Titta

Är det sant?

Är det sant?

Om Är det sant?

Nyhetsankaret Anna Ankare tycker själv att hon leder Sveriges bästa nyhetsprogram. Men sanningen är att både hon och reportern Jenny Josefsson gör alla tänkbara misstag. De kollar inte sina källor, blir lurade av företag att göra smygreklam, köper manipulerade bilder, gör nyheter om oviktiga saker och ifrågasätter inte könsdiskriminerande uppgifter. Men hoppet är inte helt ute. I varje program får de vägledning av en okänd sanningsröst och lär sig av sina misstag. De får träffa verkliga experter som hjälper dem att i slutändan få ihop just Sveriges bästa nyhetsprogram. Programmet som hela tiden ställer frågan: Är det sant? Syftet med serien är att eleverna ska förstå hur media fungerar, att uppmana till källkritiskt tänkande och att ge dem en förståelse för sin egen roll som publicister på bloggar och i sociala medier.

Till första programmet

Är det sant?: Tjejer och killar i mediaMaterialDela
  1. I "Är det sant":
    Killar ska vara starka-

  2. -tjejer puttinuttiga. Eller?
    Är det sant?

  3. Vad kan man göra
    när företagen säljer grej med tjej?

  4. Och hur skulle killar och tjejer vara
    på 1700-talet?

  5. "Är det sant?" i kväll,
    med Anna Ankare.

  6. God afton, sanna mina ord.
    "Är det sant?" är nyhetsprogrammet-

  7. -där vi hela tiden ställer oss frågan
    "Är det sant?"

  8. -Är det sant?
    -Precis.

  9. I kväll tar vi alltså reda på hur
    tjejer och killar skildras i media-

  10. -alltså i tv, tidningar,
    på nätet och i reklam.

  11. Framställs de så som de är?

  12. Hur svårt kan det vara? tänker jag.
    Vi tjejer är ju skickliga och smarta-

  13. -medan killar också kan vara...
    skickliga och smarta, i och för sig.

  14. Alltså kan det inte vara nån skillnad
    på hur de framställs i media. Skönt.

  15. -Är det sant?
    -Precis. Är det verkligen sant?

  16. -Hallå? Vem är det?
    -Jag är din sanningsröst.

  17. Är det verkligen sant att killar
    och tjejer skildras lika i media?

  18. Ja. Jag sa ju just det.

  19. Riktigt så enkelt är det inte,
    även om det vore bra.

  20. Men vi kommer till det.
    Jobba på så länge.

  21. Det är ju det jag försöker göra.

  22. Det står inget om nån
    ... sanningsröst i mina papper.

  23. Som skickligt nyhetsankare,
    som perfekt, smart kvinna-

  24. -vill jag göra ett smart, perfekt och
    skickligt intryck på nyhetsvärlden.

  25. Läsa telegram? Tidspress?

  26. Rödluvan dementerar nu
    sagan om sig själv.

  27. "Jag och mormor är inga offer.
    Vi åt upp vargen."

  28. "Det var gott"
    säger hon i ett pressmeddelande.

  29. Fler sagofigurer
    följer Rödluvans exempel.

  30. De är trötta
    på den stereotypa bilden av dem.

  31. Prinsessan på ärten hävdar
    att hennes saga är ett missförstånd.

  32. Det ska vara "Prinsessan på fjärten".

  33. Mer än så vill inte Prinsessan på...
    fjärten kommentera för tillfället.

  34. Ja, precis. Är det sant?
    Jag vägrar att tro det.

  35. Min barndoms sagor.

  36. Kanske var inte det här sant.

  37. Men det vore kanske inte så konstigt.
    Tiderna förändras.

  38. Nej, det får de inte. Det ska vara
    som det alltid har varit.

  39. Men då skulle du aldrig
    ha blivit nyhetsankare.

  40. Förr i tiden fick bara män
    läsa nyheterna i tv.

  41. Nej, fy för den lede. Hemska tanke!

  42. Nu blir det reklam.

  43. I kväll i "Superskämtarna":

  44. Hur många män
    behövs det för att byta en toarulle?

  45. -Ingen, det har ju aldrig hänt!
    -Jamen, kom igen.

  46. Hur får man en tjej
    att hoppa i vattnet?

  47. Man limmar fast en spegel
    i botten av poolen.

  48. Är du trött på att bli dumförklarad?

