Titta

Ensamkommande flyktingbarn

Ensamkommande flyktingbarn

Om Ensamkommande flyktingbarn

Efter en lång och farlig flykt kom Ali, Reza, Mortaza, Aster, Hanna, Amin och Hadi till Sverige som ensamkommande flyktingbarn. Några får stanna, andra inte. Vi följer sju unga människor som lämnat allt.

Till första programmet

Ensamkommande flyktingbarn : Reza, Mortaza, Aster och HannaMaterialDela
  1. Serien handlar om sju unga människor
    som lämnat allt.

  2. Efter en lång, farlig resa
    drömmer de om ett tryggt liv.

  3. De har kommit
    som ensamkommande flyktingbarn.

  4. Vissa får stanna, andra inte.

  5. Här är deras historia.

  6. Afghanistan är inget bra land.

  7. Talibanerna slår folk.

  8. Min pappa dog när jag var liten.

  9. Jag har en mamma och en syster.
    Jag vet inte var de är.

  10. De är mycket viktiga för mig.
    Men jag vet inte var de finns.

  11. Mortaza och Reza har varit i Sverige
    i tio veckor.

  12. Nu väntar de på besked
    om de ska få stanna eller inte.

  13. Mortaza har möte
    på Migrationsverket igen.

  14. Han har inget pass,
    det är ett problem.

  15. Ett språktest ska visa om han är från
    det krigsdrabbade området-

  16. -som han har sagt
    till Migrationsverket.

  17. Testet kan avgöra
    om han får stanna i Sverige.

  18. Vi ska ringa till ett företag
    som gör språkanalyser.

  19. Du ska göra språkanalys på dari.

  20. Mortazas gode man Barbara
    är med honom.

  21. Du lämnade Afghanistan
    för två år sedan.

  22. -Då flyttade du till Iran.
    -Ja.

  23. Analytikern frågar dig och du svarar.
    Du behöver inte vara rädd.

  24. Migrationsverket ringer en person
    som kan mycket om Afghanistan.

  25. -Nu får du prata i en halvtimme.
    -Okej.

  26. Hallå? Hej, hej. Mår du bra?

  27. Mortaza pratar med henne.
    Sedan säger hon vad hon tror.

  28. Jag är sexton år.

  29. Jag kommer från Samanganprovinsen,
    distriktet heter Dare-Sufe-Bala.

  30. Just det, Dare-Sufe-Bala.

  31. Från den lilla byn i Afghanistan
    är resan lång och farlig.

  32. Mortaza flydde ensam
    och hamnade först i Iran.

  33. Där jobbade han i en toffelfabrik.

  34. Som papperslös femtonåring
    har man ingen stor makt.

  35. Jag gick inte ut. Jag var som en
    fånge hela tiden på toffelfabriken.

  36. Om jag hade gått ut utan ID-handling
    hade jag blivit gripen-

  37. -och skickad till Afghanistan.

  38. Därför gjorde vi allt som de sa.
    Och arbetade.

  39. Tänk på alla dessa barn
    som har flytt.

  40. De är bara fjorton, femton,
    sexton år gamla.

  41. Det har funnits nånting
    som har tvingat dem till det.

  42. Reza har flytt samma väg
    som Mortaza.

  43. Många ensamkommande ungdomar
    hamnar i Patras i Grekland.

  44. Därifrån är det svårt
    att komma vidare norrut.

  45. Reza hamnade i Patras,
    ensam och utan pengar.

  46. I Patras måste man hitta
    egna lösningar.

  47. Om man har tält är det okej.
    Annars får man sova i en kartong.

  48. Man har samma kläder på sig
    i två, tre veckor-

  49. -tills de blir riktigt,
    riktigt smutsiga.

