Titta

Pedagogens retorik

Pedagogens retorik

Om Pedagogens retorik

Hur hittar du som lärare den nödvändiga kontakten till dina elever? Och hur gör man för att få alla elever att vilja delta? Fyra lärare, från lågstadiet till gymnasiet, får gå en kurs i pedagogisk retorik med Tina Kindeberg, docent i både retorik och pedagogik. De medverkande lärarna är Johanna Söderström, Benita Holmgren, Agneta Siverhäll och Oskar Persson.

Till första programmet

Pedagogens retorik : Den muntliga relationen

Du måste logga in för att nå programmet!

Du behöver logga in via till exempel en mediecentral för att kunna titta eller lyssna på det här programmet.

Se programmet via din mediecentral

Den muntliga relationen

Avsnitt 1 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur hittar du som lärare den nödvändiga kontakten till dina elever? Fyra lärare, från lågstadiet till gymnasiet, får gå en kurs i pedagogisk retorik. Kursledaren Tina Kindeberg är docent i både retorik och pedagogik och menar att den muntliga relationen är lärarens främsta resurs. Och att retorik för lärare handlar om att förstå kommunikation. De medverkande lärarna är Johanna Söderström, Benita Holmgren, Agneta Siverhäll och Oskar Persson.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod, Pedagogiska frågor > Lärarroll och ledarskap, Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Didaktik, Lärarrollen, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Retorik, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Pedagogens retorik

Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaPedagogens retorik

Den muntliga relationen

Avsnitt 1 av 4

Hur hittar du som lärare den nödvändiga kontakten till dina elever? Fyra lärare, från lågstadiet till gymnasiet, får gå en kurs i pedagogisk retorik med docent Tina Kindeberg. Hon menar att den muntliga relationen är lärarens främsta resurs.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaPedagogens retorik

Lärarens undervisningsansvar

Avsnitt 2 av 4

Hur gör läraren för att skapa meningsfull undervisning? Vad ska tiden användas till? Fyra lärare, från lågstadiet till gymnasiet, får gå en kurs i pedagogisk retorik med docent Tina Kindeberg. Trots att många lärare klagar över tidsbrist menar Kindeberg att det enda som lärarna har är just tid.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaPedagogens retorik

Dialogen i klassrummet

Avsnitt 3 av 4

Dialogen har en självklar plats i klassrummet. Men hur gör läraren för att alla elever ska vilja delta? Fyra lärare, från lågstadiet till gymnasiet, får gå en kurs i pedagogisk retorik med docent Tina Kindeberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaPedagogens retorik

Lära för livet

Avsnitt 4 av 4

Sedan antiken har lärare förväntats utbilda kloka och vältaliga medborgare. Vad innebär skolans demokratiska uppdrag för läraren idag? Fyra lärare, från lågstadiet till gymnasiet, får gå en kurs i pedagogisk retorik med docent Tina Kindeberg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Lärlabbet

Lärandet

Tema: nyanlända elever. Vad har nyanlända för kunskaper med sig till skolan och hur kan de kunskaperna omsättas i nya kunskaper? De nyanlända elever som har Åsa Sebelius som lärare utvecklar sitt språk genom genrepedagogik. Eleverna får ämnneskunskapen med sig om de förstår i vilka sammanhang och strukturer språket finns. Enligt modellen som Åsa arbetar med kan språket vara argumenterande, berättande, återgivande eller instruerande. Reportaget följs upp med samtal i studion med gäster.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skolministeriet

Staten ger första hjälpen till problemskolor

Med sina 21 vitesförelägganden om totalt drygt 14 miljoner kronor utmärker sig skolkoncernen Praktiska Sverige AB bland de skolor Skolinspektionen har granskat. Koncernen är nu en av de skolhuvudmän som Skolverket har inlett en dialog med inom den statliga satsningen Samverkan för bästa skola. Satsningen är ett uppdrag från Regeringen och ska erbjuda hjälp och stöttning till skolor med problem. Skolutvecklaren och debattören Per Kornhall är kritisk till att staten går in och håller skolföretag under armarna på det här sättet. Han menar att man lappar och lagar ett system som är felbyggt i grunden och att staten istället borde ta över skolor som inte fungerar.

Fråga oss