Titta

Doktor NO

Doktor NO

Om Doktor NO

Uppdrag och tester i vetenskapens tjänst. Doktor NO tar upp fenomen kopplade till alla naturorienterande ämnen, som exempelvis vattnets tryck, dess olika former, metaller i berget, jordens klimat, djurs och människors sinnen och hur människor reser i rymden. Doktor NO:s tvillingbror Stefan guidar genom programinslagen. Programledare: Stephan Wilson Yüceyatak. Säsong 3.

Till första programmet

Doktor NO : Nos mot näsaDela
  1. Ett svårlöst uppdrag
    i naturvetenskapens tjänst.

  2. Vi sökte en person...

  3. ...med mod, styrka...

  4. ...uthållighet och briljans.

  5. Vi fann...

  6. ...doktor NO.

  7. Jamen tjena, tjabba, hallå.

  8. Jag heter Stephan och är
    programledare för "Doktor NO".

  9. Jag styr och ställer
    i det här programmet.

  10. Och i dag handlar det om...

  11. ...lukt. Som min goda parfym,
    som är stark och sportig.

  12. Eller lukt som i min reservsocka här.

  13. Några dagar
    efter sitt bäst före-datum.

  14. Eller lukt
    som i min gamla rökare här.

  15. Luktar inte mumma, precis.

  16. Hur som helst, min tvillingbror
    Stephan ska ut på uppdrag.

  17. Och dagens uppdrag är lite svettigt.

  18. Vi ska se om vi har honom på länk.
    - Stephan, är du på plats?

  19. Ja, doktor NO är ända nere i Skåne,
    vad nu det ska vara bra för.

  20. Nu ska vi testa din näsa, lillebror.
    Du har ju släktens bästa luktsinne.

  21. Än sen? Jag är stolt över min näsa.
    Men vad har det med saken att göra?

  22. Vi tänkte testa ditt luktsinne mot
    en som använder näsan i arbetet.

  23. En riktig proffsluktare?
    Det låter inte så himla rättvist.

  24. Ibland är inte världen det.
    Leta upp en viss Fredrik Schlyter.

  25. Okej.

  26. Hallå, hallå. Stephan heter jag.

  27. Kul att vara här.
    Är det du som ska hjälpa mig?

  28. -Vi får se hur kul det blir.
    -Du tror att det blir så tufft?

  29. Vi ska jämföra dig med en tjej.
    Nästan en pensionär.

  30. Jag är ganska känd för min näsa.

  31. Den tar in mycket dofter.
    Det är bra grejer.

  32. -Ge mig inte för lätt motståndare.
    -Nej då.

  33. Den här pensionerade damen,
    som heter Meja-

  34. -kan nog matcha dig ganska bra.
    - Meja.

  35. Men...

  36. -Det är ju en hund.
    -Här ligger du i lä.

  37. Man har ju hört
    att hundar har värsta luktsinnet.

  38. -Hej. Stephan.
    -Anette.

  39. Hur bra är den här tanten?

  40. Superbra. Hon har som yrke
    att jobba med näsan.

  41. Det är jag som är Meja. Jag är 10,5
    och är ganska gammal för en hund.

  42. Det här är min matte, Anette.
    Hon tränar mig på att lukta.

  43. Det senaste är granbarkborrar.

  44. Jag är utan att skryta bäst i världen
    på att hitta barkborrar.

  45. Så här ser de ut. Barkborrar
    är små insekter som lever i träd.

  46. Om de får härja fritt
    kan de förstöra en hel skog.

  47. Jag kan hitta dem
    på över hundra meters avstånd.

  48. Nu ska vi visa hur det går till när
    Meja letar upp var barkborrarna bor.

  49. Meja, ska vi leta borrar?

  50. Sök!

  51. Nu har matte gömt
    en påse med lukt i ett träd nånstans.

  52. Jag känner redan nåt.

  53. Ditåt. Där borta.

  54. Lätt som en plätt.

  55. Bra. Duktig tjej. Jättebra.

  56. Här är barkborrarna
    som Meja hittade rekordsnabbt.

  57. Lycka till i tävlingen, Stephan.

  58. Kommer jag ha nån chans mot Meja?

  59. Vi ska ha två tävlingar-

  60. -och den första är helt neutral.

