Titta

Madelens matmyter

Madelens matmyter

Om Madelens matmyter

Det finns många myter gällande mat. Men stämmer de eller inte? Reportern Madelen Persson försöker ta reda på hur det ligger till, och på vägen får vi reda på var maten kommer ifrån och hur den tillverkas. Madelen besöker olika ställen och deltar i arbetet som bedrivs på platsen; hon sköter grisar, stoppar korv och utvinner akrylamid ur chips i ett laboratorium. Madelens matmyter väcker frågor gällande bland annat djurhållning, hygien, bioteknik, tillsatser i maten och miljö. Vi får en beskrivande bild av hur modern matindustri fungerar och varför, med för- och nackdelar.

Till första programmet

Madelens matmyter : Kan man odla en fyrkantig tomat?Dela
  1. Vad många olika tomater det finns.

  2. Kvisttomat, körsbärstomat,
    plommontomat.

  3. Fler och fler verkar det bli
    hela tiden.

  4. Men myten om att det till och med
    skulle finnas fyrkantiga tomater...

  5. Det måste jag kolla upp.

  6. Jag är på väg till Holland där man
    odlar otroliga mängder grönsaker.

  7. Sjuttio procent av våra importerade
    tomater kommer från Holland.

  8. Men engelskan, då? Kvisttomat.
    Hur säger man det på engelska?

  9. "Tomato with a stick"? Nej.

  10. Holland, eller grönsakslandet kanske.

  11. Ett av Europas
    främsta jordbruksländer.

  12. Här borde de kunna odla fyrkantiga
    tomater. Om det nu finns, ja.

  13. Jag är på väg till
    en av landets största tomatodlingar-

  14. -där man odlar massor av tomater
    för export, bland annat till Sverige.

  15. Oj, oj, oj! Kolla in.

  16. -Hej! Madelen.
    -Nancy.

  17. -Vad gör du?
    -Jag gallrar bladen.

  18. Vill du visa mig runt?
    Hur många plantor är det?

  19. -Femhundra tusen.
    -Det blir mycket tomatsoppa.

  20. -Vilka sorters tomater odlar ni?
    -Här inne finns två olika sorter.

  21. -Bara två?
    -Ja, här inne. Det där är...

  22. -Vad är det de kallas?
    -Du kommer på det.

  23. Vi har klastomater och längst bort
    i andra änden har vi cocktailtomater.

  24. -De är sötare än de här.
    -Hur får man tomatplantorna så stora?

  25. -Plantorna växer i mineralull.
    -Mineralull?

  26. Det är inte jord, utan mineralull.

  27. Samma material som i väggar.

  28. -Varför använder ni mineralull?
    -När plantornas rötter blir sjuka...

  29. ...kastar vi det så det försvinner.
    Planterar man i jord blir det kvar.

  30. Då krävs det mycket arbete
    för att få bort smittan ur jorden.

  31. Har du nånsin hört talas om en tomat
    som är formad som...

  32. -En fyrkantig tomat?
    -Nej.

  33. -Tror du att det finns såna?
    -I så fall skulle jag vilja se en.

  34. Samma här!

  35. -Är det där en humla?
    -Ja, det stämmer.

  36. -Här inne?
    -Jag ska visa dig.

  37. Vi blir anfallna.

  38. Man bör inte blåsa på dem.
    Jag ska låta bli.

  39. -Vad gör de?
    -De pollinerar blommorna.

  40. De gula blommorna där uppe
    måste pollineras.

  41. Annars blir det inte
    så här fina tomater.

  42. De skakar blomman så att
    det fastnar pollen på deras magar.

  43. Sen torkar de bort det med benen.
    De har klumpar av pollen på benen.

  44. -Måste de pollinera varenda blomma?
    -Ja.

  45. Okej, då plockar vi tomater.

  46. Inga fyrkantiga tomater
    vad jag kan se.

  47. Roland,
    har du sett fyrkantiga tomater?

  48. Fråga på utvecklingsavdelningen.

  49. -Vad gör de där?
    -Där utvecklar de alla nya sorter.

  50. Då åker jag dit. Jag kommer tillbaka
    och paketerar sen. Vi ses.

  51. Nya sorter. Kanske till och med
    fyrkantiga. Nu är jag på rätt spår.

  52. Kanske om man genmanipulerar mig
    med en tomat.

  53. Genmodifiering är olagligt i Europa.

  54. Jag ska till
    ett utvecklingscentrum för grönsaker.

  55. Hej! Marcel?
    Får jag se mig omkring?

  56. -Vad gör ni här?
    -Vi säljer frön till odlare.

  57. Vi förädlar tomater, gurkor och
    sallat för att få fram bättre sorter.

  58. -Ni tar fram olika tomatsorter här?
    -Ja.

