Titta

Med Ahmed i medeltiden

Med Ahmed i medeltiden

Om Med Ahmed i medeltiden

Ahmed släpar runt på en kedja med två jättestora stenar i varje ände. Han vet att det är ett medeltida föremål, men vad har det egentligen använts till? Är det ett skamhalsband för otrogna kvinnor? Eller kanske begravningsstenar för spetälska? Medeltiden är så mycket mer än mörker, pest och halshuggningar. I varje program snubblar Ahmed över ett medeltida föremål och försöker ta reda på vad det använts till. Arkeologen Johanna Bergqvist ger honom nya infallsvinklar på hur det var att leva i Sverige under medeltiden. Förvånande nog stöter Ahmed på en vardag som på många sätt påminner om vår egen tid.

Till första programmet

Med Ahmed i medeltiden : YrkenDela
  1. Ahmed...

  2. Du ska nu få följa med
    på en resa till medeltiden.

  3. Allt har hänt, allt är verkligt.

  4. Vad har saken du har använts till?

  5. Du får tre alternativ. Bara ett
    är rätt och du ska gissa vilket.

  6. Om du inte klarar det, Ahmed,
    kan det bli lite jobbigt för dig.

  7. Varför skulle inte jag veta
    vad det här är? Det är en stol.

  8. En gammal stol, en medeltida stol.

  9. Det här var för lätt.
    Jag är klar för i dag.

  10. Riktigt så enkelt är det inte
    men på sätt och vis har du rätt.

  11. Det är en pall
    men hur har den används?

  12. Jag ska lista ut vad den här användes
    till. Den är från medeltiden.

  13. De kan ha tillrett mat på den eller
    suttit på den för att mjölka getter.

  14. De var effektiva.
    Det var en sittplats, middagsbord-

  15. -och mjölkarredskap.

  16. Förutom att sitta på den
    kan man hänga upp hjälmar.

  17. Sköld...svärd.

  18. När man har krigat ett tag
    och vill softa...

  19. Man kan dela upp den -
    tre brännbollsrack och brännplatta.

  20. Den här killen har svar på allt.
    Vi får tacka för din hjälp.

  21. Mjölka kossor kanske.

  22. Det är perfekt längd för att mjölka.
    Man kommer ner till magsäcken.

  23. -Mycket erfarenhet av kor där du bor?
    -Vi dricker mjölk men...

  24. Men, de var ju inte bara bönder
    på medeltiden.

  25. De var präster också.

  26. Ahmed. Oj, oj, oj...

  27. Sätt i gång nu och tänk på
    att det har med arbete att göra.

  28. Nu kommer alternativ nummer ett.

  29. Sensommaren 1312.

  30. Anna är på väg till klostret med
    sin dotter Torgerd som har tandvärk.

  31. På klostret arbetar barberaren
    - frisören alltså.

  32. Nu kan man undra vad barberaren
    har med Torgerds tandvärk att göra.

  33. På medeltiden har barberaren
    fler uppgifter.

  34. Han är en mångsysslare.
    Förutom att klippa och raka-

  35. -får han ta hand om sår,
    operationer och tandvård.

  36. Stackars flicka. Jag har inte
    varit hos frisören på länge.

  37. Men jag vet att du inte behöver
    oroa dig för att förlora en tand där.

  38. Vad gjorde en barberare
    förutom att raka och klippa?

  39. En barberare kunde dra ut tänder
    om man hade tandvärk-

  40. -då vill man ju få den utdragen.

  41. De kunde åderlåta, alltså tappa blod,
    om man behövde få det gjort.

  42. Ibland kunde de ta hand om en
    om man hade brutit benet.

  43. Vissa barberarkirurger
    kunde ta hand om det.

  44. Effektiva killar. Vilka yrken
    sysslade folk med under medeltiden?

  45. De flesta var bönder.

  46. Sen kunde man ha nåt yrke bredvid
    att man tillverkade nåt man sålde.

  47. Man kanske handlade med det
    men de flesta var bönder i grunden.

  48. När man är liten
    har alla sina drömyrken.

  49. "Jag ska bli brandman."
    "Jag ska bli arkeolog."

