Titta

Orka

Orka

Om Orka

Om barn i kris. Serien tar upp teman som mobbning, dysfunktionella familjer med missbruk och våld, hedersproblematik, psykisk ohälsa och skilsmässa ur barnets perspektiv. I varje program finns en fiktiv karaktär som bär på de olika problemen, och programledarens uppdrag är att ta reda på hur barnet kan få hjälp genom att träffa klasskompisar, lärare, skolsystrar, psykologer och andra som finns i samhället för att hjälpa barn med problem. Programledare: Stephan Wilson Yüceyatak. Säsong 1.

Till första programmet

Orka : Ebba är utfrystMaterialDela
  1. Det här är Ebba.
    Hon är tolv år och bor här i Nacka.

  2. Men det som ingen här vet
    är att hon inte vill till skolan.

  3. För i snart ett år har hon blivit
    mobbad av sina klasskamrater.

  4. Men i dag tänkte jag hänga med
    och se om jag kan hjälpa henne.

  5. Som ni ser är Ebba en pappfigur, men
    det finns många som har det som hon.

  6. Så i dag finns hon på riktigt.

  7. Ebba är söt. Hon har alltid
    haft det lätt för sig i skolan.

  8. Hon är jättebra på dans,
    och det har varit hennes grej.

  9. Man tror inte
    att Ebba har några problem.

  10. Men så är det precis tvärtom.

  11. Ända sen dagis
    var Ebba bästis med Elin.

  12. De lekte hela tiden
    och tyckte om samma saker.

  13. Men så i femman blev de osams.
    Elin ville hellre vara med Angela.

  14. Först blev Ebba ledsen över
    att förlora sin bästa kompis.

  15. Men efter ett tag
    blev det ännu värre.

  16. Det började med att Ebba kände
    att Angela, Elin och Klara-

  17. -ofta fnissade åt henne.

  18. De började säga att hon var präktig
    och trodde att hon var nåt.

  19. De viskade till varandra
    om hon räckte upp handen.

  20. Men allra mest
    är det taskiga miner och blickar.

  21. Och ganska osynliga grejer,
    som att de går när hon kommer.

  22. Det här är Ebbas skola, en dansskola.

  23. Jag tänkte gå till danssalen för att
    se hur hennes klasskamrater tänker.

  24. Kanske kan vi hjälpa henne.

  25. De andra i klassen
    har börjat undvika Ebba.

  26. Det är som om alla känner
    att man inte ska vara med henne.

  27. Eftersom de tre tjejerna
    spridit rykten om Ebba-

  28. -att hon tror
    att hon är bättre än andra-

  29. -börjar nu andra tjejer
    kolla snett på henne.

  30. Till och med såna
    som inte alls känner Ebba.

  31. Att få nya kompisar
    känns nästan omöjligt.

  32. Ju mer det här håller på,
    ju mer inåtvänd blir hon.

  33. Det här borde vara Ebbas klass-
    kompisar. Jag ska snacka med dem.

  34. Det kan ju vara svårt
    att stå bredvid när någon mobbas.

  35. Det känns fel, men man vågar inte
    säga ifrån. Titta på det här.

  36. Det är en vanlig skoldag. Alla väntar
    på att läraren ska släppa in dem.

  37. Men alla är inte lika glada.

  38. Det här är Erik.
    Han har inte några riktiga vänner.

  39. Han är ganska
    tyst och tillbakadragen men snäll.

  40. Erik blir mobbad i sin klass.

  41. Kalle, eller Ball-Kalle som
    han kallas, gillar att ta plats.

  42. Han är som en ledare i klassen, fast
    att de flesta är rädda för honom.

  43. Kalle mobbar ofta Erik.

  44. Fan, jag borde ha väntat längre.
    Nu kommer han hålla på igen.

  45. Där står den där fule fan.

  46. Ingen lärare - fett bra.
    Nu ska jag fan ta honom.

  47. -Hörru, fetto, kom hit!
    -Hit med dig, ditt fetto.

