Titta

Justitia

Justitia

Om Justitia

Säsong 1. Vi följer autentiska rättsfall från brott till rättegång och dom. Jurister förklarar hur rätten resonerar medan programledarna Dona Hariri och Leo Razzak träffar vanliga ungdomar, offer och förövare och lotsar oss genom paragraferna.

Till första programmet

Justitia : InternettrakasserierMaterialDela
  1. Jag kommer till Huvudnässkolan och
    skär halsen av dig, jävla islänning.

  2. -Jag skär halsen av hela din familj!
    -De la upp den alldeles nyss...

  3. -Hur gick provet?
    -Det gick väl bra.

  4. Hon blev sur för att jag pratade,
    men, ja...

  5. Jag fick typ inga poäng. Hon hatar
    mig fast jag inte har gjort nåt.

  6. -Är inte det där Simon?
    -Hon vet ju att jag gillar honom!

  7. -Jävla slampa!
    -Vad fan håller hon på med?

  8. -Vadå, är ni ihop nu?
    -Kanske... Kolla vad han skrev.

  9. -Vad gulligt!
    -Hej, Fanndis.

  10. -Hej.
    -Vi har en hälsning till dig.

  11. Du ska ge fan i andras killar,
    fattar du det, din lilla fitta?

  12. I somras var jag i Grekland.
    Det var jättekul...

  13. Hon kommer.

  14. Det var jättevarmt, 60 grader
    i poolen och sen 40 grader...

  15. Se dig för! Äckel.

  16. Ja! Då tror jag att vi är överens.

  17. Jag vill inte höra mer
    om det här problemet.

  18. -Okej.
    -Okej, bra.

  19. Då så, Fanndis, då känns det ju
    som om vi har löst det här problemet.

  20. Jag tycker
    att du borde ha blå gardiner.

  21. -Eller jag vet inte.
    -Du borde ha Pokémon-tema.

  22. -Funkar det?
    -Skitbra!

  23. Fy fan, vad bra det blir!

  24. Då tar de med sig kristendomen...

  25. Fatta nån gång
    du är klassad som en nolla

  26. -Det här blir riktigt bra!
    -Du vet "Maskätarsången"?

  27. "Ingen tycker om dig, ingen
    vill ha dig, för du gillar mask."

  28. -Nej?
    -Jag har en idé.

  29. Sätt på den igen.

  30. Ingen tycker om dig
    ingen vill ha dig...

  31. Ja, hallå?

  32. Jag är snart hemma.
    Du kan väl komma över?

  33. Hej, hej.

  34. -Vi måste lyssna igen.
    -Visst.

  35. Du är född till en hora,
    när ska du fatta?

  36. -De la upp den alldeles nyss.
    -Jag fattar inte hur de orkar.

  37. Det här har hänt på riktigt. Det är
    en rekonstruktion på ett rättsfall-

  38. -som ägde rum för sex år sen. Det
    är väl ett klart fall av mobbning?

  39. -Det är det.
    -Men skolan smiter från sitt ansvar.

  40. De säger att det äger rum utanför
    skolan, men det var väl både och?

  41. En stor del av mobbningen sker ju
    utanför skolan, på nätet exempelvis.

  42. -Är mobbning olagligt?
    -Ja, i skolan enligt skollagen...

  43. ...och på arbetet
    enligt arbetsmiljölagen.

  44. Men saken avgörs i en rättssal.
    Då avgör man om det var ett brott.

  45. De visste nog inte
    att de begick en olaglig handling.

  46. Om jag snackar med ungdomar nu
    säger inte alla att det är ett brott.

  47. Kom till mig.

  48. Internetmobbning, är det värre
    eller likadant som vanlig mobbning?

  49. Eller annorlunda?
    Vad tänker ni, spontant?

  50. Det är grovt lågt.

  51. Man tar inte åt sig
    av det som är på nätet.

  52. Bakom datorn kan de säga grejer
    de inte vågar säga.

  53. Är det ett brott
    att skriva nåt dumt på nätet?

