Titta

Kemi nästa - syntolkat

Kemi nästa - syntolkat

Om Kemi nästa - syntolkat

Kemi finns runt omkring oss i vardagen och påverkar allt vi gör. Luften vi andas, plasten vi använder, vattnet vi dricker och saltet vi strör på maten - överallt finns kemi. Varför är det svårt att andas på Mount Everest? Varför flyter man så bra i Döda havet? Hur får ett fyrverkeri sina färger och former? Tankar, drömmar och frågor väcks hos sex unga passagerare på en buss på väg hem. I varje program får en fråga sitt svar och temat fördjupas med hjälp av NO-pedagogen och lärarfortbildaren Hans Persson i ett experiment, ett reportage eller en animation. Programmen är syntolkade med speaker som förklarar vad som händer i bilden.

Till första programmet

Kemi nästa - syntolkat : Fyrverkeri

Du måste logga in för att nå programmet!

Du behöver logga in via till exempel en mediecentral för att kunna titta eller lyssna på det här programmet.

Se programmet via din mediecentral

Fyrverkeri

Avsnitt 6 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Louise undrar hur man får fram alla olika färger och mönster i ett fyrverkeri. Vi följer med ner i ett hemligt bergrum där kemikalier blandas och fyrverkeripjäser tillverkas. Ett fyrverkeri är ett exempel på en kemisk reaktion - men vad innebär det? Louise Lagergren undrar och NO-pedagogen Hans Persson svarar. Programmet är syntolkat med speaker som förklarar vad som händer i bilden.

Ämnen:
Kemi
Ämnesord:
Kemi, Kemisk industri, Kemisk teknik, Naturvetenskap, Pyroteknik, Sprängämnen, Teknik
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Kemi nästa - syntolkat

Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaKemi nästa - syntolkat

Plast

Avsnitt 1 av 6

Plast är ett av vår tids vanligaste material - men vad är det egentligen? Och hur återvinns PET-flaskor?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaKemi nästa - syntolkat

Vatten

Avsnitt 2 av 6

Hur kan vatten se olika ut beroende på temperatur? Och varför kan vissa insekter springa på vattenytan?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaKemi nästa - syntolkat

Luft

Avsnitt 3 av 6

Varför är det svårt att andas på höga höjder? Och hur påverkar syret i luften en eldsvåda?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaKemi nästa - syntolkat

Salt

Avsnitt 4 av 6

Varför flyter man så bra i Döda havet? Och vad händer med mat när den saltas?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaKemi nästa - syntolkat

Fläckar

Avsnitt 5 av 6

Vilka knep finns för att lösa upp fläckar? Och varför går inte alla fläckar bort med vatten?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaKemi nästa - syntolkat

Fyrverkeri

Avsnitt 6 av 6

Hur får man fram alla olika färger och mönster i ett fyrverkeri?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & kemi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Labba

Flaskregn

Se hur du skapar ditt eget regn med hjälp av en vanlig petflaska och en isbit. Det enkla experimentet visar principen för hur regn skapas i naturen.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Labba

Amylaskalas

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.