Titta

Andrea hälsar på

Andrea hälsar på

Om Andrea hälsar på

Programledaren Andrea Hökerberg möter fem barn som tar med oss på en spännande resa genom Sverige. Vi provar på tornedalska fiskkakor och sjunger karaoke. Barnen tillhör någon av Sveriges nationella minoriteter som: samer, romer, judar, sverigefinnar och tornedalingar.

Till första programmet

Andrea hälsar på : Hos MarcusMaterialDela
  1. Skillnaden på min familj och nån
    annans är att vi inte har fredagsmys.

  2. Vi har shabbat.

  3. Där är han. - Är det du
    som är Marcus? Andrea heter jag.

  4. Jag heter Marcus och är tio år.

  5. Min familj består av mamma Sylvia,
    pappa Daniel, mormor Mala...

  6. ...och min storasyster Carmela.
    Hon är bortrest just nu.

  7. Vi i min familj är judar.

  8. Att vara jude är
    att man lär sig andra saker.

  9. Man är annorlunda, kan man säga,
    men man känner sig normal.

  10. Man är inte en utomjording.

  11. När jag seglar
    kan jag ha fantasidrömmar.

  12. Jag dagdrömmer kanske att det är OS
    och att jag kommer etta.

  13. Sju...sex...fem...
    fyra...tre...två...ett... Start!

  14. Vi är i Stockholms skärgård.
    Marcus går på seglarskola här.

  15. I dag är det lägrets sista dag,
    och dags för tävling.

  16. -Kom igen, Marcus!
    -Håll den kursen som du har nu!

  17. Snyggt, Marcus!

  18. I dag gick det jättebra.
    Jag kom trea.

  19. Min mormor och morfar
    pratar jiddisch.

  20. Ibland har jag fått lära mig nåt ord.

  21. -Vad heter "mormor" på jiddisch?
    -"Bobe" heter det.

  22. "Bobe"? Det låter roligt. "Bobe".

  23. -Ja, eller "savta" på hebreiska.
    -Vad roliga namn.

  24. -Är det där du?
    -Här är min syster och jag.

  25. Jag är här, Mala, och det är Renia.

  26. Jag är född i ett annat land,
    i Polen. Hemma talade vi jiddisch.

  27. -Jag var tretton när kriget bröt ut.
    -Vilket krig?

  28. Andra världskriget.

  29. Jag har varit i koncentrationsläger.

  30. Det är ett väldigt svårt,
    fruktansvärt ställe-

  31. -där folk blir dödade...

  32. Men vilka detaljer... Man kan inte
    föreställa sig vilket helvete det är.

  33. Jag berättar gärna
    när du blir lite äldre.

  34. Oavsett hur tufft jag tänker att det
    är, så är det säkert mycket värre.

  35. Jag kan inte föreställa mig.

  36. Att komma till Sverige
    måste ha varit ett paradis.

  37. När vi kom till kajen i Malmö-

  38. -stod sköterskor med smörgåsar
    och choklad och tog emot oss.

  39. Det kommer jag så väl ihåg.
    Jag tyckte att jag kom till himlen.

  40. Jag är stolt över att vara jude.

  41. Vi har gått igenom mycket,
    men fått vår vilja igenom.

  42. Och vi har hjälpt andra,
    och varandra också.

  43. Det här är en kippa,
    en hatt man har under gudstjänsten.

  44. Wow!

  45. Jag är som mest stolt i synagogan-

  46. -när de läser en berättelse
    om det som har hänt.

  47. Jag tänker att jag
    själv är med i historien-

  48. -kanske i huvudrollen
    eller har hjälpt till.

  49. En synagoga är som en kristen kyrka,
    fast för oss judar.

  50. Vi har inte en målning av Jesus,
    vi har en davidsstjärna.

  51. -Hallå?
    -Vem pratar i den här?

  52. Det är rabbinen.
    Han är som en präst för oss judar.

  53. Det är han som startar upp
    till exempel...

  54. Du kan läsa där under.

  55. Välsignad vare Du, Herre.

  56. -Och sen svarar...
    -Så han säger nån bön?

  57. Sen svarar publiken,
    de kanske ställer sig:

  58. Välsignad vare Herren,
    som vi lovprisar nu och för evigt.

  59. -Vad är det för språk?
    -Det är hebreiska.

