Titta

Tungan rätt i mun

Tungan rätt i mun

Om Tungan rätt i mun

Vad retorik är och hur fungerar den rent praktiskt? Fem barn får prova på områden inom retorik och tillsammans med retorikcoachen Elaine Eksvärd (Bergqvist) även göra konkreta övningar. På olika studiebesök träffar de kända personer som använder sig av retorik i sitt yrke. Att våga ta plats, kunna argumentera för sin sak och att lyssna aktivt är grundstenarna inom retoriken och även fundamenten inom demokratin. Målet är att uppmuntra alla mellanstadieelever till att våga och vilja tala så att andra lyssnar och att inse att retorik är något som alla kan bli bra på, det handlar bara om att öva.

Till första programmet

Tungan rätt i mun : Våga prata, våga misslyckasMaterialDela
  1. Blir du nervös ibland
    när du ska prata inför folk?

  2. Ser ni hon som kommer där borta?
    Ja, precis hon.

  3. Det är Elaine Eksvärd,
    och hon är retorikexpert.

  4. Hennes jobb är att få människor att
    bli säkrare på att tala inför andra.

  5. Det är okej att vara blyg,
    och nervösa blir ju alla.

  6. Nu ska vi få träffa nån
    som ska få öva upp sitt mod.

  7. Hej. Jag heter Agnes
    och rider en gång i veckan.

  8. Jag älskar hästar för att de
    är så fina och mysiga djur.

  9. Det där är min pappa. Han försöker
    lära mig att spela gitarr.

  10. Den där. Och tummen... Nästa.

  11. Det där får du öva på ett tag till.
    Men hur är det att prata inför folk?

  12. Det går bra när man tänker igenom det
    så att jag känner mig säker.

  13. Men ibland går det inte bra
    när man är för nervös.

  14. Det finns alltid en liten tanke
    att jag kanske kommer att misslyckas.

  15. Så kan det kännas. Men ibland måste
    man göra det som känns läskigt.

  16. Det ska Agnes verkligen få göra
    i dag. Men först Elaine.

  17. I dag ska vi snacka
    om nervositet och rampfeber.

  18. -Är det nåt du känner ibland?
    -Ja, jag är nervös ibland.

  19. När man ska prata
    när nån släkting fyller år-

  20. -eller i klassrummet.

  21. -Hur känns det då?
    -Det blir fjärilar i magen...

  22. ...och man blir rädd
    och andas mycket.

  23. De flesta känner sig nervösa
    för att stå inför folk och tala.

  24. Man kan använda nervositeten
    för att prestera bättre-

  25. -men om det slår över behöver man
    lära sig att ta till andra känslor.

  26. Jag tänkte att vi skulle börja
    med det, faktiskt. Kom.

  27. "Magiska skorna"? Vad är det för nåt?

  28. Här har jag en massa skor
    som är proppade med känslor.

  29. Och alla känslorna har vi inom oss.

  30. Nu ska du få testa ett par skor.
    Vilka ska vi ta?

  31. -Då tar jag de här.
    -Blyga?

  32. Åh, vad sköna.

  33. Du kan ställa dig på scenen
    och berätta om dina hästar.

  34. -Men du ska vara riktigt blyg.
    -Jag går på ridskola.

  35. Jag rider
    och tycker att det är jättekul.

  36. -Stopp. Hur kändes det där?
    -Det var roligt.

  37. Jag är inte riktigt så blyg. Jag
    vet inte hur andra upplever mig...

  38. Det var spännande att se
    kroppsspråket med händerna ihop.

  39. Du tittade ner, tittade upp
    lite blygt och tittade ner igen.

  40. Fötterna var sammanklistrade.
    Så ser man ut när man är osäker.

  41. Om du är nervös,
    tänk på att det inte syns på utsidan.

  42. Även om hjärtat klappar och du blir
    varm, så är det inget andra märker.

  43. Tänk på det du ska säga
    i stället för på vad du känner.

  44. -Nu tar vi de självsäkra.
    -Ja.

  45. Jag sköter en häst
    som heter Snowberry.

  46. Jag vet vad jag gör
    när jag kommer till henne.

  47. Stopp. Nu hade du
    ett helt annat kroppsspråk.

  48. Förut stod du ihop så här,
    men nu vågade du öppna upp och visa.

  49. Precis. Plocka på dig
    den här känslan när du är nervös.

  50. Det här med nervositet kommer av
    att folk är rädda för att misslyckas-

  51. -eller göra bort sig... Oj.

  52. Ursäkta. Oj...

  53. Nej... Trodde du att jag pruttade
    på riktigt? Det var en pruttkudde.

  54. Katastrofen är inte
    om man pruttar eller gör bort sig.

  55. Det är hur man hanterar
    ett misslyckande.

  56. Att misslyckas behöver inte vara
    dåligt. Det kan bli en styrka.

  57. Jag stod till exempel
    med gylfen nere i tio minuter.

  58. När nån berättade det
    började jag skratta med publiken.

  59. Då blev misslyckandet till en styrka.

  60. "Värsta grejen".

