Titta

Grammatikbolaget

Grammatikbolaget

Om Grammatikbolaget

Möt Mats på lagret, Britt-Inger i receptionen och ordkonstnären Peter när de hittar nya och enkla sätt att förstå grammatiska termer och ordklasser. På Grammatikbolaget visar vi hur roligt och enkelt det är med grammatik - och hur man både kan sjunga och prata om grammatik på ett annorlunda sätt. Eller som Britt-Inger brukar säga: "Ingen panik, det är bara grammatik!"

Till första programmet

Grammatikbolaget: Vad är adjektiv?MaterialDela
  1. Vi är Grammatikbolaget.
    Faktiskt det enda.

  2. Vi har allt för just ditt språk.

  3. Vi har alla ordklasser
    du kan önska dig.

  4. -Om du behöver hjälp... -Tveka inte.
    Ring oss.

  5. "Kära Camilla, min kärlek till dig
    känns som en..."

  6. "...en kopp kaffe klockan femton."
    Äsch!

  7. Nej, hur ska jag beskriva?
    "Du är som en blomma."

  8. Nej, det kan ju vara en kaktus.

  9. "Du är som en bra grej."
    Nej, det här går inte.

  10. Jag ringer Peter.

  11. -Det är Peter.
    -Det är Mats här.

  12. Om man behöver ord som beskriver
    vad man känner, vad är det för ord?

  13. Inte känner, utan tycker om.
    Nej, inte tycker om, utan mer:

  14. "Det här är du! Pang, bom!"

  15. Fast ändå som lite mer lullull.
    Förstår du?

  16. Du är ute efter ord som beskriver
    hur någon ser ut. Färger och så.

  17. -Jo.
    -Det är adjektiv du är ute efter.

  18. Det är en av mina favoriter.
    Lite skämtsamt brukar jag säga:

  19. "Adjektiv är
    substantivens färgsättare."

  20. Det får orden och meningarna
    att gnistra, glimra-

  21. -och spraka.

  22. -Vad ska du med adjektiv till?
    -Det är min privata ensak.

  23. Oj, vad tiden är mycket.
    Jag har inte tid att prata med dig.

  24. Men du ska ha tack för hjälpen.
    Det är bra. Tack ska du ha. Hej då.

  25. Adjektiv, alltså.
    Jag visste att det var något vi hade.

  26. Var var det nu igen?
    Är det rad fyra?

  27. Gissa adjektivet.

  28. "Gulligt"... Ja!

  29. "Ljuvlig"... Det blir bra.

  30. "Bruna"... Suveränt.

  31. Adjektiven hjälper mig

  32. att beskriva

  33. vad jag känner för dig

  34. Du är så fin, Camilla

  35. Ljuvlig, Camilla

  36. Jag älskar dig

  37. Du är fin, Camilla

  38. Vad roligt! Det har kommit en fråga.
    Jag skickar upp den till Peter.

  39. Jag heter Hugo. Min lärare tycker
    att det är viktigt att komparera.

  40. Jag förstår inte varför.

  41. Läraren har rätt. Tänk om man inte
    kunde komparera-

  42. -alltså jämföra, adjektiv.
    Livet skulle bli fattigt.

  43. Låt säga att du ska skoja och behöver
    ta fram något som är roligt.

  44. Ja, som den här skojbajskorven.
    Den är rolig.

  45. Men du kanske vill slå det
    och satsa ännu mera och då...

  46. De här är faktiskt roligare.

  47. Men vänta.

  48. Vad sägs om en jättepruttballong?
    Absolut roligast.

  49. Alltså: Rolig, roligare, roligast.

  50. Om vi inte kunde komparera,
    hade vi bara haft den här.

  51. Eller, hör ni.
    Ett annat bra exempel.

  52. Om du var detektiv och skulle
    till hamnen och filma knarksmugglare.

  53. Då behöver du en liten kamera.

  54. Den här lilla kameran
    kan du filma med.

  55. Du skulle nog bara hinna filma så,
    innan bovarna såg dig och sa:

  56. "Stopp och belägg,
    stoppa ner kameran."

  57. Då skulle du behöva en mindre kamera.
    Det har jag här.

  58. Med den här skulle du hinna filma
    ganska länge innan de skulle säga:

  59. "Hallå, du är inte här
    för att filma solnedgången, inte."

