Titta

Labba

Labba

Om Labba

Reportern Agneta spelar in ett tv-program om kemi, fysik, biologi och teknik. Dessvärre går det ofta fel under inspelningarna. I studion visar Beppe genom roliga och enkla labbexperiment vad som gick snett för Agneta och inspelningsteamet. Beppes experiment kan man enkelt utföra själv, hemma eller i skolan. Ingredienserna går att hitta i en vanlig mataffär.

Till första programmet

Labba : KulbananMaterialDela
  1. Inte där, Tommie. Här nere
    ska vi vara. Vi ska ju börja nu.

  2. -Vi börjar ändå. Skicka ner väskan.
    -Men det är ju min ljudväska.

  3. Jag tar emot den. Det är ingen fara.
    Jag har mjuka knän så här.

  4. Det blir som en fjädring för väskan.

  5. -Men tänk om du tappar den, då?
    -Inte då. Släpp väskan nu.

  6. Men hej!

  7. Hej och välkomna till dagens program
    om naturvetenskap och teknik.

  8. Därför befinner vi oss
    på en byggarbetsplats.

  9. Nu släpper jag.

  10. Nämen...

  11. Det gick bra, Tommie.
    Du kan vänta kvar där uppe, så...

  12. ...tar vi och bryter här.
    Det går bra med ljudet...här nere.

  13. Vi skickar över till Beppe i studion.

  14. Det var inte det smartaste sättet
    att få ner väskan på.

  15. Jag vet hur man kan få ner saker
    uppifrån och ner på ett snyggt sätt.

  16. Vi ska bygga kulbanor.

  17. Då behöver vi en räls
    som kulorna kan åka på.

  18. Den har jag byggt med blomsterpinnar
    som sitter ihop med träbitar här.

  19. Ett staket av glasspinnar
    gör att kulan inte åker av.

  20. Vi ska sätta fast den på kulbanan som
    jag har förberett. Visst är det fint?

  21. Olika rälsbitar lutar olika mycket
    för att kulan ska åka olika fort.

  22. Vi ska ta en limpistol. Limpistoler
    kan bli varma, så var försiktiga.

  23. Så här.
    Den här biten som jag har här-

  24. -är slutbiten på den här banan,
    så den har ett litet stopp på sig.

  25. Ett litet stopp av glasspinnar.

  26. Nu ska vi se... Så där nånting.

  27. Vi har några roliga effekter här.

  28. En gammal sytrådsrulle med träbitar
    funkar som en snurra för kulorna.

  29. Här har jag klippt av
    en gammal PET-flaska.

  30. Den ska bli en virvel åt kulorna.

  31. Men vi behöver en flagga
    till slutet av banan.

  32. Jag har gjort en målflagga
    av en glasspinne och papper.

  33. Den sätter jag på en liten nål.
    Det är lätt att sticka sig på nålen.

  34. Nu ska vi se här... Så.

  35. Och så behöver vi så klart kulor.

  36. Här har vi några fina metallkulor.

  37. Nu kan jag inte hålla mig längre.
    Nu kör vi i gång. Är ni beredda?

  38. Snyggt! Yes! Det funkade. Det är
    så roligt att hålla på med kulbanor.

  39. Just den här är platt
    och går uppifrån och ner-

  40. -men man kan bygga rälsen
    lite hur som helst-

  41. -så att de åker in och ut ur rummet.

  42. Nu tycker jag
    att vi öser på med lite fler kulor.

  43. Hej då! - De trillar ibland.

  44. Nu tittar vi lite mer på kulbanor.
    Kom här.

  45. Att konstruera kulbanor
    tycker många är roligt.

  46. De kan göras på en massa sätt.
    På nätet finns hur många som helst.

  47. Ett sätt är med en träskiva som man
    fäster blomsterpinnar på som räls.

  48. Nåt som avgör hur snabbt kulan når
    slutet är hur man placerar rälsen.

  49. Om rälsen har en skarp lutning kommer
    kulan snabbt upp i hög hastighet-

  50. -men om den rör sig för snabbt finns
    det risk att den åker av nästa räls.

  51. Med lite lutning får kulan lägre
    acceleration och håller sig kvar.

  52. Man lägga till andra effekter
    som hissar, katapulter och slungor.

  53. När man bygger kulbanor är det bara
    fantasin som sätter gränser.

  54. -Rulla.
    -Ett, två, ett, två.

  55. Tack, Beppe.
    Där fick vi ju lite att tänka på.

  56. Här har vi lite dålig,
    eller märklig, stämning.

  57. Tommies ljudutrustning
    åkte i backen och gick sönder.

  58. Så nu är han uppe i sitt. Jag får ta
    ljud på mig själv, vilket är knepigt-

  59. -så vi tackar för i dag
    och säger tack så mycket.

