Titta

Blomma, blad, en miljard

Blomma, blad, en miljard

Om Blomma, blad, en miljard

En matematikserie för barn i lågstadiet som tar upp och visar praktiska matematikstrategier. Några strategier är lätta, andra är svårare - men alla fungerar! I fridfulla Matteköping pågår en maktkamp mellan Linus Bladh i blomsteraffären och Sirkka Schöön i skönhetssalongen. Som superhjältarna Kapten Balans och Madame Ungefär utkämpar de matematiska superhjältestrider. Kapten Balans måste räkna rätt, annars tar Madame Ungefär över staden. Tur att han har ett matematikgeni till sin hjälp! Läromedelsförfattaren Margareta Forsbäck har hjälpt till med matematiken som visas i serien.

Till första programmet

Blomma, blad, en miljard : Förenklings-stridenMaterialDela
  1. Jag ska sabotera din blomsterbutik
    och göra om den till skönhetssalong.

  2. Först den, sen världen!

  3. Nu ska vi få den lilla darlingen
    att blomma.

  4. Då blir Parfymälskarförbundet glada.

  5. Vad står det här?

  6. Herrejösses, vad krångligt!

  7. Där är han som ska hjälpa.

  8. Men i stället hjälper du mig.

  9. Du, din dumma gås!

  10. Ursäkta, ska jag bara sitta här?

  11. Jo, jag bara undrar.

  12. Nu ska du vara tyst
    och sitta still!

  13. Det har du betalat dyra pengar för.

  14. Hej, hej! Ska du ta medicin?

  15. Är du sjuk? Din förträffliga mor
    vill att jag hjälper dig.

  16. Jag är inte sjuk,
    en blomma ska blomma.

  17. -Vad står det?
    -Fjorton minus åtta droppar.

  18. Vad händer om du ger för mycket?

  19. Då utsöndrar blomman
    en helt fruktansvärd stank.

  20. Det låter ju inte bra.
    Så hur många droppar ska du ge?

  21. Så många som behövs.

  22. Men chansa inte!

  23. Jädrans apparat!

  24. Men jag har fått reda på tillräckligt
    för att gillra den perfekta fällan.

  25. Blomsterbutiksägaren förstår sig
    inte på subtraktion över tio.

  26. När han inte vet så chansar han bara.

  27. -Då är väl jag klar?
    -Är du kvar? Ut!

  28. Jag har en fälla att gillra.

  29. Du store tid!

  30. Fy bubblan!

  31. Det var en doft
    som jag sent kommer att glömma.

  32. Du kan inte gå runt och gissa.

  33. -Varför inte?
    -Vad skulle din mamma säga!

  34. Vi tar ett större tal.

  35. -Trettioett minus fjorton?
    -Tio.

  36. -Nu gissade du.
    -Ja.

  37. Det är så jobbigt med tiotalen.

  38. Tänk att du är i en affär
    och har trettioen kronor.

  39. Du ska köpa ett föremål
    för fjorton kronor. Vad gör du?

  40. Jag betalar med tjugan, förstås.

  41. -Hur mycket växel ska du ha tillbaka?
    -Sex kronor.

  42. Hur mycket pengar har du nu?

  43. Sjutton kronor.

  44. -Vad är trettioett minus fjorton?
    -Sjutton.

  45. -Det var väl inte svårt?
    -Nej, inte om man tänker pengar.

  46. Du kan låta det stå öppet och vädra.

  47. Hej då, Nahas.

  48. -Blomma blad.
    -Hej.

  49. Jag ringer från Parfymälskarna.
    Har vår Luctus filiascus blommat?

  50. -Ja, det kan man lugnt säga.
    -Bra.

  51. Vi vill att den omedelbart
    transporteras till reningsverket.

  52. Visst, absolut. Jag är bara glad
    att bli av med den. Hej så länge.

  53. Mot reningsverket, alltså.

  54. Nej, vänta nu här.

  55. Nåt stinker i det här.

  56. Jag känner en surdoft
    av Madame Ungefär.

  57. Det här är ett jobb
    för Kapten Balans!

  58. Mot reningsverket!

  59. Välkommen, Kapten Balans!

  60. Vi möts igen, Madame Ungefär.

  61. Den dörren är låst-

  62. -med en matematisk uppgift
    som du aldrig klarar av.

  63. När du är inlåst här
    och inte kan öppna din butik...

  64. För mycket information samtidigt.

  65. ...så tar jag över den
    och gör om den till skönhetssalong.

  66. Och snart är hela världen min,
    bara min!

  67. Det är omöjligt!

  68. Om du inte kommer på svaret
    till tjugoett minus femton-

  69. -är du fast här för evigt.

  70. Superlåset öppnas bara
    om du kommer på svaret.

  71. Och det kan du glömma att du gör,
    Kapten Balans.

  72. Var ska jag börja?

  73. Hej, hej, hej!
    Tänk att det är pengar du växlar.

  74. Då förstår jag.

  75. Om det nu är pengar,
    då har jag två tiokronor.

  76. Och en enkrona.

  77. Nej! Han förstår hur man växlar.

  78. Sen ska jag betala femton kronor.

  79. Då ger jag de två tiokronorna.

  80. Så får jag fem kronor i växel.

  81. Och då har jag sex kronor.

  82. Mitt svar, Madame Ungefär, är sex.

  83. Åh nej! Han fixade biffen.