  50. Målet är att gömma sig på en lastbil
    som ska vidare norrut.

  51. Bara så kommer man ifrån
    misären i Patras.

  52. I Patras stod vi i korsningen,
    vid trafikljusen.

  53. Vi var inte bara två, tre personer
    utan 20-40 personer-

  54. -som alla väntade på
    att hoppa upp på ett lastbilsflak.

  55. Man kastar sig på lastbilsflak...

  56. ...där man inte vet om lasten är
    frukt, bomull eller vad det nu är.

  57. Man tänker bara på en sak:
    Att lasten är på väg norrut.

  58. Det finns till exempel köttlast.

  59. Om man tillbringar mer än tio timmar
    där, då är det slut med en.

  60. Eller när man sitter på hjulaxeln...

  61. ...och trillar ner.

  62. Vad händer då?

  63. Flykten är fylld av risker.
    Några ungdomar dog inne i lastbilen.

  64. Han klarade sig inte.
    Han kunde inte stå ut.

  65. Luften räckte inte.

  66. Tänk dig vilka tankar som snurrar då.

  67. Vad kommer fram i tankarna?

  68. Tänk om det händer mig.

  69. Man lämnar allt och åker hit.

  70. Det är svårt att beskriva.

  71. Det här är hals, det här nacke.

  72. Man har ont i halsen här,
    och ont i nacken här.

  73. Jag tar lite på er
    nu när det handlar om kroppen.

  74. Nacken.
    Skriv gärna på dari samtidigt.

  75. Nu vet du vad halsen är.
    Vad heter det på dari?

  76. Då skriver du det där.

  77. -Vad är axel?
    -Här är en axel.

  78. Väntan, väntan, väntan.

  79. Tänk om allt rycks bort?
    Tänk om de utvisas?

  80. Det gäller att mota bort oron
    och stå ut med att vänta.

  81. -Kommer den här att passa mig?
    -Den ser bra ut.

  82. Vad kostar den? 249.

  83. -Är den snygg?
    -Ja, den passar dig.

  84. Det blir snyggt
    när jag drar upp ärmarna.

  85. Kan du prova huvan också?

  86. Nej, då förstör jag frisyren.

  87. Du blev jättesnygg.
    Gå till spegeln och kolla.

  88. Den är snygg. Vad kostar den?

  89. 69, 50. Alltså 70 kronor.

  90. Sverige är tryggt,
    och killarna trivs-

  91. -men ett hemland är ett hemland.

  92. Dofter, ljud, människor, minnen
    som inte finns någon annanstans.

  93. Ingenting är som just precis där.

  94. Vi tycker mycket om vårt land.

  95. En person i afghanska kläder
    är mycket vackrare för oss-

  96. -än en person
    som har europeiska kläder.

  97. Två kaffe och två sådana.
    Och två kaffe.

  98. -Vill du ha kanel eller vanilj?
    -Vanilj.

  99. Var det bra så? 102, tack.

  100. -Har du börjat dricka kaffe nu också?
    -Ja. Kaffe är gott, faktiskt.

  101. Jag kom den 27 december.

  102. Det har gått tre månader
    och nio dagar nu.

  103. När jag kom hittade jag ingenstans
    och visste inte vad jag skulle göra.

  104. -Brukade du gå vilse?
    -Ja, jag har gått vilse många gånger.

  105. -Vad tänker du på på morgnarna?
    -På lektionerna.

  106. Du tänker på lektionerna. Du försöker
    lära dig språket och smälta in?

  107. Ja, jag vill lära mig att plugga
    och bli nånting så småningom.

  108. Det är ett bra land här.

  109. En ung man kan hinna med livet här.

  110. Man kan förverkliga sina drömmar här
    om man anstränger sig och arbetar.

  111. Nu när vi har kommit hit
    ska vi inte lata oss.

  112. Och vi ska lägga oron åt sidan.

  113. Killarna drömmer
    om en framtid i Sverige-

  114. -om utbildning, ett bra jobb
    och ett tryggt liv.