  60. Fast jag brukar inte hänga med.
    De pratar så fort.

  61. Jag och min mormor och mamma
    brukar baka challe-bröd.

  62. Då är det alltid så här. Man måste
    skynda, som mästerkockarna på tv.

  63. Men det är alltid roligt
    att göra sin egen form.

  64. Jag gör på mitt sätt. Kolla. Ta-da!

  65. När vi firar shabbat tänder mamma
    eller min syster ljusen.

  66. Sen välsignar de ljuset.

  67. ...och befallde oss
    att tända sabbatsljusen...

  68. Sen brukar jag läsa över vinet
    och över challe-bröden.

  69. Välsignad vare Du, Herre,
    som skapar vinrankans frukter.

  70. Välsignad vare Du, Herre...

  71. Välsignad vare Du, Herre,
    som frambringar bröd ur jorden.

  72. Det är som ett tack för att man har
    fått något. Som en god jul-present.

  73. Vi judar har något som heter kosher.

  74. Man får till exempel inte blanda
    kött och mjölk, och inte äta skinka.

  75. Och man måste slakta det
    på ett speciellt sätt.

  76. -Är det här typiskt för shabbat?
    -Väldigt typiskt.

  77. Det är lite som fredagsmys.

  78. I stället för snacks har man mat-

  79. -och i stället för filmen
    har man varandra.

  80. Att vara jude är roligt.

  81. Man upptäcker saker som man inte
    skulle ha upptäckt annars.

  82. Jag skulle inte ha lika många vänner.

  83. Jag skulle inte veta något
    om hebreiska.

  84. Allt skulle förändras i mitt liv.

  85. Tack för maten.

  86. Svensktextning: Jens Ullenius
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Hos Marcus

Avsnitt 3 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Andrea Hökerberg möter tioårige Marcus när han firar sabbat. Det är något som han har längtar efter hela veckan. Marcus och hans familj är judar och när Andrea hälsar på är förberedelserna inför högtiden i full gång. Under sabbaten samlas hela familjen och Marcus mormor berättar om hur svårt det var att vara jude när hon var liten.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Nationella minoriteter
Ämnesord:
Etnologi, Europa, Judar, Nationella minoriteter, Norden, Sabbaten, Socialantropologi, Sverige
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Andrea hälsar på

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAndrea hälsar på

Hos Nadja

Avsnitt 1 av 5

Möte med tolvåriga Nadja som laddar för att uppträda på en stor dansföreställning i Stockholm. Nadja och hennes familj är romer och alla i familjen dansar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAndrea hälsar på

Hos Brita

Avsnitt 2 av 5

Möte med trettonåriga Brita i den härjedalska vildmarken. Brita och hennes familj är samer och hon ska för första gången alldeles själv få märka familjens renar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAndrea hälsar på

Hos Marcus

Avsnitt 3 av 5

Andrea Hökerberg möter tioårige Marcus när han firar sabbat. Det är något som han har längtar efter hela veckan. Marcus och hans familj är judar och när Andrea hälsar på är förberedelserna inför högtiden i full gång.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAndrea hälsar på

Hos Ellen

Avsnitt 4 av 5

Möte med tolvåriga Ellen som tar oss med i skogen och på fisketur. Ellen och hennes familj är tornedalingar. Hon är stolt över att kunna tala meänkieli!

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaAndrea hälsar på

Hos Jami

Avsnitt 5 av 5

Andrea träffar elvaåriga Jami som är sverigefinne. Han och hans familj reser ofta till släkt och vänner i Finland. Där passar han på att bada bastu och sjunga karaoke.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Totalt globalt

Minska ojämlikhet

Fiktiv frågesport om hur världen ska bli mer jämlik. Frågorna har sin utgångspunkt i FN:s Agenda 2030, som är hållbarhetsmål som världens alla länder har enats om. Frågor som besvaras är huruvida ojämlikheten i världen ökar eller minskar och hur resurserna är fördelade. Vad blir konsekvenserna av en ojämlik världsordning och hur hänger det ihop med våld, krig och terror?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bomber, flykt och skolböcker

Skola i ett flyktingläger

Syriska barn i ett flyktingläger i norra Irak berättar om sin vardag i den tillfälliga skolan. De berättar om hur kul det är att få träffa kompisar och lära sig saker. Men också om hur varmt det kan bli när elen inte fungerar, oron för framtiden och längtan efter en riktig skola. Agnes Björn från Plan International Sverige, som jobbat med barn i krig över hela världen, berättar hur det går till när man ordnar skola till barn som bor i flyktingläger.