  61. Vi ska ta dofter
    som ni båda kan känna.

  62. Hon är inte tränad på det,
    och du får inte veta vad det är.

  63. Sen tar vi en
    där vi tar en doft som du gillar-

  64. -men som hunden nog inte gillar.
    Så där har du nog bättre chans.

  65. Har jag nån nytta över
    att ha en så ståtlig näsa?

  66. Jämför här. Jag tror hon leder.

  67. Du har en lite större kran än mig.

  68. Nu kör vi i gång.
    Du ska ha lite hjälp till.

  69. Du ska ha knäskydd. Varsågod.

  70. Du ska få provlukta på den hemliga
    doften, som är lika för er båda.

  71. Du får blunda,
    för jag ska hämta provdoften.

  72. Ser ni vad han luktar på? Hästskit!

  73. Snacka om att brorsan
    har fått ett riktigt skituppdrag.

  74. Fattar ni? Skit?

  75. Nej, det var kanske inte så kul.
    Stephan må vara stolt över sin näsa-

  76. -men sanningen är att han ligger i lä
    mot de flesta djur.

  77. Och för insekterna
    är luktsinnet extra viktigt.

  78. De kan till och med prata med
    varandra genom att skicka ut dofter.

  79. Ni kommer förstå vad jag pratar om
    när ni har sett det här.

  80. För många djur
    är lukten det viktigaste sinnet.

  81. För hundar, till exempel. Hundens nos
    är känsligare än en människonäsa.

  82. En hund får reda på det mesta
    om sin omvärld genom näsborrarna.

  83. Hundar lägger luktspår efter sig
    genom att kissa.

  84. Det är ett sätt
    att tala om vem man är.

  85. Andra hundar
    kan få veta mycket av doften.

  86. Om det är en hona eller hane
    och hur gammal hunden är.

  87. De kan också känna
    om kisset är gammalt eller nytt.

  88. Man kan säga
    att hundarna utbyter luktmeddelanden.

  89. När en hona vill para sig kan
    hanen känna det på hennes doft.

  90. Han märker också
    om hon inte är intresserad.

  91. Inte bara hundar har en känslig nos.
    Råttor har också ett bra luktsinne.

  92. Nosen är i gång hela tiden.

  93. De här ökenråttorna skickar precis
    som hundarna luktmeddelanden.

  94. En hona. Dags för parning... Eller?

  95. Att insekter sänder luktsignaler till
    varandra, det är forskarna säkra på.

  96. Fjärilars och andra insekters
    luktsinne är otroligt känsligt-

  97. -och näsan sitter i antennerna.

  98. Myror pratar med varandra
    genom att lämna doftspår efter sig.

  99. De kan berätta
    var det finns söt blomsaft.

  100. Det kan bin med. Det gör de
    när de kommer till bikupan.

  101. De nosar på varandra
    med antennerna.

  102. Bina kollar också
    att det inte smiter in nån främling.

  103. De känner igen lukten
    på alla i bikupan.

  104. Det var som... Tänk om
    man kunde ha ett sånt luktsinne.

  105. Men vi människor kan också. Eller?

  106. Det är upp till bevis nu.
    Människa mot hund.

  107. Stephan mot Meja.
    Må bäste hästbajssniffare vinna.

  108. -Du känner doften?
    -Ja. Det är ju...

  109. ...landet en fin vår-/sommarkväll.

  110. Men nåt kan ha gått fel.
    Lite felaktigt.

  111. Närmre kommer jag inte.

  112. -Stephan, är du redo?
    -Ja.

