Titta

Justitia

Justitia

Om Justitia

Säsong 1. Vi följer autentiska rättsfall från brott till rättegång och dom. Jurister förklarar hur rätten resonerar medan programledarna Dona Hariri och Leo Razzak träffar vanliga ungdomar, offer och förövare och lotsar oss genom paragraferna.

Till första programmet

Justitia : MisshandelMaterialDela
  1. -Vad gjorde du då?
    -Jag minns inte det.

  2. Vi skulle med en buss,
    men den åkte aldrig.

  3. Hon blev skitarg, sen small det bara.

  4. Jag ska ditåt...
    Vi hörs i morgon.

  5. Hej då!

  6. -Vart ska du?
    -Jag ska hem.

  7. -Var har du varit?
    -Jag har varit ute häromkring.

  8. Vad ni fjäskar för honom.
    Kan du inte hitta nåt bättre?

  9. -Ser du inte att hon har slöja?
    -Synd att den inte täcker benen.

  10. Kallar du henne för hora?

  11. En tjej har blivit slagen.
    Kan du ringa nån?

  12. Vad är det som har hänt här?

  13. Vad är det som har hänt?

  14. Släpp mig!

  15. Det här bygger på ett rättsfall,
    så beskriver den slagna händelsen.

  16. Den andra tjejen
    beskriver det lite annorlunda.

  17. Misshandel känns som
    ett vanligt brott.

  18. Det är ett av de vanligaste. Nästan
    90 000 fall anmäldes förra året-

  19. -jämfört med drygt 17 000 fall
    av sexualbrott. Det är stor skillnad.

  20. Det är vanligt med misshandel. Alla
    känner nån som har blivit slagen.

  21. Lagen kanske borde strunta i det. Man
    borde göra upp person mot person.

  22. Lägg av! Så sexbrott
    är en uppgörelse mellan två personer-

  23. -och stöld ett sätt
    att jämna ut orättvisor i samhället?

  24. Man måste ju ha regler.

  25. Vilka regler finns? Får man slå nån?

  26. Man får aldrig slå nån,
    men man får försvara sig.

  27. Nu när jag frågar folk om de har
    slagit folk, eller blivit slagna-

  28. -säger många "ja", men de vet inte
    att de blivit utsatta för brott.

  29. -Nice!
    -Tyvärr...

  30. En kram!

  31. -Har du slagit nån?
    -Ja.

  32. -Jag har blivit slagen.
    -Jag har utsatt folk för våld.

  33. Jag tycker att det var rätt.
    Hon låg med min pojkvän.

  34. Får jag ställa en fråga?
    Vad är misshandel för dig?

  35. -Det är när man bråkar med nån.
    -Det gör ont.

  36. Att få nån att blöda, spöa nån.

  37. Misshandel kan vara både fysisk,
    psykiskt, allt möjligt...

  38. Nåt som gör att jag inte
    kan gå vidare med mitt liv.

  39. Vad skulle du behöva bli utsatt för,
    för att du skulle anmäla det?

  40. Det beror på
    om man känner personen.

  41. Jag har svårt att gå till polisen.

  42. Skulle du gå till polisen
    om du blivit misshandlad?

  43. -Ja.
    -Om jag känner personen...

  44. ...så skulle jag lösa det med den,
    annars skulle jag anmäla.

  45. Man ska inte slåss,
    that's fucking it.

  46. Att utföra brott mot person, t.ex.
    misshandel, är ett vanligt brott.

  47. Det är också en typ av brott
    som har varit lagligt.

  48. Fram till 1979 var det okej
    att slå sina barn i Sverige-

  49. -nåt som i dag är förbjudet.

  50. När det gäller misshandelsbrott
    tror man att mörkertalet är stort.

  51. Misshandel inom familjen
    är ett brott som inte alltid anmäls.

  52. En del av de brott som inte anmäls
    kan bero på en överenskommelse-

  53. -mellan gärningsperson och offer.
    Dagens maktlekar, som burkleken-

  54. -ryckleken och viking eller nåd
    kan klassas som brott.

