Titta

Med Ahmed i medeltiden

Med Ahmed i medeltiden

Om Med Ahmed i medeltiden

Ahmed släpar runt på en kedja med två jättestora stenar i varje ände. Han vet att det är ett medeltida föremål, men vad har det egentligen använts till? Är det ett skamhalsband för otrogna kvinnor? Eller kanske begravningsstenar för spetälska? Medeltiden är så mycket mer än mörker, pest och halshuggningar. I varje program snubblar Ahmed över ett medeltida föremål och försöker ta reda på vad det använts till. Arkeologen Johanna Bergqvist ger honom nya infallsvinklar på hur det var att leva i Sverige under medeltiden. Förvånande nog stöter Ahmed på en vardag som på många sätt påminner om vår egen tid.

Till första programmet

Med Ahmed i medeltiden : BrottDela
  1. Ahmed!

  2. Du ska nu få följa med på en resa
    tillbaka till medeltiden.

  3. Allt har hänt, allt är verkligt-

  4. -men vad har saken som du bär med
    dig använts till?

  5. Du får tre alternativ.
    Du ska gissa vilket som är rätt.

  6. Om du inte klarar det, Ahmed,
    då kan det bli lite jobbigt för dig.

  7. Vad kallt det är i dag!

  8. Tur att jag har den här, en medeltida
    handmuff, eller är den det?

  9. Ursäkta!
    Vet du vad det här är för nåt?

  10. Stopp! Du är helt fel ute.

  11. Det som du har i handen
    har med brottslighet att göra.

  12. Brottslighet? Det är ju inte som
    om det här är lagligt, precis.

  13. Okej, brott och medeltid -
    det vet vi alla hur det var.

  14. Det var ju bara halshuggningar
    för hela slanten.

  15. Det var kanske det som den här var
    till för. När bödeln hade gjort sitt-

  16. -och huvudet ploppade ned tog man
    emot det i den här och knöt ihop den.

  17. Det var kanske en souvenirpåse
    för åskådarna.

  18. Ahmed, du är helt fel ute.

  19. Ett tips:
    Ta hjälp av några begåvade människor.

  20. Tjena, gott folk!
    Ni måste hjälpa mig med en grej.

  21. -Vad är det här för nåt?
    -Det är en mössa.

  22. -Den är från medeltiden.
    -Pilotmössa!

  23. -Vad tror du att det var?
    -Det är en sån där stenslunga.

  24. Vi har David
    från David och Goliat här.

  25. -Den har med brott att göra.
    -De hade den vid halshuggningar.

  26. De brukade sätta på en grej
    på huvudet så att de inte såg nåt.

  27. -Jag vet inte.
    -Här har vi det.

  28. Ja. Snyggare än vanligt, Ahmed.

  29. Men du, vi tar och ser det första
    alternativet i stället.

  30. -Stopp!
    -Du, din hora!

  31. Ta fast henne!
    Hon kallade min hustru för hora.

  32. -Behöver du många?
    -Några till, tror jag.

  33. Skynda!

  34. Elsaby Nyman döms den 14 augusti
    1478 i Stockholm-

  35. -till att sitta i stupstock.

  36. Vittnen har hört hur hon har kallat
    Per Skinnares hustru Katrin för hora.

  37. Att kalla nån för hora
    eller andra elaka saker-

  38. -ses som ett väldigt allvarligt brott
    i medeltidens Sverige.

  39. Elsaby blir dessutom förvisad
    från staden.

  40. Det här var ett vanligt straff. Man
    hade ju inte fängelser på medeltiden.

  41. Ärekränkning såg man
    jätteallvarligt på.

  42. Man fick inte använda okvädningsord
    mot nån, hora eller nåt annat.

  43. Det var nog bland det värsta.
    Det fanns lagar för det.

  44. Det fanns till och med lagar
    för att man drog nån i håret.

  45. Hur hade de koll på allt? Hade de
    poliser eller folk som tjuvlyssnade?

  46. Dels fanns det tillsyningsmän
    i städerna-

  47. -och sen levde man
    i ganska små samhällen.

  48. Det fanns en väldigt stark
    social kontroll.

  49. Om nån gjorde nåt fick alla veta det.
    Det var inget snack om det.

  50. Jag vet att den här har nåt med brott
    och straff att göra.

  51. Jag ska försöka få lite hjälp
    att lista ut vad den användes till.

  52. Vad tror ni att det här är?

  53. Det kanske är en sån där vattenpåse
    som man hade vatten i och knöt ihop.

  54. -En medeltida vattenflaska.
    -Eller så var det en stenslunga.

