Titta

UR Samtiden - Musikliv i balans

UR Samtiden - Musikliv i balans

Om UR Samtiden - Musikliv i balans

Konferens om jämställdhet i musikbranschen, och om hur man med hjälp av pedagogik kan komma åt de låsta genusrollerna i ett klassrum. Varför är till exempel alla sånglärare kvinnor och alla instrumentlärare män? Varför är männen aktiva och skapar och skriver musik medan kvinnor i större utsträckning är passiva och sjunger andras låtar? Moderator: Karin Åmossa. Inspelat på Musikmuseet i Stockholm den 10 maj 2012. Arrangör: Statens musikverk.

Till första programmet

UR Samtiden - Musikliv i balans : Normkritisk pedagogik

Programmet är inte tillgängligt

Det här programmet saknar just nu rättigheter för att spelas upp på UR Skola.

Normkritisk pedagogik

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Att jobba normkritiskt innebär att man inte fokuserar på personer som är avvikande utan istället väljer att fokusera på de normer och maktstrukturer som gör att just dessa personer uppfattas som avvikare och vad detta sedan får för konsekvenser. En som utvecklat det här sättet att jobba är läraren Lotta Björkman. I sitt föredrag poängterar hon att vi måste börja gilla våra misstag om vi skall bli framgångsrika i att jobba normkritiskt. Det är genom misstagen vi får syn på våra normblinda fläckar och blir kvitt en del av våra fördomar. Inspelat på Musikmuseet i Stockholm den 10 maj 2012. Arrangör: Statens musikverk.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Utbildningsvetenskaplig forskning
Ämnesord:
Normer, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Musikliv i balans

Mer högskola & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Entreprenöriellt lärande 2015

Forskningscirklar och design som lärande

Utifrån begreppen design och forskningscirklar diskuterar forskarna Per-Anders Hillgren och Magnus Johansson hur man som lärare kan genomföra utbildning utifrån behov, problem och utmaningar. Vi får inte fastna i lösningar som bara passar in i rådande strukturer och system. Vi måste också våga utforska idéer som inte fungerar idag men som skulle kunna fungera om vi påverkar strukturer högre upp. Hur löser vi problem och hur håller vi fast vid nya idéer utan att falla in i rådande strukturer? Inspelat den 19 oktober 2015 i Orkanen på Malmö högskola. Arrangör: Malmö högskola.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - Kina

Skola i förändring

I Pisa-testet, som mäter kunskapsnivån hos 15-åringar runt om i världen, ligger kinesiska elitskolor i topp. Men nu börjar den hårt resultatinriktade pluggskolan ifrågasättas. Kinas senaste skolreform innebär att den traditionella katederundervisningen ska förändras och eleverna ska diskutera och samarbeta mer. En av förebilderna är den svenska skolan.

Fråga oss