Titta

Doktor NO

Doktor NO

Om Doktor NO

Uppdrag och tester i vetenskapens tjänst. Doktor NO tar upp fenomen kopplade till alla naturorienterande ämnen, som exempelvis vattnets tryck, dess olika former, metaller i berget, jordens klimat, djurs och människors sinnen och hur människor reser i rymden. Doktor NO:s tvillingbror Stefan guidar genom programinslagen. Programledare: Stephan Wilson Yüceyatak. Säsong 3.

Till första programmet

Doktor NO : Bland ödlor och ormarDela
  1. Ett svårlöst uppdrag-

  2. -i naturvetenskapens tjänst.

  3. Vi sökte en person-

  4. -med mod, styrka, uthållighet-

  5. -och briljans.

  6. Vi fann...

  7. ...Doktor NO.

  8. Tjena.

  9. Välkomna till det excellenta
    vetenskapsmagasinet "Doktor NO".

  10. Jag heter Stephan,
    men det namnet har ni väl koll på.

  11. I dag ska det handla om reptiler.

  12. Jag tänker på ödlor, krokodiler,
    sköldpaddor och ormar så klart.

  13. Alla de här är på nåt sätt släktingar
    till de utdöda dinosaurierna.

  14. En som också är släkt med dinosaurien
    är min lillebror.

  15. Nej, det är han ju inte.
    Han ska få ett uppdrag däremot.

  16. Vi ska se om han är på plats.

  17. Men innan vi har honom på plats
    så tänkte jag berätta en hemlis.

  18. Jag ska lura honom att tro
    att han ska ta hand om gulliga djur.

  19. I själva verket
    är de inte så gulliga som han tror.

  20. En hemlis mellan oss? Ja.

  21. Stephán, är du på plats?

  22. -Jag är på plats.
    -Bra, din lilla sköldpadda.

  23. I dag ska du få jobba
    i riktigt högt tempo.

  24. Säg nånting som jag inte vet.
    Vad har du hittat på?

  25. Den här gången
    ska du få ta hand om djur.

  26. Riktigt "söta" djur.

  27. Det låter väl inte så tokigt?

  28. Ser jag ut som nån sorts djurskötare,
    eller?

  29. Efter det här
    kommer du inte att vilja vara det.

  30. Jag menar, det kommer gå jättebra.

  31. Sök upp Jenny Jansson
    på Spånga Gymnasium.

  32. Trevligt.

  33. Tjena, kompis.
    Jag letar efter en som heter Jenny.

  34. Okej, du vet inte? Nej.

  35. Tack. Förlåt att jag störde.

  36. Vad varmt det var här. Oj.

  37. -Hej. Är det du som är Jenny?
    -Ja, det är jag.

  38. -Vad är det här för ställe?
    -Välkommen till vårt tropikhus.

  39. -Vadå tropikhus?
    -Vi utbildar djurvårdare här...

  40. ...som ska kunna jobba i djurpark
    eller zooaffär när de är klara.

  41. Men jag trodde jag skulle ta hand om
    får eller grisar.

  42. Det blir ett svårare uppdrag i dag.
    Du ska sköta våra reptiler.

  43. Vadå? Ormar, eller?

  44. Ja. Ormar, sköldpaddor, ödlor...
    Och en sak till.

  45. -Berätta, då.
    -Krokodiler.

  46. Nej. På riktigt?
    Jag vet inte om jag vill göra det.

  47. Vi grejar det här.

  48. -Det luktar lite skumt här.
    -Ja. Det är vårt foderkök.

  49. -Vad är det där?
    -Det är råttor och möss.

  50. -Vilka äter dem, då?
    -Det är ormarna som får det i dag.

  51. Och krokodiler.

  52. Okej. Vad har vi mer för mat
    som vi ska mata med?

  53. En del djur ska ha grönsaker.
    Det är rester. Här kommer sallad.

  54. Det här gillar leguaner, eller hur?

  55. Jag tog röd paprika också.
    Leguaner tycker det ser smaskigt ut.

  56. -Kryddar ni maten med nånting?
    -Ja, vi har med oss krydda.

  57. Vitaminer. Det är jätteviktigt
    för reptiler att få kalk.

  58. Det var inte sån krydda
    jag tänkte på.

  59. -Hur mycket ska de ha?
    -Strö över ett lager.

