Titta

Mediatiden

Mediatiden

Om Mediatiden

Vad innebär åsiktsfrihet? Ska man behöva riskera livet för att berätta en historia? Och vem är du egentligen på nätet? I fem program för och om unga och deras förhållande till media tar vi upp frågor om bland annat pressetik, censur, medborgarjournalistik och propaganda. Dessutom diskuteras stereotypa roller på nätet och hur unga allt oftare är missnöjda med traditionella medier.

Till första programmet

Mediatiden : Vem är du på nätet?MaterialDela
  1. Jag videobloggar live
    från världens största LAN-festival.

  2. Ibland när man tänker på hur mycket
    tid vi lägger på att vara online-

  3. -kan man fundera på om man är mer sig
    själv på nätet än i verkligheten.

  4. Men vem är man egentligen där? På
    många sätt bestämmer man det själv.

  5. Man kan testa. Men får man vara
    vem man vill eller finns det regler?

  6. Och måste vi i så fall
    rätta oss efter dem?

  7. Det här är Catarina Hsu.
    Hon lägger mycket tid på ett spel-

  8. -som heter League of Legends.
    Hon är lagledare för ett lag.

  9. Nu ska hon packa inför resan
    till dataspelsträffen Dreamhack.

  10. Där ska hon tävla,
    men framför allt ha kul.

  11. -Vad är du peppad på för spel?
    -Allt möjligt.

  12. Jag ska pröva
    ett Star Wars-spel på Dreamhack.

  13. Annars blir det League of Legends
    som vanligt.

  14. Där är min danska kompis
    som heter Chris.

  15. Det här är saker som man kan köpa
    till, så att hon ser finare ut.

  16. Det kallas "skins". Det här är vi
    och det här är motståndarlaget.

  17. Jag tänkte att du kunde få pröva.
    Jag köper lite saker åt dig.

  18. Varsågod.

  19. När du går så går du med höger,
    och så kan du högerklicka där.

  20. Det verkar asläskigt.
    Då hamnar jag mitt i skiten.

  21. -Hur gör jag för att avlossa den?
    -Klicka där.

  22. Nu får du en till, och den kommer du
    att kunna skjuta i väg dig med.

  23. Man får uppmärksamhet
    om man är tjej och spelar.

  24. "Ska vi spela med en tjej?
    Undrar hur duktig hon är."

  25. Jag spelar mycket och nästan bara med
    killar. Då lär man sig den taktiken.

  26. Och då blir de förvånade
    när man väl klår dem.

  27. "Va? Fick vi stryk av en tjej?"
    Det är kul.

  28. På nätet vet man inte om nån är kille
    eller tjej. Ibland väljer man själv.

  29. Man väljer vilken roll man vill ha.

  30. En som provat det är Gina Dirawi.

  31. Hela min uppväxt
    har jag testat olika roller.

  32. Jag tänkte: "Jag ska bli en sån här
    person." Och så var jag den personen.

  33. Jag hittade inte riktigt
    min identitet.

  34. Jag är inte sen till mitt eget
    bröllop. Jag har bara klätt upp mig.

  35. Och det borde ni också göra.

  36. Gina är i dag
    en av våra mesta kända programledare.

  37. Men hon började sin bana
    som videobloggare.

  38. Juan heter han
    Jag skiter i hans namn

  39. På Youtube lade hon upp klipp där hon
    lekte med andra personligheter.

  40. Bloggen blev en succé och hon fick
    ett program på SVT - "Ana Gina Show".

  41. Där utvecklade hon karaktärer som
    Discoturken, Bettan och Khadidje.

  42. Hej. "Salaam aleikum."
    Jag vill skaffa den text på tårta.

  43. -Text på tårta. Ja.
    -Den heter så här...

  44. "Bismillahi Rahmani ar-Rahim."

