Titta

Grammatikbolaget

Grammatikbolaget

Om Grammatikbolaget

Möt Mats på lagret, Britt-Inger i receptionen och ordkonstnären Peter när de hittar nya och enkla sätt att förstå grammatiska termer och ordklasser. På Grammatikbolaget visar vi hur roligt och enkelt det är med grammatik - och hur man både kan sjunga och prata om grammatik på ett annorlunda sätt. Eller som Britt-Inger brukar säga: "Ingen panik, det är bara grammatik!"

Till första programmet

Grammatikbolaget: Vad är pronomen?MaterialDela
  1. Vi är Grammatikbolaget.
    Faktiskt det enda.

  2. Vi har allt för just ditt språk.

  3. Vi har alla ordklasser du önskar dig.

  4. -Behöver du hjälp?
    -Tveka inte. Ring oss på...

  5. "Grattis". Jag skriver ett tal till
    min brorsa, Johan. Så här ser han ut.

  6. Han fyller 30 år på lördag.
    Det här är ganska svårt.

  7. Lyssna: "Grattis Johan,
    på Johans födelsedag."

  8. "Johan..." "Johan..."

  9. "Peter tyckte att Peter var ganska
    bra." "Johan och Pe... Blev Johan..."

  10. Va, hur låter det?!
    Det låter löjligt.

  11. Va! Peter och Johan, Johan och Peter.

  12. Som om jag skriver till nån
    jag inte känner. Knasigt.

  13. Jag behöver pronomen för att
    det ska låta okej. Nu ska vi se...

  14. -Jaha. Hallå?
    -Tjena, Mats. Det är Peter.

  15. Jag behöver pronomen
    för att skriva ett tal till brorsan.

  16. -Vilka ska du ha?
    -Några "hans", "han", "jag"...

  17. -..."mina", "deras", "dom".
    -Det fixar jag. Jajamensan.

  18. På momangen. Japp, hej då.
    Pronomen, då ska vi se...

  19. Nu ska vi se, då...

  20. Där står den bra.

  21. Nu får ni höra med pronomen:

  22. "Fast Johan liknar en nallebjörn, så
    har HAN också ett hett temperament."

  23. "En gång när HAN och JAG
    skulle cykla Gotland runt"-

  24. -"cyklade en kille förbi utan
    att plinga. Johan blev så arg"-

  25. -"att HAN cyklade två varv
    runt Gotland för att retas."

  26. "JAG försökte förgäves
    hinna i kapp på MIN cykel."

  27. Det här blir succé på festen.
    Vilken tur att det finns pronomen.

  28. Jag önskar att jag var annorlunda

  29. att jag var speciell

  30. Tänk om jag fick byta med dom andra

  31. så skulle jag vilja vara mig själv

  32. Tänk att vara cool som Hugo och Amir

  33. Deras skoj får alltid andra
    att vilja skratta med

  34. Vågar inte fråga om jag får vara med

  35. för dom vill nog inte leka tre

  36. Dom i min klass är så speciella

  37. Deras stil är inget jag har

  38. Jag skulle vilja vara som dom andra

  39. och känna mig underbar

  40. Men när jag släcker lampan på kvällen

  41. så brukar jag tänka
    på vad farfar han alltid sa

  42. Tänk inte på hur andra
    gnistrar och glimrar

  43. utan på vad du faktiskt har

  44. Du är precis som andra ett mirakel

  45. och till världen en gåva

  46. Det vill jag att du ska
    veta i ditt hjärta

  47. Att vi vill se dig

  48. visa vem du är

  49. Nämen, vad roligt! En fråga
    kom in till Grammatikhjälpen.

  50. -Grammatikhjälpen, hur kan vi hjälpa?
    -Jag har ett stort problem.

  51. Jag och min syster bråkar alltid om
    kläder och saker. Kan ni hjälpa mig?

  52. Men vad kul med en sån knivig fråga!

  53. Ja, problem är ju till för att lösas.

  54. Grammatik finns så vi kan prata med
    varandra och undvika missförstånd.

  55. Vad behöver ni? Nu vet jag!

  56. Oj, oj, oj. Här ska vi se.
    Ni behöver pronomen.

  57. Till exempel:
    Här är svarta jeans och de är mina.

  58. Och den här gröna tröjan... Jag är
    inte säker, men det kan vara din.

  59. Men en sak vet jag -
    mammas stickade tröja är hennes.

  60. Nu vet jag en till!

  61. Det här är kusinernas studsmatta.
    Det är deras.

  62. Eller, den är också lite min.
    Eller...

  63. Äsch, nu säger jag ju det i tv.
    - Ni ska få tillbaka den.