  55. Svara ärligt nu! Hur många här
    har aldrig använt ordet "hora"?

  56. Ni har alltså använt ordet allihop?

  57. Om man kallade nån för hora på
    medeltiden surrades man vid en påle-

  58. -och blev stenad och bespottad.
    Sen utvisades man från stan.

  59. -Vad tycker ni om det?
    -Man borde få vara kvar i stan.

  60. Vad tycker ni om det?
    Var det för hårt eller rätt?

  61. Det är för hårt.
    De borde ha fått fängelse.

  62. -Hur långt fängelsestraff?
    -Ett år.

  63. Vad är det som är så fel med
    att kalla nån "hora"?

  64. -Det är kränkande.
    -Du tog mitt ord.

  65. Ahmed!
    Här kommer alternativ nummer två.

  66. Stockholm 1412:

  67. Bödeln, mäster Berhard,
    har just avslutat sin arbetsdag.

  68. Ingen vill ha jobbet som bödel.
    Därför tar man ofta en dödsdömd.

  69. Han kan välja att slippa avrättning
    mot att han tar jobbet.

  70. Bödeln behandlas som en pestsmittad
    av resten av befolkningen.

  71. -Yngva!
    -Pappa!

  72. Vet du vad jag gjorde i dag? Jag
    spelade av Skomakar-Erik två kulor.

  73. -Vad gjorde du, då?
    -Inte mycket, inte mycket alls...

  74. För att inte bödeln ska rymma
    skär man av honom öronen.

  75. Då ser alla att han är en bödel.

  76. I Stockholm fick bödeln bo
    på en speciell gata: Helvetesgränd.

  77. Hur var det att ha en bödel
    till pappa på medeltiden?

  78. Var det "cool kid on the block"
    eller blev man trakasserad?

  79. Bödeln var bland de lägst
    ansedda yrkena.

  80. Om ens pappa jobbade med det var det
    skambetonat. Man blev nog mobbad.

  81. Jag luskade lite om straff
    på 1400-talet och medeltiden.

  82. Brotten och straffen
    gick inte alltid ihop.

  83. Om du snor nåt... Död!
    Om du dödar nån... Böter.

  84. Om man hade ihjäl en träl
    blev det böter-

  85. -för en träl var bara herrens ägodel.

  86. Så till och med under medeltiden
    fanns det folk och så fanns det folk?

  87. Så var det då också.
    Vissa böter för vissa brott-

  88. -var så höga att om man inte
    tillhörde samhällets elit-

  89. -kunde man inte betala dem.
    Då fick man ett annat straff.

  90. Det var skillnad på män och kvinnor
    med olika straff.

  91. Om man skulle
    avrätta en kvinna eller en man-

  92. -var avrättningsmetoderna olika.
    Man hängde aldrig kvinnor.

  93. De hängdes inte, för om man gjorde
    det kunde folk kolla under kjolen-

  94. -och det var ju skamligt.
    Därför hängde man inte kvinnor.

  95. -Vem skulle du straffa med den här?
    -Den här hade man när...

  96. Bra försök, Ahmed! Gör dig klar
    för det sista alternativet i stället.

  97. Alternativ nummer tre:

  98. Sankt Laurents gränd, december 1504:
    Paul Ringare fick vara brandvakt-

  99. -en väldigt viktig uppgift. Trähusen
    var många, och bränder var vanliga.

  100. -Morfar. Morfar, vakna!
    -Nej.

  101. Tyvärr är Paul Ringare väldigt trött
    och råkar somna.

  102. Det vanliga straffet för att somna på
    sin vaktpost är att dömas till döden-

  103. -genom att spännas fast vid ett
    vagnshjul och få alla ben krossade.

  104. Hallå där! Kom med här.

  105. Men man tycker synd om Paul och tar
    hänsyn till att han är morfar.

  106. Han döms i stället till
    att avrättas med svärd.

  107. Jag sa ju det!
    Det gick hårt till under medeltiden.

  108. Det var halshuggningar, stupstock
    och skampålar.

  109. I och för sig
    är det inte mycket bättre i dag.

  110. Ta bara dagens skampålar
    som till exempel...

  111. Ahmed! Du har nu fått tre alternativ.
    Sanningens minut är här.

  112. Om du svarar fel-

  113. -har jag många straff
    att välja på i dag.

  114. Visa mig alternativen först.
    Sen kan du få ett svar efter det.

  115. Är det en påse?

  116. Eller är det bödelns mössa?

  117. Eller är det en avrättningshuva?

  118. Ahmed, vad säger du?

  119. Det här är en påse, det ser man.
    Det är jag säker på.

  120. Den här har ungarna sina stenar i,
    så en påse, eller hur?

  121. Ledsen, Ahmed! Den kunde säkert
    användas som stenpåse-

  122. -men sanningen är
    att det var bödelns skinnhuva.