  49. Vill du inte höra skämt om att killar
    och tjejer är på ett visst sätt?

  50. Nu finns ett exklusivt erbjudande.
    Beställ dina egna sanningsglasögon.

  51. Jag skulle vilja beställa
    ett par sanningsglasögon. Tack.

  52. Förresten, säljer ni tv-apparater?

  53. Har du hört att...jag avskyr
    att dra såna här hemska skämt?

  54. Jag vill sätta på mig skämshatten
    varje gång jag måste säga nånting.

  55. Men har du hört
    att jag inte kunde få nåt annat jobb?

  56. Nu är jag tvungen att sitta och dra
    hjärndöda skämt om tjejer och killar.

  57. Tack. Nu slipper jag explodera
    av raseri när jag sätter på tv:n.

  58. Ja. Vissa saker kanske skulle må bra
    av lite förändring.

  59. Vi går vidare.

  60. Killar är från Mars
    och tjejer är från Venus.

  61. Hur vet vi det?
    Över till vår reporter.

  62. Professor Gåsleversson har forskat
    i varifrån killar och tjejer kommer.

  63. Det skiljer sig tydligen
    oerhört mycket åt. En kommentar.

  64. Ja. Självklart kommer vi
    från två olika planeter.

  65. Det märker man ju inte minst
    på hur tjejer tycker om-

  66. -att städa och tvätta och hålla på
    med sitt hår och såna saker.

  67. Killar är ju alltid stora och starka-

  68. -och kan lyfta tusentals kilo
    med ena lillfingret.

  69. Man kan ju se på leksakskataloger.

  70. Där ser man ju
    hur tjejer tycker om att vårda-

  71. -ta hand om saker,
    små gulliga, nuttiga saker, sånt där-

  72. -medan killarna tycker om att slåss.

  73. Vad ser vi då på den här bilden?
    Det här är ju muskler.

  74. Vad passar de ihop med?

  75. En tjej? Nej,
    ni ser ju själva hur fel det blir.

  76. Här är den vetenskapliga uträkningen
    hur man skiljer på män och kvinnor-

  77. -som jag faktiskt hoppas
    skulle kunna leda till ett nobelpris.

  78. Min undersökning på stan
    bekräftar det här.

  79. Jag gillar inte motorcyklar.

  80. Kommer du inte ihåg att du skulle
    säga att du gillade de där sakerna?

  81. Jo, jag gillar båtar och bilar och...
    Vad var det mer?

  82. -Muskler!
    -Jo, jag gillar muskler.

  83. Jag står här med lilla Lova, en alien
    från Venus, som tjejer kommer ifrån.

  84. Du har alltså alien-ödlehud under
    din egen hud? Det har du alltså.

  85. Det gör också att du älskar att städa
    och färgen rosa. Eller hur?

  86. -Usch!
    -Precis.

  87. Det bevisar alltså att tjejer och
    killar kommer från olika planeter-

  88. -och är helt olika varandra.
    Tillbaka till studion.

  89. Tack för den rapporten.
    Ja, det var ju intressant.

  90. Mycket intressant.

  91. -Men...
    -Är det sant?

  92. -Precis. Är det sant?
    -Lugn. Du ska få svar.

  93. Du ska få träffa Anja Hirdman, expert
    på hur killar och tjejer skildras.

  94. Är killar från Mars
    och tjejer från Venus?

  95. Det är absolut inte sant att killar
    är från Mars och tjejer från Venus.

  96. Vi är båda från jorden
    och betydligt mer lika än olika.

  97. Att man i tidningar och reklam fram-
    ställer pojkar och flickor som olika-

  98. -handlar om att man vill sälja saker.

  99. Man vill sälja vissa saker
    till pojkar och vissa till flickor.

  100. Det ser ut så här för att
    det dels ofta har sett ut så här-

  101. -och gärna fortsätter
    att göra samma sak.

  102. Det går snabbt och är enkelt.

  103. Det är mycket jobbigare att ändra på
    hur man berättar nånting om världen.

  104. Det som är dåligt är att man
    hela tiden får veta, i den åldern-

  105. -när man håller på att bli tonåring
    och vuxen, hur man ska vara.

