Titta

Med Ahmed i medeltiden

Med Ahmed i medeltiden

Om Med Ahmed i medeltiden

Ahmed släpar runt på en kedja med två jättestora stenar i varje ände. Han vet att det är ett medeltida föremål, men vad har det egentligen använts till? Är det ett skamhalsband för otrogna kvinnor? Eller kanske begravningsstenar för spetälska? Medeltiden är så mycket mer än mörker, pest och halshuggningar. I varje program snubblar Ahmed över ett medeltida föremål och försöker ta reda på vad det använts till. Arkeologen Johanna Bergqvist ger honom nya infallsvinklar på hur det var att leva i Sverige under medeltiden. Förvånande nog stöter Ahmed på en vardag som på många sätt påminner om vår egen tid.

Till första programmet

Med Ahmed i medeltiden : SjukdomDela
  1. Ahmed...

  2. ...du ska nu få följa med
    på en resa tillbaka till medeltiden.

  3. Allt har hänt. Allt är verkligt.

  4. Vad har saken
    du bär med dig använts till?

  5. Du får tre alternativ. Bara ett
    är rätt, och du ska gissa vilket.

  6. Om du inte klarar det, Ahmed-

  7. -då kan det bli lite jobbigt för dig.

  8. Hej. Skulle jag kunna
    få ställa en jättesnabb fråga?

  9. Jag måste lista ut vad det här är.

  10. Jag skulle gissa på
    att det är nån slags nyckel.

  11. Om jag säger
    att det är från medeltiden, då?

  12. -Hjälper det?
    -Man kanske hackar bröd med den.

  13. -Vadå?
    -Hackar bröd. Skär...

  14. Man kollar i öronen med den.

  15. Som en tops? Det kanske är därför
    den är formad så här.

  16. Kan man ha använt den till tänderna?

  17. -Som hos tandläkaren?
    -Ja, kanske.

  18. -En näspetare.
    -Det var en bra gissning.

  19. -Till att skära upp kroppar med.
    -Vad menar du?

  20. Där, eller nånting.

  21. -För att dela på kropparna?
    -Nej, när man ska operera.

  22. Ja, Ahmed. Det är inga dumma
    gissningar du har fått.

  23. Vad säger du nu, då?

  24. Okej. Jag måste ta reda på vad
    det här är - och ta reda på det nu.

  25. Det har med sjukvården att göra.

  26. Kan det vara en medeltida
    termometer? Hoppas inte.

  27. Den är gjord av järn.

  28. Kan det vara nåt
    en tandläkare använde?

  29. Det ser mer ut
    som om den skulle skapa hål.

  30. Du spekulerar, Ahmed.

  31. Vet du vad?
    Du ska få det första alternativet.

  32. Fagra Cecilia Folkadotter
    känner sig lite deprimerad-

  33. -har svårt att sova
    och ingen större aptit.

  34. För att få hjälp
    har hon vänt sig till klostret-

  35. -där man sysslar med åderlåtning.

  36. Under medeltiden trodde de lärda
    att kroppen bestod av fyra vätskor-

  37. -blod, slem, gul och svart galla.

  38. Har man för mycket
    av nån vätska mår man inte bra.

  39. Unga Cecilia tappas på svart galla.

  40. Tömma kroppen på vätska. Vidrigt.

  41. Men faktum är att vården de använde
    för 800 år sen har vi snott i dag.

  42. Har du ett sår tömmer vi det på var.
    Är du sjuk får du lämna ett urinprov.

  43. Men om de använde den här
    för att tömma kroppen på vätska...

  44. Tjenare!

  45. Vad lär ni er nu?

  46. Matte.
    Ska vi snacka hälsa i stället?

  47. -Hur mår ni i dag? Har ni bra hälsa?
    -Ja.

  48. -Vad gör ni när ni mår dåligt?
    -Äter på donken.

  49. -Vad gör du när du är sjuk?
    -Jag?

  50. När jag är sjuk kollar jag på tv.

  51. Vet ni vad man gjorde på medeltiden?
    Man tömde kroppen på blod.

  52. Jag skojar inte.

  53. Om du vill sjukanmäla dig
    måste du tömma kroppen på blod.

  54. Hur många skulle stanna hemma då?

  55. Okej. Om ni hjälper mig
    att lista ut vad det här är-

  56. -ska jag avslöja lite mirakelkurer.
    Vill ni veta lite om mirakelkurer?

  57. 2000-talets åderlåtning.