  55. Det är svårt att veta när nån är med
    på det, och när leken går för långt.

  56. En annan typ av brott-

  57. -var när en 16-åring
    kastade en tårta på kungen år 2001.

  58. Normalt sett
    klassas det som ofredande-

  59. -men då brottet var riktat
    mot kungen, var det ett högmålsbrott-

  60. -och dömdes
    enligt en hårdare straffskala.

  61. Ni skulle ha sett fajten
    med min polare... Jävla dåre!

  62. Jag måste bara pissa. Ska du med?

  63. Fan, vad kul det var...

  64. Har du ringt snubben
    du snackade om?

  65. -Tja!
    -Hej, hur är det?

  66. -Bra, hur är det själv?
    -Jo då, jag är lite så där...

  67. Så typiskt att tjejer ska klänga
    på killar och vara slampiga.

  68. -Vad fan säger du?
    -Vad snackar du om?

  69. -Ni klär er så slampigt.
    -Håll käften.

  70. -Alla måste kliva av bussen.
    -Kör bussen...

  71. Hur löser vi det här fallet?
    De minns kvällen helt olika.

  72. Eller inte.
    Hon som slog, minns inte slaget-

  73. -men hon minns blod på handen.

  74. -Hur menar du?
    -Det är frågor man ställer i rätten.

  75. Man vill ha en tydlig och klar bild.
    Minns man bara selektivt-

  76. -får man inte en sammanhängande
    bild, och man är inte trovärdig.

  77. Det behöver inte alltid vara så.
    Att hon var kaxig spelar ingen roll.

  78. Men säg t.ex. om hon som slog
    minns att hon blev hotad-

  79. -då hade det väl varit en annan sak?

  80. Teoretiskt sett skulle det kunna
    spela roll, om hon känt sig hotad.

  81. Om seriöst våld låg i luften
    och hon var hotad-

  82. -skulle hon kunna försvara sig.
    Det kallas putativt nödvärn.

  83. -Här är det inte aktuellt.
    -Putativt vad?

  84. -Att hon vad provocerande, då?
    -Det spelar ingen roll.

  85. Det man ska fråga sig,
    är vad som hände.

  86. Var det så att den blonda tjejen
    slog den rödhåriga, och varför?

  87. -Hur vet man det?
    -Genom vittnen...

  88. ...eller överbevisning,
    t.ex. slag eller märken.

  89. Det som hänt innan spelar ofta ingen
    roll. Våld är sällan försvarbart.

  90. Det håller inte alla med om.

  91. Jag frågar folk om det man sagt
    eller gjort innan spelar roll-

  92. -för vad den som slagit
    borde få för straff.

  93. Om man misshandlar nån...
    Kanske man får fem års fängelse.

  94. Ett år och sex månaders fängelse.

  95. -Fängelse.
    -Ja.

  96. Man kunde bli misshandlad själv,
    så att man vet vad den utsätts för.

  97. -Om det är en liten skada?
    -Om man är under 15...

  98. ...då kan man få fängelse
    i ett par dar-

  99. -så man fattar att det inte är okej.

  100. För mig spelar det ingen roll,
    det är misshandel som misshandel-

  101. -vare sig det är ett blåmärke
    eller sjukhus.

  102. Om du blivit provocerad,
    måste det räknas.

  103. Är det mer
    att nån kallar mig fula ord-

  104. -så har inte jag rätt
    att slå den personen.

  105. Man får inte slåss,
    även om man blivit provocerad.

  106. Provocerar du mig, kan jag slå dig.
    Det känns helt okej.

  107. Åsikterna är många,
    det kan jag fatta.

  108. Huvudprincipen är att man aldrig
    får slåss, men man får försvara sig.

  109. Sen kan uppsåtet spela in när rätten
    dömer i ett misshandelsfall.

  110. -Hur då?
    -Det ska vi fördjupa oss i.

  111. Olika brott har olika grader.
    Vilka grader finns det på misshandel?

  112. Det finns ringa misshandel,
    misshandel av normalgraden-

  113. -grov misshandel
    och synnerligen grov misshandel.