  60. -Så där ja. Kolla.
    -Ett mått av de extra vitaminerna.

  61. Sen är det andra djur
    som ska äta insekter.

  62. -Åh fy.
    -Precis.

  63. Du får plocka i ordning larver.
    Plocka så.

  64. -Bits de?
    -De kan ge ett nyp. Ingen fara.

  65. -Det är inte giftigt?
    -Nej.

  66. -Var ska jag hålla?
    -På mitten av kroppen.

  67. Jättebra. En gång till.

  68. -Jag tycker det är äckligt.
    -Många elever behöver hjälp med det.

  69. Alldeles strax.

  70. Kolla vad den attackerar.

  71. Var snabb.

  72. Okej, nu jäklar.

  73. -Jag klarade det!
    -Bra!

  74. Men det är inte klart än.

  75. Alltså,
    min puls är uppe i 190 miljoner.

  76. Ja, ja.
    Det där tog verkligen sin tid.

  77. Kändes nästan
    som om brorsan maskade.

  78. Om han inte skärper sig snart
    hinner vi inte klart med uppdraget.

  79. Jag undrar om han är så larvig i
    verkligheten. Det är ju bara en larv.

  80. Nu ska vi hälsa på hos
    en annan kille-

  81. -som till skillnad mot Stephán
    är väldigt van vid reptiler-

  82. -och speciellt en viss leopardgecko
    kallad Mimi.

  83. Hej.

  84. Det jag gör med Mimi är
    sköter om henne.

  85. Det måste man göra på rätt sätt.

  86. Du kan inte möblera om varenda dag.
    Det går inte. Då blir hon för rädd.

  87. Säger du att jag blir rädd?
    Sällan, grabben.

  88. Jag kan slicka mig själv i ögat.
    Kan du det?

  89. Möblera om om du vill.

  90. Här kan jag ställa en soffa.
    Ja, det kan jag.

  91. Och kanske ett litet skrivbord
    här borta.

  92. Jamen, och så kanske man kan ha
    en liten säng här längst inne.

  93. Drömmer. Hon sover aldrig djupsömn-

  94. -men hon kan nog drömma lite grand
    ibland.

  95. Det är klart jag drömmer.
    Jag drömmer om att bli större.

  96. Men kanske inte så stor.

  97. Jamen, det ser bättre ut.

  98. Åh, vilken snygging.

  99. Man ska ge henne nytt vatten,
    helst varje dag.

  100. Jaha. Ja. Vatten.

  101. Hon ska gärna ha en fuktburk
    där hon kan fukta sig med mossa.

  102. Är det dags för morgonbad?

  103. Gud, vad skönt.

  104. Åh, så skönt.

  105. Men nu är jag färdig. Jag är färdig!
    Kom och ta mig!

  106. Inget mer vatten. Nu vill jag ha mat.

  107. Det den äter är syrsor...

  108. In här i grottan.

  109. Bara krypa in och njuta.

  110. In här.

  111. Jag är inte här.

  112. Inte här.

  113. Sofobaslarver kan bitas-

  114. -så man ska inte ge sofobaslarver
    när den är liten-

  115. -för då kan den ätas upp inifrån.

  116. Om hon blir rädd
    brukar hon krama om hårdare.

  117. Om hon blir riktigt rädd
    kan hon försöka nafsa.

  118. Jag är inte rädd!

  119. Men det är ganska långt ner.

  120. Om hon blir riktigt, riktigt rädd
    - som aldrig har hänt mig-

  121. -springer hon i väg och tappar
    svansen, för att lura rovdjur.

  122. Om ett rovdjur springer efter
    tappar den svansen.

  123. Då tror rovdjuret att det är hon.

  124. Ja. Jag är ganska lurig, jag.

  125. Hon överlever det. Det växer ut en ny
    men aldrig lika fin.

  126. Min svans! Min fina svans!
    Du får inte säga så.

  127. Hon har smitit flera gånger.
    En gång var hon ute i trappen.

  128. Pappa höll på att trampa på henne.

  129. När jag hörde att hon var där... Jag
    brukar vara seg, kan inte stressa.

  130. Men då gick det som blixten.

  131. Såja. Jag kommer inte rymma igen.

  132. Jag lovar. Hej då.

  133. Kära tittare,
    nu är det dags att kolla-

  134. -om Stephán har börjat gosa med
    reptilerna. Mmm, säger jag bara.