  61. Nu ska du få prata om din häst,
    och så kommer kanske nåt att hända.

  62. Då får du ta det som det kommer.
    Är du beredd? Varsågod.

  63. Hej, jag heter Agnes.
    Jag rider, och...

  64. Varje gång jag kommer till stallet...

  65. -Hur kändes det där?
    -Det var pinsamt.

  66. Det här med att prata inför andra
    måste man öva på.

  67. Precis som när man ska lära sig
    att spela gitarr.

  68. Okej.

  69. Hej, jag heter Agnes.
    När jag kommer dit...

  70. Nu ser du osäker ut. Det gör många
    efter misstag, men strunta i det.

  71. Hallå. Jag heter Agnes.

  72. -Var självsäker.
    -Jag brukar rida.

  73. Jag älskar verkligen att rida.
    Jag brukar hälsa på min häst...

  74. -Var lite kaxig.
    -"Hej, hästen."

  75. Att prutta kan vara jobbigt, men
    man kan vända det till nåt roligt.

  76. Agnes ska få träffa ett proffs.

  77. Hej hej! Özz heter jag.
    Jag råkar vara standup-komiker.

  78. Så där, Agnes.
    Det här är arbetsplatsen i kväll.

  79. -Hallå?
    -Det är inget ljud på. Det är dött.

  80. Tänk dig att det är jättemycket folk,
    och så ska man köra, och det är tyst.

  81. -Hur skulle du ha börjat?
    -Bellman.

  82. -En Bellman? Då åker du ut.
    -Jag kan ju inga andra!

  83. Nej, men... Det är inga
    roliga historier på standup.

  84. Utgå från dig själv.

  85. Jag heter Agnes,
    och nu ska jag vara rolig här.

  86. Det är ingen bra grej att säga.

  87. Man ska inte säga att man ska vara
    rolig. Man ska bara vara rolig.

  88. Vad ska jag säga, då?

  89. -Nåt roligt.
    -Jag kan inga roliga.

  90. -Nu blev du lite rolig.
    -Okej.

  91. Om du skulle skämta om dig,
    vad skulle du säga då?

  92. Att jag är väldigt höjdrädd
    och att jag en gång-

  93. -ramlade ner från nåt litet
    och blev rädd.

  94. Det är kul. Vad gör du på fritiden?

  95. -Jag rider.
    -Du är höjdrädd och rider.

  96. -Konstigt. Vad då för hästar?
    -Småponnyer.

  97. Såna här falabella?

  98. Eller shetlandsponnyer
    eller islandshästar?

  99. En massa olika raser
    som jag inte kan namnen på.

  100. -För dig är det bara småponnyer.
    -Nej. Nu är du dum.

  101. Ja, nu är jag dum.
    Jag vill få fram nånting hos dig.

  102. Ska vi testa lite? Jag vill höra
    tre roliga saker om dig.

  103. Till exempel att jag rider.

  104. När jag rider höga hästar vågar jag
    inte hoppa ner, för det är högt.

  105. Är du höjdrädd? Säg det, då.

  106. När jag var yngre var det jobbigt
    när jag skulle gå upp inför klassen-

  107. -och hålla föredrag
    eller när man hade nån läxa.

  108. Man var rädd för att resten
    av klassen inte skulle lyssna.

  109. När de tuffa killarna eller tjejerna
    kollade åt nåt annat håll-

  110. -eller sov eller sket i mig
    eller skrev...

  111. Man blev jättenervös för det.

  112. Men jag tog i stället en annan metod.

  113. Jag gick upp och var helt tyst.
    Då undrar folk vad som händer.

  114. Vi testar nu. Jag sitter i publiken
    och kollar på dig.

  115. Du går upp och säger nånting.
    Det är alltid bra att presentera sig.

  116. -Du får köra rakt in i kameran.
    -Okej.

  117. Hej, jag heter Agnes.
    Jag är elva år och går i femte klass.

  118. Jag rider på hästar.
    Ibland lite högre hästar.

  119. Det kan vara så pinsamt för
    att jag ibland inte vågar hoppa ner.

  120. När du står på scen är det viktigt
    vad du förmedlar med kroppsspråket.

  121. Om du har en mick och gör så här
    och drar i dina jeans...

  122. Det drar uppmärksamheten
    från det du har att säga.

  123. "Sitter de för tajt
    eller är hon kissnödig?"

  124. Folk börjar tänka sånt
    i stället för på vad du säger.

  125. Ni kanske undrar varför jag rider
    när jag är höjdrädd.

  126. Men när jag tittar upp på en hög häst
    hoppar jag upp ändå.

  127. -Men ner är det en annan femma.
    -"Hjälp mig. Jag är elva år."

  128. När du går upp, ta det lugnt. När
    man blir nervös pratar man snabbt.

  129. Det är bättre att ta det lugnt.
    Känner du att du pratar snabbt:

  130. "Okej, nu pratar jag för snabbt."
    Så att folk hänger med.