  113. Jag startar klockan...nu.

  114. Det var inte lätt, du.

  115. Ge mig en ledtråd. Fågel, fisk
    eller mittemellan, eller nåt sånt.

  116. Använd knäskydden.

  117. Det är fusk. En hund
    är ju på den här nivån från början.

  118. Är det närmare? Är det närmare?

  119. -Nu börjar det bli lite småvarmt.
    -Här, här, här!

  120. Fy, jag rörde skiten!
    Det är ju skit - jag visste det.

  121. Fy, vad äckligt. Blir jag sjuk nu?

  122. -Arton minuter.
    -Det kanske var bra för en människa?

  123. Exakt.

  124. -Du får vara nära för att känna det.
    -Fy vad det luktar!

  125. -Hur långtifrån var du?
    -Jag behövde komma riktigt nära.

  126. -Nån decimeter?
    -Det var svårt.

  127. Jag testade själv.
    Jag visste var det var.

  128. Vid knappt en decimeter
    var det tydligt.

  129. Man gör inte så. Man sticker inte
    ner näsan, utan man tar så.

  130. Vad är det?
    Ska vi leta upp det?

  131. Det är sånt. Var tror du det finns?

  132. -Nu kör vi.
    -Kom.

  133. Vad det är svårt. Hit, eller hur?

  134. Där var de, ja. Tack, nu är det bra.

  135. Vad duktig du var.

  136. Ska du ha den då? Duktig tjej.

  137. Bra jobbat, Meja.
    - Men jag måste fråga: Vem var bäst?

  138. Vi tar de exakta siffrorna sen.
    Nu ska vi till nästa tävling.

  139. Det där börjar bli riktigt spännande,
    men jag tror Stephan halkade efter.

  140. Vi får se
    hur nästa test kommer att gå.

  141. Men tills dess tänkte jag berätta
    hur delikat vår hjärna är-

  142. -och hur avancerat luktsinnet är.

  143. Jag har förberett
    en animation för er tittare.

  144. Jag ska förklara vad jag menar.

  145. Som ni ser funkar
    det här med lukt på följande sätt:

  146. Lukt består av luktmolekyler.

  147. De flyger i väg i luften,
    fångas upp i näsan-

  148. -och sen
    kommer de in som signaler i hjärnan.

  149. Då märker man att det luktar nånting.

  150. Och det här går jättesnabbt.
    På mindre än en sekund...

  151. ...känner man att det luktar...

  152. ...till exempel
    min gamla reservsocka.

  153. Jag känner snabbt att den luktar som
    att den borde tvättats för länge sen.

  154. Och man har ett luktminne här
    som registrerar en massa lukter.

  155. Jag luktar på en blomma och känner...

  156. ...att det luktar vår.
    Så funkar det med lukt.

  157. Den här säger att den borde tvättas.
    Bort med den.

  158. Det här med lukt är väldigt
    spännande. Vissa forskare säger-

  159. -att vi människor faktiskt
    kommunicerar med hjälp av dofter.

  160. Och att dofterna till och med styr
    vem man blir kär i.

  161. Det, ni. Vår reporter Emil
    har kikat lite närmre på det här.

  162. Ibland när jag vaknar
    och min tjej gått till jobbet-

  163. -håller jag om hennes kudde.
    Och blundar och luktar jag-

  164. -känns det som om hon är där. Och jag
    är säker på att jag hittar henne-

  165. -bland tusen tjejer
    bara genom att lukta.

  166. Och det ska vi göra nu, med
    två par som ska hitta sin partner.

  167. -Ser du nånting?
    -Nej.

  168. Hur många är det här?
    Jag håller upp fingrarna.

  169. -Tre.
    -Nästan rätt. - Följ med.

  170. När du kommer till din partner
    kan du säga till.

  171. Men då ska du vara hundra.

  172. Här.

  173. Det här är rätt.

  174. -Är du hundra?
    -Ja.

  175. -Du har satsat en femhundring.
    -Det här är rätt. Jag är hundra.