  135. Ni minns säkert vilka problem
    han hade att samla in maten.

  136. Jag tror det är första gången jag
    sett en mask attackera programledare.

  137. Dags att se hur det går för honom.

  138. En sak är säker:
    Reptilerna är hungriga.

  139. Då är det dags att sköta om djuren
    lite. Sen ska vi utfodra.

  140. Vi kan stanna här med vagnen.

  141. Du ska få göra rent sköldpaddornas
    och leguanernas damm-

  142. -och vattna växterna
    i den här regnskogsmiljön.

  143. Det är viktigt
    att de har det fuktigt.

  144. Det man ska tänka på är... Leguanen
    ligger och solar på sin gren.

  145. ...att du inte går för nära med ditt
    ansikte. De kan piska med svansen.

  146. Passa ögonen.
    Sen ska vi inte störa sköldpaddan-

  147. -som gräver
    och vill lägga ägg där i hörnan.

  148. Annars är det ingen fara.

  149. Lite grand här inne,
    så att det blir fuktigt.

  150. Skönt, va?

  151. Bra. Du har fått in snitsen nu.
    Vi kan duscha på henne också.

  152. -Har hon ungar på gång nu?
    -Ja. Hon kommer att lägga ägg.

  153. Har vi tur så kan det kläckas små
    sköldpaddsungar om sex månader.

  154. Vi ska se om Gandalf är hungrig
    i dag.

  155. Det här är Gretas kille,
    sköldpaddan som gräver där.

  156. En vindruva.

  157. -Hur gammal är den här?
    -Gandalf är i alla fall en 60 år.

  158. -Hur gamla kan de bli?
    -Uppemot 100 år.

  159. De här - skogssköldpaddorna -
    äter både frukt, lite grönsaker-

  160. -och faktiskt lite kött.

  161. Kolla vad duktig han är. Vilket bett.

  162. Det är nåt du har glömt
    innan vi fortsätter.

  163. Precis. Måste tvätta händerna
    mellan varje djur.

  164. Vad kan hända?

  165. Det är viktigt, om nåt djur är sjukt,
    att inte sprida det till nästa djur.

  166. Det är så med reptiler att vissa
    saker de bär på kan vi smittas av.

  167. Nu ska vi utfodra
    vår afrikanska stäppvaran.

  168. Det är den där saken där borta?

  169. Den ska få äta i rummet, för
    i naturen söker de efter insekter.

  170. -Så det blir träningspass också?
    -Både för dig och varanen.

  171. Den kommer ut.

  172. Ruska lite, så den ser. Titta.

  173. Kom här! Kom igen, då!

  174. Hur får man in honom igen?

  175. Locka honom med tången,
    så följer han med dig in.

  176. Men jag vill inte vara där inne
    med honom själv.

  177. Jag har en till här.

  178. Nej, nu gick han fel.

  179. Man vill ju inte bråka med
    farbror Varan.

  180. Vi får väl se om farbror Varan
    lyssnar på herr Stephán.

  181. Jag kan avslöja att han ännu inte
    har träffat fröken Boa.

  182. Det har varit en del reptiler här.

  183. Då kanske det inte är helt fel
    med en kurs i reptiler.

  184. Det som utmärker reptiler är
    att de har fjäll på huden-

  185. -att de inte kan reglera
    sin kroppstemperatur.

  186. De har samma temperatur
    som omgivningen.

  187. En del är helt beroende av
    varma trakter-

  188. -medan andra har anpassat sig till
    våra nordliga breddgrader.

  189. Det är rätt fantastiskt
    att de har anpassat sig på det viset.

  190. Den uppenbara skillnaden
    mellan ödlor och ormar-

  191. -är kanske framför allt ögonen.
    De kan inte blinka, som ödlor kan.

  192. Det mest uppenbara
    som skiljer ormar från andra djur är-

  193. -att de inte har ben och lemmar,
    utan bara en lång kropp.

  194. Men det är inte ormar ensamma om.
    Det finns ödlor som också saknar ben.

  195. Ja, man kan fundera på
    om detta är en orm eller en ödla.

  196. Det är faktiskt en ödla.
    Den kallas för kopparödla.

  197. Det finns ödlor som har utvecklats
    och sen tillbakabildat sina ben.

  198. Det hänger ihop med
    deras levnadssätt-

  199. -att de kommer fram bättre
    nere i vegetationen utan ben.