  59. -Vad spännande!
    -Innan vi går in...

  60. ...får jag be dig att sätta på dig en
    vit overall, för vi har hygienregler.

  61. -Så om du vill stiga på där.
    -Vi ses snart.

  62. Jag får sällskap. - Hej!

  63. Här har vi laboratoriet,
    men där filmar vi inte.

  64. Förädlingen sker i växthuset.
    Vi har sånt vi inte vill visa här.

  65. -Får jag kika in?
    -Ja, men vi går inte in.

  66. Vad nervös han är! Här inne
    gömmer de säkert fyrkantiga tomater.

  67. Men jag kan visa växthuset och
    förklara hur man förädlar plantor-

  68. -och hur man utvecklar
    nya tomatsorter.

  69. Hur många olika sorters tomater
    finns det?

  70. Vanligtvis hittar man tio
    olika sorters tomater i mataffärerna.

  71. Det finns tjugo, trettio sorter
    som man inte hittar i mataffärerna.

  72. Här är en bild på olika sorters
    tomater. Gula, orangea, gröna.

  73. -Vilka sorter utvecklar ni här?
    -Bifftomater, runda tomater...

  74. -...klastomater, körsbärstomater.
    -Men hur går det till?

  75. Vi tar frön från en sort och sår dem.
    Jag har några unga plantor här.

  76. -Kan du visa mig?
    -Det här är en gul paprikatomat.

  77. Här har vi en fin planta
    som odlare gillar.

  78. Vi vill korsa paprikatomaten med den.

  79. Finns det några risker?
    Finns det några problem?

  80. Nej, när man utför vanlig förädling
    förekommer inga risker.

  81. Det är naturligt.
    När det gäller genmodifiering-

  82. -tar man dna från olika arter utan
    att veta vad som kommer att hända.

  83. -Det är därför det är förbjudet.
    -Får jag prova?

  84. Att skapa olika tomater genom
    växtförädling är inte genmodifiering.

  85. Då plockar man ut
    specifika egenskaper ur dna.

  86. Man kan till och med
    korsa en fisk med en majskolv.

  87. Här... Du kan lägga ner den.
    Man tar bort den mittersta delen.

  88. Nej...
    Jag får prova med en annan blomma.

  89. Skratta inte.
    Jag förstörde honblomman.

  90. Nu börjar jag svettas.
    Bara en blomma kvar.

  91. Såja.
    Nej, du fick med pistillen också.

  92. Vi har en liten sak som underlättar
    det hela. Vi sprutar pollen i den.

  93. -Vi ska doppa pistillen i den här.
    -Okej.

  94. Vi för över pollen till pistillen.

  95. Sen växer pollenet inuti
    och skapar en korsning.

  96. Om man korsar en körsbärstomat
    med en bifftomat får man det här.

  97. -Utvecklar ni fyrkantiga tomater?
    -Nej, det gör vi inte för tillfället.

  98. -Det kanske är företagshemligheten.
    -Det är möjligt, men nej.

  99. Just nu gör vi inte det, för vi anser
    inte att det är vad som behövs.

  100. Dessutom vore det svårt eftersom
    fyrkantiga tomater inte är naturliga.

  101. Men skulle ni kunna göra det?
    Ni har gjort paprikaformade tomater.

  102. -Ni borde kunna göra en.
    -Det finns egentligen inga gränser.

  103. Men vi försöker tillgodose
    konsumenternas önskemål.

  104. Jag tror inte att en stjärnformad
    tomat till exempel är vad de vill ha.

  105. Men fyrkantiga
    vore lättare att paketera.

  106. Ja, fyrkantiga kanske...

  107. -Men det skulle gå?
    -Om vi ville, ja.

  108. Enligt Marcel så skulle de kunna
    odla fram fyrkantiga tomater-

  109. -men det vill de inte,
    så de finns inte.

  110. Nu måste jag åka och hjälpa till
    med packningen. Det lovade jag ju.

  111. Han måste vara chef. Röd hatt.

  112. -Hej!
    -Hej! Jag heter Jan.

  113. -Jag ska packa tomater.
    -Då ska jag lära dig några saker...

  114. -...så kan du börja sen.
    -Vilken fin hatt.

  115. -Jag fick bara en sån här.
    -Jag är stolt över hatten.

  116. -Hur snabbt måste jag jobba?
    -Hundratio stycken i timmen i början.

  117. -Hundratio stycken i timmen.
    -Okej. Pronto, pronto.

  118. Perfekt.

  119. -Hej! Har du sett en fyrkantig tomat?
    -Nej.

  120. Är det bra? Inte? Varför?
    Jaha, de ligger åt fel håll.

  121. Det var ganska mycket fel.

  122. -Är det så det ska se ut?
    -Kom.

