Titta

Med Ahmed i medeltiden

Med Ahmed i medeltiden

Om Med Ahmed i medeltiden

Ahmed släpar runt på en kedja med två jättestora stenar i varje ände. Han vet att det är ett medeltida föremål, men vad har det egentligen använts till? Är det ett skamhalsband för otrogna kvinnor? Eller kanske begravningsstenar för spetälska? Medeltiden är så mycket mer än mörker, pest och halshuggningar. I varje program snubblar Ahmed över ett medeltida föremål och försöker ta reda på vad det använts till. Arkeologen Johanna Bergqvist ger honom nya infallsvinklar på hur det var att leva i Sverige under medeltiden. Förvånande nog stöter Ahmed på en vardag som på många sätt påminner om vår egen tid.

Till första programmet

Med Ahmed i medeltiden : NöjenDela
  1. Ahmed!

  2. Du ska nu få följa med på en resa
    tillbaka till medeltiden.

  3. Allt har hänt, allt är verkligt-

  4. -men vad har saken som du bär med
    dig använts till?

  5. Du får tre alternativ.
    Du ska gissa vilket som är rätt.

  6. Om du inte klarar det, Ahmed,
    då kan det bli lite jobbigt för dig.

  7. Ett ben och ett snöre.
    Jag vet vad det här är för nåt.

  8. Under medeltiden var ju alla hungriga
    - folk svalt.

  9. Det här var ett sätt att bevara maten
    - en kycklingklubba med snöre på.

  10. Då kunde ingen sno maten ifrån en.
    Smart, va?

  11. Ahmed! Nej, det är klart
    att de inte gjorde så där.

  12. Glöm svält och elände!

  13. I dag ska vi ha kul. Saken du har
    i handen har med nöjen att göra.

  14. Driver du med mig? Ska den vara kul?
    Är det här roligt?

  15. Får jag ställa en snabb fråga?
    Ni måste hjälpa mig.

  16. Ser ni den här grejen?
    Den är från medeltiden.

  17. Min uppgift är att lista ut vad det
    var för nåt. - Håll den gärna.

  18. -Har ni förslag på vad det kan vara?
    -Det är nåt spel.

  19. -Håll i snöret och kasta långt.
    -Ni har nog just hittat på en ny lek.

  20. Ingen aning.
    Den sitter ju i ett snöre.

  21. -Så det måste vara en jojo.
    -En medeltida jojo. Så kan det vara.

  22. -En medeltida jojo låter logiskt.
    -Visst är det en jojo.

  23. -Jag skulle nog ha den som halsband.
    -Ett halsband?

  24. -Hur skulle du leka med den?
    -Snurra flaska, fast med ben?

  25. Medeltidsvarianten på snurra flaska!
    Tack så mycket för hjälpen.

  26. Ahmed, jag lovade dig tre alternativ.
    Här kommer nummer ett.

  27. Erik Eldgycklare är expert
    på eldkonster.

  28. Den här dagen, den 13 augusti 1335,
    är speciell.

  29. Det är dagen före kung Magnus
    Erikssons bröllop med vackra Blanca.

  30. Erik Eldgycklare ska uppträda.
    Inför sitt viktiga eldgyckel-

  31. -behöver Erik
    en ny, begåvad assistent.

  32. Erik har nästan gett upp hoppet om
    att hitta en duglig lärling-

  33. -när det till slut är Alvinas tur.

  34. Hon imponerar på Erik Eldgycklare
    och blir utvald.

  35. Bra!

  36. Om den här dagen kommer Alvina att
    berätta i evigheters evighet.

  37. -Vad heter du?
    -Alvina.

  38. -Är du redo att bli min lärling?
    -Ja.

  39. Upp med micken lite. Upp! Upp!

  40. Hoppsan! Har Ahmed
    skaffat sig en egen lärling?

  41. En rar liten praktikant, jaha.

  42. Sofia, såg du hur bra det går
    när man följer en stjärna?

  43. Upp med micken lite. Upp! Upp!

  44. Känns det bra där? Vi tar en paus.
    - Fixa lite kaffe åt oss.

  45. -Men herregud...
    -Framfötterna, Sofia.

  46. -Hade alla tid att ha kul?
    -Man tog sig tid till det.