  200. Va? Tänk att reptilerna är släkt med
    dinosaurierna.

  201. Fast det kan man ju se nånstans.

  202. Men att fåglarna är släkt med
    dinosaurierna trodde jag inte på.

  203. Tittar man på en fågels fötter
    kan man ana ett visst släktskap.

  204. Det är ett tips. Nästa gång ni ser en
    fågel så kika lite på fågelns fötter.

  205. Just det. Nu ska vi tillbaka till min
    lillebror som är långt ifrån klar.

  206. Ni minns var han var
    och vad han hade framför sig.

  207. Jag kan avslöja att både krokodiler
    och ormar väntar.

  208. Nu är det för sent för dig
    att slingra dig ur ditt uppdrag.

  209. Men hur gick det för honom
    med varanen?

  210. Nu är du nära.

  211. -Så.
    -Hej då.

  212. Oj, förlåt.

  213. -Det där gick ju bra.
    -Jag är helt blöt under armarna.

  214. -Bra jobbat.
    -Tack så mycket.

  215. Vi kan stanna här.

  216. Det är viktigt att alla djur
    får rent vatten varje dag.

  217. Du får flytta den från vattenskålen.

  218. Får jag bara flytta dig?

  219. Jamen, vad... Såja.

  220. Tack. Du ska få lite nytt vatten.
    Såja. Lilla du.

  221. Terrariet är öppet.
    Passa så den inte smiter.

  222. Jaha. Förlåt. Så klart.

  223. Så där.

  224. -Bra.
    -Det var inte så läskigt.

  225. -Var det den största ni hade?
    -Nej, vi ska mata en större orm.

  226. Så. Det här är kungsboan.
    Den äter bara var tredje vecka.

  227. -Den ska ha råtta.
    -Den var fet, du.

  228. Håll in tången.

  229. -Hur snabb är den här?
    -Den kan vara väldigt snabb.

  230. Shit pommes frites.

  231. Jag tror jag sträckte handleden.

  232. -Kolla hur den äter.
    -Boaormen har inget gift i tänderna.

  233. Den hugger tag i bytet med tänderna-

  234. -och slingrar sig runt
    för att kväva bytet.

  235. Varför äter de så sällan?

  236. Ormen lägger sig. Det tar lång tid
    för den att smälta maten.

  237. Därför dröjer det tre veckor
    innan den vill äta igen.

  238. Vissa ormar äter bara en gång om året
    men större byten.

  239. Hur känns det, Stephán?
    Är det dags för eldprovet?

  240. -Hur ska jag göra?
    -Håll in råttan över kanten.

  241. -Vad reagerar reptilerna på?
    -Rörelse.

  242. Det var inte en så stor krokodil
    som jag trodde.

  243. Det är en afrikansk trubbnoskrokodil.
    Den blir inte mycket större.

  244. Oj, oj, oj!

  245. Smaklig måltid, hörru.

  246. Hur känns det nu?
    Uppdraget är slutfört.

  247. Det här sista var läskigt.
    Det var spännande.

  248. Men jag gjorde det.
    Nu kan jag jobba som du.

  249. -Du har varit jätteduktig.
    -Tack. Det var jättekul.

  250. Utan dig skulle jag inte klarat det.

  251. Han förtjänar en paus.
    Vilken dag han har haft.

  252. Jag tycker han kämpade på bra
    trots sina rädslor.

  253. Vi låter honom hämta andan. Jag
    kollar läget med honom lite senare.

  254. Nu ska vi prata dinosaurier. Ni
    som varit uppmärksamma har lärt er-

  255. -att dinosaurier är släkt med både
    reptiler och fåglar.

  256. Men visste ni
    att man vet det p.g.a. skelettet?

  257. Det är ingen som pratat med
    en dinosaurie. De är ju utdöda.

  258. Det är genom skelettet
    man har studerat det.

  259. Vi ska till Kina nu där man har
    hittat ett Gigantoraptor-skelett.

  260. Det ni.

  261. Långt bort i Kina
    vid gränsen till Mongoliet-

  262. -finns en plats
    som inte ser så märkvärdig ut.

  263. Här har man hittat en märklig
    och helt ny dinosaurie.

  264. Det är "kong long" - ett drakben -
    för så heter dinosaurier i Kina.

  265. Men de här benen såg inte ut
    att komma från nån vanlig drake.

  266. Det var inte så svårt för
    professor Xu att se vad det var-

  267. -även om han aldrig hade sett
    just en sån förut.

