Titta

UR Samtiden - Folkbildningens framtid

UR Samtiden - Folkbildningens framtid

Om UR Samtiden - Folkbildningens framtid

Panelsamtal med Berit Högman (S), ordförande i Kulturutskottet, Anna Starbrink (FP), kulturlandstingsråd i Stockholms län och Madeleine Sjöstedt (FP), kulturborgarråd i Stockholm. Samtalsledare är Tjia Torpe, förbundschef för Studiefrämjandet.

Till första programmet

UR Samtiden - Folkbildningens framtidDela

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

UR Samtiden - Folkbildningens framtid

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Mossigt och tråkigt eller berikande, inspirerande? Uppfattningarna om studieförbunden och folkbildning är många och många är de utmaningar som väntar studieförbunden i framtiden. Vad vill politikerna med studieförbunden och vilken väg vill de själva gå? Panelsamtal med Berit Högman (S), ordförande i Kulturutskottet, Anna Starbrink (FP), kulturlandstingsråd i Stockholms län och Madeleine Sjöstedt (FP), kulturborgarråd i Stockholm. Samtalsledare är Tjia Torpe, förbundschef för Studiefrämjandet.

Ämnen:
Pedagogiska frågor
Ämnesord:
Folkbildning, Studieförbund, Undervisning
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i UR Samtiden - Folkbildningens framtid

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Folkbildningens framtid

UR Samtiden - Folkbildningens framtid

Mossigt och tråkigt eller berikande, inspirerande? Uppfattningarna om studieförbunden och folkbildning är många och många utmaningar väntar i framtiden. Vad vill politikerna med studieförbunden och vilken väg vill de själva gå? Panelsamtal med Berit Högman (S), ordförande i Kulturutskottet, Anna Starbrink (FP), kulturlandstingsråd i Stockholms län och Madeleine Sjöstedt (FP), kulturborgarråd i Stockholm. Samtalsledare är Tjia Torpe, förbundschef Studiefrämjandet. Arrangör: Fosam/ABF med flera.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning

Mer pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Lärandet

Tema: nyanlända elever. Vad har nyanlända för kunskaper med sig till skolan och hur kan de kunskaperna omsättas i nya kunskaper? De nyanlända elever som har Åsa Sebelius som lärare utvecklar sitt språk genom genrepedagogik. Eleverna får ämnneskunskapen med sig om de förstår i vilka sammanhang och strukturer språket finns. Enligt modellen som Åsa arbetar med kan språket vara argumenterande, berättande, återgivande eller instruerande. Reportaget följs upp med samtal i studion med gäster.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Hela skolans angelägenhet

Professor Nihad Bunar, som är knuten till barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen på Stockholms universitet, har länge forskat kring nyanländas skolgång. Enligt honom är nyckeln till en fungerande skolgång och integration att nyanlända börjar ses som en angelägenhet för hela skolan och att rektorer slutar bolla över ansvaret för dem till andra. När det äntligen finns nya riktlinjer och råd, färskt kartläggningsmaterial och tydliga policypaket så är det också dags att också börja ta tag i situationen, menar Nihad Bunar.