Titta

UR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2012

UR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2012

Om UR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2012

Vem är bäst i Sverige på att presentera sin forskning? Efter att nära hundra forskare tävlat runt om i Sverige har det blivit dags för finalen där det ska avgöras vem som är bäst på att på bara några minuter presentera sin forskning. Juryn består av skådespelaren Anna-Lena Brundin, vetenskapsjournalisten Patrik Hadenius och Göran Östlin, professor i astronomi. Inspelat den 4 december 2012 på Debaser Medis i Stockholm. Arrangör: Vetenskap & Allmänhet.

Till första programmet

UR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2012 : Biologiska kompasser

Programmet är inte tillgängligt

Det här programmet saknar just nu rättigheter för att spelas upp på UR Skola.

Biologiska kompasser

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om hur små djur löser stora uppgifter som flygkontroll och navigering med hjälp av mycket små ögon. Marie Dacke, forskare i sinnesbiologi vid Lunds universitet, berättar hur dyngbaggar navigerar. Inspelat i december 2012. Arrangör: Vetenskap & Allmänhet.

Ämnen:
Biologi > Djur och natur > Djur
Ämnesord:
Bladhorningar, Insekter, Naturvetenskap, Ryggradslösa djur, Sinnen, Skalbaggar, Zoologi
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Forskar-Grand Prix 2012

Mer högskola & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nanopartiklar och vår hälsa

Susana Cristobal, professor i biomedicin vid Linköpings universitet, undersöker möjligheterna att minimera negativa hälsoeffekter av nanopartiklar. Nanopartiklar finns runtom oss i miljön och är så små att de kan påverka våra celler och tränga in i cellkärnorna. Små förändringar av nanopartiklar kan helt förändra deras egenskaper, vilket gör det svårt att avgöra hur farlig varje nanopartikel är med vanliga toxikologiska metoder. Inspelat den 21 maj 2015 på Linköpings universitet. Arrangör: Linköpings universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - sex

Vad behöver man egentligen veta?

Det finns högstadieelever som tror att barn kläcks ur ägg. Andra experimenterar med avancerat sex på webben. Klarar skolans sex- och samlevnadsundervisning av att tillgodose ungdomars enormt skiftande behov av kunskap och vägledning?