  176. Det var bra.

  177. -Är du glad nu?
    -Jätteglad men väldigt förvånad.

  178. -Trodde du att han skulle lyckas?
    -Inte att han skulle vara så säker.

  179. Då tar vi nästa par.

  180. Du ska ju stå där.

  181. Vi börjar i mitten den här gången.

  182. Nej, vi börjar längst ut.

  183. Ja, jag tror det. Nej, jag är säker.

  184. -Är du osäker?
    -Nej, jag är säker.

  185. Du trodde, men nu är du säker.

  186. Är du hundra? Tänk om det är fel.

  187. Men det är inte fel.

  188. -Vad var det du kände?
    -Det luktar som han brukar lukta.

  189. Forskarna säger att man väljer
    partner genom att man känner lukten.

  190. Att lukten passar ihop med varandra.

  191. Då kanske ni har valt rätt.

  192. Wow! Häftigt.
    Tänk att det funkar så där ändå.

  193. Men vad pinsamt det skulle vara om
    man råkade lukta till sig fel person.

  194. Jag menar... "Det måste vara du,
    älskling. Jag är helt säker."

  195. Och så tittar man.
    "Det var nån annan!"

  196. "Förlåt, älskling,
    det var visst inte du."

  197. "Hon luktade så mycket godare."
    Vilken jobbig situation det vore.

  198. Min lillebror
    är också i en jobbig situation.

  199. Han vet att Meja har övertaget.
    Men det är ändå dags för test två.

  200. Då är det nästa tävling.
    Blunda igen och gå ner på knä.

  201. -Kör vi tillsammans?
    -Ni luktar tillsammans.

  202. Du får inte slicka honom i ansiktet.

  203. Jag
    ska inte slicka hunden i ansiktet.

  204. Du får börja dofta på den.

  205. Är det jag först?

  206. Men om du är tyst så jag kan
    lukta i fred. Jag behöver arbetsro.

  207. Det här är nånting...

  208. Det här luktar kort och gott bulle.

  209. Vad säger Meja?
    Du tycker också om det.

  210. Klara, färdiga, gå!

  211. Du var snabb. Här, tror jag.

  212. Följer du efter mig? Fuska inte
    bara för att jag är bra på det här.

  213. Gå dit.

  214. Det är inget här. Vart ska du?

  215. Är du nåt på spåren?

  216. Här känner till och med jag nåt.

  217. Här är det nånstans.
    Jag känner det jättemycket.

  218. Men det luktar jättemycket överallt.

  219. Jag känner verkligen doften.

  220. -Var är bullen, Meja?
    -Jag måste fokusera.

  221. Här! Här! Här!

  222. Jag tog den.
    - Okej, du får den. Bra jobbat.

  223. Här var jag inte dålig.

  224. Det här var riktigt kul. Varför
    hade jag mycket större chans här?

  225. Det här var nåt som du gillade.

  226. Du kunde den här doften och var nog
    känsligare för den än hästbajset.

  227. Och vi andra kände nog också
    att det var mycket kanelbulledoft.

  228. Sen gäller det att hitta den,
    och där hjälptes ni åt.

  229. Hon gick ner där,
    och sen kunde du hitta den.

  230. -Så här blev det oavgjort.
    -Vad snällt.

  231. Men den första...

  232. Du tog arton minuter på dig,
    och hon tog fem.

  233. -Det var så stor skillnad?
    -Ja. Så där vann ju nog hunden.

  234. Grattis, Meja. Bra jobbat.

  235. Jag tycker ni jobbade
    som ett team här på slutet.

  236. Hur kommer det sig
    att hundar har så bra luktsinne?

  237. Dels har de faktiskt
    en betydligt större näsa.

  238. De har en större yta
    där doftmolekylerna kan hamna.

  239. Och du har en sak som
    hunden inte har: oerhört bra ögon.

  240. Hunden har inte så bra ögon.
    De är väldigt beroende av lukten.

  241. Det är anledningen. Sen har vi en sak
    gemensamt: Vi kan lära oss dofter.

  242. Är Meja extra bra på att lukta till
    sig saker jämfört med andra hundar?