  268. På sitt kontor har han
    en del dinosaurier på bordet.

  269. De är små, har haft fjädrar på både
    armar och ben, har vassa klor.

  270. Det är små raptorer,
    raptor-dinosaurier.

  271. De är väldigt lika Archaeopteryx
    - urfågeln.

  272. Det är som urfågeln och dinosaurie
    samtidigt.

  273. Men vad var det de hade hittat
    i grushögen i Inre Mongoliet?

  274. Xu förklarade
    varför han blev så överraskad.

  275. Om man är van att titta på t.ex. möss
    och hittar en mus i grisstorlek-

  276. -då blir man förvånad.

  277. Om man som han är van att titta på
    små raptorer med vingar-

  278. -och hittar en jättestor raptor
    som har haft fjädrar-

  279. -och ser ut som en jättefågel
    och dinosaurie samtidigt-

  280. -då blir man mycket förvånad.

  281. Microraptor har fått sin storebror
    - Gigantoraptor.

  282. Nu ska den byggas upp.

  283. Bitarna de har är bara de här.
    Pusslet har många hål.

  284. Pusselbitarna görs av gips.
    Sen ska allt bli rätt.

  285. Men mycket är än så länge fel.

  286. Professor Xu är den som kan.
    Han är som magistern som rättar.

  287. "Tummarna ska sitta inåt kroppen."

  288. "Det är fel hand på fel sida."

  289. Det kanske är lätt att se, men Xu
    hittar mycket annat som ska rättas.

  290. Är det en fågel, eller en dinosaurie,
    eller både och, eller mittemellan?

  291. Xu säger att det är en dinosaurie.
    En raptor är en dinosaurie.

  292. Där är Xu bestämd. Xu är också säker.

  293. En gång började några små dinosaurier
    flaxa med fjädrarna.

  294. Kanske slängde de sig från ett träd
    och gled i väg.

  295. Kanske sprang de för livet
    och flaxade så att de liksom lyfte.

  296. Men de började flyga.

  297. Samtidigt som de dinosaurierna fanns-

  298. -levde de andra klumpigare
    dinosaurierna som vi är vana att se.

  299. Fåglarna kom, medan de stora
    dinosaurierna var kvar på jorden.

  300. Men de stora bjässarna försvann
    och de små som kvittrar är kvar.

  301. Gigantoraptorn var flera meter hög
    och den går knappt in i garaget.

  302. När de byggt den ska de gjuta av den
    och sälja modeller till museer.

  303. Om Gigantoraptorn bugar lite när du
    ser den på museum om ett par år-

  304. -så beror det på att takhöjden-

  305. -i den här verkstan
    i forskningsinstitutionen-

  306. -i Inre Mongoliet i Kina
    inte räcker till.

  307. Ingen hade väntat sig att hitta en
    Gigantoraptor som inte fick plats.

  308. Det där var alltså en Gigantoraptor.
    Lägg det namnet på minnet.

  309. Nu mina damer och herrar - och barn -
    tror jag vi har vår hjälte på länk.

  310. Halloj, Stephán!

  311. -Tja, brorsan.
    -Hur känns det nu, då?

  312. Vad tror du? Det var det svettigaste
    uppdrag jag nånsin har gjort.

  313. Vad är du mest stolt över?

  314. Jag vet inte.
    Allt var häftigt, läskigt-

  315. -och nånting att skriva om.
    Det var coolt.

  316. Du var inte så cool
    när du plockade larver.

  317. Sluta larva dig.

  318. Med pincett gick det bra
    men med händerna var det jobbigt.

  319. -Tvätta händerna, kanske.
    -Just det. Tack. Hej då.

  320. Vilken lirare.
    Han var rädd för ett och annat.

  321. Jag kan avslöja att jag inte är
    så himla rädd för nånting.

  322. Förutom en grej:

  323. När jag ser clowner
    skiter jag bokstavligt talat ner mig.

  324. Nu blev jag lite personlig
    men det är min fobi här i livet.

  325. "Doktor NO" är slut för säsongen.

