Titta

Med Ahmed i medeltiden

Med Ahmed i medeltiden

Om Med Ahmed i medeltiden

Ahmed släpar runt på en kedja med två jättestora stenar i varje ände. Han vet att det är ett medeltida föremål, men vad har det egentligen använts till? Är det ett skamhalsband för otrogna kvinnor? Eller kanske begravningsstenar för spetälska? Medeltiden är så mycket mer än mörker, pest och halshuggningar. I varje program snubblar Ahmed över ett medeltida föremål och försöker ta reda på vad det använts till. Arkeologen Johanna Bergqvist ger honom nya infallsvinklar på hur det var att leva i Sverige under medeltiden. Förvånande nog stöter Ahmed på en vardag som på många sätt påminner om vår egen tid.

Till första programmet

Med Ahmed i medeltiden : TroDela
  1. Ahmed?

  2. Du ska få följa med på en resa
    tillbaka till medeltiden.

  3. Allt har hänt och allt är verkligt.

  4. Men vad har saken
    du bär med dig använts till?

  5. Du ska få tre alternativ. Bara ett
    är rätt och du ska gissa vilket.

  6. Och om du inte klarar det
    kan det bli lite jobbigt för dig.

  7. En nål. Vad gör man med en nål?
    Man syr.

  8. Då var man klar, då. Det får bli lite
    svårare nästa gång. Tack för mig.

  9. Riktigt så enkelt var det inte,
    Ahmed. I dag handlar det om tro.

  10. Om tro? Okej...

  11. Det är därför vi är här.
    Du menar tro på Gud och sånt.

  12. Precis,
    fast inte bara att tro på Gud.

  13. Jag säger inte mer nu.
    Du har fått din ledtråd.

  14. Att tro eller inte tro.

  15. Vi proklamerar
    Jesu herravälde över Sverige.

  16. Det blir bara tryggare och tryggare.
    Det kristna budskapet...

  17. Hon om någon måste veta
    vad det här har med tro att göra.

  18. Hoppas det, för hennes egen skull.

  19. Kan du tänka dig nåt scenario
    med en nål inblandad?

  20. -I gudstron?
    -Eller utövandet under medeltiden.

  21. -Man har nog alltid sytt med nålar.
    -Det är...

  22. -Nånting med skräddare.
    -Den kanske användes till att...

  23. ...sy ihop
    nån slags symbolisk klädsel.

  24. Designa religiösa kläder.
    Bra förslag.

  25. Det måste vara nåt funktionellt.

  26. Vad säger den tredje parten?
    Han ser ut att ha nåt att säga.

  27. Vad tror du att det är? Ta ut nappen
    så att de hör vad du säger.

  28. Att man ska tuktas
    och att nålar gör ont? Jag vet inte.

  29. Det är när man ska göra hål i öronen
    för att man vill vara snygg.

  30. Ahmed! Hallå!

  31. Det här blir svårt.

  32. Men kanske alternativ ett
    kan hjälpa dig på rätt spår.

  33. Unge Ragnar är med om en avgörande
    episod i Sveriges historia-

  34. -men det tänker han nog inte på.
    Han är för nervös.

  35. Förlåt.

  36. Året är 1008
    och Olof Skötkonung ska döpas.

  37. Den engelske ärkebiskopen
    Sigfrid av York-

  38. -åker till lilla Husaby i
    Västergötland för dopet.

  39. Ego te baptiso in nomine
    Patris, Filii et Spiritus Sancti.

  40. För Ragnar har det varit
    en prövningens dag-

  41. -men med kvickhet och idérikedom
    har han ändå lyckats.

  42. Och nu kan alla fira kungens dop.

  43. Grymt jobbat, Ragnar.

  44. Du kan komma och fixa min naglar.
    Och kungen blev kristen också.

  45. Det kanske var viktigt att tro på Gud
    på den tiden. Eller?

  46. Hur viktig var kristendomen
    för individen?

  47. Jätteviktig. Man skilde inte riktigt
    på religionen och resten av livet.

  48. Det var en del av vardagslivet.

  49. Det var inte bara det att man gick
    i kyrkan och utövade sin religion.

  50. -Det var en del av vardagen.
    -Så det var en stor del av livet?

  51. Hur stor del av kristendomen
    hade en sån här?

  52. Nä, nä. Den genvägen är stängd.

  53. -Vad tror ni på?
    -Gud.

  54. -Och du?
    -Jag tror lite på Gud.

  55. -Och du?
    -Gud.