  60. Då skulle du behöva
    den minsta kameran. Var är den, då?

  61. Inte här. Inte här. Ser du den?

  62. Ta-da! Här är den minsta kameran.

  63. En liten spionkamera,
    så att man kan filma i smyg.

  64. Där är knarket. Man ger filmen till
    polisen, så åker bovarna i fängelse.

  65. Alltså: Liten, mindre, minst.

  66. Vilken tur att man kan komparera.

  67. Annars hade alla kamerorna
    varit lika stora.

  68. Hallå, vad kan jag hjälpa till med?
    Ja, jag kopplar dig.

  69. Vem ska jag ge priset för veckans
    härligaste medarbetare till?

  70. Först låg jag bra till. I måndags
    tog jag med min dvd-samling.

  71. Alla fick låna. Det var både roliga
    och sorgliga filmer.

  72. Då var jag härlig.

  73. Men i tisdags tog Mats med grillen
    och bjöd på korv med bröd-

  74. -och senap och ketchup
    och rostad lök.

  75. Då var han faktiskt ännu härligare.
    Då tänkte jag ge honom priset-

  76. -men i går kom ju Peter, den token.

  77. Oj, oj, oj!

  78. I banankostym!
    Han hade gömt sig bakom skrivbordet.

  79. En jättebanan!
    Ett skratt förlänger ju livet.

  80. Jo, veckans härligaste medarbetare
    måste vara Peter.

  81. Textning: Maria Grimstad
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Vad är adjektiv?

Avsnitt 2 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Utan adjektiv blir språket fattigare! Mats på lagret försöker skriva en kärleksballad men tycker att den blir alltför torftig och stel. Ordkonstnären Peter tipsar då om ordklassen adjektiv som en bra färgsättare för att få till känsla och stämning. Grammatikhjälpen och Britt-Inger svarar på hur komparation av adjektiv kan göra livet större och så mycket roligare. Allt man behöver är en pruttballong och en banankostym, men hur funkar det? Adjektivsången är en smäktande ballad om hur bra adjektiv beskriver den man älskar.

Ämnen:
Svenska > Grammatik
Ämnesord:
Adjektiv, Grammatik, Språkvetenskap, Svenska språket
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Grammatikbolaget

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är substantiv?

Avsnitt 1 av 10

Mats på lagret har blandat ihop verb och substantiv. Ordkonstnären Peter lär ut ett superenkelt trick för att veta vilka ord som är substantiv. Britt-Inger i receptionen tipsar om hur man skiljer på singular och plural.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är adjektiv?

Avsnitt 2 av 10

Mats på lagret försöker skriva en kärleksballad men tycker att den blir torftig och stel. Ordkonstnären Peter tipsar om adjektiv för att få till känsla och stämning. Grammatikhjälpen och Britt-Inger svarar på hur komparation av adjektiv kan göra livet större och så mycket roligare. Allt man behöver är en pruttballong och en banankostym.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb?

Avsnitt 3 av 10

Ordkonstnären Peter hjälper Mats på lagret att ta fram bra verb att ha på sportlovet. Receptionisten Britt-Inger trollar med sina kunskaper i grammatik.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är substantiv i bestämd och obestämd form?

Avsnitt 4 av 10

Ordkonstnären Peter har svårt att bestämma sig för vilken kaka han ska bjuda på och tar hjälp av receptionisten Britt-Inger. Grammatiklåten handlar om substantivet häst.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i futurum?

Avsnitt 5 av 10

Mats på lagret berättar om fördelarna med att vara en futurumperson. Britt-Inger i receptionen tycker att presenspersoner är bättre. Ordkonstnären Peter förklarar varför Presens är det bästa namnet man kan döpa sin kanin till.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är adverb?

Avsnitt 6 av 10

Ett mystiskt paket har hamnat på lagret. Vad finns inuti och vem är avsändaren? Ordkonstnären Peter förklarar hur lätt det är att veta vad som är ett adverb.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i preteritum?

Avsnitt 7 av 10

Peter berättar om Preteriumklubben, en förening för dem som älskar att prata om sånt som hänt förr. Britt-Inger är inte så intresserad av nostalgi, hon är mer av en presensperson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är pronomen?

Avsnitt 8 av 10

Britt-Inger tipsar om hur rätt pronomen gör att man slipper bråka med sina syskon. Mats visar hur man kan fördela fredagsmysets godis rättvist i pronomenskålar. Och balladen om pronomen sätter musik till ordklassen!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är prepositioner?

