli kompis
    med killen som jag mobbade.

  204. Jag skulle att vi gick hem
    efter skolan och var polare.

  205. När jag var taskig mot nån
    kände jag hela tiden att det var fel.

  206. Jag mådde dåligt
    och tyckte synd om personen.

  207. Man lär sig att stänga ute det där.

  208. Man övertygar sig själv om
    att personen förtjänar det här.

  209. Man mår dåligt, men vet inte varför.

  210. Jag mådde dåligt hela tiden,
    det är klart.

  211. Jag uppnådde ju inte det jag ville.
    Det var bara en kort kick.

  212. Ett kort sätt att övertyga mig om
    att jag var populärast-

  213. -för att jag hade skrämt upp alla,
    men det satt ju inte i länge.

  214. Det gör att många i den situationen,
    inklusive jag-

  215. -hela tiden blir värre och värre.

  216. Mina klasskamrater
    hade kunnat stoppa det-

  217. -om de hade vänt sig emot mig.

  218. Jag var i själva verket
    jättesvag som person.

  219. När jag begick mina övergrepp,
    om jag hade kallats för nolla-

  220. -och de hade vänt mig ryggen,
    då hade jag inte kunnat fortsätta.

  221. De var bekräftelse jag sökte,
    och så länge jag fick den-

  222. -så länge jag blev den ledare
    som jag trodde mig vara-

  223. -kunde jag fortsätta.

  224. Hej, är du Lena?

  225. -Jobbar du med antimobbningsrådet?
    -Ja.

  226. Vi behöver snacka om Philip.
    Det har uppstått lite problem.

  227. Det är bäst att ta det på en gång.
    Kom in.

  228. Han mobbas av den nya killen Elton
    som många ser upp till.

  229. Philip har inte berättat det för nån,
    men nu får du veta det.

  230. Vad gör du?

  231. Jag pratar nog med Philip en stund-

  232. -så att han får öppna sig
    om han vill.

  233. Han får berätta varför han blir
    ledsen och vad Elton gör.

  234. Du är inte hans lärare.
    Hur går det till?

  235. De känner mig, så jag ropar hit dem-

  236. -och sen går man undan och pratar.

  237. Ofta har man förberett innan,
    så att man har nånstans att sitta.

  238. -Vad säger du?
    -Att jag har fått information...

  239. ...och vill veta om det är sant.

  240. Om det är påhitt
    eller om han känner så.

  241. Be honom förklara,
    så att jag kan hjälpa.

  242. Hur tror du Philip känner
    när du berättar det?

  243. Både lättnad och rädsla.
    Det beror på hur han är som person.

  244. Lättnad för att nån annan vet
    att han har det jobbigt.

  245. Rädslan kan vara att det kommer fram
    att han har skvallrat.

  246. Eller så är det bara skönt
    att få hjälp.

  247. -Vad kan du göra?
    -Först tar jag reda på vilka det är.

  248. Sen söker jag upp dem en i taget
    och pratar med dem.

  249. De är kanske jätteirriterade
    på honom.

  250. Jag förklarar hur Philip känner-

  251. -och att han tycker att det är
    jobbigt att bli retad.

  252. Jag frågar varför de gör det.
    Ibland har de inget svar alls-

  253. -och ibland jättemycket.

  254. Hur tar du det med en "cool" kille
    som Elton är i vissas ögon?

  255. Han säger: "Han förtjänar ju det!
    Kolla hur han ser ut."

  256. "Vilken loser!"

  257. Jag försöker få honom att förstå
    hur ledsen han är-

  258. -och ge honom lite mer medkänsla.

  259. Han får tänka på om han själv
    hade velat bli behandlad så.

  260. Men varför skulle Elton
    lyssna på dig?

  261. En bra fråga. Det vet jag inte-

  262. -men jag hoppas
    att han är trygg med mig-

  263. -och vågar lita på mig.

  264. Men om han lovar
    att lugna ner sig lite-

  265. -men det ändå fortsätter,
    vad gör du då?

  266. Går ett steg vidare. Pratar fler
    gånger och kontaktar föräldrar.

  267. Man förklarar att deras pojke är
    taskig mot Philip och behöver hjälp.

  268. Hur gör du med resten av klassen?
    Är de inte också mobbare?

  269. Man pratar en och en med dem också.

  270. Philip har kanske nämnt fyra, fem
    namn som är värst.

  271. Då pratar man med dem.

  272. Några i klassen visste inte ens
    vad antimobbningsrådet var.

  273. -Vad ska de göra?
    -Gå till närmaste vuxen och berätta.

