Titta

Hej litteraturen!

Hej litteraturen!

Om Hej litteraturen!

Vi bekantar oss med några av den svenska litteraturhistoriens främsta författarskap med hjälp av experter, reportage, texttolkningar, musik, värme och humor. Från den svenska poesin och namn som Karin Boye och Gustaf Fröding tar vi oss via platsens betydelse för Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg till den svenska arbetarlitteraturen och dess historia med författare som Moa Martinsson och Vilhelm Moberg. Författarnas texter spelar en framträdande roll, och dåtid blandas hela tiden upp med nutid. Vi ser även längre intervjuer med nutida författare som på olika sätt reflekterar kring det aktuella temat. Programledare: Rebecca Vinterbarn Elg. Säsong 2.

Till första programmet

Hej litteraturen! : Den svenska poesinMaterialDela
  1. Hej. Får jag försöka
    göra poesi av ditt sms?

  2. "Det är okej med mig. Är trött
    av att ligga. Trött på att ligga."

  3. "Kollar på film.
    Bara "have fun". Puss."

  4. -Det funkar.
    -Vad fint det var.

  5. "Have fun." Puss!

  6. Den svenska poesin är jättestor
    och pytteliten-

  7. -beroende på vem man frågar
    och vad man menar med poesi.

  8. Det finns lika många svar
    hur poesin ser ut-

  9. -som det finns poeter.
    Dem vi läser, dem vi minns.

  10. En av dem vi inte glömmer
    är Karin Boye.

  11. Hennes dikter har inspirerat
    i otippade sammanhang.

  12. "Den mätta dagen,
    den är aldrig störst."

  13. "Den bästa dagen
    är en dag av törst."

  14. "Nog finns det mål
    och mening i vår färd."

  15. "Men det är vägen
    som är mödan värd."

  16. Killarna steg upp kl. 6.
    Vi åt frukost och gick en promenad.

  17. Sedan samlades vi innan matchen.

  18. De väntade att jag skulle säga något.

  19. Jag sa: "Lyssna nu."
    Sedan läste jag den här strofen.

  20. De tittade på mig. De tänkte
    att jag hade fått solsting.

  21. Vad konstigt. Vad håller han på med?

  22. Jag reagerade som de andra, vad skumt
    att han läser en dikt under VM.

  23. "Lyssna en gång till" sa jag.
    Sedan läste jag igen.

  24. Jag präntade in
    att vi får inte vara nöjda.

  25. "Den mätta dagen,
    den är aldrig störst."

  26. "Den bästa dagen
    är en dag av törst."

  27. "Nog finns det mål
    och mening i vår färd."

  28. "Men det är vägen
    som är mödan värd."

  29. De raderna gällde för oss.
    Vi fick inte vara mätta.

  30. Vi skulle vidare.

  31. Han tog dikten
    och sedan berättade han att...

  32. ...det är nu ni har en chans
    att göra ett avtryck.

  33. Känslan att vi fortfarande
    ville gå hela vägen till final.

  34. Det är en stor känsla
    som sitter i en.

  35. De blev förvånade. De väntade
    att jag skulle säga något taktiskt.

  36. Spela högt eller pressa högt.

  37. Så läste jag en dikt som inte hade
    med det här att göra.

  38. Orden sjönk in. I efterhand tyckte
    man att det ruskade om dem.

  39. Det fick dem att tänka på ett annat
    sätt. Det gjorde det nytta.

  40. "Bryt upp, bryt upp!
    Den nya dagen gryr."

  41. "Oändligt är vårt stora äventyr."

  42. Jag vill beskriva Karin Boyes poesi
    som dikter-

  43. -som rör sig över många toner.

  44. Att man använder alla tangenter
    på pianot.

  45. Eller om man målar - en palett med
    många färger.

  46. Hon rymmer en extatisk,
    upprymd glädje-

  47. -men också den djupaste förtvivlan.

  48. Karin Boye är mest känd som poet,
    men skrev också ett flertal romaner.

  49. Den mest kända romanen
    är "Kallocain"-

  50. -om ett fulländat statligt
    kontrollsystem.

