Titta

Liv med autism

Liv med autism

Om Liv med autism

Möt barn och ungdomar med diagnos inom autismspektrumet. Deras familjer berättar om utredningar, träningsprogram, skolformer, boendealternativ och om möten med läkare, psykologer, pedagoger och assistenter. Sorg, kamp och frustration speglas i programmen, men också hopp och förtröstan. Vi möter en rad pedagoger, assistenter och behandlare. Föreläsare och forskare kompletterar med teoretiska fakta.

Till första programmet

Liv med autism : Tvillingarna LundholmMaterialDela
  1. Det är två starka individer
    som vet vad de vill.

  2. De lever i skilda världar.
    Nils är väldigt social på sitt sätt-

  3. -och har många vänner-

  4. -och Axel har det där han lever,
    i den normala världen.

  5. De är sociala, starka-

  6. -och fantastiska.

  7. Det här är Axel och pappa Thomas-

  8. -som har varit ute på Östra fjärden
    och på Senoren i Karlskrona-

  9. -och kommer in
    och lägger sig i vassen.

  10. -Nils, i havet finns det...
    -Fisk! Havet.

  11. -Kan du säga fisk?
    -Båten.

  12. På havet åker man båt,
    och i havet finns det fisk.

  13. -Fisk.
    -Bravo!

  14. -På land...
    -Land!

  15. Den stora skillnaden
    mellan mig och Nils tror jag är...

  16. ...att han har blivit lite konstig.

  17. Det är nog den största skillnaden.

  18. I övrigt är det ingen stor skillnad.

  19. Just nu håller han på
    och leker med sina böcker.

  20. Jag vet inte riktigt
    vad det är för fel-

  21. -men jag tror att det är nån sjukdom-

  22. -som sitter i hjärtat och hjärnan.
    Det tror jag.

  23. -Axel kan också läsa.
    -Får jag titta?

  24. -Nils, vad är det där?
    -Det är bananer.

  25. -Nils kan. Vad är det?
    -Bananer!

  26. -Nils, vad är det? Vad är det?
    -Bananer!

  27. Nej, det är...?

  28. -Kan du säga kaka?
    -Kaka.

  29. Bravo!

  30. De föddes friska. De var för tidigt
    födda, men det var inget fel annars.

  31. Vi hade en unge att jämföra med
    och Nisse var före Axel i mycket.

  32. Han var liten men charmig
    och han var med.

  33. Han var jättetrevlig och social.

  34. Så småningom började han gå,
    och han pratade före Axel.

  35. Han hade större ordförråd
    i tvåårsåldern än han har nu-

  36. -och...

  37. Alla föräldrar undrar nån gång
    om deras barn är rätt utvecklade-

  38. -men jag frågade vår läkare
    som sa att det inte var nåt fel.

  39. När han började bli mer och mer-

  40. -aggressiv och annorlunda-

  41. -frågade jag om han hade autism.

  42. "Nej, det ser inte ut så",
    sa flera personer.

  43. Till slut fick han vattkoppor.
    Då var han hjärtopererad-

  44. -och efter det blev han inte sig lik.

  45. Han tappade talet, grät,
    slutade att titta oss i ögonen-

  46. -och tittade aldrig på sig själv
    i spegeln längre.

  47. -Vad är det?
    -Kan du inte sjunga?

  48. -Bä, bä, vita...
    -Lamm

  49. -Har du någon...
    -Ull

  50. -Ja, ja, kära barn, jag har säcken...
    -Full

  51. Helgdagsrock åt far
    och söndagskjol åt mor

  52. -Två par strumpor åt lille lille...
    -Bror

  53. Bravo, vad du kan!

  54. Vi håller på att lära honom
    att lära sig-

  55. -för det kan de inte.

  56. Vi gör så här.

  57. Lägg lika.

  58. Lägg lika.

  59. Strålande! Vad du kan, gubben.

  60. -Vad är det?
    -Mugg.

  61. Kanin.

  62. -Vad är det?
    -Katten.

  63. Sko.

  64. -Vad är det?
    -Hunden.

  65. Bra.

  66. Kommer hunden. Bulle. Hunden.

  67. Jag hämtar...

  68. Simma. Jag badade, simmade, simmade.

  69. Jag sprang.

  70. Simmade.

  71. Städa, städa.

  72. Nils har stor kärlek till havet,
    vattnet, stranden och sanden-

  73. -och allt som hör till det-

  74. -och Nils tillbringar mycket tid
    på stranden och i båten-

  75. -och älskar det.

  76. Vi går ner med skrindan,
    har med saft och bullar-

  77. -och sen kastar Nisse grejer
    i vattnet hela dagarna.

