Titta

UR Samtiden - Underbar matematik

UR Samtiden - Underbar matematik

Om UR Samtiden - Underbar matematik

Konferens i Stockholm 21-22 oktober 2010 arrangerad av Skolporten. Konferensen är utformad för lärare i matematik på grundskolans högstadiium och spänner över ett brett fält. Hur inspirerar man talangfulla elever - hur handskas en lärare med elever med dyskalkyli, det vill säga svårigheter att räkna eller "matteskräck"?

Till första programmet

UR Samtiden - Underbar matematik : Så väcks lusten för matematikDela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Så väcks lusten för matematik

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Saknas det lust och motivation hos eleverna? Professor Lars-Erik Persson från Luleå tekniska högskola håller en inspirerande föreläsning om hur man väcker lusten för "matematikens magi". Han ger otaliga exempel på hur man kan ge eleverna verktyg för större förståelse och framför allt lust för matematik. Lars-Erik Persson fick 2008 pris som Årets kunskapsspridare med motivationen: Han har med sin kompetens, sin entusiasm och sitt stora engagemang spritt kunskap om tillämpad matematik på ett sätt som ungdomar och vuxna begriper och uppskattar.

Ämnen:
Matematik, Pedagogiska frågor > Didaktik och metod
Ämnesord:
Matematikundervisning, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Underbar matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Underbar matematik

Så väcks lusten för matematik

Hur väcker man lusten för matematikens magi? Lars-Erik Persson från Luleå tekniska högskola ger exempel på hur man kan erbjuda elever verktyg för större förståelse och framför allt lust. Han fick 2008 pris som Årets kunskapsspridare. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Underbar matematik

Sokratiska samtal

Hur kan man betrakta problem och skapa en grund för kritiskt tänkande? Elisabeth Wanselius, matematiklärare på Freinetskolan Mimer i Norrtälje, har fått pris för sin matematikundervisning. Hon talar om sokratiska samtal. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Underbar matematik

Vad vet vi om dyskalkyli?

Vad vet vi om dyskalkyli? Varför kan inte vissa människor räkna? Magnus Björnström, logoped på Dynamica, utreder både barn och vuxna med räknesvårigheter. Det finns utvägar för personer med dyskalkyli. Det viktiga är att de blir sedda och får stöd. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Underbar matematik

Språk, kultur och matematik

Wiggo Kilborn, tidigare lektor i matematikdidaktik, talar om hur man ger matematikundervisning till barn och ungdomar med annan kulturell bakgrund än svensk. Det räcker inte med att tala svenska - det handlar om kulturell förståelse. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Underbar matematik

Bråk, decimaler och procent

Kunskaper om bråk och decimaltal är en viktig grund för högre studier. Wiggo Kihlborn, tidigare lektor i matematikdidaktik, talar om hur lärare kan lägga upp en effektiv och lustbetonad undervisning i grundläggande matematik. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning

Mer lärarfortbildning & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Språket i ämnet

Matematik är ett språk

Matteläraren Torben Lundén på Bäckahagens skola i Stockholm tycker att det är viktigt att arbeta språk- och kunskapsutvecklande i matematiken. Matematik är ju inte bara siffror - utan även ord, begrepp och meningar, menar han. Torben försöker "måla" begreppen för att öka förståelsen. I klassrummet har han whiteboards från golv till tak, eftersom rörelse och transparens ökar elevernas koncentration. På lektionen med årskurs åtta gör klassen beräkningar kring matematiska uttryck.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Lärarrummet

Fyra grundpelare för matematikundervisningen

Eva Björklund utvecklar läromedel i matematik. Hon är även lärare i matematik och NO på Herrgårdsskolan i Göteborg och baserar sin undervisning på fyra grundpelare som hon menar är nödvändiga för en god matematikundervisning. Under en dag följer vi Eva för att få veta mer om dessa grundpelare och om vad det är som får henne att brinna så för matematik.

Fråga oss