Titta

Med Ahmed i medeltiden

Med Ahmed i medeltiden

Om Med Ahmed i medeltiden

Ahmed släpar runt på en kedja med två jättestora stenar i varje ände. Han vet att det är ett medeltida föremål, men vad har det egentligen använts till? Är det ett skamhalsband för otrogna kvinnor? Eller kanske begravningsstenar för spetälska? Medeltiden är så mycket mer än mörker, pest och halshuggningar. I varje program snubblar Ahmed över ett medeltida föremål och försöker ta reda på vad det använts till. Arkeologen Johanna Bergqvist ger honom nya infallsvinklar på hur det var att leva i Sverige under medeltiden. Förvånande nog stöter Ahmed på en vardag som på många sätt påminner om vår egen tid.

Till första programmet

Med Ahmed i medeltiden : ModeDela
  1. Ahmed.

  2. Du ska nu få följa med på en resa
    tillbaka till medeltiden.

  3. Allt har hänt och är verkligt.

  4. Vad har saken som du bär med dig
    använts till? Du får tre alternativ.

  5. Bara ett är rätt,
    och du ska gissa vilket.

  6. Och om du inte klarar det, Ahmed,
    då kan det bli lite jobbigt för dig.

  7. Kolla den här! Vad har vi här?

  8. Kanske är det
    en medeltida rånarmask.

  9. Ja du, Ahmed... Du ska få en ledtråd.

  10. Jag kan berätta att den har
    med det medeltida modet att göra.

  11. Okej... Du menar typ nånting sånt
    här, eller? Najs...

  12. Okej... Vänta, då.

  13. Du säger mode.
    Det är klart: Lite trendig är man ju.

  14. Se så ståtlig han är med djupröd
    sammetsmantel-

  15. -och smalspetsad järnkrona.

  16. Under bär han en svart tunika och
    matchande skor med guldemblem.

  17. En mycket elegant herre, med brynje-
    skjorta, matchande huva och byxor-

  18. -plåtharnesk
    samt hjälm, svärd och sköld.

  19. Och så de självklara svarta,
    höga stövlarna av dåtidens snitt.

  20. Här kommer Ahmed
    i blå sammetstunika-

  21. -med silverglänsande avslut, gröna,
    björkbladsfärgade pantalonger-

  22. -och en mjuk och grann
    sammetsbarett.

  23. Ahmed! Ahmed!
    Du får nog undersöka saken vidare.

  24. Då kör vi på det, då.

  25. Hejsan! Vill ni hjälpa mig
    med en grej? Jättesnabbt.

  26. -Vad är det här?
    -Nån sorts medeltida keps kanske?

  27. Faktiskt inte så dåligt.

  28. Suspensoar förmodligen.

  29. Det kan vara nån form utav...

  30. -Cykelhjälm?
    -Ja, nån sån där.

  31. Tjena, grabbar.
    Jo, ni måste hjälpa mig jättesnabbt.

  32. -Vad är det här för nånting?
    -Kanske nåt för en häst eller djur.

  33. -Djur?!
    -Den satt kanske på ett hästhuvud.

  34. På djur?!
    Vet du hur ett hästhuvud ser ut?

  35. Ja, inte så dumma gissningar, men
    här kommer alternativ nummer ett.

  36. Ni ska passa er
    för dessa helvetesfönster!

  37. Mode.

  38. Ja, Margareta Ragnadotter var
    med sina kläder och kvinnliga former-

  39. -ett riktigt modelejon.

  40. I början av medeltiden använde
    både män och kvinnor-

  41. -långa, vida plagg
    som döljer kroppens former.

  42. Runt 1350-talet börjar modet
    att bli lite mer utmanande-

  43. -som vi såg på Margareta Ragnadotter
    och hennes vågade utstyrsel.

  44. Detta tycker prästerna inte om.

  45. Att kvinnans former skymtar fram
    är rent ut sagt syndigt.

  46. Kvinnor i allmänhet
    anses stå närmare djävulen-

  47. -så prästerna kallar dessa kläder
    för "helvetesfönster".

  48. Jag sa ju det - en medeltida mössa.
    Helt logiskt.

  49. Men "helvetesfönster"... Ärligt,
    den där prästen har inte sett mycket.

  50. Han hade nog blivit seriöst chockad
    om han hade levt nu.

  51. Eller vad säger ni damer?

  52. "Helvetesfönster", alltså...

  53. Jag har hört
    att det var för de lite mer vågade.

  54. "Helvetesfönster",
    var kvinnokläderna - klänningarna.