  50. Under medeltiden,
    vad hade barnen för ambitioner då?

  51. Man tänkte inte så
    även om man hade drömyrken.

  52. Man ärvde sitt yrke av föräldrarna.
    Du gjorde det dina föräldrar gjorde.

  53. Om de var smeder, om pappan
    var smed så blev du också det.

  54. Om dina föräldrar hade
    läkeverksamhet så gjorde du det.

  55. Då vill jag veta,
    i vilket yrke använde man den här?

  56. Nä, Ahmed!

  57. Här får du alternativ nummer två.

  58. Mamma! Rackarn kommer!

  59. Vad uppskrämda Saga och Tala blir,
    inte så konstigt.

  60. Om man ville få barn att lyda-

  61. -var det vanligt att man hotade med
    att rackaren ska komma och ta dem.

  62. Rackaren var den som tog hand om
    sånt som ingen annan ville göra.

  63. Bära bort sopor och bajs,
    begrava döda kroppar-

  64. -hämta och flå döda djur...

  65. Att vara rackare var ett
    väldigt ensamt och otacksamt yrke.

  66. När rackaren kommer
    gömmer man barnen.

  67. Allt han rör vid
    torkas noggrant av efteråt.

  68. Vilket jobb, alltså. Tömma sopor
    och begrava döda kroppar.

  69. Nån måste ju göra det.

  70. Vad taskigt att folk kollar ner
    på honom när han bara gör sitt jobb.

  71. -Hej, jag är dammsugarförsäljare.
    -Nej, det är lugnt.

  72. Får jag komma in och demonstrera
    om jag dammsuger ett rum?

  73. Vad är det där för nånting?

  74. Gud, vad de här människorna
    är jobbiga.

  75. Det här munstycket
    är vi först med i världen.

  76. -Nej!
    -Jag visar bara.

  77. -Finns det jobb som man ser ner på?
    -Ja.

  78. Vissa ser ner på städare
    och lite sämre jobb.

  79. -Om de tvättar grisar.
    -Ja, bonde.

  80. Om du skulle vara städare...
    Det är ett dåligt jobb.

  81. Om vi säger att du får 100 000
    i månaden. - Efter skatt.

  82. -Är det fortfarande ett dåligt jobb?
    -Nej.

  83. Det är dåligt
    att man ser ner på vissa jobb-

  84. -för de betyder ändå ganska mycket.

  85. Det måste ju städas
    och sjukvård är ju jätteviktigt.

  86. Ni var jättesmarta. Ni har gett mig
    en ny syn på arbetsvärlden.

  87. Nu kanske jag också
    kan fixa ett riktigt jobb.

  88. Men inte snickare.

  89. Nej, snickare är nog inget för dig.

  90. Här får du det sista alternativet.

  91. Drulina är rik.

  92. Vid sin sida har hon
    munskänken Gelekin de Pyttan.

  93. Munskänken är den
    som ska provsmaka dryck och mat.

  94. Det låter ju bra
    men det finns en hake.

  95. Gelekin de Pyttan måste alltid
    provsmaka före alla andra.

  96. De rika människorna
    riskerar nämligen att bli förgiftade.

  97. Så vid varje måltid
    riskerar Gelekin de Pyttan sitt liv.

  98. Dör han
    så låter Drulina bara bli att äta.

  99. Om han klarar sig kan Drulina lugnt
    börja ta för sig av mat och dryck.

  100. -Annars då?
    -Det är bra.

  101. Han är min munskänk.
    Man kan inte bara ta mat så där.

  102. -Hur är det med familjen?
    -Bra.

  103. -Och verksamheten går bra, eller?
    -Jag jobbar och sliter.

  104. -Har du ingen semester?
    -Nej, jag jobbar bara.

  105. -Det är för mycket att göra just nu.
    -Det var kul att se dig.

  106. Jag ska njuta av dina mästerverk.

  107. Driver du med mig?

  108. -Du ska smaka en tugga!
    -Du sa ju: "Ta för dig.

  109. Ja, så kan det gå, Ahmed.

  110. Men du, min vän,
    nu vill jag ha ett svar.

  111. Jag gissar på...
    Ge mig de tre alternativen igen.

  112. Javisst.

  113. Tror du att din pall
    användes av rackaren...

  114. ...av barberaren...

  115. ...eller av munskänken?