  78. Han älskar det.

  79. Hämta bollen och kasta den.

  80. Hämta.

  81. I Stockholm leker inte jag och Nils
    så mycket, men här leker vi ibland.

  82. Var är bollen?

  83. Jag skulle vilja ungefär-

  84. -leka kull, kurragömma
    och såna lekar-

  85. -med Nils. Det skulle jag vilja göra.

  86. Jag vet inte om det kommer att ske,
    men jag hoppas det.

  87. Har du sett, Nisse? Det är äpplen.

  88. Plocka ett du också, Nisse.
    Det kan du ge till hästen.

  89. -Jag gav det.
    -Bravo! Nu gav du hästen äpple.

  90. Jag tänkte "Hur ska han kunna ta
    en enda instruktion?" för två år sen.

  91. "Hur talar vi om att han ska tala om
    vad han ser eller att lägga lika?"

  92. Det var otänkbart.

  93. "Eller att han ska säga mu..."

  94. I dag tar han instruktioner-

  95. -talar och tar efter automatiskt-

  96. -vilket han inte gjorde annars
    vad gäller ord och imitation.

  97. Han tycker det är roligt
    att gå till skolan.

  98. Duktig kille!

  99. Man måste jämt hålla ett öga på Nils
    och helst hålla honom i handen-

  100. -för han kan inte alltid
    löpa runt så här.

  101. Det blir lugnare
    om jag bara är med Axel.

  102. Axel får inte min odelade
    uppmärksamhet när Nisse är med-

  103. -och Axel tar ansvar för Nils
    och hjälper till-

  104. -så han får inte riktigt vara barn.

  105. Det är en trappa.

  106. Ett, två, tre-

  107. -fyra, fem, sex, sju...

  108. Åtta.

  109. Många gamla minnen kommer fram-

  110. -och man kommer ihåg tokiga saker
    som Nisse gjorde.

  111. Det var en klart annorlunda tid.

  112. Det känns skönt att vara hemifrån
    och ha sitt eget ställe-

  113. -men...

  114. Ja...

  115. Det är trist att inte få träffa Nils
    så ofta som jag gjorde innan.

  116. Det saknar jag mest.
    Jag kan alltid ringa mina föräldrar-

  117. -men det är svårt att ha kontakt
    med Nisse utan att träffa honom.

  118. Han var lättare att ha att göra med,
    för han var mindre och kunde mer.

  119. På så sätt
    är det lite tråkigt att se-

  120. -men i princip är det samma problem
    som då, fast på en annan skala.

  121. Nej! Mössan ska vara på huvudet.

  122. Säger du "Hej"?

  123. Han har autism och epilepsi...

  124. ...och det är svåra former av båda.

  125. Det har varit framförallt epilepsin-

  126. -som har förstört för honom.

  127. När han får ett anfall
    blir han väldigt trött-

  128. -och utslagen-

  129. -och det
    har hindrat inlärningen mycket.

  130. Dansa, min docka, medan du är ung

  131. Dansa, min...?

  132. Docka

  133. Nils föddes med ett hjärtfel,
    ett hål mellan kamrarna-

  134. -men det fick han tätat med segelduk
    vid ett års ålder-

  135. -av en hjärtkirurg i Lund.

  136. Men i samma veva
    debuterade epilepsin-

  137. -i form av feberkramper.

  138. Då fick han så småningom diagnosen
    "svårbemästrad epilepsi".

  139. Nisses mamma heter Annika.

  140. Annika är Nisses mamma.

  141. När var det...?
    Kan det ha varit vid fem års ålder-

  142. -han fick diagnosen
    "autismliknande syndrom"?

  143. Du är snygg i dag.

  144. Ganska många år senare
    fick vi den slutgiltiga domen-

  145. -att han har trassel
    med mitokondrierna.

  146. Det är energifabriken i kroppen.

  147. Dessförinnan hade han slutat gå.

  148. Han sprang omkring som en vilde
    tidigare-

  149. -men för sju-åtta år sen
    blev han rullstolsbunden.

  150. Det är en progressiv sjukdom.

  151. Vill du sitta med Lisa?

  152. Det är på väg utför.

  153. Javisst ska han leva

  154. Javisst ska han leva

  155. Javisst ska han leva uti hundrade år

  156. Oj, vad du städar. Vad du städar.

  157. På skolan har han det jättebra.

  158. Det har blivit bättre och bättre, för
    vi har varit med och utvecklat allt.

  159. Det är skräddarsytt efter Nils.

  160. I dag ska du äta
    en semla med varm mjölk.

  161. Så äter man väl semlor?

  162. Efter skolan har han dels skolskjuts
    som är bra.

  163. Det är oftast samma människor
    som skjutsar, så man vet vem det är.

  164. Sen väntar en assistent där hemma.

  165. En semla.

  166. Du kan...

  167. Så, gubben.

  168. Det är med mjölk.

  169. Det har länge varit samma assistent-

  170. -som lärt känna Nils
    och som Nils lärt känna.

