Titta

UR Samtiden - Närmiljö som lärmiljö

UR Samtiden - Närmiljö som lärmiljö

Om UR Samtiden - Närmiljö som lärmiljö

Skolparken, skolträdgården och naturen fungerar alla som ett utmärkt pedagogiskt klassrum med tydliga kopplingar till de flesta undervisningsämnen. Med en genomtänkt utomhuspedagogik blir ofta nya elever synliga och får en chans att visa sina färdigheter, berättar flera av föreläsarna under seminariet. Medverkar gör utomhuspedagogen Torsten Kellander, rektor och lärare från Broholmsskolan i Lidköping samt landskapsarkitekten Anna Lenninger. Inspelat på mässan Nordiska trädgårdar den 12 april 2013. Arrangör: Fritidsodlingens riksorganisation.

Till första programmet

UR Samtiden - Närmiljö som lärmiljö : Då har vi avverkat skogen

Programmet är inte tillgängligt

Det här programmet saknar just nu rättigheter för att spelas upp på UR Skola.

Då har vi avverkat skogen

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur går det att praktiskt genomföra utomhuspedagogik för elever på mellan- och högstadiet? Här berättar tre representanter från Broholmsskolan i Lidköping om sin verksamhet. De vill att den gröna skolmiljön, dit också skogen hör, ska fungera som klassrum. Med noggrann planering har vi lyckats schemalägga uteaktivitet i de flesta ämnen för alla stadier i vår skola, berättar skolans rektor, Marie Pilfalk. Inspelat på mässan Nordiska trädgårdar i april 2013. Arrangör: Fritidsodlingens riksorganisation.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Didaktik och metod
Ämnesord:
Pedagogik, Pedagogisk metodik, Undervisning, Utomhuspedagogik
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Närmiljö som lärmiljö

Mer högskola & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Malmöforskare föreläser 2015

Måste språk och kunskapsutveckling gå hand i hand?

Professor Maaike Hajer forskar vid Fakulteten för lärande och samhälle och berättar om vikten av att ge elever språkliga förutsättningar för att klara av skolan. Hon säger att språk inte bara är språkämnen utan att det finns olika ämnesspecifika språk som eleverna ska behärska. Hur ska lärare förmedla de ämnesspecifika språken? Hur kan elever lära sig hantera ämnets språk? Inspelat på Malmö högskola den 20 oktober 2015. Arrangör: Malmö högskola.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - sex

Barns sexualitet gör vuxna osäkra

Är det okej att en tvååring onanerar på dagis? Förskolepedagoger efterlyser utbildning och ett gemensamt förhållningssätt. Och en pappa funderar på hur han ska göra för att inte hämma sin dotters sexuella utveckling. RFSU:s frågelåda vittnar om vuxnas funderingar och oro, säger sexualupplysare Maria Bergström.

Fråga oss