  326. Vi kanske ses nån annan gång.
    Ciao!

  327. Nämen, det luktar ju...

  328. Clown! Gud, vad läskigt.

  329. Textning: Andreas Besmanoff
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Bland ödlor och ormar

Avsnitt 8 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Doktor NO får i uppdrag att jobba som reptilskötare på Spånga Gymnasium. Där får han göra rent hos sköldpaddor och ödlor, mata en stäppvaran med levande larver och utfodra en dvärgkrokodil och en kungsboa. Djurvårdaren Jenny Jansson guidar Stephan genom uppdraget och visar hur de olika sysslorna ska genomföras. Vi träffar också leopardgeckon Mimmi som bor i ett litet terrarium hemma hos William. Dessutom får vi följa med till Kina och träffa dinosaurieforskaren Xing Xu som just har grävt upp en Gigantoraptor.

Ämnen:
Biologi > Djur och natur > Djur
Ämnesord:
Kräldjur, Naturvetenskap, Ryggradsdjur, Zoologi
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Doktor NO

Säsong 3
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Under vattnet

Avsnitt 1 av 8

Vi får se hur vattnets tryck påverkar människor och föremål. Vad händer med en moped som utsätts för det tryck som vattnet skulle ge 10 000 meter under havsytan? Daniel Fallde surfar på de kraftiga vågorna utmed Gotlandskusten.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nå bergets topp

Avsnitt 2 av 8

Doktor NO får i uppdrag att klättra upp för en femton meter hög bergvägg. Daniel Fallde bestiger en av Sveriges högsta bergstoppar och besöker vulkanen Vesuvio i Neapel. Vi möter också klättraren Said Belhaj som klättrat på alla möjliga berg runt om i världen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Resa i rymden

Avsnitt 3 av 8

Doktor NO åker humancentrifug, precis som riktiga astronauter. Vi kollar närmare på månen och ser hur det gick till när vår svenske astronaut Christer Fuglesangs åkte ut i rymden.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Kokhett och svinkallt

Avsnitt 4 av 8

Hur reagerar vi på värme och kyla? Doktor NO får i uppdrag att klara av att vistas i extremt höga respektive låga temperaturer. Vi träffar också ökenrallyföraren Annie Seel och äventyraren Fredrik Sträng som båda är vana vid extrema klimat.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Ner i gruvan

Avsnitt 5 av 8

Doktor NO åker till Zinkgruvan i Askersund för att hämta upp en bit malm från gruvans allra innersta. Det handlar också om järn som inte bara finns i berggrunden utan även i blod och spenat. Dessutom får vi se en ninja försöka klättra uppför en lodrät vägg.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

På hal is

Avsnitt 6 av 8

Doktor NO får i uppdrag att segla på is med en så kallad drakvinge eller kitewing. Vi möter dessutom världsomseglaren Mange Olsson som har seglat bland isberg och får veta hur det går till att göra konstgjord snö.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Nos mot näsa

Avsnitt 7 av 8

Doktor NO beger sig till Lantbruksuniversitetet i Alnarp för att ta reda på hur luktsinnet fungerar. Han ställs där mot schäferhunden Meja i en spännande lukttävling. Vi undersöker dessutom om två partner kan lukta sig till varandra och testar om olika typer av ljud färdas olika snabbt.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaDoktor NO

Bland ödlor och ormar

Avsnitt 8 av 8

Doktor NO får i uppdrag att jobba som reptilskötare på Spånga gymnasium. Där får han mata både stäppvaran, dvärgkrokodil och kungsboa. Vi träffar också leopardgeckon Mimmi och följer med till Kina där man just har grävt upp en Gigantoraptor.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Om evolution

Galapagos och snygga hanar

Vilken plats på jorden har haft stor betydelse för vad vi vet om evolutionen? Vi lär oss om Galapagosöarna och djuren som lever där. Galapagos är den ögrupp där Charles Darwin studerade djur och fick inspiration till sin vetenskapliga revolution.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Hamnskiftarens resa

Gästrikland, Dalarna, Härjedalen

Del 8 av 11: Häxans blomma. Jim och Ayla är kvar i 1600-talet. Nu måste de hitta häxan Stina Urbansdotter som är i Falun, på flykt undan prästen som tänker bränna henne på bål. Lyckas de rädda Stina kan de hitta prästen och stjäla tillbaka trollboken. Stina är den enda som vet namnet på blomman som låser upp trollbokens gömda kapitel. Vid Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall, får Jim veta att blomman också är en viktig ingrediens i det botemedel som hans sjuka syster behöver.