  171. Det är det finaste som finns.

  172. I hans värld, som antagligen är
    rätt så upp-och-ned-

  173. -är det en trygghet
    att ha samma rutiner varje dag.

  174. Man vet vem man ska träffa
    och vad man ska göra.

  175. Tjena, Nisse!

  176. Det är A och O med bra assistans.

  177. Det är A och O med bra skolskjutsar.

  178. Att ha en skola där man kan
    kommunicera och där det finns kärlek-

  179. -är jätteviktigt-

  180. -liksom att ha en bra vårdapparat-

  181. -så man kan bli avlastad
    i ångestfyllda situationer-

  182. -när man undrar om han ska överleva.

  183. Nu ska vi lägga lika.

  184. En häst.

  185. När man har väggen kan man klara av
    att leva i det där.

  186. Håller du med om
    att det har varit väldigt bra?

  187. Samhällsekonomiskt är det en vinst
    att hjälpa familjer-

  188. -med att få vardagen att fungera
    så att det inte pajar.

  189. Nu ska mamma Annika och pappa Thomas
    laga mat.

  190. Vi har försökt leva
    ett så "normalt" liv som möjligt-

  191. -och inte gjort så stor sak av det.

  192. Jag tror inte
    att Axel har lidit mycket.

  193. Det hade varit roligare att ha
    en bror som var som alla andra...

  194. -Det vet han inte om.
    -Nej, han har gillat läget...

  195. ...och fått ut mycket ändå tror jag.

  196. Många tänker nog, när man har
    ett så svårt handikappat syskon-

  197. -att det andra syskonet
    hamnar lite utanför-

  198. -och framförallt om man är tvillingar
    att man hamnar i skuggan-

  199. -men det har jag inte märkt av alls
    egentligen.

  200. Vi har varit olika
    och krävt olika uppmärksamhet.

  201. Jag har stuckit i väg och åkt skidor
    med Axel sen han var fem år.

  202. Då har vi varit nere
    en förlängd helg...

  203. -...och enligt Axel...
    -Sen han var fem.

  204. ...var de tre-fyra dagarna
    tiden då pappa var snäll under året.

  205. Jag tror inte att mina föräldrar
    har försökt överkompensera-

  206. -för att det är som det är-

  207. -utan jag har fått
    den uppmärksamhet jag vill ha-

  208. -men jag har inte fått
    så mycket överflödig uppmärksamhet.

  209. Ni har seglat, spelat gitarr ihop-

  210. -åkt skidor ihop-

  211. -och ni är lika,
    för ni är tekniska begåvningar.

  212. -Axel jobbar med Thomas nu.
    -Sen...

  213. ...har Axel haft väldiga supportrar
    i sina morföräldrar.

  214. Ja.

  215. Morfar tyckte att det var roligt
    att göra grejer med Axel.

  216. Jag har haft en massa kompisar-

  217. -mormor, morfar, mamma och pappa-

  218. -så jag har varit ganska positiv
    till hur allting förhåller sig.

  219. Den största skillnaden mellan mig
    och kompisar med vanliga syskon-

  220. -är att vi inte bråkar lika mycket
    och kivas.

  221. Det är väl en...

  222. Det har jag aldrig gjort.
    Några gånger har jag blivit lite arg-

  223. -men det är svårt att bli arg
    på nån som inte kan bli arg tillbaks.

  224. En gång när han var liten
    och Nisse tog hans hink-

  225. -försökte han dränka Nils
    i badkaret...

  226. Dränka och dränka... De bråkade.

  227. "Vad håller du på med?", sa jag.

  228. "Jag tycker illa om Nils."

  229. "Jaha, hur illa tycker du om Nils?"

  230. "Jag skulle vilja döda honom
    tusen gånger om."

  231. "Okej, så är det med syskon ibland.
    Man tycker inte om dem alltid."