  60. Tommie, vill du säga hej då?
    Tack och hej.

  61. Nä...

  62. Det hade varit bättre
    om du hade kommit ner.

  63. Textning: Staffan Åhman
    www.broadcasttext.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Ämnen:
Fysik > Fysik och teknik, Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser
Ämnesord:
Acceleration, Fysikexperiment, Hastighet, Kulor, Mekanik, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Rörelse (mekanik)
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Labba

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Jästöversvämning

Avsnitt 1 av 30

Agneta ser köket som ett laboratorium fullt av kemiska äventyr men får problem då ett experiment med deg jäser över och hamnar över hela arbetsbänken. I studion tittar Beppe närmare på vad som egentligen händer när deg jäser genom att bygga en koldioxidraket.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Amylaskalas

Avsnitt 2 av 30

Vetenskapsreportern Agneta lyckas inte vispa upp en vaniljsås som Tommie i hemlighet har smakat på. Vad beror det på? I studion visar Beppe i ett enkelt experiment att vanlig saliv kan göra det svårt för vaniljsås att tjockna.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bästa bubblan

Avsnitt 3 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har svårt att komma igång med sitt reportage efter ett litet missöde i Tommies diskbalja. Beppe avslöjar sitt bästa recept på såpbubblor och överraskar med riktiga megabubblor!

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Osynligt bläck

Avsnitt 4 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska göra tröjtryck med potatis och rödbetssaft men ljudteknikern Tommie förstör av misstag experimentet. Beppe skriver hemliga meddelanden på en bordsduk med hjälp av rödkål och bikarbonat och vi lär oss om pH-värde och indikatorer.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

De gömda färgerna

Avsnitt 5 av 30

Beppe gör ett spännande experiment för att kolla vilken färgblandning hans gröna tuschpenna består av. Agneta vill göra färgglad grädde, men hon tar i lite väl mycket och grädden förvandlas till en grå sörja.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Skumsläckaren

Avsnitt 6 av 30

Agneta försöker tända en eld med olika verktyg men blir stoppad av ljudteknikern Tommie som är mån om brandsäkerheten. I studion släcker Beppe eld med hjälp av en egenkonstruerad skumsläckare.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Potatisbatteriet

Avsnitt 7 av 30

Agneta och Tommie undersöker vilken mat som innehåller mest energi. I studion tänder Beppe en lampa med hjälp av en potatis.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Omöjliga ägget

Avsnitt 8 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska prata om hållfasthet, men hon får problem när hon ska fånga ett ägg utan att krossa det. Beppe har en idé om hur hon skulle kunna göra som han testar i studion.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vika flygplan

Avsnitt 9 av 30

Vetenskapsreportern Agneta är på en brandstation för att experimentera med fart men råkar ut för en olycka. Beppe visar hur lyftkraften fungerar med hjälp av pappersflygplan.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flytta vätska

Avsnitt 10 av 30

Vetenskapsreportern Agneta försöker utföra fysikexperiment men avbryts hela tiden av ljudteknikern Tommie. Beppe använder en hävert för att förflytta vätska och vattna blommor utan att behöva anstränga sig.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Kulbanan

Avsnitt 11 av 30

Agneta får problem med inspelningsljudet när Tommie kastar ljudutrustningen nedför en höjd. I studion bygger Beppe kulbanor. Det gäller att hitta en bra lutning så att kulan inte ramlar av.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Flaskraketen

Avsnitt 12 av 30

Vetenskapsreportern Agneta hamnar i blåsväder när hon ska titta på teknik i tv-verkstan. I studion avfyrar Beppe raketer med hjälp av en pet-flaska och potatismjöl. För att avfyra raketerna använder Beppe lufttryck, vilket kan kallas pneumatik.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Pinnbygge

Avsnitt 13 av 30

Vetenskapsreportern Agneta ska sätta upp en föreställning på teatern. Dessvärre har hennes kulisser fel mått, de är alldeles för små. I studion förklarar Beppe vikten av att ha ritningar och en budgetkalkyl innan man påbörjar ett byggprojekt.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Vilken rymmer mest?

Avsnitt 14 av 30

Vetenskapsreportern Agneta har missbedömt storleken på sin scenkostym. Beppe undersöker hur en liter mjölk ser ut i olika behållare. Trots att mjölken alltid har en volym på en liter ser det ut att vara mer eller mindre mjölk beroende på behållarens form.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLabba

Bild eller verklighet

Avsnitt 15 av 30

En jättelik kanin stör vetenskapsreportern Agnetas TV-inspelningen. I studion förklarar Beppe hur skalor och proportioner fungerar. Som exempelmaterial använder Beppe en liten leksaksapa och sin egen kropp.

Produktionsår:
2013
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Spegelvänd

Pianot

Del 4 av 8. Greger beger sig till biblioteket för att ta reda på mer om Lis mormor Karin. Amina och Greger bestämmer sig för att åka ut till stugan och se den märkliga spegeln. Lis mormor Karin jobbar hela natten på laboratoriet och upptäcker något riktigt stort.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 1

Vad är universum egentligen? Har universum ett slut? Och vad finns det där i så fall? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, funderar Farzad kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar, och frågar sig också vad som fanns innan universum kom till. Vi får också höra vad elever på Högalidsskolan i Stockholm tänker kring samma frågor.