  54. -Nej.
    -Att säga nåt dumt, då?

  55. Ja.

  56. Det verkar krångligt att veta.

  57. Det stora frågan är:
    När blir det ett brott?

  58. Om det pågår länge och eskalerar,
    då kan det bli ett brott.

  59. Det blir en större sak
    om det är via nätet.

  60. Då tänker jag: "Okej,
    han vågar inte säga det framför mig."

  61. Om nån säger nåt på nätet tänker jag:
    "Varför sa han så, bla bla bla..."

  62. Men om nån säger öga mot öga "hörru,
    din jävla blatte" reagerar man mer.

  63. -Gör man ofta polisanmälan?
    -Nej.

  64. Det är svårt att polisanmäla
    nån på nätet. Där är allt anonymt.

  65. Om nån hotade mig skulle jag anmäla.

  66. I Sverige är förtal olagligt,
    d.v.s. att peka ut nån som brottslig-

  67. -eller uttala sig om nån
    så att andra föraktar denne.

  68. I Äldre Västgötalagen från 1200-talet
    står det vad man inte fick säga.

  69. Det var straffbart att attackera
    nåns manlighet. Man fick inte säga:

  70. "Du är ej mans like
    och inte man i bröstet."

  71. I dag kan det översättas
    med att säga att nån är en fjolla.

  72. Enligt lagen fick man inte säga:
    "Jag såg att du lägrade din moder."

  73. Man fick böter
    om man kallade nån för "hundvalp".

  74. I dag är många förtalsbrott fall där
    kändisar blivit uthängda av media.

  75. Men det händer att privatpersoner
    förtalas, t.ex. via internet-

  76. -som i fallet med Fanndis.

  77. Du är född till en hora,
    när ska du fatta?

  78. -Pappa?
    -Hej.

  79. -Alltså...
    -Det här är helt sjukt!

  80. Du är född till en hora,
    när ska du fatta?

  81. Vi kommer till Huvudnässkolan och
    skär halsen av dig, jävla islänning-

  82. -av hela din familj!

  83. Jag blev ju rasande.
    Jag var äcklad, helt enkelt...

  84. Det är ordet för att beskriva det:
    äcklad.

  85. Att det har gått så här långt.

  86. Samtidigt blev jag glad över
    att vi äntligen hade nån i änden.

  87. Äntligen hade vi bevis
    på att detta pågår.

  88. Att vara kompis med Fanndis...
    Det var mycket skitsnack.

  89. "Jaså, du är kompis med henne?
    Jävla hora, det där."

  90. Hon var fjorton,
    allt var så mycket större då.

  91. Polisen tog dödshotet
    på större allvar än jag.

  92. De tyckte också
    att detta var oerhört kränkande.

  93. För dem var det ett solklart fall
    av förtal och kränkning.

  94. Farsan spelar upp låten för polisen
    och de ser att det är ett brott.

  95. -Men vad var det för brott?
    -Det var olika brottsrubriceringar.

  96. Och det var olika gärningsmän.

  97. Dels skolan, som ska garantera
    eleverna en trygg miljö.

  98. Sen har vi tjejerna som gjorde
    det här, och killen som hjälpte dem.

  99. Den artonåriga brodern till en av
    tjejerna, som var tretton och femton.

  100. -Kan hon som var tretton dömas?
    -Hon var ju inte straffmyndig.

  101. Hon har inte nått femton års ålder,
    så hon kan inte åtalas.

  102. Om vi går tillbaka till brotten.

  103. Fanndis utsattes ju i skolan
    för kränkning, slag och puttar-

  104. -och det som juridiskt
    kallas för ofredande.

  105. Bara låten de gjorde
    innehöll många olika brott.

  106. Hur då?

  107. Dels förtal,
    att få nån att framstå som sämre.

  108. Men då krävs det
    att Fanndis inte är med på det.

  109. -Och så innehåller låten ett hot.
    -Kränkning, förtal och hot.