  115. Och kanske blir drömmen sann.

  116. För var och en som får beslutet
    blir livet annorlunda.

  117. Den som kommer hit den svåra vägen
    har ett hopp och en dröm.

  118. Man kommer hit och vet
    att det kan hända nåt positivt.

  119. Att man skulle kunna bli
    en viktig person här.

  120. Men om man får ett negativt besked...

  121. Vad finns att säga...

  122. Nu har Reza och Mortaza
    varit i Sverige i fem månader.

  123. De spelar fotboll i ett lag
    och lär sig svenska snabbt.

  124. Saker och ting börjar ordna sig.

  125. Nu saknas bara uppehållstillståndet.

  126. Den 20 maj
    kommer Rezas gode man Merja.

  127. Hon har med sig ett brev
    som ska avgöra Rezas framtid.

  128. -Hur mår du i dag?
    -Det är jättebra, som vanligt.

  129. -Du, då?
    -Det är fint, speciellt i dag.

  130. Jag har fått brev
    från Migrationsverket.

  131. Det viktigaste är det här.

  132. ..."bevilja
    permanent uppehållstillstånd."

  133. Just det. Vad bra, Merja.

  134. Jag ger dig en kram.

  135. -Grattis.
    -Tack för allt.

  136. Hoppas att detsamma
    händer dig snart.

  137. -Och alla andra med.
    -Om Gud vill blir det så.

  138. -Gud vet hur glad jag är.
    -Hoppas det går vägen för alla.

  139. Tio dagar senare
    får Mortaza sitt besked.

  140. Hej.

  141. Jag har ett besked till dig.
    Du har fått uppehållstillstånd.

  142. Vad bra! Tack!

  143. Hör du... Hur känns det?

  144. -Hur känns det?
    -Jag är mycket glad!

  145. Jag är jätteglad.

  146. Nu känns det bra.

  147. När jag har fått permanent uppehålls-
    tillstånd ska jag satsa på studier.

  148. Det känns mycket bra,
    nu när det är sommar. Mycket bra.

  149. Många flyr sina länder
    längs farliga vägar-

  150. -med hopp om en ljusare framtid.

  151. Många ensamkommande ungdomar
    får stanna.

  152. Men en del
    tvingas fortsätta sin flykt.

  153. Det räcker inte att ha ett svårt liv
    för att få stanna.

  154. Oftast måste man bevisa
    att man behöver skydd.

  155. Man ska vara under arton
    och utan vårdnadstagare i hemlandet.

  156. Av de 2 400 ensamkommande
    flyktingbarn som sökte asyl 2010-

  157. -var ungefär 450 tjejer.

  158. Aster...

  159. Aster...

  160. God morgon, god morgon,
    god morgon. Vakna.

  161. Vi är bästa vänner. Dagen vi lärde
    känna varandra var en lyckodag.

  162. Jag älskar henne.
    Hon är som min familj.

  163. Min mor, min syster,
    min käraste väninna.

  164. Hon är allt för mig, Hanna.

  165. Jag tycker likadant som hon.

  166. Jag blev glad över att träffa henne
    också. Vi gör mycket ihop.

  167. Man glömmer bort bekymmer
    när man är tillsammans och är glada.

  168. Man vet inte. Men jag tror inte
    att vi kommer att separeras.

  169. Vi ska be Gud
    om att slippa skiljas åt.

  170. Aster och Hanna flydde från Eritrea,
    via Etiopien och Sudan.

  171. De har blivit bästa vänner i Sverige
    och bor på samma boende.

  172. På dagarna lär de sig svenska.

  173. -Luktar gott.
    -Ja. Gott.

  174. Kolla på den här. Det är nummer två.

  175. -Citron.
    -Ja, citron.

  176. Aster vet att hon får stanna,
    hon har fått uppehållstillstånd.

  177. Men Hanna väntar fortfarande.

  178. -Vad heter det? Vitlök.
    -Den här?