  84. Nästa gång, Kapten Balans,
    har du inte en chans.

  85. Nästa gång du vill åt min butik
    får du komma med svårare matematik.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Förenklings-striden

Avsnitt 3 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur kan man förenkla en subtraktion? Linus Bladh ska droppa ett visst antal droppar på en växt för att få den att blomma, men han slarvar med instruktionerna på flaskan. Nahas lär honom att det kan vara enklare om man låtsas att det är pengar man växlar med när man subtraherar.

Ämnen:
Matematik > Fyra räknesätt
Ämnesord:
Aritmetik, Matematik, Subtraktion
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3

Alla program i Blomma, blad, en miljard

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Gånger-gruffet

Avsnitt 1 av 10

Linus Bladh ska skänka blommor till en välgörenhetstillställning. Först är det fem personer som ska få tre blommor var, men plötsligt blir det 50 personer. Så hur många blommor ska han ge bort? Tur att herr Nahas har lärt honom generalisering!

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Multiplikations-konfrontationen

Avsnitt 2 av 10

Linus vill låna pengar för att köpa en serietidning. Herr Nahas lär honom lägga upp en besparingsplan. Han kan ju betala tillbaka 400 kr på 2 månader eller 200 kr på 4 månader eller 160 kr på 5 månader eller... ja, det finns i alla fall flera alternativ.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Förenklings-striden

Avsnitt 3 av 10

Hur kan man förenkla en subtraktion? Linus Bladh ska droppa ett visst antal droppar på en växt för att få den att blomma, men han slarvar med instruktionerna på flaskan. Nahas lär honom att det kan vara enklare om man låtsas att det är pengar man växlar med när man subtraherar.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Minus-maran

Avsnitt 4 av 10

Hur kan man förenkla en subtraktion? Linus Bladhs mamma fyller år och Nahas vill skicka henne en födelsedagsbukett. Det ska vara lika många blommor i buketten som differensen i år räknat mellan Nahas och Linus mamma. Nahas lär Linus ett sätt att förenkla subtraktionen.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Fakta-fighten

Avsnitt 5 av 10

Att räkna med relevanta fakta. Linus Bladh räknar ihop alla tal som står på fakturan. Men inte ska man väl räkna ihop postadressen, gatunumret och datumet med kostnaderna? Nahas kommer till undsättning och lär honom att sålla bort information. När man ska räkna ut någonting så gäller det ju att man räknar med de tal som har med saken att göra.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Plus-dusten

Avsnitt 6 av 10

Förenkling av addition med större tal. Linus Bladh ska skicka blommor till ett bröllop. Han har fått in två lådor orkidéer men hur många blommor har han sammanlagt? Nahas lär honom hur man kan förenkla "krångliga" tal genom att flytta över tal från det ena talet till det andra.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Dubblerings-duellen

Avsnitt 7 av 10

Förenkla en division genom att dubblera täljare och nämnare. Linus Bladh ska vattna en väldigt ömtålig växt efter en speciell tabell. Nahas lär honom att man kan dubblera täljare och nämnare.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Divisions-drabbningen

Avsnitt 8 av 10

Hur kan man förenkla en division genom att dela upp täljaren? Linus Bladh ska fördela ett visst antal frön i ett visst antal krukor. Enkel division, tycker Nahas, och lär Linus att man kan dela upp täljaren i två högar som är enklare att dividera med nämnaren än ursprungstalet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

Bråk-bråket

Avsnitt 9 av 10

Om att räkna bakilänges om man känner till vissa faktorer för uträkningen. Linus Bladh har nio tulpaner kvar efter tre dagars försäljning. Men hur många hade han från början? Nahas lär honom att man kan räkna bakifrån om man känner till vissa faktorer för uträkningen. Klurigt, men användbart.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBlomma, blad, en miljard

X-fejden

Avsnitt 10 av 10

Om att räkna med X. Linus har spillt kaffe på en beställning och kan nu bara delvis se vad som står. Nahas visar hur man kan räkna ut vilket tal som döljer sig bakom kaffet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola F-3
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola f-3 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Livet i Mattelandet - syntolkat

Femkompisar

Uno, Kaxi, Teresa och Kvartz får i uppdrag att göra en låt om talet fem. I Sifferverkstan saknar Cirkusdirektören siffran som får "den mänskliga kanonkulan" att skjutas iväg. Samtidigt i Räknebageriet är Bullino nervös. Vem är den viktiga kunden som är på ingång? Inne på Geometribanken marscherar en butter general som tappat en av sina geometriska medaljer. Vilken form hade den, egentligen?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Vem vet vad?

Mönster

Varför finns det så mycket mönster i naturen? Kan man matematiskt räkna ut hur en kotte ska växa? Amen Ainalem försöker hitta svar på varifrån alla mönster hon ser omkring sig kommer. Kan det vara så att hon hittar på mönster som faktiskt inte finns?