Svenska till varje pris

Om Svenska till varje pris
Vi följer åtta deltagare som ska lära sig svenska på åtta veckor. I ett slott på landet långt från den vanliga undervisningen i sfi, svenska för invandrare får de studiero. Till sin hjälp har de två motiverade lärare. Varje vecka kommer en gäst som utmanar eleverna att visa vad de lärt sig.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien på Google+Dela serien via e-post Kopiera länken till serienTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

De kommer från förtryck och krig. De
har lämnat sin familj och sitt land.Åtta deltagare har antagit utmaningen
att lära sig svenska på åtta veckor.Långt bort
från den vanliga undervisningen--får de lugn och studiero.
De har två mycket motiverade lärare-
-som ägnar all tid och alla medel
åt att hjälpa dem med sitt nya språk.För att komma in i samhället
måste de lära sig språket.Det handlar om svenska
till varje pris.Det är sista veckan på slottet,
kvällen före nationella provet.Den som klarar sig går vidare
mot komvux, praktik och jobb.Annars väntar en ny termin på SFI.
Om din kommun inte har
tidsbegränsning.Då stängs effektivt vägen
in i det svenska samhället.Snart är det dags
för det nationella provet.Eleverna känner sig stressade och
undrar om de kan tillräckligt mycket.Provet handlar om verkligheten, att
klara sig i det svenska samhället.Allt som vi lär oss här gör att vi
klarar oss i det svenska samhället.Det känns lite stressigt.
Ett prov är ett prov.Jag vill gärna klara det
och gå komvux.Jag vill ha utbildning.
När man vill utbilda sig
måste man gå komvux eller gymnasiet.SFI är inte utbildning, bara i språk.
Om de frågar i dag...
Det känns inte bra, jag är nervös.
Hörförståelse är svårt.
-Jag har bara sovit i två timmar.
-Varför?! Ta det lugnt, läs...Om jag inte klarar provet
blir det svårt för mig.Jag vill gärna jobba,
men jag vill klara den här D-kursen.Sen kan jag jobba i sex månader
och sen fortsätta med skolan.Jag är inte duktig heller...
Jag kämpar så mycket jag kan.
Ändå är jag nervös.-Jag känner mig nervös.
-Du studerade väl i Afghanistan?-Inte alls?
-Nej.Pashtoon är jättebra. Men hon
är ledsen för sina barns skull.Och hon är orolig och har problem.
-Hur gammal är hon nu?
-Sexton år.Hennes barn är i Afghanistan.
Jag har inte pratat mer med henne.
Men jag såg henne när hon var ledsen--så jag tröstade henne
och sa att det kommer att ordna sig.Jag tror att hon är en person
som vill nå sina mål.När jag tittar på henne...
Hon pratar med lärare. Hon säger:
"Jag fattar inte det här ordet."Sen skriver hon ner det
och på natten pluggar hon.Det är fantastiskt att se
hur gärna hon vill lära sig språket.Jag hör också.
Jag heter Pashtoon, jag kommer
från Afghanistan och är 42 år.Jag var fem år
när pappa och mamma dog.Då bodde jag med mina bröder.
Jag har för mig att jag var femton år
när min bror dog.I mitt hemland är det jämt krig
och motsättningar.Först kom min man hit från
Afghanistan och var här i fem år.Sedan fick han uppehållstillstånd,
och vi fick också det.Jag fick uppehållstillstånd.
Jag ville inte skiljas
från mina barn.Jag undrade vad meningen med livet
var om mina barn skulle vara kvar.Jag tänkte:
Vad ska hända med oss alla?På ambassaden sa de till mig
att mina barn var myndiga.Så därför kunde de inte komma hit.
Efter ett år sa min man till mig:
Vad ska du göra där?
Du förstör för hela familjen.Om du kommer hit kan du hjälpa dem
och vi ska göra något åt saken.Min dotter tog av det här
och gav det till mig.Det här köpte min son till mig.
Deras liv är riskabelt där borta.
Väldigt riskabelt.Jag har upplevt många svårigheter
i livet och har många dåliga minnen.Men det värsta var att mina barn
måste stanna kvar i Afghanistan.Dags för det nationella provet.
Vilka har nått målet
att lära sig svenska på åtta veckor?Provet testar läs- och hörförståelse,
skriftliga och muntliga färdigheter.Frågan är om de har hunnit lära sig
allt som krävs.På det nationella provet
ska två elever, Pornthip och Carole--skriva på C-nivå.