  179. Man går i skolan...

  180. Men ibland är det svårt att plugga,
    då jag inte har uppehållstillstånd.

  181. Det är svårt att läsa, för jag
    kan bli utvisad när som helst.

  182. Men det går inte
    att göra nånting åt det.

  183. Ljus går vidare från pupillen till...

  184. Innan jag kom hit gick jag bara
    i skolan fyra år, ettan till fyran.

  185. Du ska sitta ensam-

  186. -så du ser hur mycket
    du har förstått av texten.

  187. Det är svårt för Hanna. Å ena sidan
    plugga och lära sig svenska-

  188. -å andra sidan rädslan
    att inte få fortsätta leva i Sverige.

  189. Tjejerna ska få en egen lägenhet.
    Ett steg framåt i livet.

  190. Men det är dubbelt för Hanna.
    Hon hinner kanske inte flytta in.

  191. I dag ska de se lägenheten
    för första gången.

  192. Visst är det bra och rymligt?
    Det är stort.

  193. Jättefint.

  194. -Vilket rum vill ni ha?
    -Det här.

  195. -Var det andra för stort?
    -Jag vill ha det där.

  196. Det här är Hannas rum.

  197. Det är lite dyrt, men jag tycker om
    lägenheten och är glad för den.

  198. Jättefin lägenhet! Jag är särskilt
    glad för att få bo där med Hanna.

  199. Det är svårt att skiljas från henne.

  200. Att vi är tillsammans gör mig glad.

  201. Det blir ett bra liv.
    Hon ska laga mat åt mig.

  202. -Nej, det ska jag inte.
    -Jag ska bara njuta av din mat.

  203. -Nej, jag vill inte laga maten!
    -Nå, vi kommer nog överens.

  204. Aster fyller arton
    och har fest på boendet.

  205. Ja, må hon leva
    Ja, må hon leva

  206. Aster flydde från militärtjänsten
    i Eritrea.

  207. Där måste alla göra militärtjänst
    i flera år.

  208. Många blir slagna,
    och man får inga permissioner.

  209. Allra värst är det för tjejer.

  210. Man vet vad som väntar.
    Det är speciellt dåligt för tjejer.

  211. Ett av befälen behandlade henne illa.

  212. Han hotade henne
    och försökte ha sex med henne.

  213. Han brukade säga:
    "Koka kaffe till mig i sovrummet."

  214. Jag skulle laga mat och städa hans
    rum, vara hushållerska åt honom.

  215. Jag lydde,
    för om man är tjej måste man det.

  216. Eftersom jag är tjej så ville han
    ha annat också, han ville ha sex.

  217. Men jag hade tur, han lyckades inte.
    Han försökte många gånger.

  218. Jag mådde dåligt där.

  219. Jag skulle ha dödats
    om jag hade stannat.

  220. Aster deserterade.
    Det är hårda straff-

  221. -för dem som flyr militärtjänsten
    i Eritrea.

  222. Därför får Aster stanna i Sverige.

  223. Hanna är uppvuxen i Etiopien,
    och hon har alltid varit på flykt.

  224. Sen barndomen har jag varit på flykt.

  225. Jag har inte haft nåt riktigt liv
    i min barndom-

  226. -så jag kan inte säga
    att den var bra.

  227. När jag var liten
    bestod livet av flykt.

  228. Så det är inte nån barndom
    värd namnet.

  229. Men vem vet hur det kan
    komma att se ut i framtiden?

  230. Hanna flydde till Sudan,
    men livet där var inte bra.

  231. Då flydde hon vidare till Sverige.

  232. Jag flydde först och främst för att
    jag hade ett ostabilt liv i Sudan.

  233. Där kunde jag inte stanna.
    Jag såg saker som jag inte ville se.

  234. Jag klarade inte av det. Det blev
    för tungt och då kom jag hit.

  235. Jag kände inte
    mina biologiska föräldrar.

  236. Jag växte upp med fosterföräldrar.

  237. Jag visste inte om det
    förrän jag blev stor.

  238. De fick ett amerikanskt green card
    och kunde flytta till USA.

  239. Men eftersom jag inte var
    deras riktiga barn blev jag kvar.

  240. Jag hade ingen tanke på
    att komma till Sverige.

  241. En person som ville rädda mig
    från svårigheterna tog mig hit.

  242. Och så kom jag hit oplanerat.

  243. En gång flykting, alltid flykting.

  244. Frågan är om Hannas flykt är över.

  245. Migrationsverket tror inte
    att hon är sjutton.

  246. De har skrivit upp hennes ålder
    till arton.

  247. Det gör det svårare för henne
    att få stanna i Sverige.

  248. Framtiden är oviss för Hanna.
    Får hon stanna?

  249. Kommer de flytta in i lägenheten?

  250. I nästa program träffar du Ali,
    boxningsesset från Malmberget-

  251. -som längtar till storstan.

  252. Svensk text: Katarina Pellijeff
    www.broadcasttext.com

  253. Översättning: www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Reza, Mortaza, Aster och Hanna

Avsnitt 2 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur ska det gå för Reza och Mortaza, ska de få stanna i Sverige? De väntar och väntar och nu är det vår! Du träffar också Aster och Hanna som betyder allt för varandra. De stöttar varandra i allt och hjälps åt att hitta rätt i det nya landet. Men deras vänskap är hotad, Migrationsverket tror inte på att Hanna är under 18 år. Del 2 av 4.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Immigration, Svenska som andraspråk och sfi
Ämnesord:
Ensamkommande barn, Flyktingbarn, Flyktingfrågor, Flyktingpolitik, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Sverige
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Ensamkommande flyktingbarn

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEnsamkommande flyktingbarn

Reza, Mortaza och Hadi

Avsnitt 1 av 4

Del 1 av 4. De afghanska killarna Reza och Mortaza drömmer om ett tryggt och bättre liv. Kommer de att få stanna i Sverige? Musiken och vännerna hjälper iranske Hadi att må bättre när han plågas av minnen från tortyr och flykt.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEnsamkommande flyktingbarn

Reza, Mortaza, Aster och Hanna

Avsnitt 2 av 4

Del 2 av 4. Hur ska det gå för Reza och Mortaza, ska de få stanna i Sverige? Du träffar också Aster och Hanna som betyder allt för varandra. De stöttar varandra i allt och hjälps åt att hitta rätt i det nya landet. Men deras vänskap är hotad, Migrationsverket tror inte på att Hanna är under 18 år.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEnsamkommande flyktingbarn

Aster, Hanna och Ali

Avsnitt 3 av 4

Del 3 av 4. Hanna försöker att hålla hoppet uppe. Hela livet har hon varit på flykt och hon hoppas nu på att få stanna i Sverige. Men det ser svårt ut. Du träffar också Ali, boxaresset från Malmberget som längtar till storstan.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaEnsamkommande flyktingbarn

Ali och Amin

Avsnitt 4 av 4

Del 4 av 4. Ali deppar efter förlusten i SM, men han ger inte upp. Livet i Sverige börjar ändå se ljust ut, och flytten till Stockholm tycks bli av - men det finns ett problem. Vi möter också Amin som inte fick stanna i Sverige, utan måste söka asyl på Malta. Men Amin vantrivs och längtar tillbaka till Sverige.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta 100 frågor om sex

Hur kan man berätta att man är homosexuell?

Sjuksköterskan Matias Garzon svarar på frågan: "Hur berättar jag att jag är homosexuell?"

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Romane gindora

Kutchi ma populär rachami/zubuno?

"Jag önskar mig en dyr märkesjacka, mina föräldrar vill inte köpa den för att den är så dyr." Panelen pratar om hur viktigt det är att köpa de trendiga, populära kläderna, och vad konsekvenserna blir när du inte kan köpa dem.