  110. Det finns
    många fall av internettrakasserier.

  111. För att förstå det här pratar jag med
    en jurist med erfarenhet av internet.

  112. Vi måste reda ut begreppet internet-
    trakasserier. Är det ett brott?

  113. I lagstiftningen finns
    inget som heter internettrakasserier.

  114. Det finns olika brott som i dagligt
    tal kallas internettrakasserier.

  115. Där finns brott som förtal,
    ofredande eller olaga hot.

  116. Det är ofta det man menar
    med internettrakasserier.

  117. Fan, vad fet du är.

  118. -Jävla hora, hur kan du vara så där?
    -Du borde dö.

  119. Internettrakasseri är inget brott men
    andra brott faller under handlingen?

  120. Man avser ofta att man lämnar
    kränkande uppgifter om nån, förtal.

  121. -Hora.
    -Sug kuk!

  122. Ingen tycker om dig.

  123. Om man via brev hotar att skada
    en person, med vapen eller så-

  124. -vad skiljer det brevet
    från hot på internet?

  125. Brottsligt
    är det ingen större skillnad.

  126. Olaga hot är nåt som,
    som det står i lagen-

  127. -är "ägnat att framkalla allvarlig
    fruktan". Man tar hotet på allvar.

  128. Du borde dö.

  129. Jag dissar dig tills du
    lipar i Aftonbladet, som en fjortis.

  130. Om man skickar ett brev
    direkt till nån-

  131. -så uppfattas det oftare
    som allvarligt menat-

  132. -än om det står nåt vagt på internet.

  133. Man tror att ett inlägg på internet
    är svårare att bevisa än ett brev.

  134. Men det är väl tvärtom? Brevet kan
    rivas, men ett inlägg på internet...

  135. Nån annan kan ha sett det
    eller så finns det kvar.

  136. Internet kan både vara mer och mindre
    anonymt beroende på hur det används.

  137. Ett anonymt brev är svårt att spåra-

  138. -men på internet finns det loggar och
    man kan spåra via internetoperatören.

  139. Med information från utanför nätet,
    som att nån i skolan varit på nån-

  140. -kan man få fram bevisningen som
    krävs för att fälla en gärningsman.

  141. Hej, Fanndis --- här
    Vi tycker du är ful, äcklig och sär

  142. Din sletna jävla islänning,
    du knullar runt för att få en penning

  143. Ingen tycker om dig,
    ingen vill ha dig, för du suger kuk

  144. Långa och korta, slemmiga och tjocka
    Fanndis suger kuk

  145. Vi ser ner på dig och det enda
    du kan säga: "Sluta då, för helvete"

  146. Kärlek och vänskap, ingenting är äkta
    Folk vill bara få dina hål spräckta

  147. Allas skrik vara bara ren fakta
    Du är född hora, när ska du fatta?

  148. Ingen tycker om dig,
    ingen vill ha dig, för du suger kuk

  149. Långa och korta, slemmiga och tjocka
    Fanndis suger kuk

  150. Jag kommer till Huvudnässkolan och
    skär halsen av dig, jävla islänning.

  151. Jag skär halsen av hela din familj!

  152. Det jobbigaste var att de säger mitt
    namn. Fanndis är ju inte så vanligt.

  153. Så fort man säger sitt namn
    vet de att det är mig det handlar om.

  154. Och så hotet, inte bara mot mig,
    utan hela min familj.

  155. Det tog jag personligt.

  156. -Det blev på riktigt?
    -Jag blev riktigt sårad, upprörd.

  157. Jag kollade på Youtube efter låten
    och hittade den. Den ligger kvar.

  158. -Hur känner du inför det?
    -Det är jobbigt, för fler får höra.

