Titta

Med Ahmed i medeltiden

Med Ahmed i medeltiden

Om Med Ahmed i medeltiden

Ahmed släpar runt på en kedja med två jättestora stenar i varje ände. Han vet att det är ett medeltida föremål, men vad har det egentligen använts till? Är det ett skamhalsband för otrogna kvinnor? Eller kanske begravningsstenar för spetälska? Medeltiden är så mycket mer än mörker, pest och halshuggningar. I varje program snubblar Ahmed över ett medeltida föremål och försöker ta reda på vad det använts till. Arkeologen Johanna Bergqvist ger honom nya infallsvinklar på hur det var att leva i Sverige under medeltiden. Förvånande nog stöter Ahmed på en vardag som på många sätt påminner om vår egen tid.

Till första programmet

Med Ahmed i medeltiden : MatDela
  1. Ahmed.

  2. Du ska få följa med på en resa
    tillbaka till medeltiden.

  3. Allt har hänt, allt är verkligt.

  4. Men vad har saken du bär med dig
    använts till? Du får tre alternativ.

  5. Bara ett är rätt.
    Du ska gissa vilket.

  6. Om du inte klarar det
    kan det bli jobbigt för dig, Ahmed.

  7. Tja! Skrämde jag er?
    Var inte så barnslig. Kolla!

  8. Vad är det här? Ett brutalt vapen?
    Eller en ryggkliare?

  9. -Aj! Eller kanske båda?
    -Du är helt fel ute, Ahmed.

  10. Du får en extra ledtråd:

  11. I dag handlar det om
    vad man levde av på medeltiden.

  12. Mat. Ja, men då vet jag. Det måste
    ha varit en gigantisk fiskekrok.

  13. Eller...ett jaktredskap.

  14. Det användes
    för att kroka ner en älg eller...

  15. ...strypa en ko, kanske?

  16. Vad är det som luktar?

  17. -Kan det vara mat?
    -Ja, Ahmed. Det luktar mat.

  18. Det är dags! Jag lovade dig tre
    alternativ. Här kommer nummer ett.

  19. Hej. Ein Teller, bitte.

  20. Visst ser det gott ut?
    Det här är Sketna Gertrud-

  21. -syltekona i 1300-talets Stockholm.
    Hon lagar kotunga, njurar och komage.

  22. Dåtidens delikatess. Det ska hon
    göra aladåber och sylta av.

  23. Därför kallas hennes yrke syltekona.

  24. Tack.

  25. Hennes kunder i Stockholm är rika.
    Vanligt folk äter sällan så fin mat.

  26. Man vet inte så mycket om Sketna
    Gertrud, men eftersom hon kallas så-

  27. -kan vi nog gissa att hon inte
    är så noga med sin hygien.

  28. Vi såg hur Sketna Gertrud
    lagade till inälvor och annat gott.

  29. Alltså... Vad åt man annars?
    Hur hungriga var folk på medeltiden?

  30. -Hade alla mat?
    -Man åt inälvor. Det gör vi ju i dag.

  31. Man tog vara på allt.
    Inälvor var inget konstigt-

  32. -inte konstigare än att äta muskler.

  33. -Tjena, Ulf.
    -Hej, Ahmed.

  34. Jag har fått det här av Sketna
    Gertrud. När det kommer till inälvor-

  35. -är det du som är experten. Vad sägs?
    Kan man göra "bon appétit" av det?

  36. Du har tagit de rätta råvarorna.
    Nånting kan vi väl göra.

  37. Jag tänker göra njursauté.
    Jag skär ut...

  38. ...som den är lite skapt.

  39. Då ska vi se...

  40. Jag tänkte fräsa på det lite.
    Sen har jag rotfruktspytt.

  41. Jag slår av fettet.

  42. Cidervinägersenap.

  43. -Vad häller du på nu?
    -Lite rödvinssås.