  123. -Ska jag inte fortsätta?
    -Du får prova nåt annat.

  124. Alla etiketter åt samma håll.

  125. -Det är som att spela Tetris.
    -Ja, nästan.

  126. Hej, hej! Vi jobbar ihop.

  127. Åh nej.
    Det sitter ingen etikett på den här.

  128. -Alltid fjorton.
    -Okej.

  129. Gud vad sträng han här.
    Oj, där blev det fel.

  130. Undrar om han såg.

  131. -Kom, så får du göra nåt annat.
    -Jag klarar mig bra nu.

  132. -De här tomaterna ska till Sverige.
    -Sverige? Det blir perfekt för oss.

  133. Fyrkantiga tomater, alltså.
    Ja, i framtiden kanske.

  134. Men hatten fick jag i alla fall.

  135. Översättning: Elin Dahlqvist
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kan man odla en fyrkantig tomat?

Avsnitt 1 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Idag finns det tomater i alla olika storlekar, former och färger. Madelen Persson ska ta reda på om det till och med är möjligt att odla fram fyrkantiga tomater? För att utföra uppdraget åker hon till Holland, där man odlar stora mängder tomater för export, bland annat till Sverige. Hon besöker ett gigantiskt växthus och får veta hur tomaterna odlas, samt besöker ett företag som jobbar med att ta fram nya variationer av grönsaker genom växtförädling.

Ämnen:
Biologi > Djur och natur > Naturbruk > Jordbruk, Hem- och konsumentkunskap > Mat och hälsa
Ämnesord:
Bärodling, Fruktodling, Lantbruk, Odling, Tomater, Trädgårdsskötsel, Växtförädling, Växtodlingslära
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Madelens matmyter

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMadelens matmyter

Kan man odla en fyrkantig tomat?

Avsnitt 1 av 6

Tomater finns i alla möjliga storlekar, former och färger. Madelen Persson åker till Holland för att ta reda på om det går att odla fyrkantiga tomater. Hon besöker också ett företag som förädlar grönsaker.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMadelens matmyter

Finns det trynen och knorrar i korven?

Avsnitt 2 av 6

Vad innehåller falukorv egentligen? Är det sant att delar av grisen som tryne och knorr mals ner och hamnar i korvsmeten? Madelen ska ta reda på hur det ligger till och hon börjar med att besöka en grisbonde.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMadelens matmyter

Kan man bli rosa av att äta lax?

Avsnitt 3 av 6

I odlad lax tillsätts ett färgämne för att köttet ska bli mer rosa. Madelen ställer sig frågan om det kan överföras till oss människor om vi äter väldigt mycket lax? För att ta reda på hur man föder upp lax åker Madelen till en stor laxodling utanför Tromsö.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMadelens matmyter

Är det farligt att äta chips?

Avsnitt 4 av 6

För tio år sedan larmades det om att chips och annan friterad mat var cancerframkallande. Men vad hände sen? Är det farligt att äta chips?

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMadelens matmyter

Är alla tillsatser dåliga?

Avsnitt 5 av 6

Nästan all mat innehåller tillsatser. Madelen går på shoppingrunda i mataffären med tillsatsexperten Evelyn från Livsmedelsverket och besöker en fabrik som gör sylt och choklad.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMadelens matmyter

Är mörkt bröd alltid nyttigare än ljust?

Avsnitt 6 av 6

Vad innehåller bröd egentligen, och måste man äta mörkt bröd för att vara nyttig? Madelen går till botten med frågan och besöker en bonde som odlar säd till bröd. För att reda ut vad det industriellt bakade brödet innehåller besöker hon ett bageri och får vara med och baka.

Produktionsår:
2011
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Tänk till snackar stress

Föräldrar

Alla har vi föräldrar, mer eller mindre närvarande och mer eller mindre kontrollerande. Hemmet ska vara en trygg plats där man kan vara sig själv och bli älskad för den man är. Vi träffar Tove som inte har haft det så. Hon berättar om att det ofta var bråk och att hon kände sig missförstådd hemma. Psykologen Jenny Jägerfeld svarar på frågan om vad man kan göra om man mår dåligt på grund av relationen till sina föräldrar.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Roller och status

Roller och status kan påverka oss på många olika sätt. Man kan till exempel må dåligt av att inte ha någon status eller så blir man stämplad som något man inte vill vara. Felicia berättar om en roll hon haft under skoltiden som påverkat henne. Psykiatriforskaren Emma Frans förklarar varför vi söker och strävar efter en roll i olika grupper, trots att det kan få oss att må dåligt. Vi ringer också upp PR-geniet Daniel Redgert, som syns överallt i sociala medier, och frågar hur han egentligen orkar.