  48. Det här är Jonas, Kalles kompis.

  49. Han ser upp till Kalle
    men är ändå rädd för honom.

  50. Jonas tycker att Kalle är tuff
    och brukar göra som han.

  51. -Kom hit.
    -Fan vad jobbigt det här är.

  52. Hit!

  53. Inte nu igen. Varför är de så
    taskiga? Varför säger ingen nåt?

  54. Det här är Karin, Snäll-Karin.

  55. Till skillnad från de andra
    bryr hon sig om hur ledsen Erik blir.

  56. Men hon är rädd för mobbarna,
    så hon säger inget.

  57. Hon tror att de bara
    börjar mobba henne i stället.

  58. Nu ska de börja hålla på igen.
    Fan vad skönt att det inte är jag.

  59. Det här är Jonny, Rädd-Jonny.

  60. Han har några kompisar,
    men han är rädd för Kalle och Jonas.

  61. När de mobbar Erik brukar han
    bara vara tyst och titta på.

  62. -Det kan inte vara kul att vara fet.
    -Och ful också.

  63. -Fan vilken ful keps.
    -Ge mig min keps.

  64. -Du vill verkligen ha den här, va?
    -Ja.

  65. Snorungar... Nu är de i gång igen.

  66. Gud vad skönt att det inte är min
    klass. Undrar om nån bryggt kaffe.

  67. Om jag säger tyst mobbing,
    vad tänker du på då?

  68. Om ett gäng står och pratar, och
    så kommer en mobbad tjej gående.

  69. Och så blir alla tysta, och liksom...
    Då känner sig den personen utanför.

  70. Man kanske går förbi nån
    och så kollar man...

  71. Man ger en ond blick på den personen
    och inte nån annan.

  72. När nån kommer in i rummet ser man
    till att det är upptaget vid borden.

  73. Man stänger ute den personen,
    helt enkelt.

  74. Jag vet själv hur det är
    att bli utsatt för tyst mobbing.

  75. Man känner en klump i hjärtat.
    Det är jättejobbigt.

  76. Man blir ju inte slagen.
    Är det verkligen mobbing ändå?

  77. Ja, det är det ju. Det är nästan
    som att alla inte får vara med.

  78. En blir utstött och markant visad
    att man blir utstött.

  79. Jag skulle säga att det är mobbing.

  80. Får jag störa er i några minuter?

  81. Det här är Ebba.
    Jag vill att ni tänker er-

  82. -att Ebba går i er klass. Kan ni det?

  83. ...sprida rykten om Ebba
    och fryst ut henne.

  84. Hon har vill inte gå till skolan.
    Flera pratar inte med henne.

  85. Varför tror ni
    att ingen i klassen sagt nåt-

  86. -mot Angela, Elin och Klara?

  87. De flesta kanske är rädda
    för vad de som fryser ut ska säga-

  88. -och att de ska bli taskiga
    mot dem också.

  89. Fast jag
    kanske skulle sagt till dem ändå.

  90. Tror du att du skulle våga?

  91. Jag tror det.
    Det beror hur många de var.

  92. Men det är din klass.
    Det är tre tjejer.

  93. Alla andra har gaddat ihop sig lite.

  94. Om det skulle vara den här klassen
    skulle jag våga.

  95. Men om jag skulle vara ny i klassen
    skulle jag nog inte våga.

  96. Vad ska vi göra
    för att Ebba ska få det lite bättre?

  97. Vi kanske kan starta
    en egen grupp mot de andra.

  98. Och vi kan ju prata med henne.

  99. Det är jättefint av er att försöka
    bjuda in Ebba i er grupp.

  100. Men varför är hon så tillbakadragen?

  101. De har varit taskiga mot henne.

  102. Det kanske har varit så länge,
    och då litar hon inte på nån.

  103. Om det skulle hänt i vår klass,
    då skulle vi...

  104. De flesta skulle försöka få med henne
    in i gänget. Alla skulle göra det.

  105. Jag skulle kanske säga till en lärare
    att hon känner sig...

  106. ...ledsen eller orolig.