  159. Om den togs bort
    hade det förenklat en del.

  160. Efter att låten hade släppts gjorde
    dina föräldrar en polisanmälan.

  161. Hur kändes det att möta personerna
    som gjort låten i rättssalen?

  162. Det var jobbigt, men skönt
    att det var ett rum fullt med vuxna-

  163. -som förstod allvaret.

  164. Man får ju inte veta domen direkt-

  165. -men man märkte
    på frågorna och kroppsspråket-

  166. -att de tänkte:
    "Gud, vad är det här?"

  167. De överklagade domen sen.
    Vad tänkte du då?

  168. Jag tänkte: "Är de dumma i huvudet?
    Fattar ni inte att det här är fel?"

  169. Hon har gjort så att folk
    känner igen mig på stan.

  170. Hon har gjort fel.

  171. Ingen tycker om dig,
    ingen vill ha dig, för du suger kuk

  172. Långa och korta, slemmiga och tjocka
    Fanndis suger kuk

  173. -Vad tänker ni när ni hör den här?
    -Jag blir arg, men vad ska jag göra?

  174. Det är grymt lågt.
    Äckligt att höra den.

  175. Det är fegt! Jag skulle bli så ledsen
    och gråta i flera dagar.

  176. Jag kan ju inte ta bort den
    från Youtube.

  177. -Det är mer en diss.
    -Inte ett brott?

  178. -Det vet jag inte.
    -Kränkningar?

  179. -Ofredande.
    -Ja, nånting.

  180. Det är ett brott, för de
    kränker henne, trakasserar henne.

  181. Enligt lag får man inte göra så.

  182. -Vad tror du blev av händelsen?
    -Böter.

  183. -På hur mycket?
    -Mycket.

  184. Jag vet inte. Några tusen?

  185. Hur ska man göra för att ersätta...
    Om jag kränker dig, hur kan jag...

  186. Jag kan ju be om ursäkt,
    men du kommer ändå att vara ledsen.

  187. Hon polisanmälde, och de som gjorde
    låten fick skadestånd på 50 000.

  188. -Oj!
    -Jag som trodde att det inte funkade.

  189. -Nej?
    -Det är för mycket. 50 000?! Shit...

  190. -Tycker ni att det är rättvist?
    -Nej.

  191. Det är mycket. Fast det förstår jag,
    om låten får jättemånga "views".

  192. Mina tjejkompisar
    hade den på mobilen och allt.

  193. Programmet handlar om att folk ska
    förstå att det finns konsekvenser.

  194. Många som mobbar och är taskiga
    förstår inte-

  195. -att om det blir rättegång
    får det konsekvenser.

  196. Två personer, en artonårig kille
    och en femtonårig tjej, åtalades.

  197. Den tredje personen var bara tretton
    år och därför inte straffmyndig.

  198. Femtonåringen dömdes för olaga hot,
    ofredande och förtal-

  199. -till vård inom socialtjänsten.

  200. Artonåringen dömdes för olaga hot
    och förtal, till ungdomstjänst.

  201. Båda dömdes att betala skadestånd
    till Fanndis, på 47 000 kronor.

  202. Femtonåringen
    överklagade till hovrätten-

  203. -som fastställde tingsrättens dom.
    Hovrätten ändrade alltså inte domen.

  204. Här förekom det en låt
    med en mening som var ett dödshot.

  205. Vad har hotet för påverkan
    på straffet?

  206. Domstolen såg allvarligt på hotet
    och dömde personerna för olaga hot.

  207. De dömde dem också för förtal.

  208. Man vet inte
    hur stor del av straffet-

  209. -som var
    för det ena eller andra brottet.

  210. Låten spreds ju över landet och
    i skolan. Hur påverkar det utfallet?

  211. När det gäller förtalet, att
    sprida kränkande uppgifter om nån-

  212. -är det så att ju större spridning,
    desto allvarligare kränkning.

  213. Men om man kopierar en låt
    med taskiga kommentarer om nån-

  214. -och sprider den, fast man inte har
    med den att göra, är det ett brott?