  106. Hur man ska se ut,
    vad man ska vara intresserad av...

  107. Man får inte vara i fred
    och komma på såna saker själv.

  108. Om man känner att man inte riktigt
    passar in i det kan man må dåligt.

  109. Om man tycker att det är fel kan man
    göra flera saker, precis som vuxna.

  110. Man kan höra av sig till ett program,
    en tidning eller en reklambyrå-

  111. -om man tycker det de gör är dåligt.

  112. Eller så gör man nåt annat: Stänger
    av tv:n, köper inte produkterna.

  113. Sen kan man göra egna tv-program
    och tidningar på internet-

  114. -utan att bry sig om hur det ser ut
    i vanliga program och tidningar.

  115. Aha! Nu vet jag det.

  116. Ja, nu vet du det.
    Men visste du att...

  117. I Sverige är vi hälften män
    och hälften kvinnor.

  118. Då borde väl hälften av de som
    intervjuas i nyheter vara kvinnor?

  119. Nej.
    När man en dag under 2010 räknade-

  120. -var det 68 procent män och
    32 procent kvinnor som intervjuades.

  121. I reklam använder man ibland en tjej
    för att sälja nåt.

  122. Att sälja grej med tjej används
    ibland för att få män att köpa nåt.

  123. Kolla på de här bilderna. Har tjejen
    nåt med det man vill sälja att göra?

  124. Men i Sverige får man inte göra så.

  125. Det man säger då är att tjejen
    är en grej och nåt man kan köpa.

  126. Vem tycker det är kul
    att bara vara en grej?

  127. Reklamombudsmannen bestämmer
    om reklamen blir fälld.

  128. Du kan själv anmäla en reklam
    som du tycker är orättvis.

  129. Usch och blä. Vem vill vara en grej?

  130. Inte jag. - Inte du. - Inte du.

  131. Inte du... Jo, fast du
    vill väl ändå vara en grej?

  132. Va? Du är ju en grej. Inte en tjej.

  133. Eller?

  134. Vi går utrikes. Vår historiska
    reporter har rest tillbaka i tiden-

  135. -ända till 1700-talets Frankrike, för
    att undersöka det politiska läget.

  136. Jag har tagit mig tillbaka
    till år 1773 och Frankrikes hov.

  137. Vi ska prata om allvarliga saker
    som politik och krig.

  138. Jag tror redan att vi har hittat
    en lämplig person att intervjua.

  139. -Bonjour. Vad är ert namn?
    -Pierre. Pierre Petit.

  140. Jag skulle vilja ställa
    några frågor om utrikespolitiken...

  141. Det vet jag inget om. Däremot vill
    jag prata om kläderna som jag hatar.

  142. Titta här. Jag kan knappt andas i dem
    och strumporna ser helt sjuka ut.

  143. -Intressant. Men det var politik...
    -Man ska se smal ut.

  144. Men inte vaderna, de ska vara stora.
    Därför har man ilägg. Känn här.

  145. -Mon dieu, så mycket krav.
    -Även på utrikespolitiken...

  146. Och så ska man ha hund också. Hör du
    hur snuvig jag är? Jag är allergisk.

  147. Jag jobbar inte. Jag går bara runt
    i kliande smink och peruk-

  148. -och fläktar mig,
    dansar, promenerar...

  149. Jag skulle vilja vara fotbollsproffs.
    Men det går inte i de här klackarna.

  150. -Jag tror att vi ska lämna...
    -Här, titta. Hur ska man...

  151. Vi lämnar Pierre Petit åt sitt öde.

  152. Vi är i 1700-talets Frankrike för
    att få reda på lite mer om politik.

  153. Det lyckades inte riktigt. Däremot
    mycket om peruker och vadinlägg.

  154. Nej, men det här kan väl inte stämma?
    Är det sant?

  155. –Är det sant?
    -Ja, faktiskt.

  156. Fina män med makt
    skulle ha peruk och klackskor.

  157. I dag finns helt andra förväntningar
    på tjejer och killar.

  158. Om du inte gillar dem - protestera.
    Man måste få vara som man själv vill.

  159. Ja! Och jag vill vara
    Sveriges bästa programledare-

  160. -i Sveriges bästa nyhetsprogram
    "Är det sant?".

  161. Och i kväll i "Är det sant?"
    har vi berättat om det här:

  162. Ja, det är sant. Killar och tjejer
    skildras olika i reklam och media.

  163. Ja, det är sant. Orättvis reklam kan
    du anmäla till Reklamombudsmannen.

  164. Det har alltid skapats förväntningar
    på hur man ska vara och se ut.

  165. Strunta i dem och var dig själv.

  166. Sist och allra minst
    har jag en rättelse.

  167. Jag läste telegram
    om en mängd sagofigurer-

  168. -som har gjort uppror
    mot sina berättelser.