  56. Jag tror på mig själv. Lite på Gud,
    men inte så mycket.

  57. -Hur tror du att Gud ser ut?
    -Han är ju varken levande eller död.

  58. Han både finns och finns inte.
    Jag kan inte förklara.

  59. Han finns överallt,
    men man kan inte se honom.

  60. -Är det viktigt att ha en tro?
    -Ja.

  61. Särskilt om man har det svårt. Då
    kan det vara skönt att be till nån.

  62. Vet ni vad jag tror?
    Jag tror att ni vet vad det här är.

  63. Jag tror att man stack den som inte
    ville bli kristen med nålen.

  64. Jag behöver ett till alternativ.
    Snälla, ge mig det nu.

  65. Visst ska du få det.
    Här får du alternativ nr 2.

  66. Bonden Botulf från Gottröra
    är en enkel bonde.

  67. Han har funderat på nattvarden.

  68. Han tror inte att brödet verkligen
    är Jesu kropp och blod.

  69. I 1200-talet Sverige tolererar inte
    kyrkan att man ifrågasätter tron.

  70. Nå, Botulf. Nu tror du väl ändå
    att det här är Jesu kropp?

  71. Nej, och jag vill inte äta Jesu
    kropp. Då skulle väl Herren bli arg.

  72. Ut! Ut från vår Herres kyrka.

  73. Botulf ångrar sin frispråkighet,
    men tvivlet stannar kvar.

  74. Ryktet om hans misstro sprider sig.

  75. Hans ställs till svars
    inför den högt uppsatta biskopen.

  76. Nå, Botulf från Gottröra...

  77. -Erkänner du ditt misstag?
    -Jag erkänner och jag ångrar mig.

  78. Botulf döms till att brännas på bål
    den 18 augusti år 1211.

  79. Jobbigt läge för Botulf
    att brännas på bål.

  80. Tur att vi lever i en tid där man kan
    säga vad man vill, eller hur?

  81. Som det här: AIK! AIK!

  82. Vad gör han? På honom!

  83. Att bränna kättare på bål,
    var det vardagsmat på medeltiden?

  84. Nej, det var det verkligen inte.
    I Sverige var det ganska ovanligt.

  85. Vad trodde folk i Sverige på
    innan kristendomen?

  86. Då var man hedningar
    och trodde på asar och vaner.

  87. Det var två grupper av gudar.

  88. Man hade många olika gudar
    för olika aspekter i livet.

  89. Men redan då hade man haft
    kontakter med kristna i Europa-

  90. -så även de gudarna
    hade drag av Jesus och Maria.

  91. Det var ingen skarp gräns där
    utan man influerades.

  92. Okej, Ahmed. Nu är det slutpratat.

  93. Här får du det sista alternativet.

  94. Tyra Ulvadotter är på väg till byn
    med sin lille odöpte son.

  95. Men hon glömmer det viktigaste.

  96. Du glömde den här.

  97. Trots att Sverige blev kristet
    under medeltiden-

  98. -lever den gamla folktron kvar.

  99. Man trodde inte bara på
    Gud och djävulen-

  100. -utan också på mystiska väsen
    som tomtar, vättar och troll.

  101. Trollen ska Tyra Ulvadotter
    akta sig för.

  102. Man tror att trollen tar barnen
    och byter ut mot ett trollbarn.

  103. En så kallad "bortbyting".

  104. Människobarn är särskilt utsatta
    när man går ute på kvällen.

  105. Ett sätt att skydda barnet är
    att fästa en sak av stål nära barnet.

  106. En nål i kläderna?

  107. Som om det skulle hjälpa mot nånting?

  108. Typiskt medeltida folk
    att vara så skrockfulla.

  109. Grabben, kan du hjälpa mig?
    Knacka mig på axeln tre gånger.

  110. Kom igen, snälla. Kom.
    Knacka mig på axeln tre gånger.

  111. Tack, du räddade mitt liv.

  112. A-brunn och tre knack på axeln.
    Och du hånar medeltida skrock?

  113. Tala om vad saken
    du har i handen har använts till.

  114. Ge mig de tre alternativen först.

  115. Är föremålet en nagelpetare?

  116. Eller en tandpetare?

  117. Eller är det ett föremål som skulle
    skydda barn mot mystiska väsen?

  118. Jag tror... Nej, jag vet.

  119. Jag vet att den här nålen
    användes för att skydda barn.

  120. På medeltiden måste de haft annat att
    peta naglarna och rensa tänderna med.

  121. En nål för att skydda barn.

  122. Text: Emö Malmberg
    www.broadcasttext.com

  123. Du har så rätt, Ahmed.
    Det är en nål av stål.

  124. Man trodde att stål
    skyddade mot elaka troll-

  125. -som ville röva bort
    små oskyldiga barn.