  215. Allt som är taskigt
    är ju inte brottsligt-

  216. -men om det anses vara förtal t.ex.-

  217. -så ses även den som sprider vidare
    som den som förtalar.

  218. Att hänvisa folk till nåt nån annan
    har gjort verkar mindre allvarligt-

  219. -men det anses vara att man själv
    sprider den kränkande uppgiften.

  220. -Hur känns det att vara tillbaka?
    -Lite lustigt.

  221. Mycket minnen som kommer tillbaka,
    men det funkar.

  222. När domen kom kände jag att det
    var dags att lägga det bakom sig.

  223. Nu får det vara nog.

  224. Jag är glad att jag gick vidare. Jag
    mår inte dåligt för det de gjorde.

  225. Men jag är fortfarande jättearg
    på vuxenvärlden, skolan.

  226. Är det därför du
    studerar till lärare?

  227. Precis, det är därför.
    För att kunna gripa in vid sånt här.

  228. Det ska inte behöva gå så här långt.
    Och framför allt ska man inte...

  229. Det är ju obligatoriskt
    att gå till skolan.

  230. Jag ska inte bli tvingad
    till en plats där jag mår dåligt.

  231. Det finns säkert folk som mobbar
    som tittar på det här programmet.

  232. Vad vill du säga till dem?

  233. De som mobbar online
    måste verkligen tänka sig för-

  234. -för det jagar alla inblandade.

  235. Man vet aldrig hur det
    kan bita en i arslet, så att säga.

  236. Att en så liten grej kan bli så stor!

  237. -Liten?
    -Du fattar var jag menar.

  238. Några blir sura på nån, gör en låt
    som får en halv miljon träffar-

  239. -hon polisanmäler, det blir
    rättegång, skadestånd på 50 000...

  240. De har ju begått tre, fyra brott, så
    det är bra att Fanndis anmälde det.

  241. Det var bra att hon anmälde,
    men de som gjorde det här-

  242. -förstod nog inte
    att de begick ett brott.

  243. De skrev inte texten och:
    "Nu begår jag ett brott, två, tre..."

  244. Jag förstår att det verkar otydligt.

  245. Det är svårt även inom juridiken
    när nån är kränkt.

  246. Det blir upp till domstolen
    att avgöra hur den trakasserade mår.

  247. Det betyder inte
    att det inte är ett brott.

  248. Det köper jag. Men man har ju också
    yttrandefriheten, som är en grundlag.

  249. Den borde väl gå före?

  250. Du har rätt, yttrandefriheten är en
    grundlag, men den kan inskränkas.

  251. Du kan ju inte skada nån.

  252. Du kan ha en politisk åsikt och tala
    för den fritt, men inte skada nån.

  253. Det här handlar om sunt förnuft.
    Jag vet när jag är taskig mot nån.

  254. -Jag väljer att vara det eller inte.
    -Man inser inte att det är olagligt.

  255. Det är det, man förstår inte.

  256. Då trängde han in i mig ändå,
    med all sin kraft.

  257. Det här är våldtäkt, skärp dig!

  258. Det var inte hans karaktär
    att vara våldtäktsman.

  259. Textning: Elin Lindén
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Internettrakasserier

Avsnitt 2 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi följer ett autentiskt fall där 15-åriga Fanndis blir trakasserad och hotad, både i skolan och på internet. Till slut väljer hon att polisanmäla de som trakasserar henne. Vad säger juridiken? Är det lika allvarligt att hota och mobba någon på internet som i brev eller i verkliga livet? Vad får de som hotat och mobbat Fanndis för straff? Programledarna Dona och Leo pratar med ungdomar och jurister, och de träffar även Fanndis och ser hur hon mår idag. Vi får även veta hur vad som är brottsligt när det gäller förtal har ändrats över tid.