  51. Boye föddes
    i en borgerlig familj år 1900.

  52. De flyttade till Stockholm.
    Redan som barn började hon skriva.

  53. Sin författardebut hade hon som
    22-åring med diktsamlingen "Moln".

  54. Där delar hon med sig av tankar
    om Gud och livets svårigheter.

  55. De kom att prägla
    hennes författarskap.

  56. Hon fann ingen fullkomlighet i livet
    men sökte den i konsten.

  57. Jag tror vi läser Boye för hon säger
    saker om livet-

  58. -som fångar den största förtvivlan-

  59. -men också något som fångar
    den yttersta lyckan man kan ha.

  60. Sedan är hon visionär, en drömmare.
    Hon vill något.

  61. "Ack låt mig leva riktigt,
    och riktigt dö en gång."

  62. "Så att jag rör vid verklighet
    i ont som i gott."

  63. "Och låt mig vara stilla
    och vörda vad jag ser."

  64. "Så detta får bli detta
    och inget mer."

  65. Karin Boyes liv och poesi
    var präglat av sökande.

  66. Hon orienterade sig med vänster-
    radikala idéer-

  67. -och psykoanalysen
    intresserade henne.

  68. Hon sökte bland olika religioner.

  69. Från buddism till kristendom. Hennes
    sexualitet blev en väg av sökande.

  70. Hon levde först med en man och
    accepterade inte sin homosexualitet.

  71. Inte konstigt då den fortfarande
    innebar ett brott i Sverige.

  72. Vid 32 års ålder reste hon
    till Berlin-

  73. -träffade kvinnan hon skulle leva med
    och kom hem förändrad.

  74. Boyes liv kantades av depressioner.

  75. Hon hittades död i Alingsås med en
    överdos sömntabletter i kroppen.

  76. Det finns en mörk syn på Boyes liv.

  77. Men man måste tänka
    att hon var en fighter.

  78. Hon har skrivit politiska texter.

  79. Hon har beskrivit könsroller
    som enfaldiga.

  80. Hon beskrev kärlek mellan kvinnor
    på ett spännande sätt på 30-talet.

  81. Böckerna var hemskt modiga.

  82. Man ofarliggör det när man säger
    att det var en tragisk människa.

  83. Det var hon inte. Det var en modig
    person som skrev intressanta böcker.

  84. Hon ville förändra litteraturen
    och världen.

  85. Som inte såg sig som offer
    utan såg problem i systemet.

  86. Dikter är som outblandad saft.
    Ett koncentrat av orden.

  87. I vår tid borde vi vara bättre
    än vi tror, på att fatta oss koncist.

  88. Är det poesi vi skriver till varandra
    varje dag?

  89. Får jag göra poesi av ditt sms?

  90. "Ha ha ha ha ha ha!"

  91. "Obs! Endast ett begränsat antal"-

  92. -"av den berömda tallriken finns,
    så kom i tid."

  93. "Hej söt! Jag ringer dig snart.
    Puss!"

  94. "Tack för ditt trevliga sms.
    Roligt att höra av dig."

  95. "Jag ringde nyss till dig,
    återkommer. Trevlig kväll! Elisabeth"

  96. -Ja.
    -Lite poesi.

  97. Blir det poesi nu?

  98. "Det blir tufft och få in
    fotbollsmatch men ska försöka."

  99. "Noomi regerar på alla positioner
    på hemmaplan"-

  100. -"trots sina ynka 4,5 kg."

  101. "Är du en arbetslös kvinna,
    inskriven på Arbetsförmedlingen?"

  102. "Söker du jobb
    eller vill du starta eget?"

  103. "Då är du välkommen
    på fredag den 8 oktober."

  104. "Inget planka i London, baby. Fråga
    nån som jobbar där så säger de var."

  105. "Det kostar 13 pund. Sms:a när du
    är på Liverpool Street."

  106. Schysst! Poesi på hög nivå.

  107. -Inte hög men...
    -Mellannivå.

  108. -Tack. Det blev jättebra.
    -Hej.

  109. "Omslaget. Linn hittar Remi
    sovande över köksbordet."

  110. -Tack.
    -Blev det en dikt?

  111. Vad tyckte du? Jag fick inte
    riktigt till det.

  112. "Det tycks ibland vara hinder
    framför oss"-

  113. -"som verkar onödigt höga."

  114. "Men Jennifer, gråt! Våga klaga
    och känna att det känns eländigt."

  115. "Du får lov att vara arg och ledsen."

  116. Poesi!

  117. Bra!

  118. Om man fastnar för någon
    av författarna-

  119. -blir det så att man häpnar
    hur det kan komma sig-

  120. -att de kunde veta då hur det känns.