  45. Jaha...

  46. Jag var aldrig nog "arabisk" av mig.
    Jag var aldrig svensk nog.

  47. Jag var aldrig ickereligiös nog.
    Det var alltid nåt som inte stämde.

  48. Så då brukade jag testa mig fram
    när jag var yngre.

  49. "Jag ska bli en människa som inte
    bryr mig." Och så blev jag det.

  50. Jag var mig själv, men det var
    en sida av mig som jag gömt.

  51. -Är det viktigt att vara omtyckt?
    -Ja.

  52. Jag blev irriterad
    om nån inte gillade mig.

  53. Och så skulle jag hela tiden
    jobba för att bli omtyckt.

  54. Jag var så naiv.
    Jag hade min blogg och mina videor.

  55. Jag tänkte att jag hade ett bra syfte
    och att jag ville väl-

  56. -så då kommer folk att gilla mig.
    Men det var ju helt tvärtom.

  57. Det spelar ingen roll.
    Man kan vara världens bästa människa.

  58. Några lär ändå tycka
    att man är dum i huvudet.

  59. När Gina är med svenskar, hon är inte
    riktig. Men med mig hon är jätteglad.

  60. När det gäller bloggar
    ska man vara på ett visst sätt.

  61. Och jag skiter i det.
    Om jag mår dåligt skriver jag det.

  62. Det finns ju många som
    mår dåligt och kan relatera till det.

  63. Jag tror att folk blir chockade
    när de ser en annan sida.

  64. Det finns inte så många tjejer
    som spelar online-spel-

  65. -och som driver bloggar om det.
    Därför ville jag prova.

  66. Det här ska vara personliga tankar
    som rör spelvärlden.

  67. -Vad heter den?
    -"GG, I'm a girl."

  68. "GG" står för "good game".

  69. Eftersom det finns fördomar
    om att det där är en kille-

  70. -eller tjejer spelar inte så där.
    Då vill man gärna motbevisa dem.

  71. Just nu är jag nöjd över
    att det finns folk som besöker den-

  72. -och tycker att den är intressant.

  73. Jag brukar dubba,
    och jag tycker att det är jättekul.

  74. Sen jag var liten
    har jag älskat Disneyfilmer.

  75. I de klassiska filmerna
    är musiken väldigt speciell.

  76. Det är rätt mäktig musik.

  77. Det är ett kul sätt
    att uttrycka sig på.

  78. Det är "God Help the Outcasts"
    från "Ringaren i Notre Dame".

  79. -God help the outcast...
    -Är det du som sjunger?

  80. Ja.

  81. Det gäller att få fram den rätta
    känslan. Det är skådespeleri också.

  82. -Vad har folk skrivit?
    -"Gud, vilken fin röst du har."

  83. En annan skrev:
    "Du fick mig att vilja se filmen."

  84. Det är kommentarerna
    man är ute efter.

  85. Dubbning är verkligen nåt
    jag vill jobba med.

  86. Youtube och andra medier kan hjälpa
    en på vägen väldigt mycket.

  87. Sånt här kan man göra.
    Jag har använt mig av mikrofon-

  88. -ljudkort, instrumental...

  89. Vi testar och leker med roller.

  90. Det är bra och spännande.

  91. Nätet och sociala medier är bara
    en förlängning av verkligheten.

  92. Men ibland behöver man träffas IRL,
    även om man älskar nätet.

  93. Till exempel på Dreamhack, som är
    en av årets höjdpunkter för Catarina.

  94. Ta den! Tack.

  95. Man känner sig som hemma här.

  96. "Yes!" Jag visste
    att jag valde bästa platserna.

  97. En typisk förståelse är
    att det är en flykt från nånting.

  98. Du har inga vänner
    eller har en social fobi.

  99. Du måste hänga i en virtuell stad
    i stället för på torget där du bor.

  100. Peder Stenberg forskar på
    hur spelarna i World of Warcraft-

  101. -skapar världar och sociala regler.