  55. De kunde ha stora öppningar
    under armarna.

  56. -Då kunde man se rakt in.
    -Okej...

  57. De hade underklänning, så man såg
    inte mycket, men det var illa nog.

  58. -Så det var en medeltida urringning?
    -Ja.

  59. Då måste jag fråga dig,
    när vi pratar om "helvetsfönster".

  60. Den här måste ju ha suttit nånstans.
    Vad är det här för nånting?

  61. -Den här...
    -Nej, nej, Ahmed!

  62. Nej. Fy!

  63. Här kommer alternativ nummer två.

  64. Telsa Lövhatt
    och de andra barnen - retstickorna-

  65. -har enkla kläder
    som inte visar hur gamla de är.

  66. På medeltiden finns inte
    ett särskilt barnmode-

  67. -utan barn klär sig som vuxna,
    fast i mindre storlekar.

  68. Finns det bevis för att barn
    kläddes som vuxna under medeltiden?

  69. Ja, alltså...
    Bland de riktigt rika var det nog så.

  70. Då klädde sig barnen
    precis som de vuxna, fast små.

  71. Fast bland vanligt folk-

  72. -var det opraktiskt att klä dem
    precis som vuxna, så...

  73. Men man har hittat kläder
    och skor och så.

  74. -Fanns det nåt medeltida mode?
    -Det fanns.

  75. Under tidig medeltid och senmedeltid
    är det helt olika kläder.

  76. -Så de hade egna "fashion weeks"?
    -Ja, eller "years".

  77. Ta killen där borta, hans jacka
    är så 2008 att det inte är sant.

  78. -Var det längre mellan trenderna då?
    -Ja, absolut. Mycket längre.

  79. Den här har med mode att göra, men
    exakt vad ska jag få hjälp med nu.

  80. Vad tror ni om det här, då?
    Den har med medeltida mode att göra.

  81. Det ser ut
    som en väldigt misslyckad behå.

  82. -Vad kan det vara?
    -Det ser ut som en liten mössa, typ.

  83. -Hur skulle du ha den på dig?
    -Ja, typ så. Och sen knyta.

  84. En liten rosett.

  85. Regler i dag, vad tycker ni om dem?
    Finns det klädesregler?

  86. Ja, på många ställen får man inte ha
    keps, skor... Man måste ha skoskydd.

  87. Ja! Jag kom hit, och de tvingade mig
    att ha på mig det här.

  88. Typ mössa och keps, varför tror ni
    att man inte får ha det?

  89. I min förra skola sa de att man inte
    får ha keps och mössa när man jobbar-

  90. -för att lärarna ska se om en person
    är ledsen, glad eller behöver stöd.

  91. De ska kunna se
    hur han mår till exempel.

  92. Tack så hemskt mycket
    för hjälpen i dag.

  93. Ahmed,
    nu kommer alternativ nummer tre.

  94. Nikolaus Gagge är skrivare.

  95. Det fanns inga tryckpressar
    förrän i mitten av 1400-talet-

  96. -så det är mycket jobb att med hand-
    skrift kopiera en bok, sida för sida.

  97. Kom in!

  98. Nå?

  99. Försvinn härifrån!

  100. Som medlem av stadens borgarklass
    vill han klä sig trendriktigt.

  101. Som vi kan se på Nikolaus Gagge
    hade männen hosor-

  102. -som blir allt tunnare och tunnare
    och kan kallas för dåtidens tajts.

  103. Eftersom skjortlängden
    samtidigt blir allt kortare-

  104. -är det inte ovanligt att man ibland
    får se mer av mannens mittpartier-

  105. -än vad man kanske hade önskat sig.

  106. Ja, det där kan man kalla
    medeltidens baksida.

  107. Snacka om
    att få se mer än vad man vill.

  108. Ahmed, det är dags nu.
    Du har ju fått tre alternativ.

  109. Nu vill jag veta: I vilket alternativ
    används föremålet på rätt sätt?

  110. -Nå, Ahmed?
    -Ja, ja, ja. Jag vet ju redan..

  111. ...men vi kan ju gå igenom
    de tre alternativen igen.

  112. Är det en huvudbonad?

  113. Är det en stenslunga?