  121. Karin Boye är en anhalt i svensk
    poesi, men hur har den sett ut?

  122. Den svenska poesin ser ut på lika
    många sätt som det finns poeter.

  123. Förr präglades den av regler.
    Rim och reson.

  124. Tidig poesi var en kombination-

  125. -av sång och ringdans med strikta
    och taktfasta mönster.

  126. Trubadurer skrev texter
    till befintliga folkmelodier.

  127. Efter den svenska skaldekonstens
    fader, Georg Stjernhjelm-

  128. -var poesin i mitten av 1600-talet
    inte längre anonyma sånger.

  129. Skalderna började dikta
    enligt strikta regler.

  130. Det skulle rimma och vara begripligt.

  131. Att skriva korrekt vers
    kunde ge en kunglig medalj.

  132. Den svenska poesin har följt samma
    mönster som Västeuropas epoker.

  133. Under upplysningen
    belyste man fenomen.

  134. Under romantiken
    blev dikterna naturlyriska.

  135. Modernismen förändrade poesin
    i grundvalarna.

  136. Med poeter som Edith Södergran
    och Gunnar Ekelöf-

  137. -klev poesin utanför tidigare ramar.

  138. Nu handlade det mer om att bryta mot
    reglerna än att följa dem.

  139. Poesin spårade inte ur
    med modernismen-

  140. -utan blev istället kaotisk
    och spontan och poetisk.

  141. Nu kan det göras poesi av fysik
    eller en dans.

  142. Men hur funkar det?
    Om poesin kan se ut hur som helst-

  143. -hur ska man då kunna veta
    vad som är vad?

  144. Kan poesi se ut hur som helst?

  145. Ja, det kan den nog.
    Jag har inga synpunkter.

  146. Det beror på vad man menar med
    "se ut hur som helst".

  147. Den som gör poesi
    kan se ut hur som helst.

  148. Där finns inga krav.

  149. Det är flytande vad som är poesi.

  150. Jag tänker själv
    att jag gör allt möjligt utom poesi.

  151. -Är du med och ror?
    -Vi ska väl inte in där?

  152. Jag är musiker från början.
    Jag har gjort musik och låttexter.

  153. Sedan snackade jag mellan låtarna.
    Jag läste lås...

  154. -Låstexter?
    -Jag läste låttexter.

  155. Ibland körde jag stå upp-komik.

  156. Sen blev det en egen genre.
    Folk refererade till mig som poet-

  157. -utan att jag förstod
    hur det gick till.

  158. På vilket sätt kan man använda poesi?

  159. Det är inget vanligt bruksföremål.

  160. Det skulle kanske
    må bra av att bli det.

  161. Musik har alla till vardags.

  162. Det är på hela tiden hos de flesta.

  163. Vi skulle behöva det med språket.

  164. Vi måste inte läsa dikter men
    att få in poetiska formuleringar-

  165. -i vardagliga sammanhang mår man bra
    av.

  166. Poesi handlar om
    att vända på begrepp.

  167. Inte bara en lek med ord utan
    ifrågasätter hur man uttrycker sig.

  168. Man upptäcker och skapar
    en ny verklighet.

  169. Även missförstånd.
    Jag bygger saker på missförstånd.

  170. Det är skitbra att se och höra fel.

  171. Att höra vilse.

  172. Det är jättebra. Jag har haft
    en jäkla glädje av det.

  173. Jag trodde
    att Thåström sjöng "800 damer".

  174. "Du kan lita på mig."

  175. En snutt om trohet.

  176. Då blir tillvaron roligare.

  177. Jag trodde det hette "senil olydnad".

  178. Jag byggde en grej att man glömmer
    vad man blir tillsagd.

  179. Man kan ha stor glädje
    av att missuppfatta.

  180. Om poesin fortfarande var
    som den var under 700 år-

  181. -och följde rim och reson.

  182. Bestämda regler, lätt att förstå.
    Hade du kallat dig poet då?

  183. Det låter inte så spännande.
    Det känns...

  184. Poesins roll ska vara
    att bryta nya marker.

  185. Ifrågasätta sig själv och byta
    utseende, form och samarbetspartner.

  186. Gå in i olika genrer. För att saker
    ska utvecklas måste de förändras.

  187. Det är extra viktigt med poesi
    som har som uppgift-

  188. -att vrida och vända
    på självklarheter.