  243. Hon är ju tränad. Alla hundar
    kan lukta sig fram till saker.

  244. Men i och med att hon har tränat
    är hon extra duktig.

  245. Tack
    för att du hjälpte mig med uppdraget.

  246. -Vilken fin hund du har.
    -Tack.

  247. Du får en bulle till,
    för du är helt fantastisk.

  248. Snyggt!

  249. Ha det så bra. Hej då.

  250. Hej då, Meja.

  251. Det där var starka scener.
    Såg ni kärleken i Mejas ögon?

  252. Oj...

  253. Förlåt.

  254. Fy! Det var ju den.

  255. Jag ber om ursäkt.
    Det här är inget känslotramsprogram.

  256. Vi ska byta ämne
    från lukt till hörsel.

  257. Vi ska kika på ett experiment för att
    se hur snabbt ljudet förflyttar sig.

  258. Det här experimentet
    handlar om ljudets hastighet.

  259. Och här gäller det
    att använda hörseln.

  260. När de hör cymbalslaget
    lyfter de sin flagga.

  261. När det åskar märker man också att
    det tar tid för ljudet att nå örat.

  262. Först ser man blixten, sen dröjer det
    ofta sekunder innan man hör mullret.

  263. Ljudet rör sig
    mycket långsammare än ljuset.

  264. Nu är det dags
    för ett test i större skala.

  265. Här är en nästan två kilometer lång
    rad av människor med flaggor.

  266. Det är dags
    att räkna ut ljudets hastighet.

  267. Uträkningen visar att ljudet färdas
    ungefär 340 meter per sekund.

  268. Blir det nån skillnad på hastigheten
    med ett annat ljud?

  269. Operarösten hörs längre än cymbalen.

  270. Men går det ljudet fortare?

  271. Nej, det går ungefär lika fort,
    340 meter per sekund.

  272. Tredje och sista försöket.

  273. Den här gången med ett signalhorn.

  274. Även den här uträkningen visar
    att ljudet rör sig runt 340 m/s.

  275. Resultatet av experimentet visar-

  276. -att alla ljud
    har samma fart i luften-

  277. -nämligen 340 meter per sekund.

  278. Jaha. Då har vi lärt oss
    att oavsett karaktär på ljud-

  279. -så förflyttar sig ljudet
    lika snabbt. Intressant.

  280. Ska vi se hur snabbt ljudet härifrån
    förflyttar sig till Stephan?

  281. Stephan, är du där?

  282. Jag är här och smakar på min bulle.

  283. -Hur känns det nu?
    -Det känns bra.

  284. Men hunden var bättre än mig på att
    lukta och dessutom sjukt motiverad.

  285. Den käkar hästbajs och flera bullar.
    Snacka om hungrig hund.

  286. Den var verkligen hungrig.
    Men vad har du lärt dig, då?

  287. Att hästbajs inte bara luktar skit,
    det smakar skit också.

  288. -Käka vidare, du.
    -Ha det bra.

  289. Man får ändå säga
    att lillebror skötte sig ganska bra.

  290. Han gav Meja en riktigt bra match.

  291. Kanske har han lite hund i sig.

  292. Kanske har hela vår släkt
    lite hund i sig. Man vet aldrig.

  293. Men tills nästa vecka
    återstår det för mig att säga:

  294. Textning: Markus Svensson
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Nos mot näsa

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Doktor NO får i uppdrag att ta reda på hur luktsinnet fungerar och beger sig till Lantbruksuniversitetet i Alnarp för att träffa professor Fredrik Schlyter. Han ställs där mot schäferhunden och spårningsexperten Meja i en spännande lukttävling. Luktsinnet är väldigt viktigt för hundar, delvis för att de inte har lika bra syn som människor. En del forskare tror att även människor kan känna igen varandra på lukter och vi genomför ett experiment för att se om två partner kan lukta sig till varandra. Dessutom får vi följa med till Japan där man testar om olika typer av ljud färdas olika snabbt.