  102. Under arbetet med avhandlingen
    spelade han ofta hela nätterna.

  103. Han har lagt ner över 6 000 timmar
    på sina karaktärer.

  104. Det var nåt fascinerande över
    att alla där var riktiga människor.

  105. Jag minns att jag tyckte
    att det var en överväldigande känsla.

  106. Hur har din fru ställt sig till
    din tid som hardcore-spelare?

  107. Hon tyckte väl att det var tråkigt
    att jag inte...

  108. Jag lade mig med henne,
    men gick upp när hon hade somnat.

  109. Ibland fick man känslan av "han
    sitter och spelar nåt dataspel..."

  110. Folk pysslar med saker
    som inte direkt bidrar till...

  111. ...nån samhällsnytta.

  112. Och det här skulle till och med
    kunna göra det.

  113. Men då kanske
    vi ska ta och lägga dig.

  114. När man är uppe i det
    är det en känsla av nytta och mening.

  115. Och det där kan man inte förstå och
    analysera om man inte är en av dem.

  116. Jobb...

  117. -Hur känner ni varandra?
    -Vi?

  118. Genom League of Legends
    och en gemensam kompis.

  119. -Utanför League of Legends?
    -League of Legends, hela vägen.

  120. Minns du när du stötte på Cattis
    för första gången?

  121. -Hur var hon?
    -Bättre än mig den gången.

  122. -Och i dag?
    -Kom igen.

  123. Vi är bra på olika saker.

  124. Jag har haft 177 besökare
    på några timmar.

  125. Det är "nice".
    Vad heter den? Kan vi promota?

  126. "GG, I'm a girl."

  127. Fem, fyra, tre, två, ett...

  128. Att spela bygger upp en gemenskap
    med dem man spelar med.

  129. Man sitter över Skype
    och pratar med dem man spelar med.

  130. Det är som om man
    skulle chatta med nån på Facebook.

  131. Jag har träffat jättemånga
    roliga personer-

  132. -som jag har spelat med
    och lärt känna genom spel.

  133. Hon är en av världens bästa
    kvinnliga Counterstrike-spelare.

  134. Hon har spelat i Ultimate Attacks.

  135. Hon är en av de mest "skillade"
    spelarna som finns på marknaden...

  136. Det här är rasen "Blood elf"
    och klassen "Death knight"-

  137. -som står här och dansar för oss.

  138. Det här är auktionshuset.
    Här hänger alltid en massa folk.

  139. Här kan man handla
    allt från kuriosa till nyttiga saker.

  140. Är det samma sociala regler
    som gäller i spelet som i IRL?

  141. Det är en spelarskapad kultur
    på många sätt-

  142. -och innan man förstår
    de oskrivna reglerna-

  143. -så kan man gå på ett par nitar.

  144. Jag inbillar mig
    att jag inte brukar vara otrevlig.

  145. Men jag minns en gång då det var
    en person som gjorde fel hela tiden-

  146. -på ett sätt som gjorde
    att gruppen dog och vi fick göra om.

  147. Då sa jag: "Om du inte ger dig
    så sparkar jag dig. Du lyssnar inte."

  148. Och så sa jag nåt i stil med:
    "Är du typ tolv år?"

  149. Då visade sig
    att det var en tioåring.

  150. Och jag skämdes så mycket
    framför min skärm.

  151. Det finns alltid den risken.
    Det är ju anonymt.

  152. -Vad köar ni för?
    -Autografer.

  153. -Av vilka då?
    -Team Liquid.

  154. -Vilka är det?
    -Ett Starcraft-lag.

  155. -Är de bra?
    -Ja.

  156. -Robot 57.
    -Slår ut allt.

  157. På Dreamhack har svenska försvaret
    en monter.

  158. Här hoppas de rekrytera ungdomar.

  159. -Är du proffs på dessa?
    -Jag jobbar med vapensimulatorer.

  160. Jag utbildar soldater i att hantera
    träningsvapen och skarpa vapen.

  161. -Det här är väl intressant för er?
    -Ja.