Resten skriver på D-nivå.Hej och välkomna.
Det här har ni väntat på.
Vi ska skriva nationellt prov.Vi börjar med A-delen.
Den är 80 minuter.Vi måste hålla oss till tiderna.
Vi säger "nu" när ni ska börja.Vi säger till tio minuter
innan tiden går ut och en minut--innan vi måste avsluta
och lämna ifrån oss penna och sudd.Varsågoda. Börja nu.
Francisco är duktig och motiverad.
Jag tror inte att han har nåt problem
med att bli godkänd på D-nivå.Han är till och med väl godkänd.
Daniela gör framsteg varje dag.
Men det vi försöker jobba med
är hennes hårda attityd.Hon säger att hon inte förstår,
fast hon förstår.Pashtoon. Jag är lite osäker på
hur hennes prov ska gå.Hon har svårigheter med läsförståelse
och den skriftliga delen.Jag är osäker på Wajiha.
Hon är bra på den skriftliga delen.Men hon var analfabet i början.
Hon vill gärna ha mer tid på sig--så att hon hinner tänka
och bearbeta.Hennes svaga sida
är just läsförståelse.Qutaiba har fortfarande svagheter
i den skriftliga delen.Men jag tror
att han klarar sig väldigt bra.Carole är väldigt ung
och motivationen varierar.Vi har alla varit i den åldern.
Man måste förstå det.Abdulaahi är svag muntligt.
Han börjar bli trygg med språket.Och då börjar han prata...
inte så tydligt som han borde.Pornthip är väldigt duktig.
Det jag är mest nöjd med--är att hon utvecklar sitt uttal
av "r" och "l".Fast när hon pratar
så glömmer hon det.-Hur är det? Gick det bra?
-Vi får se.Hej, Francisco!
-Hur går det med provet?
-Bra, tror jag.Jag känner mig bra.
Oj, oj, oj... Jag vet inte,
men om jag måste säga--om provet går bra eller inte,
så känns det som om det gick bra.Provet var bra.
Jag ska bli mycket glad
om jag klarar provet.Det är mycket viktigt för mig
eftersom jag vill fortsätta studera--någon yrkeskurs.
-Vet någon vad "tankfull" betyder?
-Tandfull?Det betyder när du har en tand
men det inte fungerar.Besviken?
Be ...svik...en.
"Hon blev besviken när jag sa nej."
Det kändes inte bra. Jag väntar
tills jag vet resultatet--när jag vet
om jag är godkänd eller inte.Välkommen tillbaka! Hur känns det?
-Hur gick det?
-Fråga inte mer.-Jättebra?
-Nej.Hörförståelsen var jättelätt,
som att dricka vatten.Men på läsförståelsen kände jag mig
lite skakig igen.Jag vet inte hur det gick.
Det viktiga är att jag klarar mig.
Jag vill visa att jag kan.
Jag vill bli nåt här i Sverige.Jag kämpade så mycket som jag kunde.
Jag vill inte stanna vid
att bara ta pengar från kommunen--och själv göra ingenting.
Jag ska ha ett jobb och betala skatt,
som går till andra som behöver det.Jag är jätteskakig och kall.
Det är inte bra.Vi får se.
Om jag inte klarar mig
kan jag inte göra nåt.Om jag inte var bra var det mitt fel.
Då måste jag öva mer.-Vems har du? Abdulaahis?
-Nej, Pornthips.Nationella prov betyder mycket för
våra deltagare. Det är deras betyg.Nu ska vi se...
Vem är den sista? Pashtoon.Det är viktigt för dem
att fortsätta sin utbildning.Det kan också göra att de känner sig
mindre värda och jättebesvikna.Så tänker jag.
När jag kom hit
pratade jag inte så bra svenska.Men nu pratar jag ganska bra svenska.
Här pratade vi bara svenska
hela dagen.I början när jag såg de andra-
-såg jag att de var yngre än mig.
Det är bara jag som är äldre.
Jag tänkte att de andra kanske inte
ville prata med mig.De är mina första kompisar i Sverige.
-Välkomna!
-Tack så mycket.-Vill ni veta resultatet?
-Är det därför ni har kommit?Ni vet att vi har två elever
på C-nivå och sex elever på D-nivå.-De två eleverna som är på C-nivå är:
-Pornthip och Carole.Pornthip...