  131. Vi testar igen.
    Det är övning hela tiden.

  132. Hallå. Jag heter Agnes,
    är elva år gammal och rider.

  133. Du får komma ner själv.
    "Hjälp en elvaåring, snälla." Tack.

  134. -Hur känns det?
    -Bra, men lite nervöst.

  135. Ja. Men tänk sen,
    när det sitter folk där.

  136. Om jag skulle uppträda nånstans
    och säger så här:

  137. "Innan jag ska uppträda
    ska en tjej få köra en minut."

  138. -Hur skulle det kännas?
    -Inte så bra, tror jag.

  139. -Jag blir nervös.
    -Skulle du klara av det?

  140. -Jag vet inte riktigt.
    -I kväll får du testa det.

  141. -Måste jag?
    -Ja. Och du kommer att klara det.

  142. Vet du varför? Du är cool
    och har redan gjort det mesta.

  143. Sen är det det förstås folk där
    framme. Men det kommer du att fixa.

  144. Mm... Men att stå inför
    en livs levande publik-

  145. -är inte riktigt samma sak.

  146. Jag ger scenen till den fantastiskt
    modiga och begåvade Agnes!

  147. Hallå, allihop. Jag heter Agnes.

  148. Jag är elva år gammal
    och jag är liksom lite nervös nu.

  149. För är lite höjdrädd.

  150. Och det är ganska högt här uppe.

  151. Men nu är det så att jag älskar
    att rida. Jag älskar hästar.

  152. Ni kanske tänker: "Men varför
    rider hon om hon är så höjdrädd?"

  153. Man hoppar upp på hästryggen
    och rider runt.

  154. Helt plötsligt kom jag på:
    "Shit! Hur kommer jag ner?"

  155. Hjälp ett barn, nu.

  156. Fan, vad bra! Stor applåd!

  157. Det var fantastiskt.
    Jag var så himla nervös-

  158. -men det var så kul att stå där
    och se när folk skrattade.

  159. Textning: Malin Hedlund
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Våga prata, våga misslyckas

Avsnitt 3 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Agnes träffar retorikcoachen Elaine Eksvärd och tillsammans övar de pinsamma situationer och pratar om att vara nervös när man ska tala inför andra. Men är det egentligen så hemskt att göra bort sig, och kan andras skratt till och med vara världens bästa grej för Agnes? För att testa vad som händer man ställer sig på en scen i verkligheten får Agnes också testa att göra stand-up med komikern Özz Nujen.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Fysiologisk psykologi, Känslor, Muntlig framställning, Psykologi, Retorik, Språkvetenskap, Talängslan
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Tungan rätt i mun

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Kroppsspråk

Avsnitt 1 av 5

Retorikcoachen Elaine Eksvärd visar Saida hur kroppsspråk avslöjar tankar och känslor. Vi möter också clownen Manne som hela livet har fått publiken att lyssna med hjälp av sin kropp.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Rösten

Avsnitt 2 av 5

Retorikcoachen Elaine Eksvärd visar Haris hur mycket rösten betyder när man vill fånga åhörarna. Han möter också hovsångerskan Katarina Dalayman som övar med honom på Operan. Kan Haris röst fylla hela salongen?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Våga prata, våga misslyckas

Avsnitt 3 av 5

Agnes träffar retorikcoachen Elaine Eksvärd och tillsammans övar de pinsamma situationer och pratar om att vara nervös när man ska tala inför andra. Men är det egentligen så hemskt att göra bort sig?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Få andra att lyssna

Avsnitt 4 av 5

Retorikcoachen Elaine Eksvärd visar Siri hur hon kan använda orden för att få publiken att bli nyfiken på det hon vill berätta. Siri hälsar också på nyhetsankaret Katarina Sandström i Rapports studio.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTungan rätt i mun

Att lyckas med argumentation

Avsnitt 5 av 5

Retorikcoachen Elaine Eksvärd tränar Samuel i konsten att argumentera. Kommer han att lyckas övertyga sin pappa om att få höjd veckopeng? Dessutom träffar Samuel språkröret Gustav Fridolin och får tips på hur man ska göra för att få andra att lyssna på det man tycker är viktigt.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med det ansiktslösa porträttet

Vem gjorde porträttet ansiktslöst? Laget Vinnarskallarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Världens bästa berättelser

Kung Markatta och Vålnaden

Den odödliga apan Kung Markatta kan utföra stordåd. Tillsammans med den grislika Nasse reser han västerut som beskyddare till en ung munk på jakt efter Buddhas heliga skrifter. Det blir en farofylld färd och sällskapet får hjälpa Vålnaden att återfå sitt liv och sitt rike. Berättelsen finns med i Färden till Västern från 1500-talet, en av Kinas mest lästa böcker. Denna i Asien välkända historia återfinns i många berättelser i dagens populärkultur.