  107. Att hon blir mobbad.

  108. -Vad skulle din lärare säga?
    -Hon skulle försöka lösa problemet.

  109. Jag tror att hon skulle prata
    med henne och sätta sig i ett rum-

  110. -och fråga vad de brukar säga.

  111. Och så skulle det bli ett möte
    med Angela och dem.

  112. -Tack för tipsen.
    -Varsågod.

  113. Nu ska vi fortsätta med filmen och se
    vad som händer om man säger ifrån-

  114. -i stället för att titta på.

  115. Hörru, fetto, kom hit!

  116. Hit med dig, ditt fetto.

  117. Fan, jag borde ha väntat längre.
    Nu kommer han hålla på igen.

  118. Nu ska de börja reta honom igen.

  119. Kom hit.

  120. Varför säger ingen nåt?

  121. Ingen lärare - fett bra.
    Nu ska jag fan ta honom.

  122. -Det kan inte vara kul att vara fet.
    -Och ful också.

  123. -Fan vilken ful keps.
    -Ge mig min keps.

  124. -Du vill verkligen ha den här, va?
    -Ja.

  125. -Vill du ha den, eller?
    -Sluta hålla på, grabbar.

  126. -Ge honom kepsen.
    -Var fan fick du luft ifrån?

  127. Men sluta. Ge tillbaka kepsen.

  128. Fan, Jonny och Karin - knullkompisar?
    Fy fan...

  129. Ni ska alltid vara så jävla balla.
    Ge tillbaka kepsen.

  130. Ge tillbaka den bara.

  131. Om ni så jävla gärna vill ha kepsen,
    ta den då.

  132. Hallå! Vad är det som händer här?
    Vad håller ni på med?

  133. -Inget.
    -Jag såg ju vad ni gjorde. Följ med.

  134. Du också. Kom!

  135. -Här har du din keps.
    -Tack.

  136. Erik! Kom och sätt dig med oss!

  137. Du får sitta här om du vill.

  138. -Hej, Erik.
    -Tack.

  139. -Spelar du bandy?
    -Ska vi spela lite på rasten?

  140. Okej, lystring, allihopa! I dag
    ska vi plugga in de här stencilerna.

  141. En ny lag för att stoppa
    mobbning och kränkningar kom 2006.

  142. Även tidigare var mobbning förbjudet,
    men nu är skolornas ansvar större.

  143. Skolorna måste agera direkt
    när någon mobbats.

  144. Om de inte gör det
    kan de dömas till skadestånd.

  145. Om man blir utsatt i skolan
    och skolan inte gör nånting-

  146. -då bryter man mot den här lagen.

  147. Och det är de vuxna som är skyldiga
    att agera. Jag jagar inte mobbaren-

  148. -utan det är de vuxna
    som måste ta tag i situationen.

  149. Gör de inte det bryter de mot lagen-

  150. -och då kan jag begära ett skadestånd
    av den som äger skolan.

  151. Lagen säger att när en elev
    själv tycker att man är mobbad-

  152. -det räcker för att skolan
    måste ta tag i situationen.

  153. Varje skola måste ha
    en likabehandlingsplan.

  154. Den ska du känna till, för eleverna
    ska ha varit med om att ta fram den.

  155. Om du inte har hört talas om planen
    på din skola, fråga en lärare.

  156. Likabehandlingsplanen
    ska innehålla både-

  157. -vad man gör akut
    när ett barn är utsatt.

  158. Den ska också innehålla
    det förebyggande arbetet.

  159. I planen ska det finnas angivet-

  160. -på vilket sätt man ska jobba med
    de här frågorna i skolan.

  161. Det är ett tydligt krav
    att man ska ha det i varje skola.

  162. Man har rätt som elev
    att känna sig helt trygg i skolan.

  163. Om man som elev gör en anmälan
    till mig kommer jag lyssna på eleven.

  164. Jag kommer kräva att skolan tar tag i
    situationen för att få stopp på det.

  165. Hej då.

  166. Ursäkta, Elena.

  167. Skulle jag kunna få snacka med dig
    lite snabbt?

  168. Ebba har varit en elev på skolan
    sen lekis-

  169. -och du har haft henne i några år.