-Du har fått godkänt.
–Ja!Jag känner mig jätteglad
över att jag blev godkänd.Jag fick jobba hårt, men jag kämpade.
-Carole...
-Du har uppnått ditt mål.Grattis!
Jag är jätteglad. Jag har studerat
jättemycket, och så blev jag godkänd.-Hur mår du, Wajiha?
-Inte bra.-Du har uppnått ditt mål?
-Nej! Oj, tack!Jag trodde inte att jag... När de sa att
jag blev godkänd sa jag "nej".Jag tänkte att jag hade hört fel.
Abdulaahi.
-Uppnått mål.
-Wow! Grattis!Det känns bra att jag fick godkänt.
Jag är lycklig. Ja.Francisco.
Francisco. Du har uppnått ditt mål.
Grattis!
Fantastiskt. Jag vann. Jag är här nu.
Jag klarade det. Nu ska jag fortsätta
på den här vägen--som jag själv har byggt.
Jag var jätteglad.-Daniela.
-Du är jätteduktig......och du har uppnått ditt mål.
Jag känner mig superbra.
Jag visste att jag skulle bli godkänd
eftersom jag förberedde mig mycket.Qutaiba.
Vi tycker att du är jätteduktig.
Du har uppnått ditt mål.Jag kände mig jätteglad och jättebra
när jag fick godkänt.Det är jättehärligt. Men...
Glöm det.
-Nästa är...
-Pashtoon.Pashtoon har ej uppnått mål.
Jag är jätteledsen.
Men man måste försöka--att lära sig mer.
Innan vi avslutar vill jag säga
vad jag känner från mitt hjärta.Den bästa av er alla
som har gjort bäst framsteg--det är Pashtoon.
Hon är så duktig på att prata.Du är mycket duktig på att skriva.
Du har gjort bäst framsteg.Tyvärr räcker det inte för att
få godkänt, du måste kämpa lite till.Men du ska vara glad och stolt.
Pashtoon jobbade jättehårt och har
verkligen utvecklat sin språkförmåga.Du är en fantastisk människa.
Hon mår dåligt på grund av sin dotter
som är kvar i hennes land.Hon vill...
En mamma saknar sitt barn.Jag gick inte i skolan i Afghanistan-
-men jag kunde läsa för att mina barn
gick i skolan och jag läste med dem.Jag har varit i Sverige i två år. De
första månaderna gick jag aldrig ut.Jag gick aldrig ut. Jag mådde
inte bra på grund av mina barn.Jag gick till skolan
och satt bara och lyssnade.När läraren pratade flög mina tankar
bara i väg. Jag tänker på mina barn.Jag rycker till. Jag vill lyssna
när läraren undervisar.Hemma pratar min son Faisal
ingen farsi med mig.Han säger att jag ska lära mig.
Hans svenska hjälper mig mycket.Jag studerar och får samtidigt lära
mig om lagar och regler av skolan.Som till exempel
när mina barn fick avslag.Nu försöker jag förstå
allt som finns här--och ska ansöka hos myndigheterna för
att kunna ta hit mina barn.-Kommer chipsen att räcka?
-Jag tror det.Att följa deltagarna här
var en fantastisk resa.Det var tufft. Vi jobbade
nästan 24 timmar om dygnet.Men jag ångrar inte att jag är här.
Vi hittar på egna.
Vi kom så nära varandra.
Vi var som en familj.Den oro jag kände
innan jag kom hit var:Hur ska vi acceptera varandra?
Vi ska bo tillsammans.Hur kommer det att gå? Vi är från
olika kulturer och olika länder.Men det behövde jag inte alls
tänka på.Vi har aldrig pratat om
våra olikheter, bara om vårt mål.Vi ska lära oss svenska.
Följ schemat. Vad är nästa sak?
Det bästa är-
-när jag ser att mina deltagare
har utvecklats fantastiskt bra.-Som man står på.
-Balkong?När jag tänker tillbaka
på vår första träff...Jag tänkte att Pashtoon kommer att
utvecklas mest och det gjorde hon.Fast tyvärr inte tillräckligt mycket
för att klara D-nivån.Men hon har utvecklats
nästan mest av alla.Nu går vi och hämtar dem.
Välkomna!