  58. Vill herren testa?

  59. Ge honom en applåd
    för att han kommer upp.

  60. Om du lägger dig ner här...

  61. Visst känns det bra?
    Visst känner du dig friskare?

  62. -Ingen huvudvärk? Ingen tandvärk?
    -Nej.

  63. Du har nog vuxit 10 centimeter.

  64. Nej, du, Ahmed.
    Läkare - det får du låta bli.

  65. Jag är jätterädd för operationer.

  66. Det kan inte ha varit kul att operera
    under medeltiden. Verktygen, och så.

  67. Nej, man kunde ju inte
    bedöva på samma sätt.

  68. Man opererade inte mer än nödvändigt.
    Inga stora bukoperationer.

  69. -Ingen plastikkirurgi?
    -Det förekom.

  70. Man opererade skallfrakturer
    och krosskador i huvudet.

  71. Men instrumenten var ganska
    lika de som kirurger har i dag.

  72. Om man kollar här ser vi föremål som
    är mycket äldre än från medeltiden.

  73. De använder vi i dag.

  74. Man opereras med såna skalpeller.
    De ser nästan likadana ut.

  75. Det har inte hänt mycket.
    Men här händer det saker.

  76. Det är nämligen dags
    för alternativ nummer två.

  77. Hedvig Knutsson är på läkarbesök-

  78. -och lämnar urinprov.

  79. Du får bli sängliggande i tre dagar.

  80. Medeltidens sjukvård handlar alltså
    mycket om kroppsvätskor.

  81. Läkaren tittar på urinens färg-

  82. -och känner hur det luktar och...

  83. Ja, just det...han smakar på det.

  84. På det här sättet kan läkaren bedöma
    vilken behandling Hedvig behöver.

  85. Du funderar, Ahmed. Vad tror du?

  86. Läkarjobbet,
    skulle det vara nåt för dig?

  87. Arvid.

  88. Det är en bitter gubbe.

  89. Ah! Mm...

  90. Frida Jonsson, du är grejer.
    Botten upp.

  91. Nej, Ahmed.

  92. Men här får du ditt sista alternativ.

  93. Sicilien, 1347.

  94. Digerdöden. Svarta döden.

  95. Eller den stora döden.

  96. Pesten hade många namn
    under medeltiden.

  97. En av de drabbade är unga Sofia-

  98. -som bor med sin farfar.

  99. I södra Europa
    bär läkarna extra långa näsor.

  100. Det är strutar fyllda med doftande
    örter som ska filtrera bort smittan.

  101. För unga Sofia är det redan för sent.

  102. Läkaren kan inte hjälpa henne
    och hon dör strax efter hans besök.

  103. Ingen visste
    hur man skulle bota de sjuka-

  104. -men man trodde
    att dålig lukt var farlig-

  105. -och att struten med örter
    därför kunde stoppa smittan.

  106. Till Sverige kommer pesten 1350-

  107. -och dödade så mycket som
    en tredjedel av hela befolkningen.

  108. Blod, pest och tårar.

  109. Det handlar
    den medeltida sjukvården om.

  110. Nej, så var det
    faktiskt inte riktigt. Inte bara.

  111. Stämmer det att de försökte bota
    pesten med dofter och parfymer?

  112. Ungefär som deodorant
    mot svininfluensan.

  113. Så här var det: man trodde att pest
    spreds genom dålig lukt och luft.

  114. Då försökte man stoppa dålig luft-

  115. -genom att bränna rökelse
    och saker som luktade gott.

  116. Om du hade varit sjuk,
    vad skulle du använda den här till?

  117. Den är jättebra...

  118. Nej! Stopp, Ahmed.

  119. Jag är sjuk.

  120. Ahmed, min dumma vän, sätt igång nu.

  121. Du har tre alternativ.
    Sanningens minut är här.

  122. Om du svarar fel-

  123. -har jag många straff
    att välja på i dag.

  124. Okej. Vad har vi?

  125. Föremålet används som kniv för att
    snitta upp en ven vid åderlåtning.

  126. Den användes som provsmakarsked...

  127. ...eller som nyckel.

  128. Ahmed, vad säger du?

  129. Jag satsar på...

  130. ...åderlåtningsjärn.
    Åderlåtningsjärn.

  131. Bravo, Ahmed!

  132. Ett åderlåtningsjärn.

  133. Det var faktiskt så
    att man använde spetsen-

  134. -till att göra
    ett snitt i en blodåder.