  114. Eller användes den till att skyla
    mer, så att säga, privata delar?

  115. Nå, Ahmed?

  116. Ja, du. Den ska ju helt klart
    och tydligt... En huvudbonad.

  117. För seriöst, vem skulle skydda
    sina privata delar med nåt sånt?

  118. Nej du, Ahmed,
    det är en så kallad blygdkapsel.

  119. Nej...!

  120. Blygdkapsel?!

  121. Jo. du hörde rätt, Ahmed.
    En blygdkapsel är vad det är.

  122. En sorts medeltida suspensoar
    som täckte mannens privata delar-

  123. -där hosorna, det vill säga tajtsen,
    och skjortan skildes åt.

  124. Från att ha varit i tyg gjordes de
    i läder och till slut även i metall.

  125. Med tiden blev de mer färggranna
    och kunde prydas med fjädrar.

  126. Jag vill inte ha på mig det här. Det
    är inte okej. Det här känns inte bra.

  127. Och här kommer nu Ahmed
    i ett par förnämliga hosor-

  128. -med tillhörande spetsskor.

  129. Se så fint skjortan svänger.
    - Och snurra ett varv här. Ja, fint.

  130. Textning: Sirje Rundqvist Talva
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Mode

Avsnitt 8 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ahmed hittar ett medeltida hårt tygstycke. Det har med mode att göra. Är det en mössa, en axelvadd eller en handväska kanske? I jakten på vad tygstycket har använts till gör Ahmed en resa tillbaka i tiden. Och får faktiskt rätt bra kläm på de medeltida trenderna, speciellt ett visst litet plagg... Knäcker Ahmed vad tygbiten har använts till och om han inte gör det, vad händer då?

Ämnen:
Historia > Forntid och medeltid > Medeltiden, Slöjd > Textil och mode
Ämnesord:
Historia, Medeltiden, Mode, Sverige, Sveriges historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Med Ahmed i medeltiden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Brott

Avsnitt 1 av 10

Ahmed hittar en gammal skinnpåse. Vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om brott och straff i det medeltida Sverige.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mat

Avsnitt 2 av 10

Ahmed hittar en medeltida järnkrok som verkar har med mat att göra. Lyckas han lista ut vad det är för någonting? Ahmed gör en resa tillbaka till medeltidens matvanor.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Hygien

Avsnitt 3 av 10

Ahmed hittar en gammal metallpinne som har med hygien att göra. Är det kanske en näspetare? I jakten på svaret gör Ahmed en spännande tidsresa och lär sig om medeltidens syn på hygien.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Tro

Avsnitt 4 av 10

Ahmed hittar en gammal medeltida nål som har med tro att göra. Användes den som tandpetare av biskopen? Eller har den med trolldom att göra? Ahmed gör en tidsresa för att ta reda på sanningen.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Sjukdom

Avsnitt 5 av 10

Ahmed hittar ett vasst järnföremål. Det har med sjukdom att göra. Är det en medeltida termometer? Eller hade den med pesten att göra? I jakten på svaret gör Ahmed en tidsresa och lär sig om medeltidens läkekonst.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Nöjen

Avsnitt 6 av 10

Ahmed hittar en gammal benbit i ett snöre. Var det sån svält att man band fast maten så att ingen skulle stjäla den? Nej, benbiten visar sig ha med nöjen att göra. Ahmed gör en spännande resa tillbaka i tiden och lär sig mer.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Yrken

Avsnitt 7 av 10

Ahmed hittar en medeltida pall. Den har med yrken att göra, men vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en spännande resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mode

Avsnitt 8 av 10

Ahmed hittar ett medeltida tygstycke som har med mode att göra. Är det en mössa, en axelvadd eller en handväska kanske? I jakten på vad tygstycket har använts till gör Ahmed en resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Kärlek

Avsnitt 9 av 10

Ahmed hittar ett medeltida kohorn. Vad är det för något? Det enda Ahmed vet, är att det handlar om kärlek. I sin jakt på sanningen får Ahmed lära sig mer om den medeltida kärleken.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Synd

Avsnitt 10 av 10

Ahmed hittar en kedja med två blytunga stenar som har med synd att göra. Hotade man syndare med dem eller hade de med skam att göra? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om synder då och nu.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Brev från första världskriget

Frieda i Tyskland

Tolvåriga Frieda anmäler sig vid första världskrigets utbrott frivilligt för att hjälpa till vid ett krigssjukhus. I smyg hjälper hon en patient som har andats in en giftig gas. Sjuksystrarna menar att han inte kommer att överleva, men Frieda tror på motsatsen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tro och väsen

Maran

För länge sedan fanns en man som plågades av hemska mardrömmar. En natt gillrar han en fälla för att fånga maran. Men det går inte riktigt som han tänkt sig. Följ med Elin och hennes morfar på spännande äventyr i den svenska folktron.

Fråga oss