Titta

Tungan rätt i mun

Tungan rätt i mun

Om Tungan rätt i mun

Vad retorik är och hur fungerar den rent praktiskt? Fem barn får prova på områden inom retorik och tillsammans med retorikcoachen Elaine Eksvärd (Bergqvist) även göra konkreta övningar. På olika studiebesök träffar de kända personer som använder sig av retorik i sitt yrke. Att våga ta plats, kunna argumentera för sin sak och att lyssna aktivt är grundstenarna inom retoriken och även fundamenten inom demokratin. Målet är att uppmuntra alla mellanstadieelever till att våga och vilja tala så att andra lyssnar och att inse att retorik är något som alla kan bli bra på, det handlar bara om att öva.

Till första programmet

Tungan rätt i mun : RöstenMaterialDela
  1. Visste du att du har ett instrument
    i din kropp?

  2. Ja, det är sant. Med dina stämband
    kan du göra en massa olika ljud.

  3. Ser ni hon som kommer där borta?

  4. Det är Elaine Eksvärd,
    hon är retorikexpert.

  5. Hennes jobb är att få människor att
    bli bättre på att tala inför andra.

  6. Då spelar rösten en stor roll.

  7. Man kan prata högt eller viska,
    prata fort eller långsamt.

  8. Hur man använder rösten
    påverkar de som lyssnar.

  9. Rösten är ett mäktigt verktyg
    för att göra sig förstådd.

  10. Vi ska träffa nån
    som ska lära upp rösten.

  11. Hej, jag heter Haris och är tio år.
    Jag älskar att cykla.

  12. Här bor jag.

  13. Det här är mina föräldrar och
    min syster som är 18 år på riktigt-

  14. -men hon är liten på bilden.

  15. En av mina idoler är Justin Bieber.

  16. Jag gillar honom
    för han sjunger min typ av musik.

  17. Man blir glad.

  18. Att sitta still och lyssna på musik
    är nästan omöjligt för mig.

  19. Svänger det
    när du pratar inför folk också?

  20. Ja, om det är många
    så förbereder jag mer.

  21. Om det är typ nio personer eller fem
    så förbereder jag mig inte så mycket.

  22. Om det är fem personer som jag känner
    då förbereder jag nästan inte alls.

  23. Undrar hur Haris ska förbereda sig
    inför dagens annorlunda utmaning.

  24. Men först Elaine.

  25. Vi ska prata om hur man använder
    rösten så att folk lyssnar.

  26. Rösten är det som gör
    att man känner olika saker.

  27. Om jag säger
    "hej, vad roligt att se dig!"-

  28. -då kanske du tänker
    att jag är otrevlig.

  29. Det är inte det jag säger,
    utan hur jag låter.

  30. "Känslohjulet" - vad är det?

  31. "Rädd". Nu ska du vara livrädd
    och läsa den här meningen.

  32. Det var en gång en solig dag, och
    jag skulle gå till en klasskompis.

  33. Vet du vad du kan göra som hjälper
    dig? Du kan se lite rädd ut.

  34. Det är kroppsspråket
    som styr röstläget.

  35. Nu Haris, nu är du ursinnig.

  36. Hon kom in med stekpannan och
    stannade när hon fick syn på mig.

  37. Nu var du lite arg.
    Kan du bli ännu argare?

  38. Hon kom in med stekpannan och
    stannade när hon fick syn på mig.

  39. Nu lät du arg,
    men du lät inte jättearg.

  40. Kroppsspråket såg inte så upprört ut.

  41. Ska folk känna det du känner
    måste du se ursinnig ut.

  42. Nu ska du ta med kroppsspråket.

  43. "Hon kom in med stekpannan!"
    Så vill jag att du gör.

  44. Hon kom in med stekpannan
    och stannade.

  45. När du använder känslolägen
    känner lyssnarna olika saker-

  46. -om det är nåt spännande
    eller nåt som är väldigt tråkigt.

  47. Det är viktigt att ändra känslolägen
    och man känner att det händer nåt.

  48. Det är roligare att lyssna på.

  49. Jag vill att du ser arg ut
    medan du säger "jag heter Haris".

  50. Jag heter Haris! Jag heter Haris!

  51. Du kan ta upp händerna
    och se riktigt arg ut. Testa!

  52. -Jag heter Haris!
    -Bra!

  53. Nu ska vi öva på betoningar
    i meningar.

  54. Vi övar på att betona olika ord
    i meningen-

  55. -för då för den en helt annan
    betydelse. Läs den normalt.

