Titta

UR Samtiden - Så byggdes Sverige

UR Samtiden - Så byggdes Sverige

Om UR Samtiden - Så byggdes Sverige

Hur har den svenska välfärdsstaten vuxit fram? Och vart är den på väg? Dessa frågor ställer Institutet för Framtidsstudier och Avdelningen för teknik- och vetenskapshistoria på KTH i seminariet "Så byggdes Sverige". Det talas om statens roll i detta. Att Sverige till exempel för drygt 50 år sedan hade världens fjärde största flygvapen, vad innebar det för den teknologiska utvecklingen och utbyggnaden av den civila flygindustrin? Moderator är Joakim Palme,

Till första programmet

UR Samtiden - Så byggdes Sverige : Panelsamtal om välfärdens framtidDela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Panelsamtal om välfärdens framtid

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Politiker och tjänstemän går återigen in och bestämmer vad som ska göras. Vi måste diskutera vart välfärdsstaten är på väg, säger historikern och författaren Henrik Berggren. Vilka krafter ska kunna driva fram ny teknik, frågar Alexandra Waluszewski, professor i företagsekonomi vid Uppsala universitet. I dag talar man till exempel inte om nya uppfinningar, utan om "innovation", säger hon. Hon menar också att Sverige bör se på utbildning som landet en gång såg på järnvägen: som en investering. Författaren Ola Larsmo lyfter fram den svenska mobiltelefonis stora framgångar som ett lyckat exempel på samarbete mellan stat och näringsliv. Med i samtalet är också Annika Nordgren Christensen, Krigsvetenskapsakademien, f.d. säkerhetspolitiker för Miljöpartiet. Moderator är Joakim Palme.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Välfärd och offentlig sektor
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Så byggdes Sverige

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Så byggdes Sverige

Välfärdssamhälle och militär hand i hand

Hur har det statliga initiativet sett ut sedan andra världskriget? Vilken roll har staten haft när det gäller teknik och vetenskap? Per Lundin, teknik- och vetenskapshistoriker och Niklas Stenlås från Institutet för Framtidsstudier talar talar bland annat om att vi i slutet av 50-talet hade världens fjärde största flygvapen, vad detta innebar för den teknologiska utvecklingen och utvecklingen av den civila flygindustrin. Arrangör: Institutet för Framtidsstudier.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Så byggdes Sverige

Den svenska kärnkraftslinjen

Maja Fjaestad, teknik- och vetenskapshistoriker från KTH, berättar om den svenska kärnkraftens utveckling, från den mest grundläggande forskningen, via de tidigaste praktiska reaktorerna fram till dagens anläggningar. Arrangör: Institutet för Framtidsstudier.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Så byggdes Sverige

Staten, tekniken och framtiden

Tilltron till långsiktig planering har gått ner kraftigt under 70- och 80-talen. Den innebär i sin tur att staten inte tar lika många initiativ inom forskning och utveckling. Staten har alltså tagit en mer indirekt roll, där marknaden förväntas göra jobbet. Det menar Per Lundin, teknik- och vetenskapshistoriker och Niklas Stenlås från Institutet för Framtidsstudier och Statens maritima muséer. Arrangör: Institutet för Framtidsstudier.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Så byggdes Sverige

Panelsamtal om välfärdens framtid

Panelsamtal om välfärdens framtid med Henrik Berggren, historiker och författare, Ola Larsmo, författare, Annika Nordgren Christensen, tidigare ledamot av Försvarsberedningen (MP) och Alexandra Waluszewski, professor i företagsekonomi, Uppsala universitet. Moderator: Joakim Palme.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning

Mer högskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Robotdagen 2015

Varför arbeta?

Måste vi arbeta, kan vi inte få medborgarlön? Vad händer med vår självbild och vårt värde utan arbete? Om vi ska jobba 8 timmar om dagen, vad ska vi jobba med och hur ska vi få alla att nå dit? Roland Paulsen, författare och doktor i sociologi vid Lunds universitet och Stefan Fölster, chef för Reforminstitutet, debatterar detta. Moderatorer: Helle Klein och Patrik Hadenius. Inspelat den 9 oktober 2015 på Clarion Sign Hotell i Stockholm. Arrangörer: Institutet för framtidsstudier, Dagens Arbete och Forskning och framsteg.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - historia

Att vara barn

Under 1800-talet föddes idén om barnens rättigheter, men samtidigt arbetade mängder av barn på livsfarliga fabriker. Vi betraktar 1800-talet ur arbetarbarnets perspektiv.