Nu är det avslutning på den här
fantastiska resan under åtta veckor.Vi tänkte dela ut diplom till er-
-för det fantastiska jobbet
ni har gjort, det hårda jobbet--och den fantastiska vänskap
vi har skapat.Daniela, kom.
Det har varit spännande att följa dem.
Vi har kommit dem väldigt nära.Det har varit intressant,
spännande och rörande.Svenska är inte så lätt som man tror.
Det är inte lätt oavsett hur många år
man bor här, eller hur man kämpar--att lära sig svenska språket. Det
räcker att man har privata problem.Att man tänker på sina barn
som är kvar i ens länder.Och sen ska du lära dig språket,
försöka skaffa jobb och försörja dig.Det är väldigt tufft och svårt.
Det kan vi visa genom
det här programmet. Det är tufft.Panetoz kommer in och vi skapar kaos
Panetoz kommer in och vi skapar kaosPanetoz kommer in och vi skapar kaos
Utmanar er alla till en afrobounceSå baby
Dansa, pausa, dansa, pausa...Jag brukar laga strak mat.
-Stark.
-Strak.-Staark.
-Straaak!För jag veeet ju vad den karln har...
Jag förstår inte vad du säger.
Textning: Elin Törnqvist
www.broadcasttext.com
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Del 8
Avsnitt 8 av 8
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
Det är sista veckan på slottet och nu avgörs det. Har eleverna hunnit lära sig allt som krävs för att nå examen? Vilka klarar det nationella provet i sfi, svenska för invandrare? Bandet Panetoz dyker upp och får alla att dansa. Del 8 av 8.
- Ämnen:
- Svenska som andraspråk och sfi
- Ämnesord:
- Andraspråksinlärning, Språkvetenskap, Svenska som andraspråk, Svenska språket
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
Alla program i Svenska till varje pris

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Del 1
Avsnitt 1 av 8
Del 1 av 8. Deltagarna anländer till slottet och träffar lärarna Jonas och Jozefina. Nu ska all vaken tid användas till att hjälpa deltagarna att klara slutprovet i sfi, svenska för invandrare.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Del 2
Avsnitt 2 av 8
Del 2 av 8. Lärarna försöker kartlägga deltagarnas olika behov och eleverna har fullt upp med att lära känna varandra. Tempot är högt och veckans tema är hörförståelse. Med musikens hjälp ska artisten Anne-Lie Rydé ge eleverna en känsla för språkmelodin.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Del 3
Avsnitt 3 av 8
Del 3 av 8. Deltagarna är tillbaka på slottet efter helgen och veckans tema är läsförståelse. Författaren Theodor Kallifatides levererar en utmaning: De ska berätta sin historia. Abdulaahi berättar hur han tvingades fly hemlandet Somalia till fots.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Del 4
Avsnitt 4 av 8
Del 4 av 8. Veckans tema är samtal eller muntlig interaktion som det står i läroplanen. För att träna på detta åker eleverna till Vaxholm för att söka jobb. Slottskocken Andreas Lindell serverar en riktig utmaning. Deltagarna ska lära sig laga ett delikat svenskt smörgåsbord!
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Del 5
Avsnitt 5 av 8
Del 5 av 8. Nu har halva tiden gått och flera av deltagarna ligger efter. Veckans tema är muntlig produktion, med andra ord att prata. Artisterna Rennie Mirro och Karl Dyall utmanar eleverna att vara modiga.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Del 6
Avsnitt 6 av 8
Del 6 av 8. Det är tydligt att några av eleverna kan få svårt att klara slutprovet. Veckans utmaning handlar om att skriva en insändare tillsammans med en fullfjädrad proffsdebattör - Gudrun Schyman. Carol får reda på att hennes pappa blivit sjuk.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Del 7
Avsnitt 7 av 8
Del 7 av 8. Snart dags för Nationella provet och näst sista veckan på slottet. Eleverna kämpar med språket. Veckans tema handlar om att möta en ny kultur. Vilka oskrivna regler finns det? Komikern Zinat Pirzadeh utmanar eleverna att berätta en rolig anekdot, om hur det kan vara att möta en ny kultur.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Del 8
Avsnitt 8 av 8
Del 8 av 8. Sista veckan på slottet. Har eleverna hunnit lära sig allt som krävs för examen? Vilka klarar det nationella provet i sfi, svenska för invandrare? Bandet Panetoz dyker upp.
- Produktionsår:
- 2012
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning