Titta

Kärlek och disciplin

Kärlek och disciplin

Om Kärlek och disciplin

Om diskussionen om uppfostran och utbildning - från antiken fram till idag. Redan hos de antika grekerna kan vi i texter följa diskussionen om vilka kunskaper en människa behöver för att utvecklas på bästa sätt. Och debatten om hur uppfostran och utbildning skall gå till pågår än idag. Är människor måttlösa, offer för sina drifter och måste disciplineras för att lära sig någonting? Eller är det bara kärleksfull uppmuntran som behövs för att alla skall blomma? Vi reser genom olika tidsepoker och presenterar några giganter ur idéhistorien med hjälp av deras egna citat. Speakertexten är skriven av Sven-Eric Liedman, professor i idéhistoria.

Till första programmet

Kärlek och disciplin : 1600-talet

Du måste logga in för att nå programmet!

Du behöver logga in via till exempel en mediecentral för att kunna titta eller lyssna på det här programmet.

Se programmet via din mediecentral

1600-talet

Avsnitt 3 av 7

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I skolorna på 1600-talet skulle barn och ungdomar hållas strängt. Mycket skulle rabblas utantill och både latmasken och syndfullheten i människan skulle tuktas. En av de stora utbildningstänkarna från denna tid var Johan Amos Comenius. Han framhöll den enkla och sinnliga kunskapens betydelse och gick på så sätt tvärs emot det mesta i sin samtid. Vid ungefär samma tid angrep filosofen René Descartes det skolsystem som han själv fostrats i.

Ämnen:
Historia, Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Historia, Undervisning, Utbildning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Kärlek och disciplin

Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaKärlek och disciplin

Antiken

Avsnitt 1 av 7

Vilken typ av kunskaper behöver en människa för att utvecklas på bästa sätt? Frågan diskuterades redan i antikens Grekland. Sofisterna, en grupp filosofer och fria lärare, satte förmågan att övertyga andra människor högt, medan Platon ville lära ut sådant som är entydigt sant och gott.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaKärlek och disciplin

Renässans och reformation

Avsnitt 2 av 7

Under långa perioder i kristendomens historia trodde man att en människa bar arvsynden med sig in i livet. Det krävdes sträng disciplin för att hålla barnet och den unge till dygdens väg. Under renässansen började dock dessa ideal att ifrågasättas allt mer.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaKärlek och disciplin

1600-talet

Avsnitt 3 av 7

I skolorna på 1600-talet skulle både latmasken och syndfullheten i människan tuktas. Två av de stora utbildningstänkarna under denna tid som gick tvärs emot det mesta i sin samtid var Johan Amos Comenius och René Descartes.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaKärlek och disciplin

Upplysningen

Avsnitt 4 av 7

En avgörande idé under 1700-talet var att förnuftiga och nyttiga kunskaper skulle spridas till så många som möjligt. Kunskaper som vi idag uppfattar som ytterst elementära, som till exempel multiplikationstabellen, saknades i den traditionella utbildning som riktade sig till lärda yrken.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaKärlek och disciplin

Reform och revolution

Avsnitt 5 av 7

Utbildningsideologen Wilhelm von Humboldt var en av arkitekterna bakom reformerna av skolorna i 1800-talets Preussen. Hans idéer om bildning och utbildning har inspirerat ända in i vår tid.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaKärlek och disciplin

Folkbildning

Avsnitt 6 av 7

I mitten av 1800-talet öppnades folkhögskolor för dem som inte haft möjligheter att gå i den traditionella skolan. De framväxande folkrörelserna startade efter hand egna högskolor och utvecklade också andra former för folkbildning.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaKärlek och disciplin

Informationssamhälle

Avsnitt 7 av 7

Tillgängligheten är ett av de mest avgörande dragen i det tidiga 2000-talets värld, så mycket mer har kommit inom räckhåll för allt fler. Om en uppgift finns några knapptryckningar bort på Internet, så kan man tro att det är enkelt att göra den till kunskap. Men i denna föreställning lurar en missuppfattning om vad kunskap egentligen är.

Produktionsår:
2010
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Samtal med historielärare

Stoffurval

Hanna Stålhammar, historielärare på Hersby gymnasium, och Eric Gustafsson, lärare på Röda Korsets folkhögskola, möter UR:s mediepedagoger i ett samtal om att välja ut stoff till sin undervisning. Hur väljer de stoff och varför väljer de som de gör? Hur förhåller de sig till att det också finns stoff de väljer bort? De får även frågan om huruvida det finns en tyst överenskommen innehållskanon för historieämnet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna UR-Pedagogernas podcast

Historisk empati

Samtal med historielärarna Martin Englund, Blackebergs gymnasium, och Lisa Andersson, Malmö folkhögskola, om historisk empati. "Historia handlar om människor, det handlar inte om krigen, processerna och skeendena. I grunden är det människor som har agerat, som har tänkt och som har känt."