Titta

Med Ahmed i medeltiden

Med Ahmed i medeltiden

Om Med Ahmed i medeltiden

Ahmed släpar runt på en kedja med två jättestora stenar i varje ände. Han vet att det är ett medeltida föremål, men vad har det egentligen använts till? Är det ett skamhalsband för otrogna kvinnor? Eller kanske begravningsstenar för spetälska? Medeltiden är så mycket mer än mörker, pest och halshuggningar. I varje program snubblar Ahmed över ett medeltida föremål och försöker ta reda på vad det använts till. Arkeologen Johanna Bergqvist ger honom nya infallsvinklar på hur det var att leva i Sverige under medeltiden. Förvånande nog stöter Ahmed på en vardag som på många sätt påminner om vår egen tid.

Till första programmet

Med Ahmed i medeltiden : HygienDela
  1. Ahmed.

  2. Du ska få följa med på en resa
    tillbaka till medeltiden.

  3. Allt har hänt, allt är verkligt.

  4. Men vad har saken du bär med dig
    använts till?

  5. Du kommer att få tre alternativ.
    Bara ett är rätt, gissa vilket.

  6. Om du inte klarar det, Ahmed,
    kan det bli lite jobbigt för dig.

  7. Vill du hjälpa mig med en grej?
    Kan du lista ut vad det här är?

  8. En minisked.

  9. -En minisked? För minifolk?
    -Ja.

  10. -Ett kryddmått, kanske.
    -Vad tror du, då?

  11. Man kan använda den
    till att hälla salt på mat.

  12. Vad ska jag göra med den här?

  13. Gräva väldigt, väldigt små hål.

  14. Om man måste komma undan snabbt.

  15. Om man har gråtit
    kan man ta upp tårarna.

  16. Inte så dumt gissat.
    Men du ska få en ledtråd:

  17. I dag handlar det om hygien.

  18. Jag vet att den har
    med renlighet att göra.

  19. Man tänker inte på renlighet
    när man hör om medeltiden.

  20. Jag tänker på folk
    som tömmer pottor ut genom fönstret-

  21. -eller lortiga grisar
    som jagas av lortigare barn.

  22. Men för 700 år sen var det vi kallar
    Gamla Stan bara en sjö.

  23. En sjö som de slängde sopor i,
    och sen mera sopor.

  24. Till slut började de bygga hus
    på soporna. Det är sant!

  25. Precis, Ahmed.

  26. Men pass på.
    Nu kommer alternativ nummer ett.

  27. Katrin Petersdotter och hennes
    småsyskon gör som så många andra.

  28. De tillbringar en eftermiddag
    i en av stadens badstugor.

  29. Det kan förstås bli lite pinsamt-

  30. -som när Björn Stekare,
    som Katrin är kär i-

  31. -kommer in och ser henne
    med de jobbiga småsyskonen.

  32. Även på medeltiden
    ville man vara så ren som möjligt.

  33. Man skrubbar sig
    med väldoftande vatten.

  34. I badstugorna träffas människor
    i alla åldrar-

  35. -för en stunds avkoppling
    och rengöring.

  36. Ordet "bastu" kommer från "badstuga".
    "Badstu" - "bastu".

  37. Hela familjen går på spa. Den bilden
    har inte jag av medeltiden.

  38. Man tror att folk duschade
    en gång om året. Typ innan julafton.

  39. Nej, så var det inte.
    Dels hade de inte dusch.

  40. Men man tvättade sig
    till vardags också.

  41. Kan du förklara:
    Hur var hygienen under medeltiden?

  42. Man tvättade sig till vardags,
    fast man hade inte rinnande vatten.

  43. Emellanåt tvättade man sig rejält.
    Man riktigt lögade sig.

  44. Det kunde man göra i en badtunna
    hemma, eller i en badstuga.

  45. Man hade sin vardagsdusch
    och sin specialdagsdusch.

  46. Då löddrade man på extra.

  47. Det låter som om de
    inte duschade mindre än jag gör.

  48. Hur kommer det sig att folk tror
    att medeltiden var så smutsig?

  49. De har blivit smutskastade i onödan.

  50. Det är en nidbild från tiderna efter.

  51. Man ville framhäva sin egen tid
    som ljus, ren och fin.

  52. Och alla saker från medeltiden
    som man har hittat i jorden-

  53. -är mörka, smutsiga och trasiga.