Avsnitt 9 av 10

Mats får en specialorder från Radiosporten som har brist på prepositioner. Vad händer med alla sportreferat om denna ordklass saknas? Det väntar också en överraskning för alla anställda på Grammatikbolaget.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ordklasskalas

Avsnitt 10 av 10

Det är kul och svängigt med grammatik! Mats, Britt-Inger och Peter delar med sig av tankar kring ordklasser. Och så blir det tävling och en massa musik.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ett förord till dig som pedagog

Varför ska man behöva kunna grammatik? Språkprofessorn Tomas Riad berättar om människans unika förmåga att urskilja grammatiska mönster i språket redan som mycket liten. Producenten Maria Örtengren berättar om tankarna bakom Grammatikbolaget och vi får se scener från inspelningen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Något nytt - subjekt och predikat

Avsnitt 1 av 10

På Grammatikbolaget är det mesta sig likt ända tills vikarien Kim anländer. Han vill att de ska börja med satslära. Mats och Britt-Inger vet inte vad satslära är och tycker att arbetet ska tuffa på som det brukar. Med Kims hjälp visar det sig inte vara så svårt med satsdelar som de först trodde.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Något nytt igen - objekt

Avsnitt 2 av 10

Kunderna visar stort intresse för Grammatikbolagets subjekt och predikat. Men nu har de börjat fråga efter något som heter objekt. Nu tycker Britt-Inger att det börjar bli för mycket nytt. Mats tycker att det förenklar hans arbete. Och snart börjar även Britt-Inger älska objekt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Hur var det egentligen med satslära?

Avsnitt 3 av 10

Bolaget Grammalamma är avundsjuka på Grammatikbolaget för att deras arbete med satslära går så bra. Våra vänner bestämmer sig för att bemöta dem med en utsträckt hand och hålla en fotbollsmatch i all vänskaplighet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Adverb är inte så krångligt

Avsnitt 4 av 10

På Grammatikbolaget har Mats och Britt-Inger glömt av adverben med flit eftersom de tycker att de är krångliga. Men ett adverb är ju något som beskriver verbet, det är ju inte så svårt. Britt-Inger bestämmer sig för att ordna en kickoff för att få igång arbetet med adverb.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är tempus?

Avsnitt 5 av 10

En skolklass ska komma på studiebesök till Grammatikbolaget. Britt-Inger, Mats och Kim förbereder sig för att kunna visa upp sin arbetsplats från dess bästa sida. Mats vill visa barnen hur han jobbar med hjälp av tempuslådorna och Kim hjälper Britt-Inger att lösa ett problem med hjälp av verb i tempus.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i konditionalis?

Avsnitt 6 av 10

Mats lyckas få ner en låda med verb i konditionalis med hjälp av verb i konditionalis. Britt-Inger försöker få en irriterad kund på gott humör och Kim hjälper Mats att få ordning på ordklasserna.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ett liv utan personliga pronomen - går det?

Avsnitt 7 av 10

Det konkurrerande företaget Grammalamma försöker sno Grammatikbolagets personliga pronomen. Om man inte kan leverera personliga pronomen, de där viktiga små orden, förlorar man kunder snabbt. Något måste göras!

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Särskrivning

Avsnitt 8 av 10

Äntligen finns det skyltar på Grammatikbolaget! Men till Britt-Ingers fasa har de blivit särskrivna. Britt-Inger går till attack mot Mats och det hela håller på att urarta till storbråk.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Skriv! - ett imperativ

Avsnitt 9 av 10

Det vankas poesiafton på Grammatikbolaget och dikter av imperativ ska skrivas. Mats tycker att det är svårt att göra poesi av imperativ, som är uppmaningar och befallningar. Britt-Inger skriver en dramatisk dikt om fjärrkontrollen och Kim visar att det går att skriva kärleksfullt med imperativ.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

God, godare, godast jul!

Avsnitt 10 av 10

Det ska bli julfest på Grammatikbolaget. Mats tycker att det räcker med en bra julfest. Britt-Inger tycker att den ska bli bättre än förra årets. Kim vill maxa hela festen och uppfinner superlativzapparen. Det är en manick som med ett knapptryck förvandlar allt till störst, vackrast, juligast och bäst.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 4

I den fjärde kvartsfinalen ställs Musikugglan i Karlskrona mot Engelbrektskolan i Borås. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 3

Åtta lag tävlar om semifinalplatserna. I den tredje kvartsfinalen ställs Kroksbäcksskolan i Malmö mot Svartbjörnsbyns skola i Boden. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Fråga oss