  64. När ni har skaffat släpkärra
    för att ta hem den.

  65. Den är för tung att bära.
    I alla fall till ert hus.

  66. Kusinerna studsmatta är alltså deras.

  67. Jaja, då var det dags
    för "fotbolls-tv-mys" då.

  68. Grabbarna ska till mig och se på
    fotboll. Förr var det mycket bråk.

  69. För då hade jag
    en stor skål chips och en med dipp.

  70. Sune tyckte att Berra åt så många
    att det inte räckte till alla.

  71. Berra blev sur på Arne
    som doppade för djupt i dippen.

  72. Så höll de på. Det blev bråk
    och tjafs och vi missade matchen.

  73. Dan därpå på jobbet frågade de:
    "Såg du matchen?"

  74. "Jag såg väl halva. Andra halvan
    fick jag sära på bråkstakarna."

  75. Det går inte att hålla på
    och blanda ihop ditt och mitt.

  76. Jag har kommit på en idé.
    De kallas pronomen-skålar.

  77. Det här är DIN, DIN, DIN och DIN.
    Och det här är MIN.

  78. Då förbereder man så här.
    Man lägger chipsen i de här.

  79. Det var din. Man har dipp i de andra
    skålarna. Så får alla lika mycket.

  80. Och den var min.
    Ja, lite extra i den då. Så.

  81. Sen lägger man dippen där.
    Pronomen-skålar. Min egen idé.

  82. Nu blev jag väldans chipssugen.

  83. Det funkar till alla typer av mys.
    Det kan du göra hemma.

  84. Nu är det dags att dra hem.
    Tack för i dag. Tjenixen!

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Vad är pronomen?

Avsnitt 8 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Receptionisten Britt-Inger tipsar om hur man kan man slippa bråka med sina syskon, bara man använder sig av rätt pronomen. Mats på lagret delar också med sig av sina tips och visar hur man kan får godiset under fredagsmyset att bli rättvist fördelat med pronomenskålar. Vems är blommorna som plötsligt dyker upp i receptionen? Balladen om pronomen sätter musik till ordklassen och handlar om att vilja vara som någon annan, men att våga tro på att man själv är bra och unik.

Ämnen:
Svenska > Grammatik
Ämnesord:
Grammatik, Pronomen, Språkvetenskap, Svenska språket
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Grammatikbolaget

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är substantiv?

Avsnitt 1 av 10

Mats på lagret har blandat ihop verb och substantiv. Ordkonstnären Peter lär ut ett superenkelt trick för att veta vilka ord som är substantiv. Britt-Inger i receptionen tipsar om hur man skiljer på singular och plural.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är adjektiv?

Avsnitt 2 av 10

Mats på lagret försöker skriva en kärleksballad men tycker att den blir torftig och stel. Ordkonstnären Peter tipsar om adjektiv för att få till känsla och stämning. Grammatikhjälpen och Britt-Inger svarar på hur komparation av adjektiv kan göra livet större och så mycket roligare. Allt man behöver är en pruttballong och en banankostym.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb?

Avsnitt 3 av 10

Ordkonstnären Peter hjälper Mats på lagret att ta fram bra verb att ha på sportlovet. Receptionisten Britt-Inger trollar med sina kunskaper i grammatik.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är substantiv i bestämd och obestämd form?

Avsnitt 4 av 10

Ordkonstnären Peter har svårt att bestämma sig för vilken kaka han ska bjuda på och tar hjälp av receptionisten Britt-Inger. Grammatiklåten handlar om substantivet häst.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i futurum?

Avsnitt 5 av 10

Mats på lagret berättar om fördelarna med att vara en futurumperson. Britt-Inger i receptionen tycker att presenspersoner är bättre. Ordkonstnären Peter förklarar varför Presens är det bästa namnet man kan döpa sin kanin till.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är adverb?

Avsnitt 6 av 10

Ett mystiskt paket har hamnat på lagret. Vad finns inuti och vem är avsändaren? Ordkonstnären Peter förklarar hur lätt det är att veta vad som är ett adverb.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i preteritum?

Avsnitt 7 av 10

Peter berättar om Preteriumklubben, en förening för dem som älskar att prata om sånt som hänt förr. Britt-Inger är inte så intresserad av nostalgi, hon är mer av en presensperson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är pronomen?

Avsnitt 8 av 10

Britt-Inger tipsar om hur rätt pronomen gör att man slipper bråka med sina syskon. Mats visar hur man kan fördela fredagsmysets godis rättvist i pronomenskålar. Och balladen om pronomen sätter musik till ordklassen!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är prepositioner?