  162. Många har skrivit på
    och är här för att lära sig mer.

  163. Har det nåt att göra med
    spelen som spelas här?

  164. Nej, jag tror att mässan
    avspeglar det svenska samhället.

  165. Det är inte ett dataspel.
    Det är ett utbildningshjälpmedel.

  166. -Men det ser ut som ett dataspel.
    -Det är en imitation av verkligheten.

  167. Det är höstkväll i Stockholm
    och spelbolaget Dice har releasefest-

  168. -för sitt nya internationella
    storspel Battlefield 3.

  169. Extremt roligt att se alla här.

  170. Inom en månad kommer det att ha sålts
    10 miljoner kopior av spelet.

  171. Vi följer med spelets producent
    Patrick Bach på en tur på kontoret.

  172. Här är receptionen och
    här en butik där vi säljer våra spel.

  173. Här är våra slussar.

  174. Säkerheten är hög för att folk
    inte ska kunna stjäla våra idéer.

  175. Det här är en vägg som är fylld
    av riktiga vapen, kan man tro-

  176. -men det är det inte.
    Vi gillar inte vapen på det sättet.

  177. Hur menar du då?

  178. Vissa säger att vi gör krigsspel.
    Men vi anser att vi leker krig.

  179. Huvudpersonen ska vara en person
    som du kan identifiera dig med-

  180. -en kille som har hamnat i den här
    situationen för att han tror på nåt.

  181. Han har varit med i "the Marines"
    för att han tror på rätt och fel.

  182. Och sen visar det sig att det inte är
    så enkelt att det finns rätt och fel.

  183. Varför har ni inte en svensk soldat?

  184. Spelet görs för
    en internationell publik.

  185. Att använda en svensk förebild
    skulle kännas konstigt och exotiskt.

  186. Vissa människors syn på verkligheten
    kommer från Hollywood.

  187. Man tror att film är verklighet,
    bland annat hur vapen låter.

  188. Vi använder inte riktiga vapenljud-

  189. -för då tycker folk inte
    att det låter realistiskt.

  190. För att i Hollywoodfilmer hör man
    en förvriden version av ljuden.

  191. Vi söker en kompromiss mellan hur
    det låter i verkligheten och på film.

  192. Det gäller även bilder.

  193. Iran är ett fantastiskt vackert land.
    De har allt från öknar till djungler.

  194. Men folk tänker bara på öken.

  195. Är det inte tråkigt
    att använda schablonerna?

  196. Jo, och det är därför
    vi försöker vrida schablonen till-

  197. -att bli lite mer verklig.

  198. Ni har en kvinnlig karaktär.
    Hur tänkte ni där?

  199. Det finns kvinnliga piloter
    i amerikanska marinen-

  200. -vilket gjorde att vi introducerade
    en sån karaktär.

  201. Tyvärr finns inga stridande kvinnor.

  202. Så det hade vi varit tvungna
    att fantisera ihop.

  203. Och det hade gjort upplevelsen
    mindre autentisk.

  204. Så den kvinnliga karaktären
    skulle inte finnas i verkligheten?

  205. Jo, som pilot. Det finns
    en hel del kvinnliga piloter.

  206. Men de får inte vara med
    i stridande förband?

  207. Man får en bild av att ni tvingas
    att göra krigsspel.

  208. -Nej. Absolut inte.
    -"Vi gillar inte vapen."

  209. Ni borde ju göra andra spel
    som är roligare för er.

  210. -Förstår du vad jag menar?
    -Ja. Men vi älskar ju att leka krig.

  211. -Varför?
    -Det är roligt att skjuta prick.

  212. Vapen som teknologi är fantastiskt
    roligt - med mekaniken och så.

  213. De är ju till för att döda...

  214. Det är vårt problem. Vi gillar leken
    att jaga och skjuta prick.

  215. Barn leker cowboy och indianer-

  216. -utan att nån anklagar dem
    för att vara krigiska.

  217. Drömmen vore ett spel-

  218. -som tänker på hur man representerar
    kvinnor, män och homosexualitet-

  219. -allt som går utanför normen.