  189. Om den fastnar i en form
    har den förlorat sig själv.

  190. Lagom?

  191. "Idealet är här, idealet är där."

  192. "Idealet är likt
    Sankte Pål, Sankte Per."

  193. "Idealet är svart, idealet är vitt."

  194. "Och likt påvens skägg
    av en egen snitt."

  195. "Idealet är lätt, idealet är tungt."

  196. "Idealet är gammalt,
    idealet är ungt."

  197. "Idealet är kärlek, idealet är hat."

  198. "Idealet är Tolstoy
    och Nietzsches prat."

  199. "Jag tror det är bäst att envar
    har sitt, som jag har mitt."

  200. Då kör vi.

  201. Hur känns kärleken?

  202. Är det som sockerdricka
    i tinningarna?

  203. Eller en surrande fluga
    runt en sänglampa?

  204. Hur känns kärleken i svensk poesi?

  205. "Jag köpte min kärlek för pengar,
    för mig var ej annan att få."

  206. "Sjung vackert, I skorrande strängar,
    Sjung vackert om kärlek ändå."

  207. "Den drömmen som aldrig besannas,
    Som dröm var den vacker att få"

  208. "För den, som ur Eden förbannats,
    är Eden ett Eden ändå."

  209. -Polen.
    -Vilket land?

  210. Jag trodde Norge.

  211. Kanske Mellanöstern?

  212. Gustav Fröding skaldade i slutet av
    1800-talet om naturen och kärleken.

  213. "En morgondröm" är en
    av hans mest kända dikter.

  214. Vi låter folk i New York läsa
    översättningen av två svenska dikter-

  215. -för att se om de kan
    ange dikternas nationalitet.

  216. "Drömmen som aldrig besannats".
    Jag gillar den raden.

  217. Jag tror han förstår kärleken
    för att han misslyckats att bli kär.

  218. Det låter amerikanskt.

  219. När vi blir förälskade
    går vi tillbaka till-

  220. -ens första kärleksobjekt
    som var ens mamma.

  221. Något i interaktionen med den
    man är förälskad i, påminner om-

  222. -barnets tillitsfulla känsla
    för sin mamma, som är ospråklig.

  223. Rytm och ramsor
    som är en sinnlighetskänsla.

  224. Fröding manar fram det i sina dikter.

  225. Ett annat signum för Frödings poesi
    är sympatin för de svaga.

  226. Hans dikter handlar ofta om
    misslyckad kärlek.

  227. Är det specifikt för svensk lyrik?

  228. Finns det en svensk kärleksdiktning?

  229. Ofta har män besjungit kvinnor-

  230. -som de inte kan få.

  231. Ett avstånd mellan dem
    och de kvinnliga objekten.

  232. "Kärleken är en kirurg
    den kan skära i dig som en kniv"

  233. "Den opererar kring hjärtat
    den kan omskära dig"

  234. "Du tror mig inte? Jag vet!"

  235. "Den opererar din hud och ditt hår
    det sätt på vilket du går"

  236. "För kärlek finns ingen medicin
    endast kirurgens kniv."

  237. Gunnar Ekelöf skrev både poesi
    och prosa.

  238. Språket är direkt och berättande.

  239. Hans dikter sätter ofta igång
    processer hos läsaren.

  240. Man går med på hans beskrivningar.
    Igenkänningsfaktorn är hög.

  241. Han sa: "Det som är botten i dig"-

  242. -"är botten också i andra."

  243. Det är sant. Kärleken förändrar en.
    Det verkar handla om det.

  244. "Den opererar kring hjärtat".
    Det låter italienskt.

  245. "Den kan omskära dig". Äckligt!

  246. Men jag tror att det är svenskt.

  247. Pakistan? Min vän är från Pakistan.

  248. Det är så rakt. Det talar till dig.
    Mitt språk är väldigt rakt.

  249. Därför trodde jag Pakistan.

  250. Förr berättade dikterna om kärlek.

  251. Nu ser poesin annorlunda ut.

  252. Den berättar inte om känslor
    utan framkallar känslor.

  253. Om du ska beskriva en snårig känsla-

  254. -då beskriver du inte det
    utan gör meningen-

  255. -snårig och svårläst
    så du får den känslan.