Ämnen:
Biologi > Kropp och hälsa > Människokroppen
Ämnesord:
Lukt, Medicin, Näsa, Otorinolaryngologi, Rinologi
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Doktor NO

Säsong 3
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Under vattnet

Avsnitt 1 av 8

Vi får se hur vattnets tryck påverkar människor och föremål. Vad händer med en moped som utsätts för det tryck som vattnet skulle ge 10 000 meter under havsytan? Daniel Fallde surfar på de kraftiga vågorna utmed Gotlandskusten.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nå bergets topp

Avsnitt 2 av 8

Doktor NO får i uppdrag att klättra upp för en femton meter hög bergvägg. Daniel Fallde bestiger en av Sveriges högsta bergstoppar och besöker vulkanen Vesuvio i Neapel. Vi möter också klättraren Said Belhaj som klättrat på alla möjliga berg runt om i världen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Resa i rymden

Avsnitt 3 av 8

Doktor NO åker humancentrifug, precis som riktiga astronauter. Vi kollar närmare på månen och ser hur det gick till när vår svenske astronaut Christer Fuglesangs åkte ut i rymden.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Kokhett och svinkallt

Avsnitt 4 av 8

Hur reagerar vi på värme och kyla? Doktor NO får i uppdrag att klara av att vistas i extremt höga respektive låga temperaturer. Vi träffar också ökenrallyföraren Annie Seel och äventyraren Fredrik Sträng som båda är vana vid extrema klimat.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Ner i gruvan

Avsnitt 5 av 8

Doktor NO åker till Zinkgruvan i Askersund för att hämta upp en bit malm från gruvans allra innersta. Det handlar också om järn som inte bara finns i berggrunden utan även i blod och spenat. Dessutom får vi se en ninja försöka klättra uppför en lodrät vägg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

På hal is

Avsnitt 6 av 8

Doktor NO får i uppdrag att segla på is med en så kallad drakvinge eller kitewing. Vi möter dessutom världsomseglaren Mange Olsson som har seglat bland isberg och får veta hur det går till att göra konstgjord snö.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nos mot näsa

Avsnitt 7 av 8

Doktor NO beger sig till Lantbruksuniversitetet i Alnarp för att ta reda på hur luktsinnet fungerar. Han ställs där mot schäferhunden Meja i en spännande lukttävling. Vi undersöker dessutom om två partner kan lukta sig till varandra och testar om olika typer av ljud färdas olika snabbt.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Bland ödlor och ormar

Avsnitt 8 av 8

Doktor NO får i uppdrag att jobba som reptilskötare på Spånga gymnasium. Där får han mata både stäppvaran, dvärgkrokodil och kungsboa. Vi träffar också leopardgeckon Mimmi och följer med till Kina där man just har grävt upp en Gigantoraptor.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Din kropp - romani chib/arli

Huden

Visste du att huden är kroppens största organ? Den är lika stor som ett lakan om man skulle vika ut den. Inbäddade i hudens olika lager finner man en hel del viktiga och finurliga saker såsom känselceller, hårsäckar och fettceller.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnen som förändrade världen

Richard som räddar lejon

Massajen Richard Turere bor i Kenya. Från nio års ålder har han haft ansvar för att valla familjens kor och skydda dem från att bli attackerade av lejon. Bland massajer är det ett tecken på mod och styrka att döda lejon och Richard är ovanligt skicklig med sitt spjut. Men i skolan får han lära sig om de utrotningshotade lejonens betydelse. När han är elva funderar han ut ett sätt att skrämma bort lejonen på ett fredligt sätt. Hans uppfinning heter "Lion lights" och har blivit en succé över hela Kenya.