  44. Ahmed. Du får vänta. Det är dags
    för alternativ nummer två.

  45. Vad används föremålet till?

  46. Hej, min kära dotter.
    Fint att se dig. Ska du ha en öl?

  47. Får jag mer öl, far?

  48. En öl till, lilla Astrid? Hon har ju
    redan druckit massor i dag!

  49. Det är inte så konstigt som det
    ser ut. Alla drack öl på medeltiden.

  50. Vuxna, ungdomar och barn.
    Vatten dricker man sällan-

  51. -eftersom det ofta är förorenat.
    Mjölk dricks av gamla och sjuka.

  52. Så att Astrids pappa serverar
    henne öl är av ren omtanke.

  53. Jag måste fråga det här. Barn
    fick dricka alkohol på medeltiden.

  54. "Bira, bira, bira. Bärs, bärs, bärs."
    Var det en barnramsa då?

  55. Det fanns många olika sorters öl.
    Vissa var starka, inte barntillåtna.

  56. Den mesta ölen var svag,
    som svagdricka, som dricks till jul.

  57. Grejen är att de inte hade samma mat
    som vi, t.ex. pizza eller hamburgare.

  58. -Levde de mer hälsosamt än vi?
    -De åt inte så mycket socker.

  59. Man hade inte socker, bara honung.
    På så vis var man mycket nyttigare-

  60. -men inte lika nyttig eftersom
    man inte åt grönsaker på vintern.

  61. Det kan man bli sjuk av.

  62. Vet du vad? Jag är lite hungrig.
    Jag vill bjuda på en stor falafel.

  63. -Först måste jag fråga: Vad är det?
    -Det är...

  64. Nej, Ahmed! Det är fusk.

  65. Här är alternativ nummer tre:

  66. Svältens år 1309.

  67. Groa, Balte och Gomme är föräldralösa
    och bor som de flesta på landet.

  68. Barnen drabbas hårt.

  69. För dem har nöden ingen lag. När de
    får tillfälle att stjäla svartrötter-

  70. -passar de på!

  71. Vad i helv...?

  72. Vad är det för dumheter?

  73. Grannen Tyra
    visar så småningom barmhärtighet-

  74. -och Tyra en brödbit som tröst.

  75. På medeltiden levde man av jordbruket
    och var beroende av att det växte.

  76. När vintern var lång och
    sommaren regnig förlorades skörden.

  77. Då blev svälten svår.
    Som år 1309 - svältens år.

  78. Tjena! Du fyller år, så jag har gjort
    en överraskning åt dig.

  79. Kom och möt mig.
    Du får käka det bästa du har ätit.

  80. En riktig lyxrestaurang. Ser du
    vilken vän jag är? Kom hit och ät.

  81. -Happy birthday to you.
    -Min födelsedag. Det var i förrgår.

  82. -Hej.
    -Jag får gratulera.

  83. -Då ska du få äta lite...
    -Födelsedagsmiddag?

  84. -Lite njursauté här.
    -Okej...

  85. Så.

  86. Bon appétit.

  87. -Jättegott!
    -Ska inte du prova?

  88. Det var ju en present.

  89. Jag provar.

  90. Det var riktigt gott. - Njure funkar!

  91. -Grattis i efterskott.
    -Tack för maten.

  92. Tack, Ulf. - Ulf bevisade
    att inälvor kan vara en delikatess.

  93. Ahmed! Vad säger du nu, då?
    Du vet... Jag vill ha ett svar - nu.

  94. Visa alternativen.

  95. Är det en köttkrok?

  96. Är det en ölöppnare?

  97. Eller är det en jordhacka?

  98. Nå, Ahmed?

  99. Jag är ganska säker på det här.
    Det måste ha varit en köttkrok.

  100. Svensk text: Sandra Medin
    www.broadcasttext.com

  101. Bravo, Ahmed!
    Köttkrok är precis vad det är.

  102. Man hängde upp djur efter slakt med
    den. Ibland krokade man upp folk-

  103. -som avrättats!