  232. Annars har det inte varit
    nån syskonkonkurrens.

  233. Nej, han har inte haft det...
    Nisse har varit så snäll.

  234. Han är inte utåtagerande
    på det sättet. Han har varit snäll.

  235. De har inte spelat i samma division.

  236. Om jag inte hade haft
    en autistisk bror tror jag...

  237. Jag har haft mer tvång att bli mogen.
    Mognadsprocessen snabbas upp.

  238. Många gånger har jag passat honom
    när mamma och pappa har varit borta.

  239. Det har väl format mig mycket.

  240. Nils!

  241. Axel har fått
    en otrolig empatisk förmåga.

  242. Han var otroligt duktig-

  243. -och han var nog duktigare än man
    ska behöva vara när man är så liten.

  244. Det klarade han.

  245. Nils och jag
    har aldrig riktigt pratat.

  246. Han har pratat mycket, men det han
    har sagt har inte betytt så mycket-

  247. -så jag har kanske utvecklat
    ett sinne för hur man läser av folk.

  248. Han tycker väldigt mycket om pappa-

  249. -så ofta kan han sitta
    och bara stirra på pappa-

  250. -tills pappa brister ut i skratt.

  251. Det är på nåt sätt ganska ren kärlek.

  252. "Det går en ängel kring vårt hus.
    Han bär på två förgyllda ljus"-

  253. -"och han har boken i sin famn."

  254. "Nu somnar vi så gott i Jesu namn."

  255. "Amen", heter det.

  256. God natt.

  257. Förr eller senare kommer jag
    att behöva ta hand om honom-

  258. -men det ligger i ett senare skede.

  259. Än så länge är det mamma och pappa
    som tar hand om den biten.

  260. Axel är borta i Lund och har det bra,
    men hur gör vi med Nils?

  261. Vad ska han göra efter skolan?

  262. Att han får ett bra ställe att bo på
    vet vi, men vad ska han göra?

  263. Det finns nästan inget alternativ
    till det han gör.

  264. Vad är det?

  265. -Banan?
    -Ja!

  266. Att fortsätta skolan...
    Det går inte att sluta skolan.

  267. Nils kan inte det. Så länge han lever
    behöver han exakt samma sak.

  268. Vi måste hitta boendet
    som är kopplat till en sån skola-

  269. -som fortsätter hela livet
    med dagverksamhet-

  270. -där man får fortsätta
    när man inte kan ha en arbetsuppgift-

  271. -som många kan som är handikappade.

  272. Han bör få fortsätta på samma spår
    fast i sitt eget boende.

  273. Alla barn älskade att bära hönorna.
    De är fantastiska.

  274. Det är Daisy och Axel i pyjamasen.

  275. Varje morgon på landet
    satte Thomas dem i skrindan-

  276. -och sen gick de ner till bondgården
    där man hämtade mjölk...

  277. -Och Blekinge Läns Tidning.
    -Ja, och ibland nybakade bullar...

  278. ...av Asta.

  279. Sen fortsatte jag ut till udden
    med grabbarna i skrindan-

  280. -till en gammal fiskare på Knösö.

  281. Jag visade havet,
    och då sa Nisse "havet".

  282. Havet, havet!

  283. Alla har undrat
    hur Nils uppfattar världen...

  284. ...och i vilken mån tänker han?
    Vad tänker han?

  285. Det kommer vi nog aldrig
    att få reda på-

  286. -men det är klart att man undrar.

  287. Textning: Sofie B. Grankvist
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Tvillingarna Lundholm

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Nils fick epilepsi och autism i tidig ålder. Tillkommande fysiska sjukdomar har gjort att han fått svårt att utvecklas och lära sig saker. Hans tvillingbror Axel däremot går frisk genom livet, men står hela tiden sin bror nära. Nu har bröderna blivit nitton år gamla. Nils går på gymnasiesärskola, han behöver hjälp med allt dygnet runt. Axel läser elektroteknik vid LTH i Lund och lever ett traditionellt studentliv. Deras föräldrar inser att Axel ibland fått ta ett alltför stort ansvar för sin bror.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Specialpedagogik > Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Autism, Autismspektrumstörningar, Barnpsykologi, Neuropsykiatriska diagnoser, Psykiatri, Psykologi, Syskonrelationer, Ungdomar med autism, Ungdomspsykologi, Utvecklingspsykologi
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i Liv med autism

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLiv med autism

En blick från Mimmi

Avsnitt 1 av 8

När Mimmi var fyra år fick hon diagnosen autism. Hennes hyperaktivitet var svår för familjen att hantera, och till slut fick föräldrarna låta Mimmi flytta till ett stödboende. Här får vi följa Mimmi i hennes vardag. Bland annat besöker vi Autismcentrum för små barn på Rosenlunds sjukhus i Stockholm där Mimmi tränas i bildstöd, så kallad PECS-träning. Vi tittar även på Floortimeträning. Professor Christopher Gillberg svarar på vanliga frågor inom området autism och ringar in behoven av stöd och tidig hjälp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLiv med autism

Hur ska vi lära oss förstå Kalle?