  256. En bra kärleksdikt ska handla om
    livet. Något du ser varje dag.

  257. Man tittar på dess egenskaper
    och upptäcker något nytt.

  258. Så är det med kärleken.

  259. När det kommer från hjärtat
    kan man inte betygsätta det.

  260. Det är vad personen känner.
    Man måste inte skriva.

  261. Man kan rita en teckning,
    ta en bild, skriva.

  262. Det är poesi för mig. Tack.

  263. "Din röst och dina steg, faller mjuka
    som dagg på min arbetsdag."

  264. "Där jag sitter är det vår i luften
    omkring mig av din levande värme."

  265. "Du blommar i min tanke.
    Du blommar i mitt blod."

  266. "Och jag undrar bara
    att inte mina lyckliga händer"-

  267. -"slår ut i tunga rosor."

  268. På en skylt på stationen i Järna
    har någon sprejat: "Du är"-

  269. -och har satt ett S och ett T
    före Järna.

  270. "Du är stjärna." Feelgood
    för pendlarna och vardagspoesi.

  271. Det är så gott när man med några ord
    lyckas sätta fingret på nånting.

  272. Man behöver inte säga mycket-

  273. -för att ändå lyckas säga allt.
    Ibland hänger det på några bokstäver.

  274. Översättning: Maria Grahm
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Den svenska poesin

Avsnitt 1 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur har den svenska poesin utvecklats från de medeltida balladerna till modernismens gränsbrytande stil? Fotbollsmännen Tommy Svensson, Kenneth Andersson och Thomas Ravelli berättar om Karin Boyes roll i svensk fotbollshistoria, och poeten och litteraturkritikern Hanna Hallgren delar med sig av sin bild av Boye. Tillsammans med allkonstnären Emil Jensen försöker vi reda ut om poesi kan se ut hur som helst idag; kan till exempel SMS kvala in som poesi? Vi reser till USA och testar svensk kärleksdiktning av Gustaf Fröding och Gunnar Ekelöf på New York-borna, och litteraturkritikern Åsa Beckman hjälper oss att svara på om det finns något som är typiskt för just svensk kärlekspoesi.

Ämnen:
Svenska > Litteraturhistoria och författarporträtt
Ämnesord:
Historia, Litteraturvetenskap, Poesi, Svensk litteraturhistoria, Svensk poesi
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola

Alla program i Hej litteraturen!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Den svenska poesin

Avsnitt 1 av 3

Hur har den svenska poesin utvecklats från de medeltida balladerna till modernismens gränsbrytande stil? Vilken roll har Karin Boye i svensk fotbollshistoria? Kan SMS kvala in som poesi? Vad tycker New York-borna om svensk kärleksdiktning av Gustaf Fröding och Gunnar Ekelöf?

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Min plats på jorden

Avsnitt 2 av 3

Vi tittar på skogens och stadens betydelse för Selma Lagerlöf och Hjalmar Söderberg, pratar platser med Jonas Hassen Khemiri och möter Cornelia Waldersten som tjuvlyssnade på stockholmare när hon samlade material till sin bok.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaHej litteraturen!

Den svenska arbetarlitteraturen

Avsnitt 3 av 3

Vad var det som gjorde Moa Martinsson och Vilhelm Moberg så stora? Vi träffar en lastbilschaufför som har börjat läsa tack vare ljudböcker och reser till svenskområden i USA och pratar utvandring med Siri Hustvedt.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer gymnasieskola & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt

Noveller

Berättelser i novellform om ungdomars relation till ord och olika sätt att nå fram till varandra genom brev, dikter eller bloggar. "Jennifer" handlar om en tjej vars pappa satt i fängelse. Hon läser upp det första brevet som hon fick av honom. "Kylskåpspoesi" handlar om några kompisar som bygger dikter tillsammans på ett kylskåp. I "Matilda Luftakrobatik " berättar en tjej om svårigheterna i att förstå texter i dagstidningar. Bildberättandet utgår från hennes träning i luftakrobatik.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ordet är mitt - syntolkat

Gül

När Gül Alci var 16 år blev hennes vän mördad, bara 19 år gammal. Gül skrev en insändare där hon ställde sig frågan var unga får vapen ifrån? Insändaren blev refuserad. Hon blev arg och bestämde sig för att bli politiker och ta makten över sitt liv genom utbildning. Idag är Gül 22 år och moderat politiker i Borkyrka. Dagligen möter hon politiska texter och hon läser på om olika ämnen för att kunna påverka. Att läsa, processa det och att kunna förmedla sina tankar har tagit henne till den plats där hon är idag.

Fråga oss