  56. Hon sprang till skolan.

  57. Om vi vänder ett kort...

  58. ...så att du får betona.

  59. -Hon sprang till skolan.
    -Vad hände?

  60. Man säger tydligare "sprang",
    man förstår att hon verkligen sprang.

  61. Ja. Hon gick inte, cyklade inte.

  62. Vi förstår att det kanske
    var ovanligt att hon sprang.

  63. Vi testar en annan.

  64. -Hon sprang till skolan.
    -Bra.

  65. När man betonar
    är det bra att gå ner i ton.

  66. Sänk huvudet lite lätt och säg:
    "Det här tycker jag är viktigt."

  67. -Det här tycker jag är viktigt.
    -Rösten följde med kroppsspråket.

  68. Nu ska vi göra en överkurs.

  69. På "hon" ska du gå upp i ton
    och "till" ska du gå upp i ton.

  70. -Okej. Hon sprang till skolan.
    -Jättebra.

  71. Du hoppade på "hon" och "till".
    Vill du testa en till?

  72. -Nu då.
    -Hon sprang till skolan.

  73. Vad blir effekten
    av att gå upp eller ner i ton?

  74. Går du ner i ton, betonar man det.
    Det känns viktigt.

  75. Går du upp i ton, blir det
    som en fråga, eller roligt.

  76. Du säger inte
    "det här tycker jag är roligt".

  77. Du kan utnyttja de här olika sätten
    för att fokusera-

  78. -låta glad eller låta bestämd.

  79. Du ska få lyssna på en röst
    och säga vem det är som pratar.

  80. Det är en kock,
    en flygvärdinna och en brandman.

  81. Vi börjar med den första.

  82. Mer vatten?

  83. -Flygvärdinnan.
    -Varför?

  84. Flygvärdinnor serverar,
    och det var en fråga.

  85. Rösten säger mycket om hur
    vi uppfattar en person, vem den är-

  86. -och t.o.m. hur den är.

  87. Nu ska vi lyssna på
    den manliga rösten.

  88. Vi har en konstnär,
    en läkare och en polis.

  89. Hur var det här då?

  90. -Jag tror att det kanske är polisen.
    -Ja?

  91. Han lät lite
    som att han misstänker nåt.

  92. Just det. En polis har ju med lagen
    att göra och ska låta bestämd.

  93. Det skulle inte vara trovärdigt
    om polisen sa "hur var det här då?"

  94. Genom att höra rösten
    får vi en bild vem personen är.

  95. Nu ska Haris träffa en person
    som har koll på rösten.

  96. Det där är ju Kungliga Operan
    i Stockholm.

  97. Och där är Haris!
    Vad ska han göra där?

  98. Där är hovsångerskan
    Katarina Dalayman.

  99. Det är hon som sjunger huvudrollen
    i "Carmen".

  100. Wow! Vilken röst!

  101. När man sjunger opera som jag, måste
    man fylla lungorna till brädden.

  102. För att man ska orka det måste
    man värma upp dem - som inom idrott.

  103. Sprintern sitter inte och väntar på
    att få springa utan att ha värmt upp.

  104. Vi ställer oss och andas.

  105. Vi andas in genom näsan,
    ett djupt andetag.

  106. Vi känner att luften
    går ner långt ner i buken.

  107. Ganska normalt, egentligen.

  108. Precis. Sen kan man göra s-ljud.

  109. Ja, minst så mycket. Ja. Jättebra!
    Ännu mer, vi gör det tillsammans.

  110. Rösten är mitt instrument för att
    tala om vilka olika känslor jag har-

  111. -och min stämning.

  112. "Du ska inte tro det blir sommar..."

  113. Om man är en blyg människa,
    vilket kanske de flesta av oss är-

  114. -så tror jag att det är viktigt
    att arbeta med sin talröst.

  115. Om man har en stadig talröst
    påverkar det självförtroendet.

  116. Du ska inte tro det blir sommar...

  117. Tänk att det sitter en människa
    långt bort som du ropar till.

  118. Du ska inte tro det blir sommar.
    Du ska inte tro det blir sommar...

  119. ...i fall inte nån sätter fart!

  120. I fall inte nån sätter fart.

  121. -Ta i nu! De hörde inte där borta.
    -Du ska inte tro det blir sommar...

  122. ...i fall inte nån sätter fart
    på sommarn och gör lite somrigt-

  123. -för då kommer blommorna snart.