  135. Och lite kuriosa: det var viktigt
    att åderlåta vid rätt tidpunkt.

  136. Unga personer
    tappades på blod vid fullmåne-

  137. -medan äldre skulle åderlåtas
    när det var halvmåne. Bra, Ahmed!

  138. Yes! Alltid rätt. Mitt namn är Ahmed.
    Medeltiden har ingenting på mig.

  139. Textning: Marie Karlsson
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Sjukdom

Avsnitt 5 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ahmed hittar ett medeltida vasst järnföremål. Det har med sjukdom att göra. Skar man upp kroppar med den? Är det en medeltida termometer? Eller hade den med pesten att göra? I jakten på svaret gör Ahmed en spännande resa tillbaka i tiden. Till sin förvåning inser han att medeltidens läkemedel var rätt avancerade och vardagen innehöll betydligt mycket mer än bara pest och död som han tidigare trott. Knäcker Ahmed vad det vassa järnföremålet har använts till och om han inte gör det, vad händer då?

Ämnen:
Biologi, Historia > Forntid och medeltid > Medeltiden
Ämnesord:
Historia, Medeltiden, Medicin, Medicinhistoria, Sjukdomar, Sverige, Sveriges historia
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Med Ahmed i medeltiden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Brott

Avsnitt 1 av 10

Ahmed hittar en gammal skinnpåse. Vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om brott och straff i det medeltida Sverige.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mat

Avsnitt 2 av 10

Ahmed hittar en medeltida järnkrok som verkar har med mat att göra. Lyckas han lista ut vad det är för någonting? Ahmed gör en resa tillbaka till medeltidens matvanor.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Hygien

Avsnitt 3 av 10

Ahmed hittar en gammal metallpinne som har med hygien att göra. Är det kanske en näspetare? I jakten på svaret gör Ahmed en spännande tidsresa och lär sig om medeltidens syn på hygien.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Tro

Avsnitt 4 av 10

Ahmed hittar en gammal medeltida nål som har med tro att göra. Användes den som tandpetare av biskopen? Eller har den med trolldom att göra? Ahmed gör en tidsresa för att ta reda på sanningen.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Sjukdom

Avsnitt 5 av 10

Ahmed hittar ett vasst järnföremål. Det har med sjukdom att göra. Är det en medeltida termometer? Eller hade den med pesten att göra? I jakten på svaret gör Ahmed en tidsresa och lär sig om medeltidens läkekonst.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Nöjen

Avsnitt 6 av 10

Ahmed hittar en gammal benbit i ett snöre. Var det sån svält att man band fast maten så att ingen skulle stjäla den? Nej, benbiten visar sig ha med nöjen att göra. Ahmed gör en spännande resa tillbaka i tiden och lär sig mer.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Yrken

Avsnitt 7 av 10

Ahmed hittar en medeltida pall. Den har med yrken att göra, men vad har den använts till? I jakten på sanningen gör Ahmed en spännande resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Mode

Avsnitt 8 av 10

Ahmed hittar ett medeltida tygstycke som har med mode att göra. Är det en mössa, en axelvadd eller en handväska kanske? I jakten på vad tygstycket har använts till gör Ahmed en resa tillbaka i tiden.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Kärlek

Avsnitt 9 av 10

Ahmed hittar ett medeltida kohorn. Vad är det för något? Det enda Ahmed vet, är att det handlar om kärlek. I sin jakt på sanningen får Ahmed lära sig mer om den medeltida kärleken.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMed Ahmed i medeltiden

Synd

Avsnitt 10 av 10

Ahmed hittar en kedja med två blytunga stenar som har med synd att göra. Hotade man syndare med dem eller hade de med skam att göra? I jakten på sanningen gör Ahmed en resa tillbaka i tiden och lär sig om synder då och nu.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Testa!

Illusioner

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Mathijs visar hur man kan skapa spännande illusioner som lurar hjärnan.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hamnskiftarens resa

Skåne, Blekinge

Del 1 av 11: Glosons tagg. Tioåriga Jim bor med sin familj i södra Sverige. En dag får Jim veta att hans lillasyster fått en dödlig sjukdom. Han blir förtvivlad, men hoppet tänds när han möter korpen Ayla. Hon säger att det finns ett botemedel som kan rädda systern. Men först måste de hitta den försvunna trollboken. Med båt från Karlskronas hamn far de över Östersjön. Nu börjar jakten genom Sveriges alla landskap efter trollboken och för att hitta botemedlet.

Fråga oss