  126. Därför la man ett föremål
    av stål i vaggan-

  127. -eller nålade fast i barnkläderna.
    Bravo, kära vän.

  128. Ha! En baggis för kung Ahmed.
    Vi ses.

  129. Men seriöst, en nål för att skydda
    sig mot troll? Löjligt.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Tro

Avsnitt 4 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ahmed hittar en gammal medeltida nål. Den har med tro att göra. Stack man dem som inte trodde på gud? Användes den som tandpetare av biskopen? Eller hade nålen något med trolldom och folktro att göra? I jakten på sanningen bakom nålen gör Ahmed en spännande resa tillbaka i tiden. Knäcker Ahmed vad nålen har använts till? Vad händer om han inte gör det?

Ämnen:
Historia > Forntid och medeltid > Medeltiden, Religionskunskap
Ämnesord:
Folktro, Historia, Medeltiden, Religion, Religionshistoria, Sverige, Sveriges historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Med Ahmed i medeltiden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Brott

Avsnitt 1 av 10

Ahmed hittar en gammal skinnpåse. Vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om brott och straff i det medeltida Sverige.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mat

Avsnitt 2 av 10

Ahmed hittar en medeltida järnkrok som verkar har med mat att göra. Lyckas han lista ut vad det är för någonting? Ahmed gör en resa tillbaka till medeltidens matvanor.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Hygien

Avsnitt 3 av 10

Ahmed hittar en gammal metallpinne som har med hygien att göra. Är det kanske en näspetare? I jakten på svaret gör Ahmed en spännande tidsresa och lär sig om medeltidens syn på hygien.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Tro

Avsnitt 4 av 10

Ahmed hittar en gammal medeltida nål som har med tro att göra. Användes den som tandpetare av biskopen? Eller har den med trolldom att göra? Ahmed gör en tidsresa för att ta reda på sanningen.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Sjukdom

Avsnitt 5 av 10

Ahmed hittar ett vasst järnföremål. Det har med sjukdom att göra. Är det en medeltida termometer? Eller hade den med pesten att göra? I jakten på svaret gör Ahmed en tidsresa och lär sig om medeltidens läkekonst.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Nöjen

Avsnitt 6 av 10

Ahmed hittar en gammal benbit i ett snöre. Var det sån svält att man band fast maten så att ingen skulle stjäla den? Nej, benbiten visar sig ha med nöjen att göra. Ahmed gör en spännande resa tillbaka i tiden och lär sig mer.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Yrken

Avsnitt 7 av 10

Ahmed hittar en medeltida pall. Den har med yrken att göra, men vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en spännande resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mode

Avsnitt 8 av 10

Ahmed hittar ett medeltida tygstycke som har med mode att göra. Är det en mössa, en axelvadd eller en handväska kanske? I jakten på vad tygstycket har använts till gör Ahmed en resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Kärlek

Avsnitt 9 av 10

Ahmed hittar ett medeltida kohorn. Vad är det för något? Det enda Ahmed vet, är att det handlar om kärlek. I sin jakt på sanningen får Ahmed lära sig mer om den medeltida kärleken.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Synd

Avsnitt 10 av 10

Ahmed hittar en kedja med två blytunga stenar som har med synd att göra. Hotade man syndare med dem eller hade de med skam att göra? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om synder då och nu.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Människor för ändring

Selma Lagerlöf - jämlikhet

För hundra år sen hade kvinnor varken rösträtt eller samma rättigheter i övrigt som män. Men det fanns medborgare som krävde förändring, en av dem var författaren Selma Lagerlöf, som vägrade anpassa sig. I dag har kvinnor och män rösträtt på lika villkor, men är samhället jämlikt?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnen som förändrade världen

Glorias modigaste dag

I den amerikanska södern på 1950-talet var Gloria Ray Karlmark ett av de första svarta barnen som fick plats på en skola som tidigare bara tagit emot vita barn. De var nio svarta barn som började i samma skola den dagen och de kallades "Little Rock Nine". Händelsen väckte starka protester och blev en världsnyhet. Gloria blev utsatt för rasistiska trakasserier men tvekade inte att gå kvar i skolan. Gloria Ray Karlmark räknas som en av medborgarrättsrörelsens främsta kämpar.

Fråga oss