  170. Det har hänt nåt den senaste tiden.

  171. Så jag undrar,
    nu har du fått information-

  172. -om hur det ligger till
    i din egen dansklass.

  173. Självklart ska jag
    försöka prata med alla tjejer.

  174. Både med...

  175. ...Ebba och de andra tjejerna.

  176. Fråga om de kan berätta för mig
    hur det känns och varför det blir så.

  177. Om jag inte hade berättat det,
    hade du lagt märke till det då?

  178. Det är inte jättelätt
    att lägga märke till det.

  179. Det kan berättas saker bakom ryggen-

  180. -och som lärare kan man inte vara
    på alla ställen samtidigt.

  181. Men det går att märka.

  182. -Hur då?
    -Oftast berättar barnen småsaker.

  183. Vad är det som har hänt.
    Inte de som det gäller-

  184. -men de andra som befunnit sig där
    i det ögonblicket.

  185. De kan komma och berätta
    att nåt har hänt.

  186. De flesta tycker inte om
    när kompisarna mår dåligt.

  187. -Vad skulle du säga till Ebba?
    -Jag skulle fråga...

  188. ...hur hon mår i enrum.

  189. Så att de andra barnen
    inte står runtomkring.

  190. Vad skulle Ebba säga till dig?

  191. Det kommer inte vara lätt, och
    hon kommer nog inte berätta allt.

  192. Ibland är det svårt
    att sätta ord på känslor.

  193. Men hon kanske kan berätta nånting-

  194. -så att jag kan hålla ögonen öppna.
    Kanske ser jag hur det pågår.

  195. Finns det en risk
    att hon inte säger nåt alls?

  196. Tyvärr,
    men vi som lärare får inte ge upp.

  197. Så vi får fråga om och om igen.

  198. Nu är de ju tre stycken. Skulle du
    prata med alla på en gång?

  199. Nej, jag skulle nog börja...

  200. ...med den tjejen som var ledare,
    Angela.

  201. Men om hon säger
    att de bara har skojat lite?

  202. -"Vi får väl skoja med varandra?"
    -Då får jag förklara...

  203. ...att det de tycker är roligt
    inte är roligt för andra.

  204. Man ska försöka titta på situationen-

  205. -med andras ögon.

  206. Men den här typen av mobbing...

  207. -...är det mobbing?
    -Jag tycker absolut det.

  208. För precis som du säger syns det
    inte. Det är svårt att upptäcka.

  209. På långt håll
    påverkar det eleverna mycket.

  210. -Allvarligt, skulle jag säga.
    -Finns det nåt annat man kan göra?

  211. Hela klassen är ju inblandad.

  212. Om tjejerna bara är tre
    är de i minoritet.

  213. Om hela klassen
    ställer sig på Ebbas sida-

  214. -och stödjer varandra-

  215. -som förlorar de här tjejerna
    sin makt.

  216. -Tack så mycket.
    -Tack för att du berättade om Ebba.

  217. -Att du vågade.
    -Tack.

  218. Nu ska vi träffa Madde. Hon blev
    kompis med mobbaren i klassen.

  219. Hon blev en del av mobbingen själv,
    nånting hon ångrar i dag.

  220. Jag har inte varit här
    sen jag gick ut sexan.

  221. Jag kan inte förstå hur jag kunde
    vara så elak mot nån annan.

  222. Eftersom vi var tre kompisar
    var jag rädd för att bli utstött.

  223. Det gjorde nog att jag ville vara med
    och frysa ut nån annan.

  224. Böcker, böcker...

  225. Här har vi en skolkatalog.

  226. Jag flyttade från förorten till stan
    när jag började femman.

  227. Jag trodde att jag behövde vara
    så himla cool. Jag sminkade mig.

  228. När jag kom första dan
    var ingen sminkad eller cool.

  229. Här går jag i sjuan.

  230. Jag blev bra kompis
    med en tjej från min parallellklass.

  231. Vi blev otroligt tajta
    väldigt snabbt.

  232. Hon var väldigt snygg
    och omtyckt av killarna-

  233. -så man ville vara som henne. Hon
    var väldigt bra på att trigga andra.