  114. Vad innebär
    de olika gradindelningarna?

  115. När det gäller ringa misshandel-

  116. -är det att det inte har orsakat
    så stor smärta eller skada.

  117. För att det ska vara grov,
    ska det vara hänsynslöst-

  118. -eller en allvarlig kroppsskada
    som orsakas av våldet.

  119. Påföljden påverkas väldigt mycket
    av vilken form av misshandel det är.

  120. För ringa misshandel kan man få
    böter. Man kan även få fängelse.

  121. För normalgraden
    är det fängelse upp till två år.

  122. För grov misshandel
    är det från ett till sex år.

  123. För synnerligen grov misshandel
    är det fyra till tio år.

  124. Åldern påverkar påföljden:

  125. Under eller över 15,
    under eller över 21.

  126. Vad är skillnaden
    om man är under eller över 15 år?

  127. Man är inte straffbar.

  128. Om man är över 21,
    då får man ett fullt straff.

  129. Annars får man "rabatt".

  130. Domstolen drar av lite
    på straffvärdet av gärningen.

  131. Om två personer slåss,
    och båda är med på och vill slåss...

  132. -...har ett brott begåtts då?
    -Nej, de har inte begått ett brott.

  133. Domstolen tittar på omständigheterna.

  134. Är skadorna lätta,
    är det inget brott.

  135. Det finns en rädsla
    innan man går in i en fajt.

  136. Sen slår den över till nåt annat-

  137. -då man tänker: "Fuck it. Jag skiter
    i det. Det som händer, händer."

  138. Det är den känslan som är...

  139. ...den man jagar, tror jag.

  140. Att vara i ett våldsamt gäng
    har många positiva...

  141. ...för med sig positiva saker,
    annars skulle folk inte vara med.

  142. Våldet är en extrem kick,
    ett otroligt adrenalinpåslag.

  143. Det är nog lätt att bli beroende
    av våld. Sen får det konsekvenser.

  144. De flesta kommer att må dåligt
    över vad de har gjort-

  145. -det de har varit med om,
    och blivit utsatta för.

  146. Vi säger att två personer slåss
    och ingen av dem anmäler det.

  147. En tredje person ser det,
    kan han eller hon anmäla?

  148. Ja. Misshandel hör under
    allmänt åtal. Den som blivit utsatt-

  149. -behöver inte anmäla.

  150. Om nån annan anmäler det,
    utreder polisen det.

  151. Man kan inte ta tillbaka en anmälan.

  152. Hur mycket våld får man använda
    i nödvärn?

  153. Om man blir utsatt för angrepp-

  154. -får man göra vad som krävs
    för att hindra eller stoppa det.

  155. Om nån hotar med kniv
    får man använda sig av mer våld...

  156. -...än om det bara är knytnävar.
    -Vad är putativt nödvärn?

  157. När man felaktigt har uppfattat att
    man ska bli utsatt för ett brott.

  158. Om man har trott det, och skulle slå
    nån, är det inte straffbart.

  159. På vilket sätt är hatbrott speciella
    när det handlar om misshandelsfall?

  160. Motivet till att brottet har begåtts-

  161. -är att personen har en annan ras,
    eller en annan sexuell läggning.

  162. På grund av det
    utsätter man dem för brott.

  163. Han sa: "Du ser ut som en
    Mohammed. Du ser ut som Ahmed."

  164. "Ska du gå på en Mohammed-fest?"

  165. Jag svarade inte,
    jag bara nickade med huvudet.

  166. Han verkade vara främlingsfientlig.

  167. Han sa
    att han inte gillar utlänningar.

  168. Från ingenstans får jag en armbåge
    av killen som satt mittemot mig.

  169. Jag började blöda näsblod,
    jag märkte inte det förrän senare.

  170. Det är folk runt omkring,
    ingen vill hjälpa eller göra nåt.

  171. I rättegången tog de upp
    att det skedde p.g.a. min bakgrund-

  172. -och att det var främlingsfientligt,
    det var därför det hände.

  173. Vi ska på "Topboy
    - en huliganberättelse"-

  174. -och "Förorten brinner".

