Titta

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti makaroner, hundra miljoner

Om Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spagetti Makaroner är en liten italiensk kvarterskrog någonstans i Sverige. Den drivs av servitrisen Bibbi och Kocken som har en förmåga att röra till det både i matlagningen och i matematiken. Att gästerna har speciella önskningar gör inte saken lättare. I restaurangköket finns också Mattemusen som bor på en hylla vid spisen och har ett och annat att göra med lösningen på dagens matematiska problem. Men det förstår varken servitrisen eller kocken. "Spagetti, makaroner, hundra miljoner" riktar sig till förskoleklass och årskurs 1 och är en pedagogisk fortsättning av "Katten, musen, tiotusen".

Till första programmet

Spagetti makaroner, hundra miljoner : Tango och delad pizzaMaterialDela
  1. -Tango... Tangoafton, va?
    -Vänta!

  2. Vilken underbar kväll!
    Snart kommer tangoläraren.

  3. Vänta! Det fattas nåt.

  4. -Japp! Där satt den.
    -Vajert!

  5. Ja Maj, varsågod!
    I kväll ska vi dansa tango.

  6. -Jaså?
    -Åh! Gäster...

  7. -Inte ska ni behöva dela. Ta var sin.
    -Jag satte mig först.

  8. Nej, jag var faktiskt först.

  9. Sitt still! Så, det var bättre.
    Vad får det lov att vara?

  10. Vi har lite olika rätter,
    men det är ju tangoafton.

  11. -Därför serverar vi tangopizza.
    -Tangopizza på tangokvällen?

  12. -Det vill jag ha.
    -Jag vill också ha det.

  13. -Jag var först.
    -Jag vill också ha en tangopizza.

  14. -Men en extra stor.
    -Då vill jag också ha en extra stor.

  15. -Jag med, men jag sa först.
    -Jag vill ha min först.

  16. Fyra extra stora tangopizzor.

  17. -Fyra extra stora tangopizzor.
    -Okidoki, fyra pizzor!

  18. -Jag har absolut minst.
    -Nej.

  19. -Jag är helt säker.
    -Jag ska ha en liten slurk till.

  20. -Vad larvigt. Jag kan ta en slurk.
    -Varför ska du ta?

  21. Men vad är det här? Är det verkligen
    fyra extra stora tangopizzor?

  22. Den där är ju jättestor,
    men de där tre ser ju docksmå ut.

  23. -Ja, men du sa ju fyra pizzor.
    -Nej, det gjorde jag inte.

  24. -Jo.
    -Nej.

  25. Jag sa
    "fyra extra stora tangopizzor".

  26. Det gör väl inget
    om de är stora eller små.

  27. -Jo, det gör det.
    -Gästerna märker det kanske inte.

  28. Gästerna där ute är oerhört noga med
    att allting blir väldigt lika, samma.

  29. Fyra tangopizzor.

  30. Fy, vad orättvist!
    Varför fick jag så lite?

  31. Nej, det funkade inte alls.
    Vi måste tänka ut nånting.

  32. -Jag har nog en idé.
    -De får det här så länge.

  33. Medan ni väntar...

  34. Titta nu vad jag gör här.

  35. -Så delar jag gurkan...
    -Nej, lite mer ditåt.

  36. -Det där är för mycket. Stopp!
    -Titta vad jag gör nu, då!

  37. -Det var det fräckaste.
    -En vuxen tant...

  38. Bra! Nu ska de väl bli nöjda.

  39. Nej, jag var först. Nej, men...

  40. -Så, nu har alla lika mycket.
    -Det här är ju en liten pizza.

  41. -Stora eller små, gör det nåt?
    -Ja, det gör det!

  42. -Oj! Blir ni aldrig nöjda?
    -Nej.

  43. -Vi blir faktiskt inte det.
    -Det är ju konstigt.

  44. -Spagetti makaroner, god kväll!
    -Hej! Jag kan inte komma.

  45. -Kan ni inte komma?
    -Det är nåt fel på tåget...

  46. -...mellan Skövde och Vänersborg.
    -Mellan Skövde och Vänersborg.

  47. Hör ni, hallå! Tangoläraren
    kommer inte. Det var fel på tåget.

  48. -Nej! Dra på trissor.
    -Nej, vad jag blir besviken.

  49. Du kan väl ge dem den stora pizzan?

  50. -Varför det?
    -Jo, för de har fyra små pizzor.

  51. Då får de den här stora pizzan,
    och då går det att dela lika.

  52. Fyra personer ska ha lika mycket
    pizza. De har fått fyra små pizzor.

  53. Så om jag delar den här
    i fyra lika stora delar...

  54. -Okej.
    -Jag delar här.

  55. -Nej!
    -Men om jag delar där...

  56. Hej på er, allihop!
    Vad är det här för fest?

  57. Jo, Simon har skrivit till mig.
    Han vill ha tips till sitt kalas.

  58. Såna här partyhattar är jätteroliga,
    speciellt om man gör dem själv.

  59. Man behöver lite festligt papper,
    en tallrik och en penna.

  60. Och sen får man ta och klippa ut.

  61. Så där. Det är nu det
    blir riktigt spännande.

  62. Då ser man att man
    har fått fyra exakt lika stora delar.

  63. -Aha!
    -Vik ihop den igen.

  64. Och då behöver man en häftapparat...

  65. ...och ett gummiband att fästa.

  66. Voilà, en partyhatt!

  67. Jag har några fler exempel.
    Titta på det här glada partygänget!

  68. Nu när jag har så här fina hattar ska
    jag bjuda in några särskilda gäster.

  69. Vad sägs om Carl von Linné, Karl XII
    och Kal P. Dal.

  70. -Undra vad de skulle prata om...
    -Åhej!