  234. Det kom in en ny tjej i klassen,
    och vi började umgås med henne.

  235. Hon var väldigt annorlunda än vi var.

  236. Men vi blev väldigt bra kompisar
    och hängde jämt.

  237. Vi var väldigt bra kompisar, vi tre.

  238. Det är mitt starkaste minne:
    Jag och min kompis kommer på-

  239. -att vi inte vill vara kompis
    med den andra tjejen längre.

  240. Hon är inte som vi.
    Vi tycker inte om henne längre.

  241. Vi tog hennes mp3-spelare,
    tryckte på "record"-

  242. -och ställde oss
    och sa rakt framför henne:

  243. "Vi vill inte
    vara din kompis längre."

  244. "Du passar inte ihop med oss.
    Vi två passar ihop."

  245. Jag vill nästan säga
    att det var som om hon var inträngd.

  246. Vi liksom stod
    två tjejer här mot en liten tjej-

  247. -och kom fram och sa:
    "Vi vill inte vara din vän."

  248. Då går vi in och lyssnar
    på vad hon sagt och skrattar.

  249. Jag vet inte varför vi skrattar.
    Jag ryser när jag tänker på det.

  250. Och sen var vi inte vänner mer.

  251. Jag vill inte säga
    att jag var drivande.

  252. Och jag tror på nåt sätt inte det.

  253. Jag såg mig ändå då som snäll.

  254. Och jag kan inte tänka mig
    att jag kan komma på-

  255. -att vi ska gå fram till nån
    och "göra slut".

  256. Jag vill säga att jag
    inte var drivande, men...

  257. Jag har ju kontaktat
    den här tjejen som blev utsatt.

  258. Jag skriver i princip så här: "Hej."

  259. "Jag vet inte om du minns mig,
    men vi gick på Tullgårdsskolan"-

  260. -"och var vänner..."

  261. Jag vill komma i kontakt med henne
    för att be om förlåtelse.

  262. Hon skriver så här: "Hej, Madeleine.
    Jag blev förvånad över ditt mejl."

  263. "Du skickade
    en vänförfrågan till mig"-

  264. -"och jag har haft kvar den
    men tvekat på att svara ja."

  265. Hon säger: "Det är inget
    jag går omkring och tänker på"-

  266. -"men jag tog illa upp då."

  267. "Det jobbigaste var
    att jag såg oss som vänner"-

  268. -"och att vi umgicks en del."

  269. "Men sedan att du och den här 'coola
    tjejen' behandlade mig illa."

  270. "Jag vet inte
    hur det kändes mellan er två"-

  271. -"men när jag hör vad du berättar,
    så kanske det var mer hon."

  272. "Däremot
    så kände jag nog inte så då."

  273. Jag har sagt så här till henne:
    "Från min sida"-

  274. -"ser jag den coola tjejen
    som ledartypen"-

  275. -"och jag ville vara cool som henne.
    Jag var rädd för att bli ensam."

  276. Det sorgliga är att man inte förstår
    vad man gjort förrän man växt upp.

  277. Även om Ebba inte finns, så finns det
    många som har det som henne.