  47. Man jobbade mycket,
    men det gör ju vi också.

  48. Det är klart att man tog sig tid till
    att ha kul, både vuxna och barn.

  49. Men säg hovnarrar,
    hur lät ett skämt på medeltiden?

  50. Var det så här: "Vad kallas en slav
    som inte lyssnar? En trälskalle!"

  51. Ja, kanske.

  52. Man skämtade mycket om kyrkan,
    prästerna-

  53. -och de rika,
    säkert om trälskallar också.

  54. Ahmed,
    här kommer alternativ nummer två.

  55. -Vad var det?
    -Kom.

  56. Väl kämpat, Eskil, men du
    får tänka lite mer på balansen.

  57. Agnes och Björn vet precis vad de
    ska bli som vuxna: modiga riddare.

  58. För att komma ihåg sitt mål bär Agnes
    alltid framtidsamuletten runt halsen.

  59. En stenhård kamp med dödliga svärd-

  60. -ja, visst var fäktningen en gång
    stridsträning inför krig-

  61. -men Eskil och Rotulf krigar inte.

  62. De ägnar sig åt sitt favoritnöje:
    fäktningssporten.

  63. Jag ska visa några föremål.
    Tärningar använder man ju i dag.

  64. De användes på medeltiden också.
    De såg likadana ut-

  65. -men de var inte i plast.
    Den här är nog gjord av horn.

  66. -Vad är horn?
    -Djurhorn på kor och älgar...

  67. Här är sexan, fyran, ettan... Du ser.

  68. Här är en liten fin en i elfenben.
    Den var lite tjusigare.

  69. De här är små spelpjäser
    från schack och liknande.

  70. -Där är nåt man känner igen!
    -Ja, de ser ut som de gör i dag.

  71. Alla de här grejerna har man
    hittat framme i domkyrkan.

  72. -Så de som satt där har tappat...
    -De satt och spelade i kyrkan.

  73. Det var långa gudstjänster. Man hade
    kanske tråkigt. De här har tappats.

  74. När man renoverade kyrkan
    hittade man dem i golvet.

  75. -De här korten ser likadana ut.
    -Ja, jättelika. Där är kungen.

  76. Det spelade man.

  77. Man hade också gyckel och dans.
    Musik var viktigt, så klart.

  78. -Vad lekte man med den här?
    -Ja, den här godingen...

  79. -Nej, Ahmed! Du vet att det är fusk.
    -Det var ju bara en lek.

  80. Här kommer alternativ nummer tre.

  81. I dag är det en mycket speciell dag.
    Det är marknad.

  82. Hela byn sjuder av liv
    och spännande saker.

  83. Tore Raband har inte många leksaker.
    Han leker mest med kottar och sten.

  84. När Tore får se den snurrande saken
    vet han att han bara måste ha den.

  85. Men en leksak lade man inte pengar på
    under medeltiden-

  86. -särskilt inte om börsen var tunn.

  87. -Kan vi inte köpa den?
    -Nej.

  88. -Jag vill ha den.
    -Tore, det går inte.

  89. -Jag vill ha den. Jag vill ha den!
    -Kom, det går inte.

  90. -Mamma, jag vill ha den!
    -Det går inte.

  91. -Jag vill ha den!
    -Ja, ja.

  92. Men att säga nej till ett gråtande
    barn var svårt även för tusen år sen.

  93. Du missade värsta grejen i går.
    Var var du nånstans?

  94. Jag var där. Alla var där...

  95. -Hallå, hallå!
    -Vet du vad? Jag ringer dig snart.

  96. -Vad vill du?
    -Jag vill ha den.

  97. Vill du ha den? Vad tycker du om den?
    Har du sett den förut?

  98. Titta - bara ett ben och ett snöre!

  99. Tror du att jag är dum?
    Jag vill ha mobilen.

  100. Glöm det! Jag är ändå trött på den
    här. Varsågod. Lek nu. Ha så kul!

  101. Ahmed, det är dags nu. I vilket av
    alternativen användes föremålet rätt?

  102. Ge mig alternativen!

  103. Okej. Är det en jonglerpinne
    till eldgyckel?

  104. Är det en framtidsamulett?

  105. Eller är det en leksak?

  106. -Nå Ahmed, vad säger du?
    -Det ser du ju själv.

