Titta

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Om Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti Makaroner är en liten italiensk kvarterskrog någonstans i Sverige. Den drivs av servitrisen Bibbi och Kocken som har en förmåga att röra till det både i matlagningen och i matematiken. Att gästerna har speciella önskningar gör inte saken lättare. I restaurangköket finns också Mattemusen som bor på en hylla vid spisen och har ett och annat att göra med lösningen på dagens matematiska problem. Men det förstår varken servitrisen eller kocken. "Spagetti, makaroner, hundra miljoner" riktar sig till förskoleklass och årskurs 1 och är en pedagogisk fortsättning av "Katten, musen, tiotusen".

Till första programmet

Spagetti makaroner, hundra miljoner : Snuva och brända bullarMaterialDela
  1. Så mysigt det ska bli med kalas!
    Det blir trubaduren, Maj Petrén-

  2. -jag, Jojo som fyller nio år-

  3. -och fem av hennes kompisar.
    Det blir nio sammanlagt.

  4. Vänta, fyller hon nio år?

  5. Vi har ju bara åtta ljus... Aj!

  6. Det fattas...

  7. Nämen, titta!

  8. -Där satt den.
    -Åh, så fin.

  9. Jag kollar dukningen.
    Gör du nio bullar?

  10. Ja, självklart.

  11. Då ska vi se... En, två, tre, fyra,
    fem, sex, sju, åtta, nio tallrikar.

  12. Och en, två, tre, fyra, fem, sex,
    sju, åtta ballonger...

  13. Det fattas en.

  14. Så där. Då är allt klart.

  15. Järnspikar, jag brände bullarna!

  16. Men som tur är så är bara sju brända,
    och två ser finfina ut.

  17. Ja, men bara två bullar i korgen
    ser fjuttigt ut.

  18. Ja, men vi gör så här...

  19. Vi lägger de brända bullarna underst-

  20. -och sen lägger vi de fina överst.

  21. Hoppas att ingen orkar bullar.

  22. -Hur går det med sången?
    -Den är klar, men...

  23. ...den blir inte bra.
    Jag får göra om den.

  24. -Nio, det var ett klurigt tal.
    -Tycker du?

  25. Tycker inte du det?

  26. Oj, det kom snor på bullarna.

  27. Så äckligt! Då tar jag dem.

  28. -Vad gör du på golvet, lilla vän?
    -Jag föll, fattar du väl?

  29. -Bibbi!
    -Vad vill du?

  30. Det finns bara fem bär till glassen,
    men det ska vara nio portioner.

  31. -Hur ska jag göra?
    -Hitta på nåt!

  32. Kan du bränna bullar
    kan du väl trixa med bär?

  33. Så sur du är!

  34. Jag kommer!

  35. Vårt födelsedagsbarn har kommit.

  36. Hej, Jojo. Grattis!

  37. Vad har hänt? Var är de andra barnen?
    Var är gästerna?

  38. Pär, Mimmi, Ingrid, Elsa och Lilla My
    är sjuka allihop.

  39. Nej, så tråkigt.

  40. Ja, verkligen.

  41. Nio ballonger skulle det vara. Två är
    trasiga och en alldeles sladdrig.

  42. Det är bara sex kvar.

  43. Och det skulle vara nio bullar,
    men här är bara sju. Var är de andra?

  44. Man kan ju inte tro
    att man är på nioårskalas.

  45. Ursäkta.

  46. Förlåt, då.

  47. Okej.

  48. Hej! Jag har fått brev
    från Angelique.

  49. Hon skriver att hon är deppig ibland.

  50. Vad kan man göra då? Jag har
    ett roligt och uppiggande förslag.

  51. Titta på glaset.
    Är det halvfullt eller halvtomt?

  52. Det är frågan.

  53. Ska jag glädjas
    åt saften som är kvar?

  54. Eller ska jag sörja
    den som är uppdrucken?

  55. Ibland hittar jag på egna visdomsord,
    skriver ner dem och ger bort dem.

  56. Så här...

  57. Har jag ätit halva kakan?

  58. Eller har jag halva kakan kvar?

  59. Den blev riktigt bra faktiskt.

  60. Har jag ätit halva kakan...

  61. ...eller har jag halva kakan kvar?

  62. Den blev jättefin, tycker jag.

  63. Man kan skicka en
    till Winston Churchill-

  64. -Musse pigg eller Bruno K. Öijer...

  65. Jaha...

  66. Ja. Det blir inte alltid som man
    har tänkt sig, men det blir bra ändå.

  67. Brända bullar är bättre.
    Det har jag tyckt ända sen...

  68. ...för en sekund sen!

  69. Nio ballonger är bra,
    men sex är bättre!

  70. Och det är mer synd om mina
    sjuka kompisar. Jag är ju frisk.

  71. Glass med eller utan bär...

  72. Det spelar väl ingen roll.
    Det beror bara på hur man ser på det.

  73. Det gör inget att vi inte har
    fler bär. Fem personer kommer inte.

  74. Då räcker ju de röda bären.

  75. Fem är sjuka, och de skulle vara nio.

  76. Nio minus fem är fyra.
    Det är perfekt!

  77. Nio kamrater blev bara fyra

  78. De andra blev sjuka
    och fick stanna hemma

  79. Sju stycken bullar blev brända

  80. Så sorgligt, men sånt kan ju hända

  81. Men att du fyller nio
    kan inget ändra

  82. Ett niofaldigt leve för Jojo.

  83. Hon leve! Hipp, hipp, hurra, hurra...

  84. ...hurra, hurra...

