Titta

Grammatikbolaget

Grammatikbolaget

Om Grammatikbolaget

Möt Mats på lagret, Britt-Inger i receptionen och ordkonstnären Peter när de hittar nya och enkla sätt att förstå grammatiska termer och ordklasser. På Grammatikbolaget visar vi hur roligt och enkelt det är med grammatik - och hur man både kan sjunga och prata om grammatik på ett annorlunda sätt. Eller som Britt-Inger brukar säga: "Ingen panik, det är bara grammatik!"

Till första programmet

Grammatikbolaget: Ett förord till dig som pedagogMaterialDela
  1. Vi är Grammatikbolaget.
    Faktiskt det enda.

  2. -Vi har allt för just ditt språk.
    -Grammatikbolaget!

  3. Vi har alla ordklasser
    du nånsin kommer att önska dig.

  4. Grammatik, grammatik
    La-la-la-la, la-la-la-la

  5. -Om du behöver hjälp...
    -Tveka inte, ring oss på:

  6. Grammatikbolaget!

  7. -Tjena, det är Peter.
    -Tjenare, det är Mats här.

  8. Det hände en olycka här nere.
    Hur vet man vad som är substantiv?

  9. När vi pratade kring programmet
    och vad vi ville göra och hur-

  10. -så blev det en aha-upplevelse, för
    grammatik är ju nåt som barn kan.

  11. Det har de lärt sig på egen hand.
    Utan skolan, utan pedagoger.

  12. Det är nyckeln, att visa att
    grammatik är nåt vi har med oss.

  13. Jag är en typisk presenstjej.

  14. Jag gillar att saker händer
    här och nu. Verb i presens.

  15. Ingen vet riktigt när det börjar,
    men redan i magen i alla fall.

  16. Man hör sånt som intonationskurvor
    och språkmelodin hos föräldrarna.

  17. Man känner ofta igen den
    när man är nyfödd.

  18. Det börjar på en gång och man
    bombarderas med språklig in-put.

  19. Framför allt från föräldrarna.

  20. Det tar sex år, på sin höjd-

  21. -innan man har
    hela grammatiken på plats.

  22. Det är ett slags forskningsprojekt,
    ur barnens perspektiv.

  23. Barnet ska lista ut
    hur den svenska grammatiken ser ut-

  24. -eller den kinesiska,
    eller den engelska, eller arabiska.

  25. Det gör barnet genom att använda
    hypoteser om hur grammatiken ser ut.

  26. Det är en massa regelbundenheter som
    alla barn listar ut.

  27. Vi ska lära oss grammatik för att
    språket är det mest mänskliga vi har.

  28. Det är rimligt att vi försöker förstå
    hur detta språk fungerar.

  29. Grammatiken
    är vägen in i det språket.

  30. Mats på lagret...
    Hans funktion på Grammatikbolaget-

  31. -är att hålla ordning och reda
    på ordklasserna.

  32. Var ordklass har sin låda,
    och de ska inte blandas ihop.

  33. Det här är systematiseringen
    i grammatiken.

  34. Britt-Inger i receptionen...

  35. Henne vänder man sig till
    om man har frågor.

  36. Hon är den som tycker
    att ingenting är ett problem.

  37. Allting går att lösa, med grammatik.

  38. Peter, vår ordkonstnär,
    har ett eget ordlabb.

  39. Han jobbar laborativt.
    Han böjer ord, han testar...

  40. ...han spånar om
    vad som händer om man gör tvärtom.

  41. Han kommer på andra associationsbanor
    kring ordklasserna.

  42. Nu spelar vi in när Britt-Inger gör
    reklamfilmer för olika ordklasser.

  43. Vi har valt reklamfilm som ett grepp-

  44. -för att det gör det lätt
    att gnida in budskapet-

  45. -men också för att det är igenkänt
    och för att sälja in till eleverna-

  46. -hur himla bra det är
    med de här olika ordklasserna.

  47. "Vad bra det är med verb,
    för då kan så mycket hända."

  48. Med Grammatikbolagets verb
    kan du göra det du vill göra.

  49. När barnet ser mönstren
    försöker det gissa vad de betyder.

  50. Hur de generaliserar. "Vad betyder
    mönstret som jag har sett?"

  51. De märker att preteritumformerna på
    verb har en speciell böjningsform.

  52. Då tänker de: "Jag tänker gissa att
    det bara finns detta mönster."

  53. Då producerar de bara ett mönster
    och säger sånt som "gådde".

  54. Vi kan dra slutsatsen
    att barnet har satt upp en hypotes:

  55. "Här är en preteritumböjning.
    Vi använder -de i förfluten tid."

  56. Sen provar de det på alla verb.

  57. Så småningom uppfattar de att folk
    säger "fick" och "gick" i stället.

  58. Den typen av information visar att
    barnen går systematiskt tillväga.

  59. De försöker hela tiden skapa
    den grammatik som är enklast-

  60. -utifrån den in-put
    och de hypoteser de producerar.