  107. Det är en leksak.

  108. Textning: Jimmy Solander
    www.broadcasttext.com

  109. Ja, faktiskt Ahmed! Vilken tur!

  110. Jag kallar det för skicklighet!

  111. Bensnurran är mycket riktigt
    en medeltida leksak.

  112. Man snurrar den hårt åt ett håll.
    Sen drog man-

  113. -så att den snabbt snurrade tillbaka.
    Då gav den ifrån sig ett surr.

  114. Pojken, kom tillbaka med leksaken!
    Ge tillbaka den.

  115. -Nej, nej, nej.
    -Va? Hallå! Kom då.

  116. Hallå! Du kan få mobilen, jag lovar.
    Kom tillbaka!

  117. Hallå! Telefon!

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Nöjen

Avsnitt 6 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ahmed hittar en gammal medeltida benbit i ett snöre. Frågan är vad den har använts till? Var det sån svält att man band fast maten så att ingen skulle stjäla den? Nej, benbiten visar sig ha med nöjen att göra! I jakten på den medeltida humorn och svaret på vad benbiten har använts till gör Ahmed en spännande resa tillbaka i tiden. Knäcker Ahmed benbitens hemlighet och om han inte gör det, vad händer då?

Ämnen:
Historia > Forntid och medeltid > Medeltiden
Ämnesord:
Historia, Medeltiden, Spel, Sverige, Sveriges historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Med Ahmed i medeltiden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Brott

Avsnitt 1 av 10

Ahmed hittar en gammal skinnpåse. Vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om brott och straff i det medeltida Sverige.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mat

Avsnitt 2 av 10

Ahmed hittar en medeltida järnkrok som verkar har med mat att göra. Lyckas han lista ut vad det är för någonting? Ahmed gör en resa tillbaka till medeltidens matvanor.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Hygien

Avsnitt 3 av 10

Ahmed hittar en gammal metallpinne som har med hygien att göra. Är det kanske en näspetare? I jakten på svaret gör Ahmed en spännande tidsresa och lär sig om medeltidens syn på hygien.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Tro

Avsnitt 4 av 10

Ahmed hittar en gammal medeltida nål som har med tro att göra. Användes den som tandpetare av biskopen? Eller har den med trolldom att göra? Ahmed gör en tidsresa för att ta reda på sanningen.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Sjukdom

Avsnitt 5 av 10

Ahmed hittar ett vasst järnföremål. Det har med sjukdom att göra. Är det en medeltida termometer? Eller hade den med pesten att göra? I jakten på svaret gör Ahmed en tidsresa och lär sig om medeltidens läkekonst.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Nöjen

Avsnitt 6 av 10

Ahmed hittar en gammal benbit i ett snöre. Var det sån svält att man band fast maten så att ingen skulle stjäla den? Nej, benbiten visar sig ha med nöjen att göra. Ahmed gör en spännande resa tillbaka i tiden och lär sig mer.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Yrken

Avsnitt 7 av 10

Ahmed hittar en medeltida pall. Den har med yrken att göra, men vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en spännande resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mode

Avsnitt 8 av 10

Ahmed hittar ett medeltida tygstycke som har med mode att göra. Är det en mössa, en axelvadd eller en handväska kanske? I jakten på vad tygstycket har använts till gör Ahmed en resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Kärlek

Avsnitt 9 av 10

Ahmed hittar ett medeltida kohorn. Vad är det för något? Det enda Ahmed vet, är att det handlar om kärlek. I sin jakt på sanningen får Ahmed lära sig mer om den medeltida kärleken.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Synd

Avsnitt 10 av 10

Ahmed hittar en kedja med två blytunga stenar som har med synd att göra. Hotade man syndare med dem eller hade de med skam att göra? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om synder då och nu.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta En rolig historia

Smutsens historia

Hur funkade toaletterna förr i tiden? Var det verkligen så där smutsigt på medeltiden som man tänker sig? Ann och Henrik färdas genom medeltiden till 1600-talets Frankrike och 1800-talets England för att ta reda på hur synen på smuts förändrats genom tiderna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tro och väsen

Älvan

Älvorna dansar på ängen. En ung man lockas av skönheten och den ljuva musiken och ger sig in i dansen. Ett beslut han kommer att få ångra.

Fråga oss