  123. Som jag redan nämnt
    brukade man skära av bödelns öron.

  124. Så han hade en huva
    som täckte över de fula ärren.

  125. Nej!

  126. Ja, så kan det gå, Ahmed.

  127. Jag fattar, det är din mössa. Jag
    skojade, jag ser att det är en mössa.

  128. Du kan få mina kläder.
    Vad sägs om lite nya...

  129. Bil? Du kan få min bil!
    Min tjej? Du får min tjej på köpet.

  130. Hoppa in nu, sötnos, så drar vi!

  131. Textning: Jimmy Solander
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Brott

Avsnitt 1 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ahmed hittar en gammal skinnpåse. Är det en medeltida hundbajspåse? Hade man huvuden efter halshuggningar i den? Eller var det en ansiktsmask? En ledtråd, det handlar om brott och straff. I jakten på sanningen bakom skinnpåsen gör Ahmed en spännande resa tillbaka i tiden. Han får han bland annat veta att det var brottsligt att kalla någon för hora på medeltiden. Som straff fick man sitta i stupstock och sedan förvisas ut ur staden. Tänk om straffet för att säga hora vore lika hårt idag... Knäcker Ahmed vad skinnpåsen har använts till och om han inte gör det, vad händer då?

Ämnen:
Historia > Forntid och medeltid > Medeltiden, Samhällskunskap > Lag och rätt
Ämnesord:
Historia, Medeltiden, Rättshistoria, Rättsvetenskap, Sverige, Sveriges historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Med Ahmed i medeltiden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Brott

Avsnitt 1 av 10

Ahmed hittar en gammal skinnpåse. Vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om brott och straff i det medeltida Sverige.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mat

Avsnitt 2 av 10

Ahmed hittar en medeltida järnkrok som verkar har med mat att göra. Lyckas han lista ut vad det är för någonting? Ahmed gör en resa tillbaka till medeltidens matvanor.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Hygien

Avsnitt 3 av 10

Ahmed hittar en gammal metallpinne som har med hygien att göra. Är det kanske en näspetare? I jakten på svaret gör Ahmed en spännande tidsresa och lär sig om medeltidens syn på hygien.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Tro

Avsnitt 4 av 10

Ahmed hittar en gammal medeltida nål som har med tro att göra. Användes den som tandpetare av biskopen? Eller har den med trolldom att göra? Ahmed gör en tidsresa för att ta reda på sanningen.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Sjukdom

Avsnitt 5 av 10

Ahmed hittar ett vasst järnföremål. Det har med sjukdom att göra. Är det en medeltida termometer? Eller hade den med pesten att göra? I jakten på svaret gör Ahmed en tidsresa och lär sig om medeltidens läkekonst.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Nöjen

Avsnitt 6 av 10

Ahmed hittar en gammal benbit i ett snöre. Var det sån svält att man band fast maten så att ingen skulle stjäla den? Nej, benbiten visar sig ha med nöjen att göra. Ahmed gör en spännande resa tillbaka i tiden och lär sig mer.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Yrken

Avsnitt 7 av 10

Ahmed hittar en medeltida pall. Den har med yrken att göra, men vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en spännande resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mode

Avsnitt 8 av 10

Ahmed hittar ett medeltida tygstycke som har med mode att göra. Är det en mössa, en axelvadd eller en handväska kanske? I jakten på vad tygstycket har använts till gör Ahmed en resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Kärlek

Avsnitt 9 av 10

Ahmed hittar ett medeltida kohorn. Vad är det för något? Det enda Ahmed vet, är att det handlar om kärlek. I sin jakt på sanningen får Ahmed lära sig mer om den medeltida kärleken.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Synd

Avsnitt 10 av 10

Ahmed hittar en kedja med två blytunga stenar som har med synd att göra. Hotade man syndare med dem eller hade de med skam att göra? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om synder då och nu.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Människor för ändring

Raoul Wallenberg - civilkurage

Hur kommer det sig att man blir modig och får ett civilkurage, är man tuff redan som liten? Raoul Wallenberg kände ett ansvar som världsmedborgare och valde att resa till Ungern under andra världskriget för att rädda så många judar som möjligt från att mördas av nazister.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnen som förändrade världen

Glorias modigaste dag

I den amerikanska södern på 1950-talet var Gloria Ray Karlmark ett av de första svarta barnen som fick plats på en skola som tidigare bara tagit emot vita barn. De var nio svarta barn som började i samma skola den dagen och de kallades "Little Rock Nine". Händelsen väckte starka protester och blev en världsnyhet. Gloria blev utsatt för rasistiska trakasserier men tvekade inte att gå kvar i skolan. Gloria Ray Karlmark räknas som en av medborgarrättsrörelsens främsta kämpar.

Fråga oss