  274. Sen går den personen
    till dem som ansvarar för det.

  275. För det mesta
    försöker fröken reda ut det först.

  276. Kan du garantera att det blir bättre
    för Philip om han pratar med dig?

  277. Man kan aldrig garantera,
    men till 99 procent blir det bra.

  278. Ibland går det fort, och med
    vissa barn tar det längre tid.

  279. Ibland tar det flera samtal
    och ibland blir det bra på en gång.

  280. Så det är olika. Här på skolan
    har vi lyckats med alla fall.

  281. Tack så mycket för alla råd. Hoppas
    att du lyckas lika bra med Philip.

  282. Det tror jag att vi gör.
    Vi jobbar på det, bara.

  283. Vi vet alla
    att Philip bara är en pappfigur-

  284. -men det finns många i Sverige
    som känner precis som han.

  285. Men det finns hjälp att få.

  286. I dag har jag lärt mig
    att man ska prata med nån.

  287. Vuxna på skolan har en skyldighet
    att göra det bättre.

  288. Ta hand om er och ha det riktigt bra,
    så ses vi.

  289. Text: Richard Schicke
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Philip är mobbad

Avsnitt 1 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Pappfiguren Philip bor utanför Västerås och går i femman. Under ett halvårs tid har han blivit utsatt för mobbning av några av sina klasskamrater vill inte längre gå till skolan. Många barn lider av samma problem som Philip, så vi besöker Philips skola och pratar med kloka klasskamrater och en fritidsledare som är van att rycka in när det förekommer mobbning. Alla försöker hjälpa till att lösa Philips problem och dryftar både möjligheter och svårigheter. Vi ser dessutom reportage om en mobbares historia och om fjortonåriga Sandra som har trakasserats av en klasskamrat sedan lågstadiet.

Ämnen:
Värdegrund > Mobbning
Ämnesord:
Mobbning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Samhällsvetenskap, Skolans socialpsykologi, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Orka

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka

Philip är mobbad

Avsnitt 1 av 7

Pappfiguren Philip går i femman och mobbas av sina klasskamrater. Stephan besöker Philips skola i Västerås och pratar med kloka klasskamrater och en fritidsledare som är van att rycka in när det förekommer mobbning.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka

Ebba är utfryst

Avsnitt 2 av 7

Hur kommer man åt mobbning som är tyst och subtil? Ebba är duktig i skolan men blir utfryst. Stephan tar med sig den fiktiva Ebba till skolan och försöker lösa problemet tillsammans med elever och lärare

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka

Rafael är rädd

Avsnitt 3 av 7

Hur kan Rafael få hjälp att hantera rädslorna som styr hans liv mer och mer? Vi får också följa med Melanie som kämpar med sin sociala fobi, och vi träffar rapparen Kevin som under högstadiet gått igenom en depression.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka

Markus pappa dricker

Avsnitt 4 av 7

Markus pappa är alkoholist men det vet ingen om. Hela familjen blir påverkad och Markus tar ut sin ilska genom att mobba sina klasskamrater.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka

Linnéa vill inte gå hem

Avsnitt 5 av 7

Tolvåriga Linnéas pappa är våldsam mot hennes mamma. Bris, Socialtjänsten och Familjeenheten berättar hur de skulle kunna hjälpa Linnéa. Vi hör också om Yasmin vars pappa kontrollerar henne av kulturella skäl och en pojke som blev misshandlad av sin styvpappa.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka

Amina har mardrömmar

Avsnitt 6 av 7

Hur kan man hjälpa kompisar som bär på jobbiga erfarenheter från krig eller som har drabbats av svåra sjukdomar? Vi möter Guhn Godani på Kris- och traumacentrum som arbetar med personer som upplevt trauman. Vi träffar även Jessica, som berättar om livet efter cancerbeskedet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka

Sophias föräldrar är skilda

Avsnitt 7 av 7

Sophia berättar om livet före och efter föräldrarnas skilsmässa. Holländska Lucas största problem är att hennes skilda föräldrar fortfarande bråkar om precis allt.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & värdegrund

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Berätta för mig - nordsamiska

Uthängd

Rodde berättar alltid för storasyster Julia när det är någonting som bekymrar honom. Idag berättar Rodde om Yasmin som går i samma klass. Yasmin var sjuk och när hon kom tillbaka till skolan hade Rosa tagit Yasmins plats i kompisgänget. De gamla kompisarna började mobba Yasmin för hennes inlägg i sociala medier. Rodde är inte med i kompisgänget. Borde han trots det försöka hjälpa Yasmin?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 2

Vad fanns innan universum kom till? Vad är ingenting? Är vårt universum det första? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, fortsätter Farzad att fundera kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. För att höra olika sätt att tänka lyssnar de också på hur några elever på Högalidsskolan i Stockholm funderar.

Fråga oss