Titta

Elias och de stora frågorna

Elias och de stora frågorna

Om Elias och de stora frågorna

Elias farmor gillar att diskutera och fantisera. Hon är dessutom en passionerad modellbyggare. Elias är en av få personer som får se hennes modellbygge. Det är en värld som ständigt förändras. På vägen hem från skolan händer olika saker som gör att Elias och farmor börjar prata om något speciellt. När farmor lägger en blomma på sin pappas grav börjar de prata om döden, och när Elias klocka går sönder pratar de om tid. Elias och farmor leker sedan med figurerna i modellvärlden. De provar olika tankegångar, genom att låta miniatyrfigurer agera dem. Vad händer efter att någon dött, till exempel. Kommer man till himlen? Hur är det i så fall där? Men när miniatyrfigurerna får eget liv blir det inte alltid som Elias och farmor tänkt sig.

Till första programmet

Elias och de stora frågorna : Handledning för lärareMaterialDela
  1. Tänk om man faktiskt
    skulle kunna stanna tiden.

  2. Skulle allting bara stå stilla då?

  3. Jag skulle aldrig bli äldre och så
    skulle det vara denna dag för alltid.

  4. "Elias och de stora frågorna" är
    en serie om de stora livsfrågorna:

  5. Död, sanning och rättvisa
    bland annat.

  6. -Ska du ha fler ska jag också ha!
    -Jag är ju större!

  7. Det spelar väl ingen roll,
    det ska ju vara rättvist!

  8. Jag hoppas att eleverna ska vilja
    diskutera vidare med varandra.

  9. De frågor vi tar upp är såna
    som barn själva funderar över.

  10. Vi frågade barn från förskoleklass
    upp till årskurs 3-

  11. -vilka de tycker är
    världens viktigaste frågor.

  12. Och vi kollade med lärare vilka
    frågor som dyker upp i klassrummen.

  13. Det som Elias och farmor diskuterar i
    serien bygger på barnens egna tankar.

  14. Vinsten är att man kan nå barnen-

  15. -där de befinner sig i
    sina tankar och funderingar.

  16. Många frågor finns
    i en social kontext-

  17. -på raster och när de umgås gruppvis.

  18. Då är det bra att man tar upp det
    och bearbetar det i ett klassrum.

  19. Man har stor chans att problematisera
    och ta upp de här frågorna-

  20. -på ett mer nyanserat sätt.

  21. Vad har vi här?

  22. Oj, oj, oj...
    Det är ju fullt med...tid.

  23. Vi har jobbat hårt med modellvärlden
    för att få till ett uttryck-

  24. -som har koppling till verkligheten
    men också lite sagostämning-

  25. -så det inte ska bli för realistiskt.

  26. Vi ville kunna skapa situationer
    på olika nivåer.

  27. Ibland ha mer koppling
    till verkligheten-

  28. -men sen plötsligt är det en scen
    som utspelar sig i himlen.

  29. Om man vill kan man använda
    det man ser i serien rakt av-

  30. -som metod när man jobbar
    med de här frågorna i klassrummet.

  31. Man låter eleverna göra scener
    med dockor eller figurer.

  32. Ett år senare står det att mördaren
    dött för han var så sjuk i huvudet.

  33. Ska vi gå och hälsa på honom
    hos djävulen?

  34. Jag ska bara kolla
    om det finns modeshow i himlen.

  35. Man vinner mycket på
    att arbeta med dockor.

  36. Dels kan barnen ikläda sig
    en annan roll.

  37. Man vågar kanske uttrycka tankar och
    funderingar man inte annars vågor.

  38. Man kan låtsas att man är nån annan
    och testa sina gränser.

  39. Det finns en stor vinst
    för pedagogen-

  40. -för jag tror det kan vara utmanande
    för pedagogen att lyssna på svaren.

  41. Det kan komma mycket otippade svar
    som är härligt att ta tag i-

  42. -och bygga diskussioner kring.

  43. Elias och farmor ska vara
    jämnstarka som karaktärer.

  44. De turas om att driva
    frågeställningarna framåt.

  45. Och farmor ska inte alltid veta bäst.

  46. Det kan lika gärna vara Elias som
    kommer med lösningen på olika problem

  47. Det var bara batteriet.
    Nu funkar den.

  48. Härligt.

  49. Farmor är en varm karaktär -
    en vuxen som har mycket tid-

  50. -och som lyssnar. Hon ska ge en
    positiv känsla men inte vara perfekt.