Ämnen:
Samhällskunskap > Lag och rätt
Ämnesord:
Brott, Juridik, Kriminologi, Lagar, Nätmobbning, Rättsvetenskap, Straffrätt
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Justitia

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Brott i grupp

Avsnitt 1 av 4

Vad säger juridiken när man är fler som begår brott tillsammans? Vi följer ett autentiskt fall där ett gäng ungdomar gör sig skyldiga till en rad brott: inbrott, övergrepp i rättssak, hot, misshandel. Hur fördelas straffen och hur resonerar rätten?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Internettrakasserier

Avsnitt 2 av 4

Vi följer ett autentiskt fall där 15-åriga Fanndis blir trakasserad och hotad både i skolan och på internet. Till slut gör hon en polisanmälan. Gör juridiken skillnad på om hoten sker på internet eller i verkliga livet?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Sexualbrott

Avsnitt 3 av 4

Vi följer ett autentiskt rättsfall där en spännande flirt slutar i rättegång. Hur definieras våldtäkt och vad händer när ord står mot ord? Advokaten Elisabeth Massi Fritz reder ut vad lagen säger om olika sexualbrott.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Misshandel

Avsnitt 4 av 4

Vi följer ett fall om misshandel och träffar även offret och förövaren. De berättar om hur livet har blivit efter den där olycksaliga utekvällen. Advokaten Jonas von Heidenstam reder ut de juridiska begreppen kring denna typ av brott.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Hatbrott

Avsnitt 1 av 4

Vad krävs för att ett brott ska klassas som hatbrott? Programledaren Dona Hariri diskuterar med panelen. Vi följer ett autentiskt rättsfall där ett gäng ungdomar utsatts för hatbrott av nazister och träffar Alice som blivit utsatt för hatbrott på grund av sin sexuella läggning. Och så träffar vi en före detta nazistledare.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Förtal

Avsnitt 2 av 4

Vad händer egentligen om man förtalar någon i sociala medier? Vi får följa ett autentiskt rättsfall - Instagramupploppet där flera unga blev uthängda på Instagram, från början till den rättsliga upplösningen. Och så berättar några unga kvinnliga bloggare om hur det har utsatts för hot och förtal på nätet. Programledaren Dona Hariri diskuterar med panelen om hämnd och förtal. Historikern Christopher O'Reagan reflekterar kring kränkningar och heder.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Arbetsrätt

Avsnitt 3 av 4

Vad har man för rättigheter på arbetsmarknaden? För långa arbetspass, för låg lön eller utsatt för sexuella trakasserier. Unga med tillfälliga jobb är speciellt utsatta. Dona Hariri träffar juristen Sofie Rehnström, som berättar om vilka rättigheter man har och hur man ska gå tillväga om man blir utnyttjad.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Förskingring

Avsnitt 4 av 4

Fredrik lovar att fixa studentskivan åt sin gymnasieklass. Istället festar han upp pengarna som han får av sina klasskompisar. I den påföljande rättegången döms han för förskingring. Dona och panelen pratar om förmildrande omständigheter och att förlåta brott.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Det handlar om manlighet

Debatten efter massövergreppen mot kvinnor i Köln och Kalmar har rasat i sociala medier. Ett klipp från UR-satsningen Tänk till där män talar om sexuellt våld har fått stor viral spridning. Tanken med klippet är att få elever att reflektera.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnsexhandel i världen

Afghanistans dansande pojkar

Av de ensamkommande barn som sökte asyl i Sverige 2016 var nästan en tredjedel från Afghanistan. Det kan finnas många skäl till att afghanska pojkar flyr. En orsak kan vara fenomenet bacha bazi och sexuella övergrepp i hemlandet, där pojkarna kan kidnappas eller säljas av sina föräldrar. Pojkarna kläs i kvinnokläder och tvingas dansa på fester. Efteråt händer det att männen bjuder på pojkarna som måste följa med den högstbjudande hem, där de ofta blir utsatta för våldtäkt. Många känner skam över det och vill själva inte berätta vad de varit med om. Programmet är en del av Musikhjälpen 2017.

Fråga oss