  61. Kloka är de, barnen.

  62. Prepositioner är ju

  63. Viktiga som bara den!
    Oh, yeah!

  64. Det roligaste med det här arbetet-

  65. -är faktiskt tanken på att det sitter
    en elvaåring i ett klassrum-

  66. -och kanske får en aha-upplevelse-

  67. -genom att Britt-Inger har
    en utläggning singular och plural.

  68. Singel, det är ju hennes
    syster Helena, när hon var själv.

  69. Sen träffade hon en kille, som
    hade två barn, och så blev de plural.

  70. Helena var singel, singular,
    sen blev det hela familjen. Plural.

  71. Det är en briljant kombination
    av humor, knas och grammatik.

  72. Olé!

  73. Ta-daa! Vad har det blivit nu, då?
    Jo, ett verb. Att cykla!

  74. Tjena, Mats. Det är Peter.
    Jag skulle behöva ett pronomen.

  75. Många tycker att grammatik är jobbigt
    och svårt och omöjligt att lära sig.

  76. Alldeles för många, inte bara de
    som inte är studiemotiverade...

  77. Det fick gott om lärare
    som tycker illa om grammatik.

  78. Det man behöver göra
    för att komma förbi det-

  79. -för det kan inte vara en egenskap
    hos grammatiken, att den är tråkig-

  80. -är att betrakta grammatiken som ett
    system och anpassa undervisningen.

  81. "Ostmacka". Det är ju ett substantiv.
    Den passar inte här i verblådan.

  82. Alla har vi språklig intuition, och
    använder vi den blir det roligare.

  83. Vad säger ni? En jättepruttballong.
    Absolut roligast.

  84. Allstå: rolig, roligare, roligast.

  85. Om man inte kunde komparera
    hade vi bara haft hundbajskorven.

  86. Få inte panik. Alla kan grammatik.

  87. Du också.

  88. Textning: Tora Lane Malagón
    www.broadcasttext.com

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Ett förord till dig som pedagog

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Varför ska man behöva kunna grammatik? Och vilka är tankarna bakom serien Grammatikbolaget? Tomas Riad, professor i nordiska språk och ledamot av Svenska Akademien, berättar om människans unika förmåga att urskilja grammatiska mönster i språket redan som mycket liten. Producenten Maria Örtengren berättar om tankarna bakom Grammatikbolaget och vi får se scener från inspelningen.

Ämnen:
Svenska > Grammatik
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Grammatikbolaget

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är substantiv?

Avsnitt 1 av 10

Mats på lagret har blandat ihop verb och substantiv. Ordkonstnären Peter lär ut ett superenkelt trick för att veta vilka ord som är substantiv. Britt-Inger i receptionen tipsar om hur man skiljer på singular och plural.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är adjektiv?

Avsnitt 2 av 10

Mats på lagret försöker skriva en kärleksballad men tycker att den blir torftig och stel. Ordkonstnären Peter tipsar om adjektiv för att få till känsla och stämning. Grammatikhjälpen och Britt-Inger svarar på hur komparation av adjektiv kan göra livet större och så mycket roligare. Allt man behöver är en pruttballong och en banankostym.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb?

Avsnitt 3 av 10

Ordkonstnären Peter hjälper Mats på lagret att ta fram bra verb att ha på sportlovet. Receptionisten Britt-Inger trollar med sina kunskaper i grammatik.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är substantiv i bestämd och obestämd form?

Avsnitt 4 av 10

Ordkonstnären Peter har svårt att bestämma sig för vilken kaka han ska bjuda på och tar hjälp av receptionisten Britt-Inger. Grammatiklåten handlar om substantivet häst.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i futurum?

Avsnitt 5 av 10

Mats på lagret berättar om fördelarna med att vara en futurumperson. Britt-Inger i receptionen tycker att presenspersoner är bättre. Ordkonstnären Peter förklarar varför Presens är det bästa namnet man kan döpa sin kanin till.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är adverb?

Avsnitt 6 av 10

Ett mystiskt paket har hamnat på lagret. Vad finns inuti och vem är avsändaren? Ordkonstnären Peter förklarar hur lätt det är att veta vad som är ett adverb.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i preteritum?

Avsnitt 7 av 10

Peter berättar om Preteriumklubben, en förening för dem som älskar att prata om sånt som hänt förr. Britt-Inger är inte så intresserad av nostalgi, hon är mer av en presensperson.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är pronomen?

Avsnitt 8 av 10

Britt-Inger tipsar om hur rätt pronomen gör att man slipper bråka med sina syskon. Mats visar hur man kan fördela fredagsmysets godis rättvist i pronomenskålar. Och balladen om pronomen sätter musik till ordklassen!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är prepositioner?

