Titta

Barn utan papper

Barn utan papper

Om Barn utan papper

Om flyktingbarn som lever gömda efter att deras ansökan om asyl avslagits eller i väntan på att deras fall ska omprövas. Vi fokuserar på barnens rättigheter och vad samhället bör göra för att hjälpa dessa utsatta barn. Hur ska den svenska skolan kunna svara upp mot papperslösa elevers enorma behov att bli sedda och få känna trygghet? Hur ska man undervisa dem? Enligt Barnkonventionen har alla barn rätt till skola, men lever Sverige upp till denna konvention?

Till första programmet

Barn utan papper : Jag reser från land till land

Du måste logga in för att nå programmet!

Du behöver logga in via till exempel en mediecentral för att kunna titta eller lyssna på det här programmet.

Se programmet via din mediecentral

Jag reser från land till land

Avsnitt 4 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Kaled är tolv år och lever gömd med sin familj i Sverige. De är papperslösa och söker asyl. Familjen har vistats en tid i Tyskland och Norge, ingen vet hur länge. Mamman försvinner en dag och Khaled får veta att hon sitter i fängelse. Vad kan hända härnäst? Kaled är rotlös och otrygg. Det är bara läraren i skolan som vet att Kaled lever gömd och för henne kan han lätta sitt hjärta. En morgon är mamman tillbaka hos familjen och de beger sig till Norge. Men de kommer snart tillbaka till Sverige. Var Kaleds resa slutar vet ingen.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Immigration
Ämnesord:
Flyktingbarn, Flyktingfrågor, Flyktingpolitik, Psykisk hälsa, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Sverige
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Barn utan papper

Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaBarn utan papper

En viktig vuxen

Avsnitt 1 av 4

Pia Lundgren arbetar på en skola som undervisar gömda flyktingbarn. Hon har sett många av sina elever utvisas. Mohammed som älskar matte är en av dem. Pias roll är att i första hand finnas där som vuxen. Skolsköterskan Eva Hamad menar att i samtal med förtvivlade elever betyder det mycket att man visar omsorg.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaBarn utan papper

I väntan på framtiden

Avsnitt 2 av 4

I Knivsta beslöt man år 2009 att alla barn har rätt att gå i skola. Det inbegrep även flyktingbarn gömda på Alsike kloster. Klostret har varit en fristad för papperslösa flyktingar sedan 1970-talet. Besök i klostret och möte med helgeandssystrarna. Tostacy som bor på klostret, säger det betytt mycket att hon fått gå i skolan. Syskonen Bobby och Nadie lovprisar helgeandssystrarna.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaBarn utan papper

Rätten till skola

Avsnitt 3 av 4

Sverige har saknat lagstiftning om asylsökande flyktingbarns rätt till utbildning, trots att barnkonventionen slår fast denna rätt. Men regeringens höstbudget innebär att papperslösa barn ska få gå i skola från mitten av 2013. Det får konsekvenser för de många gömda flyktingbarnen i vårt land.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaBarn utan papper

Jag reser från land till land

Avsnitt 4 av 4

Tolvårige Kaled lever gömd med sin familj i Sverige. De är papperslösa och söker asyl. Kaled är rotlös och otrygg. Mamman försvinner en dag och Khaled får veta att hon sitter i fängelse. Vad kan hända härnäst? En morgon är mamman tillbaka hos familjen och de beger sig till Norge. Var Kaleds resa slutar vet ingen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning

Mer lärarfortbildning & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Specialpedagogikens dag 2016

Integration eller etablering

Sam Yildirim är utvecklingsledare för integration på Länsstyrelsen i Stockholm. Här berättar han om framgångsrika satsningar för att snabbare hjälpa flyktingar att matcha sin kompetens med befintliga jobb på den svenska arbetsmarknaden. Han reder ut vedertagna begrepp som nyanländ, flykting, invandrad, etablerad, integrerad och svarar på frågan: Vad vore Sverige utan invandring? Inspelat den 9 mars 2016 på Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna NPF-podden

Hur ska jag orka med tre barn?

Hur ska man räcka till som ensamstående förälder till tre barn med diagnoser? Det undrar en mamma som upplever att tiden och energin inte är tillräcklig. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Fråga oss