  278. Och den här osynliga mobbingen som
    vi pratat om i dag gör ju ändå ont.

  279. Så om jag ser nån bli mobbad ska jag
    säga ifrån. Det gäller er också.

  280. Vågar ni inte
    kan ni prata med en lärare.

  281. Man kan ju försöka, i alla fall.
    Ta hand om er nu. Ciao!

  282. Textning: Markus Svensson
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Ebba är utfryst

Avsnitt 2 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ebba är duktig i skolan och gillar att dansa. Tidigare hade hon en bästis, men nu har bästisen svikit henne till förmån för två andra, tuffare tjejer. Ebba blir mer och mer utfryst och utsätts för elaka blickar och kommentarer. Stephan tar med sig den fiktiva tjejen Ebba till hennes skola och försöker tillsammans med elever och lärare lösa Ebbas problem. Hur kommer man åt mobbning som är tyst och subtil? Dessutom får vi se hur man kan hjälpa en utsatt person genom att bryta mönster och gå emellan, och träffar Madde som berättar hur hon var med och fryste ut en tjej i femman.

Ämnen:
Värdegrund > Mobbning
Ämnesord:
Mobbning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Samhällsvetenskap, Skolans socialpsykologi, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Orka

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka

Philip är mobbad

Avsnitt 1 av 7

Pappfiguren Philip går i femman och mobbas av sina klasskamrater. Stephan besöker Philips skola i Västerås och pratar med kloka klasskamrater och en fritidsledare som är van att rycka in när det förekommer mobbning.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka

Ebba är utfryst

Avsnitt 2 av 7

Hur kommer man åt mobbning som är tyst och subtil? Ebba är duktig i skolan men blir utfryst. Stephan tar med sig den fiktiva Ebba till skolan och försöker lösa problemet tillsammans med elever och lärare

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka

Rafael är rädd

Avsnitt 3 av 7

Hur kan Rafael få hjälp att hantera rädslorna som styr hans liv mer och mer? Vi får också följa med Melanie som kämpar med sin sociala fobi, och vi träffar rapparen Kevin som under högstadiet gått igenom en depression.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka

Markus pappa dricker

Avsnitt 4 av 7

Markus pappa är alkoholist men det vet ingen om. Hela familjen blir påverkad och Markus tar ut sin ilska genom att mobba sina klasskamrater.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka

Linnéa vill inte gå hem

Avsnitt 5 av 7

Tolvåriga Linnéas pappa är våldsam mot hennes mamma. Bris, Socialtjänsten och Familjeenheten berättar hur de skulle kunna hjälpa Linnéa. Vi hör också om Yasmin vars pappa kontrollerar henne av kulturella skäl och en pojke som blev misshandlad av sin styvpappa.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka

Amina har mardrömmar

Avsnitt 6 av 7

Hur kan man hjälpa kompisar som bär på jobbiga erfarenheter från krig eller som har drabbats av svåra sjukdomar? Vi möter Guhn Godani på Kris- och traumacentrum som arbetar med personer som upplevt trauman. Vi träffar även Jessica, som berättar om livet efter cancerbeskedet.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaOrka

Sophias föräldrar är skilda

Avsnitt 7 av 7

Sophia berättar om livet före och efter föräldrarnas skilsmässa. Holländska Lucas största problem är att hennes skilda föräldrar fortfarande bråkar om precis allt.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & värdegrund

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Berätta för mig - nordsamiska

Tex-mex

Rodde har världens bästa storasyster. Med henne kan han prata om allt. Han berättar för henne att en av klasskamraterna gör sig rolig på hans bekostnad för att deras pappa kommer från Chile. Rodde vill inte visa hur ledsen han blir och klassen verkar inte förstå att han har tröttnat på de rasistiska skämten. Hur ska han få stopp på mobbningen?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Världens bästa berättelser

Amor och Psyke

I myten om Amor och Psyke väcker den unga flickan Psyke skönhetsgudinnan Venus avund. Venus skickar sin son Amor för att hämnas. Amor blir istället förälskad i Psyke, men kan inte visa sig för henne. Psyke vill inte leva i blind kärlek och utsätts för en rad prövningar. Hon beger sig till underjorden för att till slut återfödas och återförenas med Amor. Mytens äldsta kända ursprung är antikens Grekland och nedtecknades under romartiden. Huvudpersonerna har blivit mest kända hos oss under namnen Amor och Psyke, så dessa namn används i denna version av den kända myten. Myten har även påverkat många senare sagor.

Fråga oss