  220. Det här är Susanne Möller
    för "P3 spel". Nu kör vi en låt.

  221. Upplever du att folk
    är sig själva i spelen?

  222. Oftast är man nog nån annan
    än sig själv.

  223. Framför allt när man är tonåring-

  224. -så kan man ha en stor nytta av
    att slippa vara den man är ett tag.

  225. Och bara röra sig
    i en värld där ingen...

  226. ...där man kan fylla sin digitala
    gubbe med det man själv vill vara-

  227. -och se hur det är.

  228. Så spelvärlden är inte annorlunda
    än verkligheten? Fast ändå lite.

  229. Hur skulle du förklara
    den relationen?

  230. Problematiken med spelvärlden
    kontra den riktiga världen-

  231. -är det skulle kunna vara en utopi.

  232. Vi skulle kunna ha fritt
    från fördomar och diskriminering.

  233. Samtidigt så går det inte
    att tvätta bort det sociala arvet.

  234. Man är ändå så pass mycket människa
    av sitt samhälle.

  235. Det går inte att skaka av sig.

  236. Pappa flyger drake.

  237. Om man tar
    ett enkelt men extremt exempel...

  238. En amerikansk
    World of Warcraft-spelare-

  239. -dog tragiskt i en hjärnblödning.

  240. Hon hade en massa vänner
    som skulle hedra henne i spelet.

  241. De hade lämnat sina vapen
    och hade ett långt begravningståg.

  242. Och då bestämde sig ett gille
    från den konkurrerande fraktionen-

  243. -att de skulle slakta
    alla på begravningen.

  244. Filmen på dödandet
    blev en Youtube-hit.

  245. Då finns det de som säger:
    Den här världen har de spelreglerna.

  246. De skulle ha hållit begravningen i
    en frizon. De får skylla sig själva.

  247. En annan position var:
    Är ni galna? Det är verklig tragik.

  248. Det är riktiga människor som sörjer
    en riktig människa som har dött.

  249. Det var ändå en masslakt
    av en begravningsceremoni.

  250. -Där.
    -Ja.

  251. Det som är så bra i WoW är att
    man känner sig som del av nåt större.

  252. Vi kommer att ta över världen
    och göra nåt bra.

  253. Det är nån sorts belöning som väntar.

  254. Man känner att man gör
    det här FÖR ATT.

  255. Det blir tydligare i ett spel
    än i verkligheten.

  256. Om jag lägger ett plastlock
    i plastinsamlingen får jag inte-

  257. -några "experience points".
    Det klingar inte till i nån klocka.

  258. Om det hade sett ut så
    skulle världen vara finare.

  259. Varför kan man inte göra
    det här i verkligheten?

  260. Varför kan vi inte ta med oss
    fantasin och göra det tillsammans?

  261. Det är nog för att så fort vi
    går ut ur spelet tappar vi tron på-

  262. -att vi tillsammans
    kan skapa nåt större.

  263. Spelen tillåter en
    att vara en del av nåt större.

  264. -Är inte det hemskt?
    -Jo. Det blir man besviken på...

  265. ...att det sitter folk
    med otrolig potential och spelar.

  266. Men de känner sig värdelösa
    i verkligheten.

  267. Och man bara: Tänk på när du peppade
    40 andra att dra ner den där draken-

  268. -så tar vi oss an världen. Men
    världen är för "ospelig" än så länge.

  269. Det har varit en bra dag.
    Vi har lyssnat på mycket musik.

  270. Och vi fick Team Liquids autografer
    - det var häftigt.

  271. -Hej då.
    -Hej då.

  272. Textning: Tove Falk
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Vem är du på nätet?

Avsnitt 4 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vem är du på nätet? Och vem vill du vara? Följ med Catarina Hsu till Dreamhack, en av världens största datorspelsträffar. Hör vad hennes spelkompisar säger när de får veta att hon är tjej. Patrick Bach är producent för det svenska datorspelet Battlefield 3. Han berättar varför alla spel ser ut på ungefär samma sätt. Och hur de måste lägga till ljudeffekter i datorspelen eftersom verkligheten inte är tillräckligt verklig. Dessutom träffar vi programledaren Gina Derawi, som berättar om alla roller och identiteter som hon har testat i sina videobloggar, forskaren Peder Stenberg och spelkritikern Susanne Möller.