  175. Jag använde mina erfarenheter då jag
    kan relatera till berättelserna-

  176. -p.g.a. jag själv valde
    en liknande livsstil när jag var ung.

  177. Nånstans är grunden att om
    man kan förstå, kan man hjälpa.

  178. Ungdomar är med i våldsamma gäng
    för att de fyller nån funktion.

  179. Det fyller nån typ av tomrum.

  180. Det är det som är intressant,
    varför finns tomrummet?

  181. Hur ska det fyllas, för att
    de inte ska välja de grupperingarna?

  182. Det går bra, jag är med hela tiden.
    Du kan viska till mig...

  183. Då går vi.

  184. Vad gjorde du då?

  185. Jag satt och väntade på bussen,
    sen kom de fram och började tjafsa.

  186. -Tjafs?
    -Hon skrek att vi var slampor.

  187. -Det är klart att man blir lack.
    -Det var menat som ett skämt.

  188. Jag menade inget illa, men hon
    blev skitarg. Sen small det bara.

  189. Vi skulle med nån buss,
    men den åkte aldrig.

  190. Det var alltså efter
    att du slog Hanna?

  191. Jag minns inte.

  192. Jaana Pasanen har den 27 juli 2009
    på Storgatan i Örebro-

  193. -uppsåtligen tillfogat Hanna Nilsson
    smärta, blodvite och näsfraktur-

  194. -genom att tilldela henne slag.
    Enligt 3:e kapitlet, 5:e paragrafen-

  195. -döms Jaana
    till ungdomstjänst 50 timmar.

  196. Jaana ska även utge skadestånd
    till Hanna med 11 100 kronor.

  197. -Vad var det värsta med allt?
    -Att jag inte mindes det...

  198. ...och att jag slog ner
    en tjej som inte gjort nåt.

  199. Det värsta var just smärtan.

  200. Jag bröt näsan,
    jag fick operera den och hade gips.

  201. Varför slog du henne?

  202. Jag vet faktiskt inte...
    För mycket fylla och aggressioner.

  203. -Var det nåt som hänt tidigare...?
    -Nej, det var en lugn kväll.

  204. Det var väl att hon irriterade oss
    tillräckligt mycket.

  205. Varför ingrep ingen
    innan hon gav dig smällen?

  206. Allt hände så plötsligt.

  207. Jag förstår att ingen misstänkte
    vad som skulle hända.

  208. Allt hände jättesnabbt. Sen kom några
    och frågade hur det var.

  209. Jag kunde inte veta
    vad som skulle hända.

  210. Vad hände när polisen tog dig?

  211. De körde till stationen
    och satte in mig i fyllecellen.

  212. Fick du ta av dig allt?
    Kan du berätta hur det var?

  213. Jag fick ta av mig behå
    och strumpbyxor.

  214. Väskan blev jag av med,
    piercingarna var utslitna.

  215. Sen blev jag inkastad i fyllecellen.

  216. -Hur var det att möta förövaren?
    -Jag var väldigt nervös innan.

  217. När jag såg henne kändes det bra.

  218. Det var inte alls som jag hade tänkt.
    Hon var en människa-

  219. -i stället för det monster
    som brutit näsan på mig.

  220. -Nu var hon en människa i stället.
    -Varför var det så?

  221. Jag vet inte. Hon är lite yngre
    än mig, hon såg ganska liten ut.

  222. Jag kände mig mer...

  223. Nästan lite ömhet.

  224. "Det kan hända."

  225. -Förstod du hennes handling?
    -Nej, men henne som person.

  226. Att man kan göra fel.

  227. -Vad blev det för dom?
    -Grov misshandel.

  228. Samhällstjänst och skadestånd.

  229. -Hur kändes det?
    -Jobbigt.

  230. Jag visste inte
    vad samhällstjänst var.

  231. -Vad var det?
    -Jag fick vara i ett kök och jobba.

  232. -Jag trodde att det var sopplockning.
    -Sen var det pengar med...

  233. -11 000.
    -Hade du det?