  54. Och bilderna har också blivit mörka.
    Då tror man att det var smutsigt.

  55. Men det var det inte,
    för det kan vi se arkeologiskt.

  56. Okej, Ahmed. Slutpratat.

  57. Här kommer alternativ nummer två.

  58. Stockholm den 10 april,
    herrens år 1486.

  59. Stockholm
    är en stor och smutsig stad.

  60. Kung Magnus Eriksson
    gillar inte att se staden så skräpig-

  61. -och skriver en speciell lag-

  62. -som säger att det är bötesstraff
    för den som skräpar ner.

  63. Hallå där! Stopp.

  64. Vet han inte att det är förbjudet
    att slänga skräp på gatorna?

  65. Upp mot väggen.

  66. -Vad heter han?
    -Andres Staffansson.

  67. "Andres Staffansson".

  68. -Och han bor nånstans?
    -Gråbrödragränd.

  69. "Gråbrödragränd".

  70. -Vilket nummer?
    -Nio.

  71. Gott.

  72. Då så. Följ med här.

  73. Andres Staffansson döms för
    nedsmutsning på Gråbrödragränd-

  74. -till böter
    på det skyhöga beloppet tolv mark.

  75. Det skulle i dag vara lika mycket
    som 12 000 kronor.

  76. Redan då var det förbjudet
    att skräpa ner.

  77. Typiskt medeltida människor
    att inte följa lagen.

  78. Tur att allt är mycket renare
    och mycket fräschare nuf...

  79. Bryt. Bryt...

  80. Hallå!

  81. -Har ni 12 000 var på er?
    -Nej.

  82. Ni skräpar ner som om ni har det.

  83. Tror ni att det är okej?
    Vet ni att det är 12 000 i böter?

  84. Den är 12 000. Den är 12 000.
    Det blir 24 000.

  85. Tur att det inte är medeltiden.

  86. Om man skräpade ner då
    var det 12 000 i böter.

  87. Eftersom det är nutid och jag är
    snäll behöver ni bara plocka upp.

  88. Så bidrar vi alla
    till att hålla miljön ren.

  89. Barn...

  90. Tror ni att de var renare
    på medeltiden än vad vi är?

  91. Alla gick inte i skolan, så de kanske
    var hemma och städade hela tiden.

  92. Den här lilla grejen... Vad tror ni
    att den har med hygien att göra?

  93. -Man kanske tvättar under naglarna.
    -Det var det jag tänkte också.

  94. -Man kanske tog bort vax från öronen.
    -En bra gissning.

  95. Om vi lägger
    medeltid versus vår tid...

  96. Vi måste väl vara renare än de?

  97. Men det behöver inte vara en fördel.
    Finns det fördelar och nackdelar?

  98. Vi slänger också skräp
    ute på gatan och så.

  99. Vi är renare,
    men det är inte bara positivt.

  100. Är man för renlig
    kan man bli allergisk.

  101. Exakt. Säg det till mamma.

  102. "Jag behöver inte duscha varje dag.
    Jag stärker mitt immunförsvar."

  103. Men du vet ju också...
    Det här med renlighet.

  104. Vilken kroppsdel gör den här ren?

  105. -Den här använde man...
    -Ahmed! Skärp dig.

  106. För en sån här liten grej?

  107. Ja. Du vet att det är fusk
    att fråga ett proffs.

  108. Här ska du få alternativ tre
    i stället.

  109. Tror du att vi får ihop hundra mark?

  110. Hans krig kostar ju en del.

  111. -Då gör vi så.
    -Det låter bra.

  112. Dessa tre herrar har ett litet,
    men viktigt, affärsmöte.

  113. Vi kan kalla dem
    Bo, Birger och Björn.

  114. Vad de egentligen heter är hemligt.

  115. Därför sitter de passande nog
    i hemlighuset.

  116. Det heter så för att man gör de
    "hemliga", naturliga behoven där.

  117. Men man kan också sitta flera stycken
    där och prata om hemligheter.

  118. Vem snackar viktiga saker på dass?!

  119. Det är helt sjukt, alltså. Finns det
    inga bättre ställen att prata på?

  120. På dass gör man nummer ett
    eller nummer två. Äntligen.

  121. Ahmed, du har fått tre alternativ.
    Sanningens minut är här.

  122. Tänk på: Om du svarar fel-

  123. -så har jag många straff
    att välja på i dag.

  124. Okej, då. Vad har vi här?
    Vad har den använts till?

  125. Vad är det för nånting? Vad?

  126. Ja, vad? Är det en öronpetare?

  127. Är det en penna?