Ämnen:
Information och media > Internet och digitala medier, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar
Ämnesord:
Datorspel, IT, Informationsteknik, Onlinespel, Roller (socialpsykologi), Spel
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Mediatiden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMediatiden

Farlig rapportering - är det värt det?

Avsnitt 1 av 5

Är det värt att utsätta sig för livsfara för att ta reda på sanningen? 19-åriga Betlehem Isaak drömmer om att bli journalist som sin pappa. Han heter Dawit Isaak och har suttit i fängelse i Eritrea sedan 2001 när han startade en tidning tillsammans med sina kollegor. Betlehem berättar hur hennes pappa greps vid frukostbordet den där morgonen, och hur hon tänker kring risker och journalistisk. Vi träffar också journalisten Martin Schibbye, som tillsammans med Johan Persson satt fängslad i Etiopien i över ett år.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMediatiden

Utøya

Avsnitt 2 av 5

Ska man publicera bilder på tonåringar som precis överlevt en massaker? Jorid, en av de norska ungdomar som var med på Utøya sommaren 2011, berättar om massakern och varför en kompis anmälde tidningen Verdens Gang till pressombudsmannen. Hanne Skartveit, politisk redaktör på Verdens Gang, talar om hur de resonerade kring pressetik och de bilder och intervjuer som publicerades. Aftonbladets reporter Mattias Carlsson var först på plats vid Utøya och rapporterade från en liten båt medan gärningsmannen var igång. Hur klarade han av att behålla sin professionella roll?

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMediatiden

Arabiska våren

Avsnitt 3 av 5

Hur viktigt är det att få säga vad man tycker och tänker? Mohamed och Salsabil Barani följde revolutionen i Libyen från Sverige. I Ryssland möter vi den 20-åriga demokratiaktivisten Vera Kichanova som har blivit känd som någon som vågar kritisera den ryska statsmakten.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMediatiden

Vem är du på nätet?

Avsnitt 4 av 5

Vem är du på nätet? Och vem vill du vara? Vi följer med Catarina Hsu till datorspelsträffen Dreamhack. Patrick Bach, producent för Battlefield 3, förklarar varför alla spel ser ut på ungefär samma sätt. Gina Derawi berättar om alla roller och identiteter som hon har testat i sina videobloggar.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMediatiden

Vem kan man lita på?

Avsnitt 5 av 5

Hur ser förtroendet för traditionell media ut bland unga idag? Läser man dagstidningar, tittar på nyheter på tv eller lyssnar på radio? Är kanske journalistens traditionella roll som sorterare av nyheter och material på väg att dö ut? Vi träffar en kille som kom i kontakt med Anonymous på Flashback. Han tycker att Wikileaks och liknande företeelser är viktiga då de tillåter information att komma fram som annars inte tas upp i media. Dessutom reser Svante Tidholm till Island för att ta reda på varför ön är på väg att bli ett yttrandefrihetens paradis.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Näthat med Nellie och Daniel

Hur hanterar man all skit?

Bloggarna Nellie Berntsson och Daniel Paris pratar om vad man kan göra för att inte ta åt sig av taskiga kommentarer. William Spetz gästvloggar om sina bästa pepptips.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Tänk till snackar stress

Sociala medier

I sociala medier matas vi med perfekta middagar, snygga outfits och ständiga nyhetsuppdateringar från hela världen. Hur får det oss att må egentligen? Vi träffar Rokibath som mått väldigt dåligt på grund av sociala medier. Antropologen Haris Agic berättar om hur man jämförde sig med varandra under 1800-talet och drar paralleller till dagens selfies. Vi ringer också bloggaren och modellen Lisa Tellbe och ställer frågor om hennes perfekta flöde.

Fråga oss