  234. Jag fick låna av mamma.

  235. Kändes det rättvist?

  236. Jag vet inte... I efterhand
    kan jag tänka att det var rimligt.

  237. Just då tänkte jag att 11 000
    för en bruten näsa kändes lite.

  238. Det är praxis i Sverige,
    det blir inte mer.

  239. Tyckte du att domen var rättvis?

  240. Jag tyckte det var mycket
    för en bruten näsa.

  241. Jag vet inte hur mycket
    man brukar få för det.

  242. Den tilltalade tjejen dömdes
    till ungdomstjänst i 50 timmar-

  243. -och skadestånd på 11 100 kronor.
    Domen överklagades inte.

  244. Jag vill fråga om fallet vi har
    tittat på. Varför blev utfallet så?

  245. För att den som har begått gärningen-

  246. -sa att hon var så berusad
    att hon inte kommer ihåg det.

  247. Målsägaren,
    den som blev utsatt för brottet-

  248. -har lämnat en detaljerad beskrivning
    av vad som har hänt.

  249. Sen finns det ett vittne
    som säger samma som målsägaren.

  250. Varför blev påföljden som den blev?

  251. Den som dömdes var 16 år och hon
    hade inte begått brott tidigare.

  252. Flickan i det här fallet
    fick ungdomstjänst i 50 timmar.

  253. Hon får samtala med socialtjänsten
    så att hon förstår allvaret.

  254. Det är ett straff
    att hon får arbeta gratis.

  255. Enligt lag har man rätt till medling.
    Det utnyttjade ni.

  256. Ja, det var en gång. Vi bestämde
    hur skadeståndet skulle betalas.

  257. Vi skrev kontrakt på det.

  258. Sen fick vi också träffas.
    Det var skönt.

  259. Det var ganska bra stämning
    mellan oss.

  260. Nu efterhand när du tänker
    tillbaks på det... Ångrar du dig?

  261. -Har du lärt dig...
    -Jag hade helst sett det ogjort.

  262. Jag vet konsekvenserna
    av att dricka för mycket.

  263. Om du tänker på händelsen då,
    hur har den förändrat dig?

  264. Förut kunde jag gå hem själv, mitt
    i natten och tänka att inget händer.

  265. "Det kommer aldrig att hända mig."
    Sen hände det mig.

  266. Man öppnar ögonen och ser
    att alla människor vill en inte väl.

  267. Det som hände har påverkat
    båda deras liv, även i efterhand.

  268. Du har träffat dem, vad tänker du?

  269. Att reptilhjärnan går före
    intellektet, sen smäller det.

  270. För mig blir det uppenbart
    att vi är djur.

  271. Djur med ett rättsväsende.

  272. Det är få som skulle kommit fram
    till slutsatsen:

  273. "Bästa alternativet är att klappa
    till personen på käften."

  274. -Det är en impulsgrej.
    -Det tar rätten inte hänsyn till.

  275. Som människa kan man förstå ilska
    eller frustration-

  276. -men att slå nån är olagligt.
    Det räcker att jag slår dig på axeln.

  277. Det behöver inte sluta i en bruten
    näsa för att det ska vara olagligt.

  278. Gränsen för misshandel är tidigare.

  279. Dessutom är fylleslagsmål bara
    en del av vad misshandel kan vara.

  280. Det sker inte alltid på stan,
    utan under andra omständigheter:

  281. Hemma, inom familjen.
    Det viktigaste är...

  282. Textning: Karin Tengroth
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Misshandel

Avsnitt 4 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Antalet anmälda misshandelsbrott i Sverige har ökat under flera år, och under 2011 var antalet uppe i 89 500. Vi följer ett autentiskt rättsfall där en ung tjej blir misshandlad av en annan tjej ute på stan under en festkväll. Vi följer rättegången och träffar även det verkliga offret och den verkliga förövaren. De berättar hur livet har blivit efter den där olycksaliga utekvällen. Vad hände sedan, och hur mår de idag? Vi hör även ungdomar ge sin syn på misshandel, och vi träffar advokaten Jonas von Heidenstam som reder de juridiska begreppen. Ulf Stenberg, som själv varit en kriminell slagskämpe, berättar om vilka kickar han fick och vad som fick honom att sluta.