  128. Eller är det ett byxspänne?

  129. Nå, Ahmed? Vad säger du nu, då?

  130. Okej, jag vet vad det är.
    Det är en öronpetare.

  131. Nej, jag skojar bara.
    Man ser att det är ett bältesspänne.

  132. Så var det fixat.

  133. Nej du, Ahmed. Det var fel gissat.
    Det är ju en örslev!

  134. En slev som man rensar öronen med.
    Bättre lycka nästa gång!

  135. Ja. Så kan det gå, Ahmed!

  136. Aj, aj! Ta det lugnt.

  137. Jag förstår. En medeltida örslev.
    Tops.

  138. Textning: Malin Hedlund
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Hygien

Avsnitt 3 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ahmed hittar en gammal metallpinne. Den har med hygien att göra. Frågan är vad den har använts till? Torkade man tårar med den eller är det kanske en näspetare? I jakten på svaret gör Ahmed en spännande resa tillbaka i tiden och han blir förvånad. På den i våra ögon smutskastade medeltiden var de stenhårda med hygienen. Och bastade gjorde man oftare än vad vi gör nu. Knäcker Ahmed vad metallpinnen har använts till?

Ämnen:
Hem- och konsumentkunskap > Hushåll och livsstil, Historia > Forntid och medeltid > Medeltiden
Ämnesord:
Historia, Medeltiden, Personlig hygien, Sverige, Sveriges historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Med Ahmed i medeltiden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Brott

Avsnitt 1 av 10

Ahmed hittar en gammal skinnpåse. Vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om brott och straff i det medeltida Sverige.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mat

Avsnitt 2 av 10

Ahmed hittar en medeltida järnkrok som verkar har med mat att göra. Lyckas han lista ut vad det är för någonting? Ahmed gör en resa tillbaka till medeltidens matvanor.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Hygien

Avsnitt 3 av 10

Ahmed hittar en gammal metallpinne som har med hygien att göra. Är det kanske en näspetare? I jakten på svaret gör Ahmed en spännande tidsresa och lär sig om medeltidens syn på hygien.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Tro

Avsnitt 4 av 10

Ahmed hittar en gammal medeltida nål som har med tro att göra. Användes den som tandpetare av biskopen? Eller har den med trolldom att göra? Ahmed gör en tidsresa för att ta reda på sanningen.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Sjukdom

Avsnitt 5 av 10

Ahmed hittar ett vasst järnföremål. Det har med sjukdom att göra. Är det en medeltida termometer? Eller hade den med pesten att göra? I jakten på svaret gör Ahmed en tidsresa och lär sig om medeltidens läkekonst.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Nöjen

Avsnitt 6 av 10

Ahmed hittar en gammal benbit i ett snöre. Var det sån svält att man band fast maten så att ingen skulle stjäla den? Nej, benbiten visar sig ha med nöjen att göra. Ahmed gör en spännande resa tillbaka i tiden och lär sig mer.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Yrken

Avsnitt 7 av 10

Ahmed hittar en medeltida pall. Den har med yrken att göra, men vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en spännande resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mode

Avsnitt 8 av 10

Ahmed hittar ett medeltida tygstycke som har med mode att göra. Är det en mössa, en axelvadd eller en handväska kanske? I jakten på vad tygstycket har använts till gör Ahmed en resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Kärlek

Avsnitt 9 av 10

Ahmed hittar ett medeltida kohorn. Vad är det för något? Det enda Ahmed vet, är att det handlar om kärlek. I sin jakt på sanningen får Ahmed lära sig mer om den medeltida kärleken.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Synd

Avsnitt 10 av 10

Ahmed hittar en kedja med två blytunga stenar som har med synd att göra. Hotade man syndare med dem eller hade de med skam att göra? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om synder då och nu.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Spegelvänd

Vågen

Del 6 av 8. På laboratoriet börjar Karin och hennes kollega Rikard förstå att något mycket allvarligt håller på att hända. Li, Amina och Greger fortsätter sin jakt efter de olika ledtrådarna och plötsligt faller allt på plats.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skeppet Cambria

Trollerilådan

Året är 1845. Den amerikanske frihetskämpen Frederick Douglass har rymt från en plantage och reser under falskt namn över Atlanten för att söka asyl i Irland. Ombord blir han vän med flickan Matilda. Men Matildas pappa är slavägare och tycker inte om deras vänskap. Historien berättas i nutid av flickan Ailis för Leanna, som ligger uppgiven i sin säng. Radiodrama för barn om slaveri, rasism och människorätt.

Fråga oss