  71. Vika? Men det är ju genialt!

  72. -Så blir bitarna lika stora.
    -Ja!

  73. -Nöjda så?
    -I princip är ju vi aldrig nöjda.

  74. -Nej!
    -Men nöjdare.

  75. -Nån tango blir det ju inte.
    -Hallå där!

  76. Jag har haft dansskola i Vetlanda.
    Jag kan lära er tango.

  77. -Nej, men...
    -Ja!

  78. En, två...

  79. Lite lägre. Så.
    Och så är det så, så och så.

  80. En...

  81. Hej då!

  82. Textning: Jimmy Solander
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Tango och delad pizza

Avsnitt 3 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om att dela lika. Här ska dansas tango! Fyra danssugna, hungriga och mycket noggranna gäster kommer till restaurangen. Det ska vara exakt rättvist annars blir det orättvist! Men hur delar man bäst på en pizza? Och hur kan konsten att vika partyhattar vara lösningen på problemet?

Ämnen:
Matematik
Ämnesord:
Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Spagetti makaroner, hundra miljoner

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Köttbullar och strössel

Avsnitt 1 av 10

Om mängd, antal och begreppen fler än och färre än. Det är öppningskväll för restaurang Spagetti Makaroner och det kommer in gäster som beställer köttbullar. Den blivande stamgästen Maj Petrén tycker att det är på tok för många köttbullar på tallriken medan en annan gäst faktiskt vill ha några till.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Ärtor och trolleri

Avsnitt 2 av 10

Om begreppen hälften och dubbelt. Det är en spännande kväll i restaurangen. Det kommer nämligen en trollkarl, och han vill bara ha en enda ärta till middag för resten fixar han själv. Med magi! Men det går inte riktigt som han har tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tango och delad pizza

Avsnitt 3 av 10

Om att dela lika. Här ska dansas tango! Fyra danssugna, hungriga och mycket noggranna gäster kommer till restaurangen. Det ska vara exakt rättvist annars blir det orättvist! Men hur delar man bäst på en pizza? Och hur kan konsten att vika partyhattar vara lösningen på problemet?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Korv och bröder

Avsnitt 4 av 10

Om mått och att mäta rätt. Två bröder ger väldigt specifika måttangivelser på korvarna de beställer. Men hur ska man mäta om man inte riktigt kan det där med centimeter och decimeter?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Snuva och brända bullar

Avsnitt 5 av 10

Om niokamraterna. Det ska bli nioårskalas i restaurangen. Åtta gäster ska besöka födelsedagsbarnet, så det ska finnas nio saker av allt: nio ballonger, nio bullar, nio tallrikar och nio servetter. Men som vanligt på restaurang Spagetti Makaroner blir inget som man tänkt sig.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Storband och småpotatis

Avsnitt 6 av 10

Om storlek och relation. Att någonting beskrivs som stort eller litet beror på vad det jämförs med. Ikväll ska det bli storbandsmusik i restaurangen och det kommer in två bröder. Det är inte helt lätt att avgöra vem som är storebror och vem som är lillebror. Och hur ska man avgöra vem som fått den lilla och vem som har fått den stora potatisen? Det beror ju som sagt på vad man jämför med.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Tårtstrul och ballonger

Avsnitt 7 av 10

Om att skapa mönster. Det ska bli bröllopsfest på restaurangen. Den blivande bruden är mycket noga med att festens bröllopstårta dekoreras enligt ett visst mönster. Men på beskrivningen ser en bit av mönstret mycket märkligt ut, och kocken ställs inför ett svårlöst problem. Ska det verkligen vara en pussmun mitt på tårtan?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

I tid och otid

Avsnitt 8 av 10

Om tidsuppfattning. Tid uppfattas olika beroende på om man har bråttom eller gott om tid. Den här kvällen gästas restaurangen av två personer där den ena måste hinna med ett tåg och därför är jättestressad, medan den andra i lugn och ro vill njuta av en ledig kväll. När de båda gästerna hamnar vid samma bord är det som upplagt för problem.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Fummel och pannkaka

Avsnitt 9 av 10

Om volym. Det är pannkaksafton, men kocken har glömt hur man gör smet! När han ringer sin mamma glömmer hon att säga vilka mått som skall användas. Kocken testar sig fram med lite olika mått, men inget verkar rätt. Antingen blir pannkakorna för rinniga eller för studsiga - och gästen blir allt mer missnöjd.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpagetti makaroner, hundra miljoner

Kärlek och spagetti

Avsnitt 10 av 10

Om att räkna och summera. Vad passar bättre på restaurang Spagetti Makaroner än en italiensk afton, med äkta italiensk mat och musik? Bibbi och kocken har lagat mat för minst tio personer, men när inga gäster verkar dyka upp är besvikelsen stor. Hur ska det gå?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - teckenspråkstolkat

Likheter och olikheter

Matematikrestaurangens orkester har plötsligt hoppat av. Uno, Kaxi, Teresa och Kvartz måste ta över underhållningen och göra en låt till kvällen. Sifferverkstan får besök av en man som har med sig en massa nollor. Han tycker att de är helt värdelösa, men är de verkligen det? Bagaren Bullino är nervös inför dagens likhetstecken-kontroll och på Geometribanken får en god fe hjälp att hitta en ny cirkel till sin gloria.Teckenspråkstolkat av Joakim Hagelin Adeby.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Mönster

Varför finns det så mycket mönster i naturen? Kan man matematiskt räkna ut hur en kotte ska växa? Amen Ainalem försöker hitta svar på varifrån alla mönster hon ser omkring sig kommer. Kan det vara så att hon hittar på mönster som faktiskt inte finns?