  51. Hon både svär och äter upp chokladen
    och fattar inte jämt vad Elias menar.

  52. Elias försöker vi ha
    ett präktighetsfilter på-

  53. -så han inte ska framstå
    som så förnumstig hela tiden.

  54. Nu ska Helena Dal få dra en idé till
    om hur man kan jobba i klassrummet.

  55. Man skulle kunna göra en bok
    kring de stora frågorna-

  56. -där man låter barn få
    skriva ner sina tankar och rita-

  57. -efter att man pratat om dem i grupp.

  58. Sen kan läraren samla in
    och spara dessa böcker-

  59. -och senare återkomma till dem-

  60. -för att se om de
    ser annorlunda på frågorna nu.

  61. Det kan bli ett ganska snyggt sätt
    för den processen i lärandet.

  62. Det blir till slut att man kommer in
    på religiösa aspekter-

  63. -kontra naturvetenskap
    och hur man ser på dödsbegreppet-

  64. -i årskurs 1 jämfört med årskurs 3.
    Det kan vara intressant för eleven-

  65. -att se processen
    kring de här frågorna.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Handledning för lärare

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Producenten Maria Bertell berättar om tankarna bakom Elias och de stora frågorna. Mediepedagogen Helena Dal ger exempel på hur man kan använda programmen i klassrummet.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Filosofi
Ämnesord:
Pedagogik, Pedagogisk metodik, Samhällsorientering, Undervisning, Undervisning i samhällsvetenskapliga ämnen
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Elias och de stora frågorna

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Döden

Avsnitt 1 av 7

Farmor tar med Elias till en kyrkogård, för att visa sin pappas grav. Väl hemma leker Elias att en av figurerna i farmors modellvärld faller från ett tak och dör. Men vad händer sedan med honom? Tillsammans funderar Elias och farmor över vad som sker med en död person.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Snäll

Avsnitt 2 av 7

Vad betyder det att vara snäll? Elias har bråkat med en kompis och känner sig inte snäll. Farmor menar att alla är snälla innerst inne.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Ensam

Avsnitt 3 av 7

Ensamhet är skönt när man har valt det själv, men jobbigt om man vill ha sällskap. Vad kan man göra om man känner sig ensam? Elias och farmor funderar över i vilka situationer man känner sig ensam. Det kanske kan vara olika för olika personer.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Rättvisa

Avsnitt 4 av 7

Vad är rättvisa? Är det att alla får lika mycket och jobbar lika mycket? Eller ska den starkaste bära mer och den som är hungrigast få mest mat? Elias och farmor funderar och diskuterar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Tid

Avsnitt 5 av 7

Hur ska man hinna med allt man vill göra, när det känns som att tiden inte räcker till? Och tänk om tiden inte fanns, hur skulle det vara? Elias klocka har gått sönder och nu kan han inte passa tiden. Han oroar sig över att han kommer att missa en viktig fotbollsmatch om han inte kan hålla reda på hur mycket klockan är.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Jag

Avsnitt 6 av 7

Hur är Elias egentligen, är han stor eller liten? Farmor menar att man kan vara båda, på samma gång. Farmor och Elias funderar också på hur det skulle vara att bli någon annan. Om farmor var en man, skulle hon fortfarande tänka som farmor då?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Sanning

Avsnitt 7 av 7

Var går gränsen mellan sanning och lögn? Finns det tillfällen då det faktiskt är okej med en lögn? Farmor har lovat Elias att köpa en byggsats i hobbyaffären men så glömmer hon bort det, något som hon inte vill erkänna. Elias hävdar att farmor ljuger.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaElias och de stora frågorna

Handledning för lärare

Producenten Maria Bertell berättar om tankarna bakom serien Elias och de stora frågorna. Mediepedagogen Helena Dal ger exempel på hur man kan använda programmen i klassrummet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Elias och de stora frågorna

Snäll

Vad betyder det att vara snäll? Elias har bråkat med en kompis och känner sig inte snäll. Farmor menar att alla är snälla innerst inne.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Kompisvecka med Farzad

Sanning eller lögn?

Det händer att 8-åriga Isra säger till sina föräldrar att hon inte har några läxor fast hon egentligen har det. Varför ljuger man ibland fast man egentligen inte vill? Sanning eller lögn - om det pratar Farzad och 14-åriga Herman och försöker att ge Isra så bra tips som det bara går.