Avsnitt 9 av 10

Mats får en specialorder från Radiosporten som har brist på prepositioner. Vad händer med alla sportreferat om denna ordklass saknas? Det väntar också en överraskning för alla anställda på Grammatikbolaget.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ordklasskalas

Avsnitt 10 av 10

Det är kul och svängigt med grammatik! Mats, Britt-Inger och Peter delar med sig av tankar kring ordklasser. Och så blir det tävling och en massa musik.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ett förord till dig som pedagog

Varför ska man behöva kunna grammatik? Språkprofessorn Tomas Riad berättar om människans unika förmåga att urskilja grammatiska mönster i språket redan som mycket liten. Producenten Maria Örtengren berättar om tankarna bakom Grammatikbolaget och vi får se scener från inspelningen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Något nytt - subjekt och predikat

Avsnitt 1 av 10

På Grammatikbolaget är det mesta sig likt ända tills vikarien Kim anländer. Han vill att de ska börja med satslära. Mats och Britt-Inger vet inte vad satslära är och tycker att arbetet ska tuffa på som det brukar. Med Kims hjälp visar det sig inte vara så svårt med satsdelar som de först trodde.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Något nytt igen - objekt

Avsnitt 2 av 10

Kunderna visar stort intresse för Grammatikbolagets subjekt och predikat. Men nu har de börjat fråga efter något som heter objekt. Nu tycker Britt-Inger att det börjar bli för mycket nytt. Mats tycker att det förenklar hans arbete. Och snart börjar även Britt-Inger älska objekt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Hur var det egentligen med satslära?

Avsnitt 3 av 10

Bolaget Grammalamma är avundsjuka på Grammatikbolaget för att deras arbete med satslära går så bra. Våra vänner bestämmer sig för att bemöta dem med en utsträckt hand och hålla en fotbollsmatch i all vänskaplighet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Adverb är inte så krångligt

Avsnitt 4 av 10

På Grammatikbolaget har Mats och Britt-Inger glömt av adverben med flit eftersom de tycker att de är krångliga. Men ett adverb är ju något som beskriver verbet, det är ju inte så svårt. Britt-Inger bestämmer sig för att ordna en kickoff för att få igång arbetet med adverb.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är tempus?

Avsnitt 5 av 10

En skolklass ska komma på studiebesök till Grammatikbolaget. Britt-Inger, Mats och Kim förbereder sig för att kunna visa upp sin arbetsplats från dess bästa sida. Mats vill visa barnen hur han jobbar med hjälp av tempuslådorna och Kim hjälper Britt-Inger att lösa ett problem med hjälp av verb i tempus.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i konditionalis?

Avsnitt 6 av 10

Mats lyckas få ner en låda med verb i konditionalis med hjälp av verb i konditionalis. Britt-Inger försöker få en irriterad kund på gott humör och Kim hjälper Mats att få ordning på ordklasserna.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ett liv utan personliga pronomen - går det?

Avsnitt 7 av 10

Det konkurrerande företaget Grammalamma försöker sno Grammatikbolagets personliga pronomen. Om man inte kan leverera personliga pronomen, de där viktiga små orden, förlorar man kunder snabbt. Något måste göras!

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Särskrivning

Avsnitt 8 av 10

Äntligen finns det skyltar på Grammatikbolaget! Men till Britt-Ingers fasa har de blivit särskrivna. Britt-Inger går till attack mot Mats och det hela håller på att urarta till storbråk.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Skriv! - ett imperativ

Avsnitt 9 av 10

Det vankas poesiafton på Grammatikbolaget och dikter av imperativ ska skrivas. Mats tycker att det är svårt att göra poesi av imperativ, som är uppmaningar och befallningar. Britt-Inger skriver en dramatisk dikt om fjärrkontrollen och Kim visar att det går att skriva kärleksfullt med imperativ.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

God, godare, godast jul!

Avsnitt 10 av 10

Det ska bli julfest på Grammatikbolaget. Mats tycker att det räcker med en bra julfest. Britt-Inger tycker att den ska bli bättre än förra årets. Kim vill maxa hela festen och uppfinner superlativzapparen. Det är en manick som med ett knapptryck förvandlar allt till störst, vackrast, juligast och bäst.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2014

Semifinal 1

I den första semifinalen gör Kungsklippeskolan i Huddinge och Styckåsskolan i Arvika upp om en finalplats. Endast de bästa retorikerna tar sig vidare till final. Gäst: Yankho Kamwendo, programledare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaRetorikmatchen 2014

Kvartsfinal 3

Åtta lag tävlar om semifinalplatserna. I den tredje kvartsfinalen ställs Kroksbäcksskolan i Malmö mot Svartbjörnsbyns skola i Boden. Det är en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Fråga oss