Titta

UR Samtiden - Se barnet i förskolan

UR Samtiden - Se barnet i förskolan

Om UR Samtiden - Se barnet i förskolan

Föreläsningar från Förskoledagarna 2012. För andra året i rad arrangeras denna mötesplats för förskollärare. UR Samtiden har spelat in tre av föredragen som ingick i seminarieprogrammet. Inspelat den 18 april 2012 på Stockholmsmässan i Älvsjö. Arrangör: Sefif utveckling.

Till första programmet

UR Samtiden - Se barnet i förskolan : Barn som väcker funderingar

Du måste logga in för att nå programmet!

Du behöver logga in via till exempel en mediecentral för att kunna titta eller lyssna på det här programmet.

Se programmet via din mediecentral

Barn som väcker funderingar

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

På varje förskoleavdelning och i varje klass finns det barn som kräver mer och som inte reagerar som majoriteten. Vilka barn handlar det om och vilka signaler sänder de ut? Hur skall vi som pedagoger förstå och tolka det vi upplever, och hur skall vi lyckas få dessa barn att fungera väl i barngruppen? Logopeden och författaren Ulrika Aspeflo ger konkreta exempel på hur man kan arbeta med de här barnen så att de också får en chans nå de uppsatta målen för lärande och utveckling. Inspelat den 18 april 2012 på Stockholmsmässan i Älvsjö. Arrangör: Sefif utveckling.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Förskolepedagogik, Pedagogiska frågor > Specialpedagogik > Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Ämnesord:
Barn med autism, Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Elever med särskilda behov, Förskolan, Förskolebarn, Förskolepedagogik, Pedagogik, Pedagogisk metodik, Personer med psykisk funktionsnedsättning, Undervisning
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Se barnet i förskolan

Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Se barnet i förskolan

Hissad och dissad

Barn som leker tillsammans är involverade i ett relationsarbete där de är såväl positiva och uppmuntrande som kränkande och avvisande. Psykologen och förskolekonsulten Margareta Öhman pekar på vikten av att förskolepedagoger ser och reagerar på kränkningar som sker mellan barnen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Se barnet i förskolan

Barn som väcker funderingar

På varje förskoleavdelning och i varje klass finns det barn som kräver mer och som inte reagerar som majoriteten. Logopeden Ulrika Aspeflo ger exempel på hur man kan arbeta med de här barnen så att de också får en chans nå de uppsatta målen för lärande och utveckling.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Se barnet i förskolan

Pedagogisk dokumentation

Ylva Telégin, pedagogisk ledare för sex förskolor, berättar om pedagogisk dokumentation. Hon menar att det är viktigt att alla våra sinnen är aktiva för att vi skall få en så rik bild av livet som möjligt, och sinnesintryck är viktigt att börja träna vid tidig ålder.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning

Mer högskola & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Tillit från cell till samhälle

Att lära ut tillit

Hur kan man använda tillit i undervisning? Julia Romanowska har en konstnärlig master i musik och pedagogik och intervjuas av Eva Bojner Horwitz som är hälsoforskare. De samtalar om huruvida tillit är en känsla eller om det är något annat och om hur musik påverkar tillit. Inspelat den 3 november 2015 på Karolinska institutet i Solna. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet vid Karolinska institutet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - sex

Barns sexualitet gör vuxna osäkra

Är det okej att en tvååring onanerar på dagis? Förskolepedagoger efterlyser utbildning och ett gemensamt förhållningssätt. Och en pappa funderar på hur han ska göra för att inte hämma sin dotters sexuella utveckling. RFSU:s frågelåda vittnar om vuxnas funderingar och oro, säger sexualupplysare Maria Bergström.