Titta

UR Samtiden - Specialpedagogik

UR Samtiden - Specialpedagogik

Om UR Samtiden - Specialpedagogik

En skola för alla måste förstås inkludera även barn med funktionshinder. Men hur ska det gå till i praktiken? Skolporten, som sammanställer forskningsrön om skolan, anordnar en konferens på temat specialpedagogik.

Till första programmet

UR Samtiden - Specialpedagogik : Bedömning av elever med funktionsnedsättningDela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bedömning av elever med funktionsnedsättning

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi går från en individrelaterad syn på bedömningar till en kunskapsrelaterad, säger Peter Fagerlund, undervisningsråd vid Skolverket. Grundsärskolan kommer att ha samma betyg som övriga skolan förutom att man inte har betyget icke godkänd. De skriftliga omödmena är lokala och inte som betyg gemensamma för hela landet. Nationella prov är obligatoriska för skolan att anordna, men inte för eleven att delta i. Elever med svårigheter kan behöva mer tid att genomföra prov. Det ingår i uppdraget att hitta vägar som fungerar. Bedömningen är inte bara en bedömning av elevens kunskaper, utan också en återkoppling hur undervisningen fungerar i skolans perspektiv.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Specialpedagogik
Ämnesord:
Elever med särskilda behov, Specialundervisning, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i UR Samtiden - Specialpedagogik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Specialpedagogik i ett mångkulturellt Sverige

Om lärares förhållningssätt till elevers internationella bakgrund. Pirjo Lahdenperä, professor i pedagogik vid Mälardalens högskola, menar att det pågår ett tänkande, som går ut på att betona likhet. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Diagnos påverkar inte utformning av stöd

Hur mycket hjälper en diagnos när en elev ska få stödinsatser? Föräldrar förväntar sig ofta specifik stödundervisning utifrån diagnos, men så blev det inte i vår undersökning, säger Joakim Isaksson, forskare socialt arbete vid Umeå universitet. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Bedömning av elever med funktionsnedsättning

Skolan går alltmer från individuella till kunskapsrelaterade bedömningar av eleverna, menar Peter Fagerlund, undervisningsråd vid Skolverket. Rätt bedömning är till stöd för lärarna och samtidigt bra återkoppling till eleverna. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Rätt hjälp till elever med asperger och autism

Barn med Aspergers syndrom eller autism och friska barn har glädje av varandra. Att inkludera ger barnen bättre resultat både akademiskt och socialt, säger Inger Nilsson, forskare specialpedagogik. Elever med autism vill inte alltid vara ensamma, men de vet inte hur de ska umgås. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Dyslexi och andraspråk

Dyslektiker har det lättare i Finland och Turkiet. Det beror på att finska och turkiska hör till de mest lättstavade språken. Logopeden Bodil Andersson Rack berättar vadf sådana språkskillnader kan betyda för elever med dyslexi som undervisas på sitt andraspråk. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

God självkänsla minskar adhd-symptom

Det finns ett samband mellan adhd-symptom och självkänsla, säger Tobias Edbom, forskare Karolinska Institutet. De som har mycket symptom på adhd men hög självkänsla får mindre problem vid långtidsuppföljning. Deras adhd minskar mer med åren än för dem som har låg självkänsla. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Specialpedagogik

Hjärnan och lärandeprocessen

Lärarna arbetar ofta i pannloben där arbetsminnet finns, men då missar de elevernas stora aktivitet i hjässloben, center för motorik och rytm, menar Carl E Olivestam, forskare neurodidaktik. Arrangör: Skolporten.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Det handlar om läsning

Bokläsandet och läsförståelsen bland unga i Sverige har minskat, trots att läsning är en avgörande faktor för hur man lyckas i samhället. Vi tar upp problemet och diskuterar hur unga kan bli bättre på att läsa. Hur kan man jobba med läsning hemma och i skolan för att öka läsförståelsen?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna NPF-podden

Hur förhålla sig till trotssyndrom?

En 9-årig pojke med flera diagnoser, bland annat autism och tvångssyndrom, har också fått diagnosen trotssyndrom. Vad innebär det? Hans mamma känner sig förvirrad och har haft svårt att hitta information. Men diagnosen är omtvistad och psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo är kritiska till den.