Avsnitt 2 av 8

Kalle är elva år och går på Kajan friskola i Uppsala, men vägen dit var lång. Efter många försök att hitta skolor tog några familjer tillsammans initiativet till att starta en egen skola för barn med autismspektrumtillstånd. Det blev Kajan friskola, med klasser från förskola till gymnasium, särskola och träningsskola. En stor del av skoldagen ägnas åt Active daily living (ADL) där man bland annat tränar på att sköta sin personliga hygien, kunna välja rätt kläder och laga enklare rätter.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLiv med autism

Albins väg tillbaka

Avsnitt 3 av 8

Albin går i vanlig grundskoleklass, men påfrestningen i en klass med trettio elever är alldeles för stor för att han ska orka vistas där. Men bara det att han återvänder till skolbyggnaden är ett stort steg framåt och succesivt ökar skoltimmarna. Och hunden Essie, som ger extra trygghet, finns där så länge Albin behöver henne. Niclas Mårtensson, jurist på Autism- och Aspergerförbundet, ger dagligen råd till familjer vars barn inte får det stöd de behöver i sina skolor och därför skolvägrar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLiv med autism

Vi har alla autistiska drag

Avsnitt 4 av 8

Lunaskolan erbjuder elever med Aspergers syndrom individuella lösningar som inte får någon att känna sig avvikande. Vi följer klass R1, en åttondeklass på sex elever. Här anpassas undervisningen, skoldagens längd, antal elever i varje klass, redovisningsmetoderna med mera efter varje elev. Alla har sin egen mentor som står i ständig kontakt med elevens familj. Här är inte normaliseringen det viktiga. Skolans mål är att få varje elev så högfungerande som möjligt utefter sina förutsättningar.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLiv med autism

Två själar - samma patos

Avsnitt 5 av 8

Barn med någon grad av autism behöver tidigt erbjudas anpassade skolformer och individuellt stöd. Pedagogerna Ann-Charlotte Lindström och Margareta Lundkvist brinner för arbetet med de allra yngsta barnen. Specialpedagogen och förskolläraren Ann-Charlotte Lindström startade en skolförberedande kommunikationsklass där leken står i fokus. Verksamheten har pågått en tid och resultatet är mycket positivt. Specialpedagogen, författaren och läromedelsutvecklaren Margareta Lundkvist började själv utveckla ett arbetsmaterial för läs- och skrivinlärning och matematik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLiv med autism

Tvillingarna Lundholm

Avsnitt 7 av 8

Nils fick epilepsi och autism i tidig ålder. Tillkommande fysiska sjukdomar har gjort att han fått svårt att utvecklas och lära sig saker. Hans tvillingbror Axel däremot går frisk genom livet, men står hela tiden sin bror nära. Nu har bröderna blivit nitton år gamla. Nils går på gymnasiesärskola, han behöver hjälp med allt dygnet runt. Axel läser elektroteknik vid LTH i Lund och lever ett traditionellt studentliv. Deras föräldrar inser att Axel ibland fått ta ett alltför stort ansvar för sin bror.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLiv med autism

Så nära ett jobb man kan komma

Avsnitt 8 av 8

De som inte kan fungera fullt ut på en traditionell arbetsplats har rätt att söka så kallad "daglig verksamhet". Detta är ett alternativ som kan motsvara både intressen och framtidsdrömmar. I Lidingö kommun finns Ögruppen. Där kan man få arbetslivserfarenhet, praktik och ibland ett fast jobb. Professor Christopher Gillberg tycker att den sociala kompetensen idag övervärderas av arbetsgivare. Yrkeskunnande och specialisering borde stå högre i kurs, tycker han.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Campus Stockholm

Datakod blir till poesi

Med hjälp av programmering skapar författaren och programmeraren Linda Liukas sitt eget universum. Att kunna koda är vår tids språk, menar Linda som också tycker att det är viktigt att kvinnor lär sig avancerad datateknik. Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon, Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Skev världsbild

Tänk dig att använda Hans Roslings inspirerande föreläsningar som lektionsunderlag. Enligt läraren Mikael Arevius är det inte bara möjligt utan direkt nödvändigt. Mikael, som arbetar som lärarutbildare på Gapminder School och förser just Hans Rosling med faktaunderlag, hävdar att det finns stora kunskapsluckor kring hur världen faktisk ser ut idag hos såväl lärare och elever som hos folk i allmänhet. Bidragande orsaker är föråldrade läromedel, undervisning som bygger på gammal fakta och medias nyhetsvärdering.

Fråga oss