  104. Så är det.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Mat

Avsnitt 2 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ahmed hittar en medeltida järnkrok. Den har med mat att göra. Krokade man ner älgar med den? Är det en fiskekrok eller en jordhacka kanske? I jakten på krokens hemlighet gör Ahmed en spännande resa tillbaka i tiden. Faktum är att maten som åts på medeltiden, såsom inälvor och grisfötter, är delikatesser idag, något Ahmed upptäcker efter ett besök hos stjärnkocken Ulf Kappen. Knäcker Ahmed vad kroken har använts till och om han inte gör det, vad händer då?

Ämnen:
Hem- och konsumentkunskap > Mat och hälsa, Historia > Forntid och medeltid > Medeltiden
Ämnesord:
Dryck, Historia, Mat, Matvanor, Medeltiden, Sverige, Sveriges historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Med Ahmed i medeltiden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Brott

Avsnitt 1 av 10

Ahmed hittar en gammal skinnpåse. Vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om brott och straff i det medeltida Sverige.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mat

Avsnitt 2 av 10

Ahmed hittar en medeltida järnkrok som verkar har med mat att göra. Lyckas han lista ut vad det är för någonting? Ahmed gör en resa tillbaka till medeltidens matvanor.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Hygien

Avsnitt 3 av 10

Ahmed hittar en gammal metallpinne som har med hygien att göra. Är det kanske en näspetare? I jakten på svaret gör Ahmed en spännande tidsresa och lär sig om medeltidens syn på hygien.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Tro

Avsnitt 4 av 10

Ahmed hittar en gammal medeltida nål som har med tro att göra. Användes den som tandpetare av biskopen? Eller har den med trolldom att göra? Ahmed gör en tidsresa för att ta reda på sanningen.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Sjukdom

Avsnitt 5 av 10

Ahmed hittar ett vasst järnföremål. Det har med sjukdom att göra. Är det en medeltida termometer? Eller hade den med pesten att göra? I jakten på svaret gör Ahmed en tidsresa och lär sig om medeltidens läkekonst.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Nöjen

Avsnitt 6 av 10

Ahmed hittar en gammal benbit i ett snöre. Var det sån svält att man band fast maten så att ingen skulle stjäla den? Nej, benbiten visar sig ha med nöjen att göra. Ahmed gör en spännande resa tillbaka i tiden och lär sig mer.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Yrken

Avsnitt 7 av 10

Ahmed hittar en medeltida pall. Den har med yrken att göra, men vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en spännande resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mode

Avsnitt 8 av 10

Ahmed hittar ett medeltida tygstycke som har med mode att göra. Är det en mössa, en axelvadd eller en handväska kanske? I jakten på vad tygstycket har använts till gör Ahmed en resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Kärlek

Avsnitt 9 av 10

Ahmed hittar ett medeltida kohorn. Vad är det för något? Det enda Ahmed vet, är att det handlar om kärlek. I sin jakt på sanningen får Ahmed lära sig mer om den medeltida kärleken.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Synd

Avsnitt 10 av 10

Ahmed hittar en kedja med två blytunga stenar som har med synd att göra. Hotade man syndare med dem eller hade de med skam att göra? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om synder då och nu.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Din kropp - romani chib/arli

Huden

Visste du att huden är kroppens största organ? Den är lika stor som ett lakan om man skulle vika ut den. Inbäddade i hudens olika lager finner man en hel del viktiga och finurliga saker såsom känselceller, hårsäckar och fettceller.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Radioskrivarklubben

Den magiska hamburgaren

En magisk hamburgare är kompis med sprajten Sprit. De bor på en Viking Line-färja. En dag blir de upptäckta av den alltid jättehungrige vakten Pekka som vill äta och dricka. Hamburgaren och sprajten försöker gömma sig, men det går inte så bra. Barn på Studemaskolan i Bandhagen har hittat på berättelsen.

Fråga oss