  85. Hipp, hipp, hurra!

  86. Textning: Sofie B. Grankvist
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Snuva och brända bullar

Avsnitt 5 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om niokamraterna. Det ska bli nioårskalas i restaurangen. Åtta gäster ska besöka födelsedagsbarnet, så det ska finnas nio saker av allt: nio ballonger, nio bullar, nio tallrikar och nio servetter. Men som vanligt på restaurang Spagetti Makaroner blir inget som man tänkt sig.

Ämnen:
Matematik > Fyra räknesätt
Ämnesord:
Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Köttbullar och strössel

Avsnitt 1 av 10

Om mängd, antal och begreppen fler än och färre än. Det är öppningskväll för restaurang Spagetti Makaroner och det kommer in gäster som beställer köttbullar. Den blivande stamgästen Maj Petrén tycker att det är på tok för många köttbullar på tallriken medan en annan gäst faktiskt vill ha några till.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Ärtor och trolleri

Avsnitt 2 av 10

Om begreppen hälften och dubbelt. Det är en spännande kväll i restaurangen. Det kommer nämligen en trollkarl, och han vill bara ha en enda ärta till middag för resten fixar han själv. Med magi! Men det går inte riktigt som han har tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tango och delad pizza

Avsnitt 3 av 10

Om att dela lika. Här ska dansas tango! Fyra danssugna, hungriga och mycket noggranna gäster kommer till restaurangen. Det ska vara exakt rättvist annars blir det orättvist! Men hur delar man bäst på en pizza? Och hur kan konsten att vika partyhattar vara lösningen på problemet?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Korv och bröder

Avsnitt 4 av 10

Om mått och att mäta rätt. Två bröder ger väldigt specifika måttangivelser på korvarna de beställer. Men hur ska man mäta om man inte riktigt kan det där med centimeter och decimeter?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Snuva och brända bullar

Avsnitt 5 av 10

Om niokamraterna. Det ska bli nioårskalas i restaurangen. Åtta gäster ska besöka födelsedagsbarnet, så det ska finnas nio saker av allt: nio ballonger, nio bullar, nio tallrikar och nio servetter. Men som vanligt på restaurang Spagetti Makaroner blir inget som man tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Storband och småpotatis

Avsnitt 6 av 10

Om storlek och relation. Att någonting beskrivs som stort eller litet beror på vad det jämförs med. Ikväll ska det bli storbandsmusik i restaurangen och det kommer in två bröder. Det är inte helt lätt att avgöra vem som är storebror och vem som är lillebror. Och hur ska man avgöra vem som fått den lilla och vem som har fått den stora potatisen? Det beror ju som sagt på vad man jämför med.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tårtstrul och ballonger

Avsnitt 7 av 10

Om att skapa mönster. Det ska bli bröllopsfest på restaurangen. Den blivande bruden är mycket noga med att festens bröllopstårta dekoreras enligt ett visst mönster. Men på beskrivningen ser en bit av mönstret mycket märkligt ut, och kocken ställs inför ett svårlöst problem. Ska det verkligen vara en pussmun mitt på tårtan?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

I tid och otid

Avsnitt 8 av 10

Om tidsuppfattning. Tid uppfattas olika beroende på om man har bråttom eller gott om tid. Den här kvällen gästas restaurangen av två personer där den ena måste hinna med ett tåg och därför är jättestressad, medan den andra i lugn och ro vill njuta av en ledig kväll. När de båda gästerna hamnar vid samma bord är det som upplagt för problem.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Fummel och pannkaka

Avsnitt 9 av 10

Om volym. Det är pannkaksafton, men kocken har glömt hur man gör smet! När han ringer sin mamma glömmer hon att säga vilka mått som skall användas. Kocken testar sig fram med lite olika mått, men inget verkar rätt. Antingen blir pannkakorna för rinniga eller för studsiga - och gästen blir allt mer missnöjd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Kärlek och spagetti

Avsnitt 10 av 10

Om att räkna och summera. Vad passar bättre på restaurang Spagetti Makaroner än en italiensk afton, med äkta italiensk mat och musik? Bibbi och kocken har lagat mat för minst tio personer, men när inga gäster verkar dyka upp är besvikelsen stor. Hur ska det gå?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Blomma, blad, en miljard

Fakta-fighten

Att räkna med relevanta fakta. Linus Bladh räknar ihop alla tal som står på fakturan. Men inte ska man väl räkna ihop postadressen, gatunumret och datumet med kostnaderna? Nahas kommer till undsättning och lär honom att sålla bort information. När man ska räkna ut någonting så gäller det ju att man räknar med de tal som har med saken att göra.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Mönster

Varför finns det så mycket mönster i naturen? Kan man matematiskt räkna ut hur en kotte ska växa? Amen Ainalem försöker hitta svar på varifrån alla mönster hon ser omkring sig kommer. Kan det vara så att hon hittar på mönster som faktiskt inte finns?

Fråga oss