  116. Nå, Ahmed...

  117. Det måste ha varit en barberarpall.

  118. Inte en chans att
    nån lämnar en pall utanför sin dörr.

  119. Jag tror inte på lilla hjälten
    som satt under bordshöjd.

  120. Det här är en barberarpall.
    Det är jag spikad på.

  121. Fel, fel, fel...

  122. Nej!

  123. Pallen användes av Rackarn.

  124. Han fick ha en egen pall som vändes
    upp och ner när han inte satt på den-

  125. -så att ingen annan råkade
    sätta sig på den. En rackarpall.

  126. Ja, så kan det gå, Ahmed.

  127. -Tack så mycket.
    -Vi är inte klara. Sätt dig.

  128. -Ska vi tvätta håret, eller?
    -Nej, det ska vi inte.

  129. Snälla, jag lovar
    att gissa rätt nästa gång.

  130. Nej!

  131. Textning: Therese Meijer
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Yrken

Avsnitt 7 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ahmed hittar en medeltida pall. Den har med yrken att göra, men vad har den använts till? Är det en mjölkpall eller satt tjänarna på den för att visa sin underlägsna ställning? I jakten på sanningen gör Ahmed en spännande resa tillbaka i tiden. Det visar sig att synen på yrken är väldigt lik den vi har idag. Bortsett från att man kunde få benet amputerat hos frisören förstås... Knäcker Ahmed gåtan med pallen och om han inte gör det, vad händer då?

Ämnen:
Historia > Forntid och medeltid > Medeltiden, Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv
Ämnesord:
Arbete, Arbetsliv, Arbetsmarknad, Historia, Medeltiden, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Sverige, Sveriges historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Med Ahmed i medeltiden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Brott

Avsnitt 1 av 10

Ahmed hittar en gammal skinnpåse. Vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om brott och straff i det medeltida Sverige.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mat

Avsnitt 2 av 10

Ahmed hittar en medeltida järnkrok som verkar har med mat att göra. Lyckas han lista ut vad det är för någonting? Ahmed gör en resa tillbaka till medeltidens matvanor.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Hygien

Avsnitt 3 av 10

Ahmed hittar en gammal metallpinne som har med hygien att göra. Är det kanske en näspetare? I jakten på svaret gör Ahmed en spännande tidsresa och lär sig om medeltidens syn på hygien.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Tro

Avsnitt 4 av 10

Ahmed hittar en gammal medeltida nål som har med tro att göra. Användes den som tandpetare av biskopen? Eller har den med trolldom att göra? Ahmed gör en tidsresa för att ta reda på sanningen.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Sjukdom

Avsnitt 5 av 10

Ahmed hittar ett vasst järnföremål. Det har med sjukdom att göra. Är det en medeltida termometer? Eller hade den med pesten att göra? I jakten på svaret gör Ahmed en tidsresa och lär sig om medeltidens läkekonst.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Nöjen

Avsnitt 6 av 10

Ahmed hittar en gammal benbit i ett snöre. Var det sån svält att man band fast maten så att ingen skulle stjäla den? Nej, benbiten visar sig ha med nöjen att göra. Ahmed gör en spännande resa tillbaka i tiden och lär sig mer.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Yrken

Avsnitt 7 av 10

Ahmed hittar en medeltida pall. Den har med yrken att göra, men vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en spännande resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mode

Avsnitt 8 av 10

Ahmed hittar ett medeltida tygstycke som har med mode att göra. Är det en mössa, en axelvadd eller en handväska kanske? I jakten på vad tygstycket har använts till gör Ahmed en resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Kärlek

Avsnitt 9 av 10

Ahmed hittar ett medeltida kohorn. Vad är det för något? Det enda Ahmed vet, är att det handlar om kärlek. I sin jakt på sanningen får Ahmed lära sig mer om den medeltida kärleken.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Synd

Avsnitt 10 av 10

Ahmed hittar en kedja med två blytunga stenar som har med synd att göra. Hotade man syndare med dem eller hade de med skam att göra? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om synder då och nu.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Människor för ändring

Häxorna - rättssäkerhet

Vad händer i ett samhälle där alla inte kan garanteras en rättvis rättegång? Under 1600-talets häxprocesser dömdes människor till döden, trots att bevis saknades. Idag är vi inte rädda för häxor, men har likväl ett samhälle fyllt av rädslor.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Historiedepartementet

Gustav Vasa

Anna och Johan hamnar hos en grinig Gustav Vasa som har svår tandvärk. Lyckas de upptäcka någon historisk felaktighet i äventyret?

Fråga oss