Titta

Du mår som du äter

Du mår som du äter

Om Du mår som du äter

Reportage om hur vi påverkas av det vi äter. I varje program iscensätter vi att en välkänd person får gå på en speciell diet för att se hur kroppen påverkas av maten vi äter. Reportagen ingår i UR:s tv-serie "Här har du din mat".

Till första programmet

Du mår som du äter : Utan fibrer

Du måste logga in för att nå programmet!

Du behöver logga in via till exempel en mediecentral för att kunna titta eller lyssna på det här programmet.

Se programmet via din mediecentral

Utan fibrer

Avsnitt 6 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Varför behöver vi äta fibrer egentligen? Programledaren Stephan Yüceyatak får i uppdrag att inte äta fibrer under två veckor. Hur kommer hans mage att reagera? Vår näringsexpert Kristina Andersson utsätter honom för bajstestet och utvärderar resultatet från det iscensatta experimentet.

Ämnen:
Biologi, Hem- och konsumentkunskap > Mat och hälsa, Idrott och hälsa > Hälsa och livsstil > Hälsa och friskvård, Kemi > Maten och hälsan
Ämnesord:
Kostfibrer, Matvanor, Medicin, Nutrition, Näringslära
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Du mår som du äter

Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaDu mår som du äter

Vitaminbrist

Avsnitt 1 av 6

Vad händer i kroppen om man inte äter vitaminer? Modebloggaren Elsa Billgren har fått i uppdrag att inte äta vitaminer på en hel månad. Näringsfysiologen Kristina Andersson utvärderar resultatet av det iscensatta experimentet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaDu mår som du äter

Proteinbrist

Avsnitt 2 av 6

Vad händer i kroppen om man inte äter proteiner? Radioprataren Kjell Eriksson har fått i uppdrag att inte äta proteiner på en månad. En tuff utmaning för Kjell som älskar korv och bruna bönor. Näringsfysiologen Kristina utvärderar resultatet av det iscensatta experimentet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaDu mår som du äter

Bara fisk

Avsnitt 3 av 6

Blir man smart av att äta mycket fisk? Skådespelaren Paul Tilly får i uppdrag att bara äta fisk under fyra veckor för att se om han kan bli lite smartare. Näringsfysiologen Kristina Andersson utvärderar resultatet av det iscensatta experimentet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaDu mår som du äter

Bara skräpmat

Avsnitt 4 av 6

Nikita Sandqvist får i uppdrag att leva enbart på skräpmat i en hel vecka. Kan verka som ett drömläge för en tolvåring, men hur reagerar hennes kropp? Näringsfysiologen Kristina Andersson utvärderar resultatet av dieten i det iscensatta experimentet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaDu mår som du äter

Energidryck

Avsnitt 5 av 6

Vad händer med kroppen om man dricker mycket energidryck? Komikern och skådespelaren Nour El-Refai får i uppdrag att dricka energidryck fyra gånger per dag i två veckor. Vår näringsexpert Kristina Andersson utvärderar resultatet av dieten i det iscensatta experimentet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaDu mår som du äter

Utan fibrer

Avsnitt 6 av 6

Varför behöver vi äta fibrer egentligen? Programledaren Stephan Yüceyatak får i uppdrag att inte äta fibrer under två veckor. Hur kommer hans mage att reagera? Vår näringsexpert Kristina Andersson utsätter honom för bajstestet och utvärderar resultatet från det iscensatta experimentet.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Om evolution - jiddisch

Dinosaurier, tid och fossil

Hur var jorden innan människornas tid? Vilka djur och växter fanns då? Vi lär oss om jordens historia och hur djur och växter förändrats med tiden.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnen som förändrade världen

Louis' supersmarta uppfinning

När Louis Braille var tre år råkade han ut för en olycka och blev blind. Hans stora dröm som barn var att kunna läsa. Louis skickades till Paris för att gå i den enda skolan som fanns för blinda. Där fick han en idé som kom att förändra världen. Han skapade ett alfabet med upphöjda punkter som går att läsa med fingertopparna. Punktskriften fick namnet brailleskrift och används än idag av miljoner blinda människor runt om i hela världen.