  124. Det som är det positiva
    att tala lite starkare-

  125. -är att för det första hör folk
    vad man säger. Det är viktigt.

  126. Man verkar säker på det man säger,
    och verkar ha kunskap och belägg.

  127. Det är jättebra.

  128. Ta i, du är arg!

  129. Ja! Fast mera "jo" än "jå".

  130. Bra! Våga hela vägen ut.

  131. Känn att det passerar luft
    så att du inte håller tillbaka.

  132. De här övningarna
    kan alla människor göra.

  133. Om man gör dem ofta märker man:

  134. "Oj, jag kan ta i lite mer"-

  135. -"och jag kan sjunga en hög ton
    och en låg ton."

  136. Du ska...

  137. "Du ska..." Sjung den själv!

  138. "Du ska inte tro..."
    Ska jag sjunga hela?

  139. Ja, sjung den första meningen.

  140. Du ska inte tro det blir sommar

  141. i fall inte nån sätter fart

  142. Bra! Börja från början
    och sjung till mig här borta.

  143. Du ska inte tro det blir sommar

  144. i fall inte nån sätter fart

  145. Nu är vi på stora scenen
    på Kungliga Operan i Stockholm.

  146. Det kändes...inte läskigt
    men pirrigt. Lite coolt också.

  147. Du ska inte tro det blir sommar

  148. i fall inte nån sätter fart

  149. på sommarn och gör lite somrigt

  150. för då kommer blommorna snart

  151. Jag gör så att blommorna blommar

  152. jag gör hela kohagen grön

  153. För nu så har sommaren kommit

  154. för jag har just tagit bort snön

  155. Bravo! Jättebra!

  156. Du har debuterat på Operan
    på stora scenen.

  157. Det kändes som att jag sjöng
    för hela lokalen.

  158. Det var ganska roligt
    och en härlig känsla.

  159. Textning: Karin Tengroth
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Rösten

Avsnitt 2 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Retorikcoachen Elaine Eksvärd visar Haris hur mycket rösten betyder när man vill fånga åhörarna. Rösten är som ett instrument som man kan öva upp och bli bra på att använda, och hur man använder rösten spelar stor roll för publiken som ska lyssna. Han möter också hovsångerskan Katarina Dalayman som övar med honom på Operan. Kan Haris röst fylla hela salongen?

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Musik, Retorik, Röstvård, Språkvetenskap, Sångteknik, Vokalmusik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Tungan rätt i mun

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Kroppsspråk

Avsnitt 1 av 5

Retorikcoachen Elaine Eksvärd visar Saida hur kroppsspråk avslöjar tankar och känslor. Vi möter också clownen Manne som hela livet har fått publiken att lyssna med hjälp av sin kropp.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Rösten

Avsnitt 2 av 5

Retorikcoachen Elaine Eksvärd visar Haris hur mycket rösten betyder när man vill fånga åhörarna. Han möter också hovsångerskan Katarina Dalayman som övar med honom på Operan. Kan Haris röst fylla hela salongen?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Våga prata, våga misslyckas

Avsnitt 3 av 5

Agnes träffar retorikcoachen Elaine Eksvärd och tillsammans övar de pinsamma situationer och pratar om att vara nervös när man ska tala inför andra. Men är det egentligen så hemskt att göra bort sig?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Få andra att lyssna

Avsnitt 4 av 5

Retorikcoachen Elaine Eksvärd visar Siri hur hon kan använda orden för att få publiken att bli nyfiken på det hon vill berätta. Siri hälsar också på nyhetsankaret Katarina Sandström i Rapports studio.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Att lyckas med argumentation

Avsnitt 5 av 5

Retorikcoachen Elaine Eksvärd tränar Samuel i konsten att argumentera. Kommer han att lyckas övertyga sin pappa om att få höjd veckopeng? Dessutom träffar Samuel språkröret Gustav Fridolin och får tips på hur man ska göra för att få andra att lyssna på det man tycker är viktigt.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet

Mysteriet med den stulna guldtackan

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Retorikmatchen 2017

Semifinal

I den första semifinalen möts Campus Manilla från Stockholm och Musikugglan från Karlskrona. Det blir tävling i Beskriv prylen samt Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I Rädda världen-talen har klasserna valt varsitt av de globala målen för hållbar utveckling. Musikugglan håller tal om att avskaffa hungern medan Campus Manilla talar om att få bort extrem fattigdom. Det lag som vinner går direkt till final.

Fråga oss