Ämnen:
Samhällskunskap > Lag och rätt > Rättsväsen
Ämnesord:
Brott, Juridik, Kriminologi, Lagar, Misshandel, Rättsvetenskap, Straffrätt
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Justitia

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Brott i grupp

Avsnitt 1 av 4

Vad säger juridiken när man är fler som begår brott tillsammans? Vi följer ett autentiskt fall där ett gäng ungdomar gör sig skyldiga till en rad brott: inbrott, övergrepp i rättssak, hot, misshandel. Hur fördelas straffen och hur resonerar rätten?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Internettrakasserier

Avsnitt 2 av 4

Vi följer ett autentiskt fall där 15-åriga Fanndis blir trakasserad och hotad både i skolan och på internet. Till slut gör hon en polisanmälan. Gör juridiken skillnad på om hoten sker på internet eller i verkliga livet?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Sexualbrott

Avsnitt 3 av 4

Vi följer ett autentiskt rättsfall där en spännande flirt slutar i rättegång. Hur definieras våldtäkt och vad händer när ord står mot ord? Advokaten Elisabeth Massi Fritz reder ut vad lagen säger om olika sexualbrott.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Misshandel

Avsnitt 4 av 4

Vi följer ett fall om misshandel och träffar även offret och förövaren. De berättar om hur livet har blivit efter den där olycksaliga utekvällen. Advokaten Jonas von Heidenstam reder ut de juridiska begreppen kring denna typ av brott.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Hatbrott

Avsnitt 1 av 4

Vad krävs för att ett brott ska klassas som hatbrott? Programledaren Dona Hariri diskuterar med panelen. Vi följer ett autentiskt rättsfall där ett gäng ungdomar utsatts för hatbrott av nazister och träffar Alice som blivit utsatt för hatbrott på grund av sin sexuella läggning. Och så träffar vi en före detta nazistledare.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Förtal

Avsnitt 2 av 4

Vad händer egentligen om man förtalar någon i sociala medier? Vi får följa ett autentiskt rättsfall - Instagramupploppet där flera unga blev uthängda på Instagram, från början till den rättsliga upplösningen. Och så berättar några unga kvinnliga bloggare om hur det har utsatts för hot och förtal på nätet. Programledaren Dona Hariri diskuterar med panelen om hämnd och förtal. Historikern Christopher O'Reagan reflekterar kring kränkningar och heder.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Arbetsrätt

Avsnitt 3 av 4

Vad har man för rättigheter på arbetsmarknaden? För långa arbetspass, för låg lön eller utsatt för sexuella trakasserier. Unga med tillfälliga jobb är speciellt utsatta. Dona Hariri träffar juristen Sofie Rehnström, som berättar om vilka rättigheter man har och hur man ska gå tillväga om man blir utnyttjad.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJustitia

Förskingring

Avsnitt 4 av 4

Fredrik lovar att fixa studentskivan åt sin gymnasieklass. Istället festar han upp pengarna som han får av sina klasskompisar. I den påföljande rättegången döms han för förskingring. Dona och panelen pratar om förmildrande omständigheter och att förlåta brott.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Gymnasieskola
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta 100 frågor om sex

Hur kan man berätta att man är homosexuell?

Sjuksköterskan Matias Garzon svarar på frågan: "Hur berättar jag att jag är homosexuell?"

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnsexhandel i världen

Afghanistans dansande pojkar

Av de ensamkommande barn som sökte asyl i Sverige 2016 var nästan en tredjedel från Afghanistan. Det kan finnas många skäl till att afghanska pojkar flyr. En orsak kan vara fenomenet bacha bazi och sexuella övergrepp i hemlandet, där pojkarna kan kidnappas eller säljas av sina föräldrar. Pojkarna kläs i kvinnokläder och tvingas dansa på fester. Efteråt händer det att männen bjuder på pojkarna som måste följa med den högstbjudande hem, där de ofta blir utsatta för våldtäkt. Många känner skam över det och vill själva inte berätta vad de varit med om.

Fråga oss