  169. Inget av det var sant. Men vem vet,
    det kanske blir det i framtiden?

  170. God afton, sanna mina ord.

  171. Textning: Stina Hedin
    www.broadcasttext.com

  172. Bra jobbat, Anna Ankare.

Vill du länka till en del av programmet? Välj starttid där spelaren ska börja och välj sluttid där den ska stanna. 

Länken till ditt klipp hamnar i rutan "Länk till klipp".

Tjejer och killar i media

Avsnitt 5 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur skildras tjejer och killar i media? Reportern Jenny Josefsson blir lurad av en professor som hävdar att killar och tjejer är från olika planeter. Experten Anja Hirdman berättar om hur killar och tjejer skildras olika i media och varför det är så. Vi får också veta hur många av de som intervjuas i nyheterna som är kvinnor. Historiska reportern reser tillbaka till 1700-talet och får se hur man tyckte att män skulle se ut då. Nyhetsankaret Anna Ankare får veta att allt inte kan vara som det var förr. För om inte tiderna inte förändrades skulle hon inte få vara nyhetsankare idag. Förr var det nämligen bara män som läste nyheterna i tv.

Ämnen:
Information och media > Informationssökning och källkritik, Information och media > Massmedia, Värdegrund > Genus och jämställdhet
Ämnesord:
Kvinnor i massmedia, Masskommunikation, Massmedia, Män i massmedia
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Är det sant?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Källkritik

Avsnitt 1 av 6

Är allt som sägs och skrivs sant? Och hur vet man om man kan lita på en källa? Reportern Jenny går på en nit när hon missar källkritiken och Andreas Widholm förklarar skillnaden mellan en primärkälla och en sekundärkälla. Och så får vi lära oss frågarna man ska ställa för att få fram sanningen.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Reklam

Avsnitt 2 av 6

Hur fungerar reklam? Och hur länge har reklam funnits? Nyhetsankaret Anna Ankare får veta varför man inte kan dricka läsk i tv hur som helst. Reportern Jenny Josefsson försöker bevisa att vi inte blir påverkade av reklam, men experten Nina Åkestam förklarar hur det egentligen ligger till.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Nyheter

Avsnitt 3 av 6

Vem bestämmer vad som är en nyhet? Nyhetsexperten Ester Pollack förklarar hur det går till. Kommer Anna Ankas och Jenny Josefssons inslag att få godkänt? Historiska reportern reser tillbaka till 1600-talet och hälsar på redaktionen på Sveriges första tidning.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Att fuska med bilder

Avsnitt 4 av 6

Måste foton vara sanna eller får man ändra som man vill i dem? Bildexperten Johan Miderberg förklarar varför man inte ska tro på allt man ser. Reportern Jenny Josefsson blir lurad att göra en nyhet om ett flygande tefat i Bollnäs.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Tjejer och killar i media

Avsnitt 5 av 6

Skildras tjejer och killar olika i media? Experten Anja Hirdman berättar mer om detta. Reportern Jenny Josefsson blir lurad av en professor som menar att killar och tjejer är från olika planeter. Historiska reportern reser tillbaka till 1700-talet och får se hur man tyckte att män skulle se ut då.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Att vara på internet

Avsnitt 6 av 6

Får man låtsas att man är någon annan på internet? Sofia Mirjamsdotter berättar vad som är bra med att finnas på nätet och vilka risker som finns. Historiska reportern rester till vikingatiden för att ta reda på hur länge bloggar har funnits.

Produktionsår:
2012
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Att fuska med bilder

Måste foton vara sanna eller får man ändra som man vill i dem? Bildexperten Johan Miderberg förklarar varför man inte ska tro på allt man ser. Reportern Jenny Josefsson blir lurad att göra en nyhet om ett flygande tefat i Bollnäs.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaÄr det sant?

Nyheter

Vem bestämmer vad som är en nyhet? Nyhetsexperten Ester Pollack förklarar hur det går till. Kommer Anna Ankas och Jenny Josefssons inslag att få godkänt? Historiska reportern reser tillbaka till 1600-talet och hälsar på redaktionen på Sveriges första tidning.

Fråga oss