Titta

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Om Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti Makaroner är en liten italiensk kvarterskrog någonstans i Sverige. Den drivs av servitrisen Bibbi och Kocken som har en förmåga att röra till det både i matlagningen och i matematiken. Att gästerna har speciella önskningar gör inte saken lättare. I restaurangköket finns också Mattemusen som bor på en hylla vid spisen och har ett och annat att göra med lösningen på dagens matematiska problem. Men det förstår varken servitrisen eller kocken. "Spagetti, makaroner, hundra miljoner" riktar sig till förskoleklass och årskurs 1 och är en pedagogisk fortsättning av "Katten, musen, tiotusen".

Till första programmet

Spagetti makaroner, hundra miljoner : Storband och småpotatisMaterialDela
  1. Ha-ha!

  2. Tänk så spännande,
    vår trubadur spelar i ett storband.

  3. -Vilken trubadur?
    -Han som var här på öppningskvällen.

  4. -De kommer hit i kväll.
    -Vänta.

  5. Massor med musik och musiker.

  6. Vänta!

  7. -Oj!
    -Det fattas nåt.

  8. Japp, där satt den.

  9. Pizza!

  10. Trevligt att se dig igen.
    Var är de andra?

  11. -Tack. De andra?
    -De andra i storbandet.

  12. Nej, det... Den där blomman som du
    har i håret, är inte den för stor?

  13. -Du ser ju knappt nånting.
    -Det är mitt huvud som är litet.

  14. -Jaha, på det viset.
    -Bibbi!

  15. Varför har trubaduren
    mer saft i sitt glas än jag?

  16. Det har han inte, ni har lika mycket.

  17. Trubaduren har mer saft än jag.

  18. -Nej, och det ska jag bevisa.
    -Jaha.

  19. Jag bara lånar...

  20. Lika mycket.

  21. Nej, men...

  22. Den här nöten ska jag knäcka, Maj.
    - Tack för lånet.

  23. -Har ni ett bord till oss?
    -Passar det här?

  24. Ja.

  25. Trevligt att äta med sin storebror.

  26. Det är faktiskt jag som är storebror.

  27. Nej, nu skojar du med mig,
    du är kortare.

  28. Jag är äldre än han,
    så jag är storebror.

  29. Det kan ju vara lite hur som helst.
    Vad får det lov att vara?

  30. -Vi vill börja med nåt litet.
    -En makaron?

  31. -Nåt större hade vi tänkt.
    -En potatis?

  32. Ja, kanske det. Vi tar var sin.

  33. -Två potatisar beställda.
    -Okidoki, ska bli.

  34. En potatis.

  35. Två potatisar.

  36. -Vajert.
    -Potatis!

  37. -Nu blev det väl orättvist?
    -Nej, ni beställde var sin potatis.

  38. De är ju olika stora. Min bror
    vill ha en lika stor potatis som jag.

  39. Ja, självklart.

  40. Han tyckte att den var för liten.

  41. -Va? För liten?
    -Ja.

  42. Då ska han få se på annat.

  43. Åhej...

  44. Så!

  45. -Men det här blev ju tokigt.
    -Hur då?

  46. Nu fick ju jag den lilla potatisen.

  47. Hans potatis är ju mycket större.

  48. Nu är han med den stora potatisen
    missnöjd för att den här är större.

  49. Då ska han få se på annat.

  50. Så där.

  51. Nu ser de ut att vara lika.

  52. Så där ja, nu kan alla vara nöjda.

  53. -Min är mindre.
    -Nej, tallriken är större.

  54. Nej, titta här.
    De är olika stora... Aj!

  55. Ja.

  56. -Aj... Nej, det blev fel igen.
    -Jag har ju inga fler potatisar kvar.

  57. Jag vet inte vad jag ska göra.

  58. Hej.
    Jag har fått brev från Charlotte.

  59. Hon är nyfiken
    på nyttiga efterrätter.

  60. Hon har ett godislöfte.

  61. Jag har också ett godislöfte,
    Charlotte. Så här brukar jag göra.

  62. Jag tar en frukt, vilken som helst.

  63. Det är så härligt med den orangea
    färgen, man blir liksom glad av den.

  64. Sen tar vi en vindruva
    och delar den också på hälften.

  65. Så där.

  66. Sen är det snyggt att dekorera
    med andra bär och frukter.

  67. Som den här jordgubben.

  68. Grisar är alltid festligt.

  69. Och piprensaren. Det blir snyggt.

  70. Det räcker till två, så jag bjuder
    Michael Jackson och Astrid Lindgren.

  71. Vilket spännande samtal det kan bli.

  72. Åhej!

  73. Oj.

  74. -Dela! Det är ju genialt.
    -Ja.

  75. Vi delar båda potatisarna på hälften,
    och så får de en halva av varje.

  76. Här kommer den geniala lösningen.

  77. Ni får hälften var
    av den stora potatisen-

  78. -och hälften av den lilla potatisen.

  79. Nu har ni fått lika mycket.

  80. Ja, rättvisan har segrat.

  81. Skål. - Kan vi få nåt att skåla med?

  82. Absolut.

  83. Förresten, Maj...

  84. Ursäkta, jag lånar det igen.

  85. Det är mer saft i trubadurens glas
    eftersom hans glas är bredare.

  86. Lätt som en plätt på en sommaräng.

  87. Bibbi, det har blivit
    en missuppfattning.

  88. Jag är storbandet. Jag kallar mig
    själv för världens minsta storband.

  89. -Jaså? Det var ju roligt.
    -Jag har skrivit en låt till.