Avsnitt 9 av 10

Mats får en specialorder från Radiosporten som har brist på prepositioner. Vad händer med alla sportreferat om denna ordklass saknas? Det väntar också en överraskning för alla anställda på Grammatikbolaget.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ordklasskalas

Avsnitt 10 av 10

Det är kul och svängigt med grammatik! Mats, Britt-Inger och Peter delar med sig av tankar kring ordklasser. Och så blir det tävling och en massa musik.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ett förord till dig som pedagog

Varför ska man behöva kunna grammatik? Språkprofessorn Tomas Riad berättar om människans unika förmåga att urskilja grammatiska mönster i språket redan som mycket liten. Producenten Maria Örtengren berättar om tankarna bakom Grammatikbolaget och vi får se scener från inspelningen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Något nytt - subjekt och predikat

Avsnitt 1 av 10

På Grammatikbolaget är det mesta sig likt ända tills vikarien Kim anländer. Han vill att de ska börja med satslära. Mats och Britt-Inger vet inte vad satslära är och tycker att arbetet ska tuffa på som det brukar. Med Kims hjälp visar det sig inte vara så svårt med satsdelar som de först trodde.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Något nytt igen - objekt

Avsnitt 2 av 10

Kunderna visar stort intresse för Grammatikbolagets subjekt och predikat. Men nu har de börjat fråga efter något som heter objekt. Nu tycker Britt-Inger att det börjar bli för mycket nytt. Mats tycker att det förenklar hans arbete. Och snart börjar även Britt-Inger älska objekt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Hur var det egentligen med satslära?

Avsnitt 3 av 10

Bolaget Grammalamma är avundsjuka på Grammatikbolaget för att deras arbete med satslära går så bra. Våra vänner bestämmer sig för att bemöta dem med en utsträckt hand och hålla en fotbollsmatch i all vänskaplighet.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Adverb är inte så krångligt

Avsnitt 4 av 10

På Grammatikbolaget har Mats och Britt-Inger glömt av adverben med flit eftersom de tycker att de är krångliga. Men ett adverb är ju något som beskriver verbet, det är ju inte så svårt. Britt-Inger bestämmer sig för att ordna en kickoff för att få igång arbetet med adverb.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är tempus?

Avsnitt 5 av 10

En skolklass ska komma på studiebesök till Grammatikbolaget. Britt-Inger, Mats och Kim förbereder sig för att kunna visa upp sin arbetsplats från dess bästa sida. Mats vill visa barnen hur han jobbar med hjälp av tempuslådorna och Kim hjälper Britt-Inger att lösa ett problem med hjälp av verb i tempus.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Vad är verb i konditionalis?

Avsnitt 6 av 10

Mats lyckas få ner en låda med verb i konditionalis med hjälp av verb i konditionalis. Britt-Inger försöker få en irriterad kund på gott humör och Kim hjälper Mats att få ordning på ordklasserna.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Ett liv utan personliga pronomen - går det?

Avsnitt 7 av 10

Det konkurrerande företaget Grammalamma försöker sno Grammatikbolagets personliga pronomen. Om man inte kan leverera personliga pronomen, de där viktiga små orden, förlorar man kunder snabbt. Något måste göras!

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Särskrivning

Avsnitt 8 av 10

Äntligen finns det skyltar på Grammatikbolaget! Men till Britt-Ingers fasa har de blivit särskrivna. Britt-Inger går till attack mot Mats och det hela håller på att urarta till storbråk.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

Skriv! - ett imperativ

Avsnitt 9 av 10

Det vankas poesiafton på Grammatikbolaget och dikter av imperativ ska skrivas. Mats tycker att det är svårt att göra poesi av imperativ, som är uppmaningar och befallningar. Britt-Inger skriver en dramatisk dikt om fjärrkontrollen och Kim visar att det går att skriva kärleksfullt med imperativ.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGrammatikbolaget

God, godare, godast jul!

Avsnitt 10 av 10

Det ska bli julfest på Grammatikbolaget. Mats tycker att det räcker med en bra julfest. Britt-Inger tycker att den ska bli bättre än förra årets. Kim vill maxa hela festen och uppfinner superlativzapparen. Det är en manick som med ett knapptryck förvandlar allt till störst, vackrast, juligast och bäst.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaStrategier för läsförståelse

Introduktion

Här träffar vi de pedagoger som vi sedan följer genom hela serien. De berättar hur de började arbeta med strategier för läsförståelse. Vilken effekt har det fått? Vi träffar också forskarna Barbro Westlund och Catharina Tjernberg som berättar varför man bör undervisa i läsförståelse.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaSkolministeriet

Forskare kritiserar En läsande klass

Efter chocksiffror om sjunkande läsförståelse hos svenska elever är det många som vill hjälpa till att vända trenden. Läsförståelseprojektet ”En läsande klass” har på kort tid blivit mycket uppmärksammat. Men nu kommer kritik från forskarhåll.

Fråga oss