  90. Det är klart man vill ha hela,
    men ibland får man faktiskt dela

  91. Du är först, jag vill ha störst
    Du är min bror, vi har samma mor

  92. Ingen vill ha mindre eller vara utan
    Störst, flest och mest är bäst

  93. Hej!

  94. Textning: Maria Svedell
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Storband och småpotatis

Avsnitt 6 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om storlek och relation. Att någonting beskrivs som stort eller litet beror på vad det jämförs med. Ikväll ska det bli storbandsmusik i restaurangen och det kommer in två bröder. Det är inte helt lätt att avgöra vem som är storebror och vem som är lillebror. Och hur ska man avgöra vem som fått den lilla och vem som har fått den stora potatisen? Det beror ju som sagt på vad man jämför med.

Ämnen:
Matematik
Ämnesord:
Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Köttbullar och strössel

Avsnitt 1 av 10

Om mängd, antal och begreppen fler än och färre än. Det är öppningskväll för restaurang Spagetti Makaroner och det kommer in gäster som beställer köttbullar. Den blivande stamgästen Maj Petrén tycker att det är på tok för många köttbullar på tallriken medan en annan gäst faktiskt vill ha några till.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Ärtor och trolleri

Avsnitt 2 av 10

Om begreppen hälften och dubbelt. Det är en spännande kväll i restaurangen. Det kommer nämligen en trollkarl, och han vill bara ha en enda ärta till middag för resten fixar han själv. Med magi! Men det går inte riktigt som han har tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tango och delad pizza

Avsnitt 3 av 10

Om att dela lika. Här ska dansas tango! Fyra danssugna, hungriga och mycket noggranna gäster kommer till restaurangen. Det ska vara exakt rättvist annars blir det orättvist! Men hur delar man bäst på en pizza? Och hur kan konsten att vika partyhattar vara lösningen på problemet?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Korv och bröder

Avsnitt 4 av 10

Om mått och att mäta rätt. Två bröder ger väldigt specifika måttangivelser på korvarna de beställer. Men hur ska man mäta om man inte riktigt kan det där med centimeter och decimeter?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Snuva och brända bullar

Avsnitt 5 av 10

Om niokamraterna. Det ska bli nioårskalas i restaurangen. Åtta gäster ska besöka födelsedagsbarnet, så det ska finnas nio saker av allt: nio ballonger, nio bullar, nio tallrikar och nio servetter. Men som vanligt på restaurang Spagetti Makaroner blir inget som man tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Storband och småpotatis

Avsnitt 6 av 10

Om storlek och relation. Att någonting beskrivs som stort eller litet beror på vad det jämförs med. Ikväll ska det bli storbandsmusik i restaurangen och det kommer in två bröder. Det är inte helt lätt att avgöra vem som är storebror och vem som är lillebror. Och hur ska man avgöra vem som fått den lilla och vem som har fått den stora potatisen? Det beror ju som sagt på vad man jämför med.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tårtstrul och ballonger

Avsnitt 7 av 10

Om att skapa mönster. Det ska bli bröllopsfest på restaurangen. Den blivande bruden är mycket noga med att festens bröllopstårta dekoreras enligt ett visst mönster. Men på beskrivningen ser en bit av mönstret mycket märkligt ut, och kocken ställs inför ett svårlöst problem. Ska det verkligen vara en pussmun mitt på tårtan?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

I tid och otid

Avsnitt 8 av 10

Om tidsuppfattning. Tid uppfattas olika beroende på om man har bråttom eller gott om tid. Den här kvällen gästas restaurangen av två personer där den ena måste hinna med ett tåg och därför är jättestressad, medan den andra i lugn och ro vill njuta av en ledig kväll. När de båda gästerna hamnar vid samma bord är det som upplagt för problem.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Fummel och pannkaka

Avsnitt 9 av 10

Om volym. Det är pannkaksafton, men kocken har glömt hur man gör smet! När han ringer sin mamma glömmer hon att säga vilka mått som skall användas. Kocken testar sig fram med lite olika mått, men inget verkar rätt. Antingen blir pannkakorna för rinniga eller för studsiga - och gästen blir allt mer missnöjd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Kärlek och spagetti

Avsnitt 10 av 10

Om att räkna och summera. Vad passar bättre på restaurang Spagetti Makaroner än en italiensk afton, med äkta italiensk mat och musik? Bibbi och kocken har lagat mat för minst tio personer, men när inga gäster verkar dyka upp är besvikelsen stor. Hur ska det gå?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - syntolkat

Udda tal

Gänget på Matematikresaurangen ska göra en låt om tal mellan 6 och 8. Primus och Zero har tillverkat alldeles för många ettor. Hur ska de bli av med dem? Till mästaren i Bråktemplet kommer två herrar. De bråkar om vems tur det är att gosa med den sjurandiga snuttefilten. Kommer Mästaren att lyckas lösa deras bråk med sitt svärd?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Mönster

Varför finns det så mycket mönster i naturen? Kan man matematiskt räkna ut hur en kotte ska växa? Amen Ainalem försöker hitta svar på varifrån alla mönster hon ser omkring sig kommer. Kan det vara så att hon hittar på mönster som faktiskt inte finns?